Jump to content
Annons

De 10 bästa albumen genom tiderna


hammagrella

Recommended Posts

Satt och sorterade mina plattor i källaren här igår och blev grymt inspirerad. Här kommer ett rätt mastigt inlägg!

I dessa tidevarv av masskonsumtion av musik och kortare bäst-före-datrum än någonsin på låtarna, känns det som om hela Album-konceptet håller på att falla i skymundan. Det känns som - och här har jag förstås inga vetenskapliga belägg - att det blir allt vanligare nuförtiden att man släpper en singel, åsså en singel till och sen pliktskyldigt smäller man ihop en platta till med EN ytterligare bra låt och massor av utfyllnad. Ja, ja ni är säkert många som säger emot mig och hittar undantag - men jag menar lite mer generellt. Ärligt talat, när släpptes det senast en fulländad platta som du är redo att dö och döda för?

I den här tråden har du chansen att påpeka om min smak suger eller duger. Gör gärna din egen topplista, men här är min all-time-whatsoever-best-albums.

Jag har valt plattorna antingen för att de BARA innehåller överjävligt bra låtar utan några som helst svackor eller utfyllnader, ELLER för att de som helhet, med toppar och mindre toppar levererar ett enormt helhetsintryck - som en bra bok eller movie. Nå, here it 'tis:

c493002vq12.jpg

1. "Spilt Milk", Jellyfish (1993) Innehåller allt som jag tycker är bra med musik; fantastiska låtar, grym sång och magiska körmattor, 70-talsretro i modern förpackning, feta trummor, elaka gitarrer och bombastisk men knivskarp produktion. Plattan Freddy Mercury, Graham Gouldman och Jeff Lynne hade gjort om dom var unga på 90-talet.

d6442817d50.jpg

2. "Aladdin Sane", David Bowie (1974) Plattan efter Ziggy. Bowie drar till USA och smäller ihop det stökigaste och vackraste han gjort nånsin.

f62681zzw2z.jpg

3. "Goodbye Yellow Brick Road", Elton John (1973) Långt innan Elton blev fet Liberacefjolla med fez, var han en galen genialisk poppianist utan like, som hällde ur sig ett par plattor om året och konkurrerade med Bowie som pop-ikon i England. GYBR innehåller allt och knäcker det mesta han gjort. Inledningsspåret Funeral for a friend/Love lies bleeding är en enorm musikupplevelse.

f63096aap9e.jpg

4. "The Nightfly", Donald Fagen (1982) Visst har Don gjort sjukt bra grejor med Steely Dan också, men jag blir än idag knäckt av den här plattan. Cool jazz-pop med glimten i ögat och kycklinghudsproducerande stämsång. Inte ett svagt ögonblick.

f69271rpmn1.jpg

5. "Crime Of The Century", Supertramp (1974) Lätt progressive rock meets pop. Mycket nostalgi med en sån här platta och audiofilerna kräks säkert på det burkiga soundet, men jag älskar det - kan framför mig se dom spinkiga skäggiga grabbarna i Supertramp sitta där i en kal studio och snickra makalös, tidlös pop och dricka Cuba Cola. (Onödig fakta: Demoniqus/Lundin hjälpte en gång Hammagrella att sampla lite virvel från den här plattan - som sen flitigt har använts i flera grella-låtar!)

c847636l0gb.jpg

6. "The Lamb Lies Down On Broadway", Genesis (1974) Av många ansedda som 70-talets bästa platta (inte minst i nån tråd här på forumet). En av nyckelplattorna inom progressive rock som många hämtat inspiration från (t ex Spock's Beard, Flower Kings, Dream Theater etc.). Det här var på tiden Gabriel var med och klädde ut sig till blomma på scen och killarna inte visste vad 4/4-delstakt var för någe. Ni som bara känner Genesis genom "I can't dance" lär inte känna igen er här, det här e svårtuggat men gudomligt! Hörni det kom bra musik '74!

g25818x9hct.jpg

7. "Propaganda", Sparks (1974) Inte minst jag har ju snackat en del om Sparks här på forumet och många håller "Kimono my house" som favoriten, men jag gillar den här. En av mina första plattor jag köpte som liten palt. Kombinationen av smaskiga gitarrer, beatleskörer, nästan symfoniska melodier och så Russel Maels kulsprutebabblande svada och helcorny texter gör det här till en av dom bästa plattorna nånsin med en båt på omslaget. Hörni, fan vad det kom mycket bra musik '74!!

