Jump to content
Annons

De 10 bästa albumen genom tiderna


hammagrella

Recommended Posts

Så mycket nykomling är du inte. Klart du visste om forumets sökfunktion. Du vet, forumet hade ett liv före dig också.

Problemet är att du plötsligt fick för dig att spela allan. Det vinner du inget på.

På vilket sätt spelar jag Allan? Du är förmodligen bara avundsjuk för att dina

trådar inte väcker något intresse. Du har för övrigt givit mig en idé till en

helt ny tråd som kommer strax, ditt kadaver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stopp och belägg!

Längst ner på sidan hittar ni en länk till Forumreglerna.

Forumregel nr 2 ser ut så här:

2. Konversera bemötande.

Du måste konversera på ett trevligt och bemötande sätt för att få delta i diskussionerna. Meddelanden som är aggressiva, vulgära, obscena, hotfulla, religiöst laddade, hetsar mot folkgrupp eller på något sätt går emot gällande lagstiftning kommer att raderas. Användare som postar inlägg inom någon av ovanstående kategorier, kommer först få varningar och därefter vid upprepade tillfällen mista sitt medlemskap.

Med konkreta belägg och en bra dos ödmjukhet blir responsen och den allmänna tonen mycket trevligare!

Hellpig och jag (som är moderatorer) kommer personligen rycka den i örat som börjar använda otrevligt språk i trådarna.

Vi gör hembesök och dyker med förkärlek upp när ni ligger och sover ...

🤪

Bara så ni vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är förmodligen bara avundsjuk för att dina trådar inte väcker något intresse.

Du verkar inte ha läst tråden.

För det första, det är inte jag som skapat tråden.

För det andra, klart den har väckt intresse. Fem sidor med inlägg som håller sig till ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar inte ha läst tråden.

För det första, det är inte jag som skapat tråden.

För det andra, klart den har väckt intresse. Fem sidor med inlägg som håller sig till ämnet.

Jo, jag har läst tråden, det framgick om du är läskunnig. Har stött på din typ förut,

alltid lika otrevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har läst tråden, det framgick om du är läskunnig. Har stött på din typ förut,

alltid lika otrevligt.

Men han har rätt, man skall inte uppfinna något "nytt" när det redan finns en tråd. Joachime försöker följa normal forumetik och du försöker gå runt och vill inte ens lyssna, varför? Jag skulle slagit ihop trådarna för länge sedan om det inte vore för att jag saknar rättigheter till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökfunktionerna suger fortfarande.

Mmm... När funktionen ställs i proportion till kunskap och fantasi för att använda funktionen, så kan det nog upplevas så ibland, ja.

Men visst, jag hade gärna tagit bort minimi-antal-tecken-kravet som verkar ligga på 4. Det är fantastiskt, egentligen, att man inte kan söka på en så väsentlig detalj som "AKG".

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Då ingen nämnt den här skivan så gör jag det... 😲

Yes - Close To The Edge Här.

En annan riktigt bra skiva i samma anda är...

Flower Kings - Sum Of No Evil Här.

Ha de bra.

// Klas

Ohh, close to the edge är riktigt bra. Om sadamJR någon gång skapar en tråd med namnet "bästa låt från tidigt 70-tal som är runt 10 min och har långa instrumentalpartier" så vill jag nominera låten "and you and I".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar inte ha läst tråden.

För det första, det är inte jag som skapat tråden.

För det andra, klart den har väckt intresse. Fem sidor med inlägg som håller sig till ämnet.

Jag skrev ju att tråden var intressan, men upplys mig då. Vilka ord ska jag skriva in i

sökfunktionen, som suger, för att hitta den. Det framgick dessutom klart att det inte var

du som hade skrivit denna tråd. Det kunde du inte ha gjort eftersom den var bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: strunta i forumets sökfunkion för den är inget bra. Gå till Google, skriv "site:forum.studio.se <sökord>", givetvis utan citationtecken o hakparanteser.