c749025a754.jpg

8. "Quadrophenia", The Who (1973) Alla har väl sin speciella relation till The Who. Själv upptäckte jag dom på 80-talet och letade mig sen tillbax till 60-talet. Har haft lite svårt för vissa delar av deras karriär, men det här är ju verkligen höjdpunkten! Vet inte varför alla tjatar om överskattade "Tommy", den här slår den med zebralängder. Ett dubbelalbum med fyra melodi-teman (ett var för medlemmarna i bandet) och en iofs tradig historia om mods och rockers och ungdomsidentitetsproblem - men fy satana vilken platta och vilken läcker avskalad produktion; gitarr - piano - trumma - bas - sång. En av dom underskattade stora rockplattorna.

f41969da3pb.jpg

9. "Nonsuch", XTC (1992) När dom dök upp i slutet av 70-talet med nån new wave-singel (Statue of liberty) hörde man nästan att dom var nåt mer än skitiga punkare och dom gör ju bra musik än idag. Den här slår dock allt - aviga men catchy poppärlor på löpande band. Sägs att Jellyfish hade den här snurrande för jämnan i studion när dom gjorde "Spilt Milk".

f44441h3au9.jpg

10. "Snow", Spock's Beard (2002) Modern progressive rock av ädlaste märke. Här handlar det INTE om att lira snabbt och svårt och länge bara för att det GÅR, utan här handlar det om att leverera en konceptplatta med typ 25 LÅTAR. Vet inte hur Neil Morse bär sig åt för att kläcka så jäkla mycket radiohitsrefränger inbakade i så otroligt musikaliskt avancerade miljöer. När en kompis som är lika otroligt musikintresserad som jag ungefär hörde den här plattan första gången så grät han av lycka. Tårarna rann. Det är jobbigt att se en vuxen man gråta men jag förstår honom.

Där har ni! Vilka är era favvosar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fan vad kul att se Sparks Propaganda på din lista - det är inte särskilt ofta som jag hör att någon annan håller dem för de musikliska geni de verkligen var på de tre första plattorna! Propaganda och Indiscreet är två favoritplattor hos mig. För övrigt var det några av dina top 10 som jag aldrig hört, måste skaffa och lyssa så jag tackar för tipsen. Egen lista kommer kanske... just nu borde jag bara sova... >.< zzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint initiativ!

Här kommer min lista:

ugly.jpg

1. "Ugly", Wargasm (1994) I mitt tycke världens mest förbisedda skiva, och världens mest underskattade grupp. Mästerligt framförd metal utan krusiduller. Gillar du Panteras Cowboys from hell gillar du säkerligen även denna skiva.

master.jpg

2. "Master of puppets", Metallica (1986) Min favorit bland Metallicas samling mästerverk. Underbara låtar från början till slut.

raise.jpg

3. "Raise your fist and yell", Alice Cooper (1987) När jag växte upp spelade Alice heavy metal. Det här var soundtracket till min uppväxt. Fantastiska låtar och sagolikt gitarrspel av Kane Roberts.

blessed.jpg

4. "Blessed are the sick", Morbid angel (1991) Så kallt, hårt, brutalt och skoningslöst som det bara kan bli!

ceremony.jpg

5. "Ceremony of opposites", Samael (1994) Stämningsfylld metal, innan Samael gav vika fullständigt för sina synt-influenser. Stilbildande.

cowboys.jpg

6. "Cowboys from hell", Pantera (1990) I mitt tycke en starkare skiva än följande Vulgar display of power. Spelgläde som känns i hela kroppen!

eclipse.jpg

7. "Eclipse", Yngwie Malmsteen (1990) Den skiva, enligt mej, där Yngwie sätter låtskrivandet före gitarr-onani och verkligen visar vilken duglig låtskrivare han faktiskt är.

seasons.jpg

8. "Seasons in the abyss", Slayer (1989) Må vara en hädelse att tycka att Seasons in the abyss är bättre än Reign in blood - men så tycker jag. Ofattbart trumspel av Dave Lombardo.

astro.jpg

9. "Astro-creep 2000", White zombie (1995) Den ultimata party-skivan! Skål!!

revolver.jpg

10. "rELVOLVEr", The haunted (2004) Det starkast lysande exemplet att ny metal kan krossa som aldrig förr! Tung, men ändå stämningsfylld till bristningsgränsen.

Edit: Massor med skivor som inte fick plats på listan men ändå borde varit med - Meshuggah - Destroy erase improve, Carcass - Heartwork, Metallica - ...and justice for all... etc etc... 😉

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

1. System of a Down - Mezmerize.

Många klagar på att dom har försämrats sedan Toxicity, men jag gillar deras nya stil.