Link to comment
Dela på andra sajter

KillaBunny (oregistrerad)

Det här skulle kunna vara en rolig tråd så jag gör vad jag kan för att liva upp den. Top 10:

1. Moloko-Do you like my tight sweater

2. Roísin Murphy-Ovepowered

3. Aphex Twin-I Care Becaus You Do

4. Roísin Murphy-Ruby Blue

5. Massive Attack-Protection

6. Portishead-Dummy

7. portishead-Portishead

8. Moloko-Statues

9. Nevill-Neville Vogue band apart

10. Massive Attack-Mezzanine

Detta är bara vad som ploppade upp i skallen. Har egentligen mycket bredare musiksmak än så men detta är nog ändå mina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: strunta i forumets sökfunkion för den är inget bra. Gå till Google, skriv "site:forum.studio.se <sökord>", givetvis utan citationtecken o hakparanteser.

Men om forumets sökfunktioner inte är bra, enligt mitt tycke oanvändbara,

varför blir ni, du t ex, så sura när det dyker upp en tråd som påminner om

en gammal sådan. Att en moderator tycker att man ska använda google

istället för den interna sökfunktionen innan man startar en ny tråd är

väl bara, och jag kan inte låta bli att använda ordet, PATETISKT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh, close to the edge är riktigt bra. Om sadamJR någon gång skapar en tråd med namnet "bästa låt från tidigt 70-tal som är runt 10 min och har långa instrumentalpartier" så vill jag nominera låten "and you and I".

+1 !!!!

😄

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om forumets sökfunktioner inte är bra, enligt mitt tycke oanvändbara,

varför blir ni, du t ex, så sura när det dyker upp en tråd som påminner om

en gammal sådan.

Jag har inte märkt att någon blivit sur för att du inte använt sökfunktionen. Peka gärna på ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tack för en J-ligt bra lista... :rolleyes:🙂

Jag lyssnade på Spock's Beard - Snow och Spilt Milk", Jellyfish kan bara säga Whow superduper de andra kände jag till.

Kan väl tillägga att jag gillar Queensrÿch lyssna på albumet Promissed Land eller Operation Mindcrime II. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

* ATOMIC SWING - A car crash in the blue

* BACHMAN-TURNER OVERDRIVE - Not fragile

* BLONDIE * Parallell lines

* THE TUBES - Young and Rich

* LINDSEY BUCKINGHAM - Out of the cradle

* REDBONE - Witch queen of New Orleans

* SPARKS - Kimono my house

* BLACK SABBATH - Sabotage

* THE STRANGLERS - Dreamtime

* JEFF HEALEY - See the light

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AC/DC - Back In Black

Alla låtar är bra. Ljudet är det bästa jag hört.

Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace

Underskattad skiva. Dave Grohl och grabbarna testade något nytt som dom inte gjort tidigare, och fan vad bra det blev. Tog mig ett tag innan jag fattade hur bra skivan är. Bra variation av ösiga låtar och lugnare låtar.

Foo Fighters - Skin And Bones

Akustisk live-inspelning. Skön stämning och skitbra låtar såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

AC/DC - Back In Black

Alla låtar är bra. Ljudet är det bästa jag hört.

Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace

Underskattad skiva. Dave Grohl och grabbarna testade något nytt som dom inte gjort tidigare, och fan vad bra det blev. Tog mig ett tag innan jag fattade hur bra skivan är. Bra variation av ösiga låtar och lugnare låtar.

Foo Fighters - Skin And Bones

Akustisk live-inspelning. Skön stämning och skitbra låtar såklart.

TVÅ Foo Fighters-skivor fick vara med, men du tog INTE med deras "The Colour and the Shape". 😮

Okej, på den skivan finns ett par låtar som är lite töntglada. MEN! De som är bra, de får en att rysa/köra av vägen/gråta/kyssa vem som helst/säga upp sig från jobbet/ta en kaka till/vilja lägga ner musikskrivandet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1. System of a Down - Mezmerize.

Många klagar på att dom har försämrats sedan Toxicity, men jag gillar deras nya stil.

Mezmerize-LP.jpg

2. Coldplay - X&Y.

Otroligt bra platta. Perfekt ljud. Synd bara att man missade konserten.'

coldplay.jpg

3. Bloc Party - Silent Alarm.

Mycket bra indierock.

B0006ZIDJO.02.LZZZZZZZ.jpg

4. Nirvana - In Utero.

Inte så mycket att säga. Bra skiva.

1993%20-%20in%20Utero.jpg

5. Killers - Hot Fuss.

Mycket bra skiva. Inte en enda låt som jag inte gillar.

00602498622773_800x800.jpg

6. Linkin Park - Hybrid Theory.

Lyssnade mycket mer på den när jag var yngre, men jag gillar den fortfarande.

B00004Z459.08.LZZZZZZZ.jpg

7. Rammstein - Reise, Reise.

Mycket bra skiva från tyskarna. Deras äldre skivor hade väl några låtar som är bättre än dom här, men denna skivan är bra rakt igenom till skillnad från dom äldre.

Grym konsert dom hade också!

B0002W2KRC.02.LZZZZZZZ.jpg

8. White Stripes - Get Behind me Satan.

Inte min stil av musik igentligen, men denna är grym. Älskar Jack Whites gitarrljud.

Bra att dom vågar gå sin egen väg också.

whitestripes_getbehindmesatan.jpg

9. Faithless - No Roots.

Den enda här som inte är rock. Men den är bra för det.

B00027EFIE.02.LZZZZZZZ.jpg

10. Red Hot Chil Peppers - By The Way

Riktigt bra skiva.

ByTheWay.jpg

*edit*

Ändrade 10-platsen från Radioheads Pablo Honey till vad den är nu.

Jag hade i o f s satt RHCP Californication på plats 1, men det spelar ingen roll. Kul att de är med på din lista;)

Link to comment
Dela på andra sajter

TVÅ Foo Fighters-skivor fick vara med, men du tog INTE med deras "The Colour and the Shape". 😮

Okej, på den skivan finns ett par låtar som är lite töntglada. MEN! De som är bra, de får en att rysa/köra av vägen/gråta/kyssa vem som helst/säga upp sig från jobbet/ta en kaka till/vilja lägga ner musikskrivandet. 😄

Haha, "ta en kaka till". Kan hålla med om att det finns låtar som får en att rysa på den skivan. Om man skulle ta de bästa från The colour and the shape och There's nothing left to lose och slå ihop så skulle det bli en ännu bättre skiva 🙂

Gissar på att låten Everlong är din favorit? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, "ta en kaka till". Kan hålla med om att det finns låtar som får en att rysa på den skivan. Om man skulle ta de bästa från The colour and the shape och There's nothing left to lose och slå ihop så skulle det bli en ännu bättre skiva 🙂

Gissar på att låten Everlong är din favorit? 🙂

Okeej då! 🙂

Var ganska säker på att My Hero var min favorit, följt av Everlong! Dock testade jag nyss Bubbel-i-magen-upp-till-halsgropen-skalan på de båda, efter att inte ha lyssnat på dem på länge.

(Bubbel-i-magen-upp-till-halsgropen-skalan (BiM) är en 14-gradig skala)

My Hero: 12,8 BiM

Everlong: 13,6 BiM

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen inbördes ordning!

Bo Hansson - Sagan om ringen (1970)

bo_sagan.gif

Den bästa svenska skivan i mitt tycke. Bosse skapar psykedeliska landskap och verkligen tar en in i ringens värld. Hade hoppats få se han live någon gång, men han gick tyvärr bort tidigare i år.

Comus - First Utterance (1971)

comus.jpg?t=1248636046

Helgalen psykedlisk folkrock med makabra texter och en vansinnig sångare. Hur skulle det kunna bli dåligt?

Soft Machine - Volume One (1967)

c100963xn22.jpg

Robert Wyatt visar var skåpet skall stå. Grymt bra trumspel och sång, sjukt bra låtar.

Darkthrone - A blaze in the northern sky (1991)

e72209ddswo.jpg

Så här skall black metal låta.

The Doors - The Doors (1967)

f55521xbhar.jpg

Skivan som fick mig intresserad för psykelisk musik. Bara bra låtar på denna rökare.

King Crimson - In the court of the crimson king (1969)

g67029zhy8t.jpg

Ett mästerverk såklart. Bra låtar och en grym, suggestiv atmosfär som endast Van der graaf generator lyckats kommit i närheten av att skapa/efterlikna.