Mezmerize-LP.jpg

2. Coldplay - X&Y.

Otroligt bra platta. Perfekt ljud. Synd bara att man missade konserten.'

coldplay.jpg

3. Bloc Party - Silent Alarm.

Mycket bra indierock.

B0006ZIDJO.02.LZZZZZZZ.jpg

4. Nirvana - In Utero.

Inte så mycket att säga. Bra skiva.

1993%20-%20in%20Utero.jpg

5. Killers - Hot Fuss.

Mycket bra skiva. Inte en enda låt som jag inte gillar.

00602498622773_800x800.jpg

6. Linkin Park - Hybrid Theory.

Lyssnade mycket mer på den när jag var yngre, men jag gillar den fortfarande.

B00004Z459.08.LZZZZZZZ.jpg

7. Rammstein - Reise, Reise.

Mycket bra skiva från tyskarna. Deras äldre skivor hade väl några låtar som är bättre än dom här, men denna skivan är bra rakt igenom till skillnad från dom äldre.

Grym konsert dom hade också!

B0002W2KRC.02.LZZZZZZZ.jpg

8. White Stripes - Get Behind me Satan.

Inte min stil av musik igentligen, men denna är grym. Älskar Jack Whites gitarrljud.

Bra att dom vågar gå sin egen väg också.

whitestripes_getbehindmesatan.jpg

9. Faithless - No Roots.

Den enda här som inte är rock. Men den är bra för det.

B00027EFIE.02.LZZZZZZZ.jpg

10. Red Hot Chil Peppers - By The Way

Riktigt bra skiva.

ByTheWay.jpg

*edit*

Ändrade 10-platsen från Radioheads Pablo Honey till vad den är nu.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammagrella, diggar det mesta på din lista. Men XTC har gjort bra mycket bättre album än Nonsuch, imo. Apple Venus till exempel är ju bitvis knepig, men väl värd de extra inlyssningar som krävs för att uppskatta storheten.

Propaganda - yes! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för jättekul och jätteintressant läsning, Hamma! XTC, Spock`s Beard och Jellyfish har jag missat, resten är riktiga rysare! Jag håller egentligen med Dig ang Supertramp men jag diggar "Breakfast In America" nästan lika mycket. Sparks är givna men jag står och väger mellan de två Du nämner.

Jag skall be att få återkomma med min lista. Jag skulle vilja göra en för varje för varje decennium!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nyss hemkommen från semester slår man sig ned framför datorn och möter en sådan här skön tråd! Inspirerade mig att kompilera mig egen högst subjektiva lista..

1. Teenage Fanclub - 13.

2. Emmanuel Top - Asteroid.

3. Leftfield - Leftism.

4. Depeche Mode - Violator.

5. Libertines - Up the bracket.

6. Sisters of mercy - Some girls wander by mistake.

7. Radiohead - Pablo Honey

8. P Enemy - It takes a nation of millions to hold us back.

9. Interpol - Antics

10. Metalheadz - Platinum breakz 2. (Samling, men whatever..)

Trevlig helg! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Pink Floyd - The Piper at the gates of Dawn (1967) Musik som inspirerade mig till att själv vilja och våga göra musik. Enkelt, kreativt och lustfyllt.

Byrds - Untitled. Dubbel från 1971, vara ena plattan live och andra studio. Min favorituppsättning av detta band. Strålande musiker som på livedelen, höga som hus t.ex jammar loss på "Eight Miles high" i 20 minuter. Studiohalvan innehåller ett knippe fantastiska sånger.

Hawkwind - DoReFaSolLaTiDo. Svårare behöver det inte vara att göra fantastisk musik.

Sex Pistols - Never mind the Bollocks. Talar för sig själv.

Joy Division - Första plattan. Martin Hannet bryter ny mark och förvandlar punk till sfärernas musik. Detta album slog ner som en bomb och ekar fortfarande hos lärjungar som Cure, Kent, U2, etc.

Dead Kennedys - Fresh Fruit and Rotting Vegetables. Inte ett dåligt spår på punklegendernas debut LP. Och vilken melodikänsla sen.

King Crimson - Red. Kunde valt mellan ett antal album. Här är de blott en trio: Fripp, Bruford och Wetton. Det räcker och bliöver. När skivan är slut vill man bara sätta på den från början igen.

Kevin Coyne - Marjory Razor Blade (1972) Solodebut i dubbelformat av sångaren i Siren. Packad med svängig blues, ångest och smarta texter.