Wolves in the throne room - Diadem of 12 stars (2006)

h24787gvfdo.jpg

Långa låtar från ursinniga hippies som spelar skogs black metal. Jävligt bra helt enkelt.

Nick Drake - Bryter Layter (1970)

f89200rb6df.jpg

Går egentligen inte att välja, alla tre är så gruvligt bra och har snurrat lika delar i min cd-spelare. Denna kanske är snäppet vassare än de andra två dock.

Small Faces - Ogdens' Nut Gone Flake (1968)

e42780x72ox.jpg

Denna får mig alltid på gott humör. En gubbe som pratar nonsensspråk blandat med glada psykedeliska poplåtar med Steve Marriot i sitt esse.

The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

n73399ok074.jpg

Kalasbra låtar och ett unikt sound.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte lägga dom i någon speciell ordning, aja:

Tio bästa albumen:

Bathory - Blood Fire Death

album-blood-fire-death.jpg

Olle Ljungström - Världens Räddaste Man:

olle.jpg

Nordman - Nordman (haha faktiskt, lyssnar man igenom albummet märker man att varje låt är bra, och nostalgisk, jag började 1an när den låg etta på topplistan)

cover_nordman.jpg

Vintersorg - Till Fjälls

TilFjalls.jpg

Fyrdung - Hyperborea

18714.jpg

Kiss - Kiss

kiss.jpg

Kiss - Destroyer

kiss_destroyer.jpg

Metallica - Kill 'Em All

metallica_kill_em_all_45.jpg

Slayer - Reign In Blood

reign-in-blood.jpg

Rammstein - Mutter

Mutter.jpg

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd!

Utan inbördes ordning. De aboslut bästa enligt mig:

Awake.jpg

dtheater-scenes-memory.jpg

--Finns inte bättre Proggresiv rock än Dream Theater, Awake och Scenes from a memory, två helt legendariska album.

LiquidTensionExperiment.jpg

--Liquid Tension - Experiment. Instrumentaliskt sidoprojekt av medlemmar från DT som fullständigt sprudlar musikalitet och tekniska färdigheter.

toxicity5yd.jpg

--System of a Down - Toxicity. Nytänkande tung hårdrock med nytt sound, riktigt bra låtar som fan röjjer hål på betong.

The-Best-Of-Simon-Garfunkel2.jpg

--Simon and Garfunkel. Här snackar vi musik, bra texter och begåvade musiker.

Jose%20Gonzalez%20-%20Veneer.jpg

--Veener - José Gonzalez. Magiskt, akustiskt.

TheHolidaySoundtrack.jpg

--Filmmusiken till the Holiday av Hans Zimmer. Helt sinnesjukt underbar och genialisk musik.

underclass_hero_sum_41_album.jpg

--Sum 41 med Underclass Hero. Bättre skejtpunk finns inte.

in-flames-a-sense-of-purpose-disc-cover-3267.jpeg

Göteborgarna som erövrat världen. InFlames med deras senaste A Sense of Purpose. Kickass album verkligen!

michael_jackson_bad.jpg

-- MJ - Bad. Behöver inte förklaras.

☺️

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket svårt att nämna 10. Då det finns så mycket bra musik och i synnerhet idag.

Men om jag försöker får det väll bli.

Prefab Sprout - Steve McQueen

The Blue Nile - A walk Across the Rooftops

The Blue Nile - Hats

Camel - I can See your House from Here

Ligeti - Stockholm Wind Quintett

Microdisney - Everybody is Fantastic

Kate Bush - Lionheart

Cannonball Adderley/Miles Davis - Atum Leaves (singel)

David Sylvian - Brilliant Trees

The Divine Comedy - Cassanova

Har glömt mycket som 10 cc Bloody Tourists, Focus, Tomas Andersson Wij, Cathal Coughlan, High Llamas, New Order, Chick Corea, Paul Desmond, Colin Blunstone, Saxon och Samson, UK med Eddie Jobbson, John Wetton & Allan Holdsworth. The Sound, Kaipa, Luis Phillipe, Fra Lippo Lippi, De Lillos, Briskeby etc etc...

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...