Van der Graaf Generator - Pawn Hearts. (1974) Ett av många lyckade temaalbum med gruppen som blivit synonym med Peter Hammill. Kunde valt något album av honom istället men, men...man måste begränsa sig. Peter Hammill måste vara Englands obestridde rockpoet. En av de bästa rösterna har han definitivt

Gun´s & Roses - Appetite for Destruction. Det slutgiltiga rockalbumet som vare sig de själva eller någon annan lyckats överträffa. Kan sätta punkt för rockhistorien så är det just här.

Tja, det var en hård gallring 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Usch..sådana här listor är inte lätt att skriva på ett rättvist sätt.

1. Beatles - Revolver

Tillsammans med singeln Paperback Writer/ Rain är detta mästerverk från 1966 det som verkligen fick mig att vilja satsa på andra instrument än gitarr. Med baklängesljud, sitarer och helgoa låtar i en färgglad blandning kom denna skiva att bli en aldrig sinande källa av inspiration. Bara sista spåret Tomorrow Never Knows är totalt fantastisk! Revolver är för mig Beatles i sin största stund och i mina öron är det bara Abbey Road som skulle kunna konkurera ut den.

2. The Soundtrack of Our Lives - Welcome to the Infant Freebase

Ännu en platta som fick mig att tänka till en och två gånger då det gäller arr, låtskrivande och framförallt textförfattande. Här har vi inte mindre än 20 fantastiska låtar som tillsammans gör detta album till det bästa svenska rockalbumet någonsin. Det är synd att de inte fortsatte gräva djupare efter denna platta.

3. Jean Michel Jarre - The Concerts In China

Visst må han vara den elektroniska musikens lättviktare men fy tusan vilken musik denna herre skapade mellan åren 1976-1982. Precis som Beatles och TSOOL inspirerade mig att skapa rockmusik så har denna platta sporrat mig att ge mig på synthar och den elektroniska musiken. Pulserande sequencers och mycket bra framförda låtar är ett genomgående tema på CIC. Framför allt Arpegiator är spåret framför alla på den.

utan presentation:

4. Pink Floyd - Animals

5. Radiohead - OK Computer

6. Kraftwerk - The Man Machine

7. Silverbullit - Citizen Bird

8. Rolling Stones - Their Satanic Majesties Request

9. Vangelis - Antarctica

10. Beatles - Abbey Road

Link to comment
Dela på andra sajter

"A deeper kind of slumber" - Tiamat

"Kind of blue" - Miles Davies

"Machina" - Smashing Pumpkins

"Peer Gynt" - Edvard Grieg

"Without you I'm nothing" - Placebo

"Afraid of sunlight" - Marillion

"Kent" - Kent

"La masquerade infernale" - Arcturus

"...And justice for all" - Metallica

"Farewell to philosophy" - Gavin Bryars

...Det här var roligt men mycket svårt. Fick utelämna en hel del gobitar. Man får en hel del skivtips iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Utan någon inbördes ordning:

Beatles: Det vita albumet

Kraftwerk: Computer Love

Jimi Hendrix: Rainbow Bridge

Led Zeppelin: ll

Bowie: Ziggy Stardust and the spiders from Mars

Lou Reed: Berlin

Neil Young: Rust never sleeps

Emmylou Harris: Blue Kentuky Girl

Stones: Beggers Banquet

Talking Heads: Remain in light

Men att välja bara tio är inte lätt. Bowie har ju minst 3-4 album själv. Reeds hela katalog är ultra bra liksom kraftwerk. Och bar aett Young-album, Niels Lofgreen kom inte med, osv, m.m.

Det bästa med sånna här listor är att man letar fram och lyssnar på sånt man inte har hört på länge.

Phanxz för det H.

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Argh, vad duktiga ni är med bilder och grejer!

JAg ska försöka göra FET stil på mina titlar iaf 😮 Detta hävdar jag inte vara världens top 10, men iaf de tio som betytt mest och betyder mest för mig just nu. Världens bästa, just nu, helt enkelt 😄

listan utan inbördes ordning,

Morrissey - Vauxhall and I

Belle & Sebastian - If you´re feeling sinister

Mufflon 5 - Boca junior

Kent - Isola

Coldplay - Parachutes

Portishead - Dummy

Theivery Corporation - The mirror conspiracy

The Cure - wish

Billie holiday - Me, Myself and I

Stina Nordenstam - And she closed her eyes

Världens bästa musikupplevelse ;

Samuel Barber - Adagio for strings

sry för OT 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer de nominerade:

1. Megadeth - Countdown to extinction (Megadeth blev Megastars)

2. Megadeth - Youthanasia (Läs/lyssna på texterna, speciellt family tree och addicted to chaos)

3. Dream Theater - Scenes from a memory (proggigt och gött rakt genom)

4. Pain of salvation - Remedy Lane (Daniel Gildenlöw, räcker så)

5. Europe - Wings of tomorrow (Andra plattan med i mitt tycke de bästa låtarna)

6. Iron Maiden - Seventh son of a seventh son (den enda genuint proggiga plattan dem gjort, även en konceptplatta)

7. John Mayer - Room for squares (bra låtar hela vägen)

8. Yngwie Malmsteen - Facing the animal (soundet och cozy powells trumlir)

9. Nightwish - Once (enda plattan jag njuter istället för att skratta åt)

10. Toto - Isolation

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag orkar verkligen inte slänga upp bilder och allt, men jag ger min lista utan inbördes ordning:

Coldplay - Parachutes

Smashing Pumpkins - Siamese Dream

Dissection - Somberlain

Sting - Ten Summoners Tales

Esbjörn Svensson Trio - When Everyone has gone

Dire Straits - Dire Straits

Depeche mode - Ultra

Nine Inch Nails - the downward spiral

Marvin Gay - What´s Going On

Daft Punk - Discovery

Detta är vad jag lyckats komma fram till under mina ~28 år som musikälskare, men jag skall verkligen kolla upp era rekommendationer.

Musiktips är något som verkligen behövs nuförtiden när man bombarderas av information om vilka skivor man 'skall' köpa.

Redigerat av petestone
Link to comment
Dela på andra sajter

KISS - Destroyer

Ett mästerverk från '76. Jag fick skivan innan jag hade sett bandet på bild... blev minst sagt impad som liten parvel när seriefigurerna på omslaget verkligen var bandet. Jag är äldre nu men skivan är fortfarande lika bra.

Led Zeppelin - IV

Otroligt bra skiva med bara bra låtar. Helt onödig info: min polares morfar kallade skivan för "skrik-o-skrän-skivan" när vi var små. 🙂

White Zombie - Astrocreep 2000

Skönt sound, goa låtar. Enda skivan som jag tycker är något att ha med WZ!

Red Hot Chili Peppers - Blood, suger, sex, magic

Ett tag när plattan var ny så var jag helt trollbunden av den. En modern klassiker helt enkelt.

Ministry - Psalm 69/Keiaah

Stenhård och det enda riktigt bra Ministry lyckades släppa ifrån sig.

Pink Floyd - The Wall (eller) Whish you were here

PF påverkade mitt liv under en del av 80-talet (på både gott och ont)! Vet inte vilken av ovanstående som jag tycker är bäast så båda får komma med!

Stevie Ray Vaughan - Live Alive

Tja, vad kan man säga... på något sätt dog den moderna bluesen med honom, RIP!

AC/DC - Back in Black

En så'n skiva! Hur bra som helst, alla låtar är 10:or och soundet är klockrent! Ren magi från ett band som säkert många hade räknat ut när Bon Scott dog.

Deep Purple - Machine head

Jag undrar hur många gånger jag lyssnade på den här innan jag fattade vad 'machine head' betyder? 😄

Sparks - Indiscreet

Musiken, texten, arrangemangen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ så här... Egentligen helt omöjlig lista att göra...

Portishead - Dummy

Den här skivan har längre utgångsdatum än en konservburk. Trots att jag upptäckte den fem-sex år efter den kom tog det ett bra tag innan jag fattade att den kom 1994. Hatar klyschor, men det här är elva tiiidlösa låtar (för att citera all reklam som någonsin gjorts för Carolas eller Eva Dahlgrens alster).

Leftfield - Rhythm and Stealth

Nu ska jag inte bara snacka om hur fräscht allt låter, men R&S känns som att den befinner sig i ett veck i rymdtiden. Hade det funnits en gud hade all electroclash låtit som Dusted, Phat Planet eller Afrika Shox. Dessutom hade all trip-hop utom Portishead låtit som Swords.

Basement Jaxx - Remedy

Ehm, bara löjligt svängigt och med glimten i ögat och utan den überkommersiella eftersmaken som Cish Cash trots allt gav. Red Alert är fortfarande deras bästa spår.

Boards of Canada - Geogaddi

Trolleri...

Amon Tobin - Supermodified

Nån snubbe på ett forum påstod att trummorna på Tobins skivor var lagda live. Någon annan svarade med att påpeka hur (otroligt) skicklig trummisen isf måste vara som kan byta mellan stockar och vispar mitt i ett solo. Typ så grym är Tobin på att producera.

At the Drive-In - Relationship of Command

Jag vet inte om jag börjar bli gammal (21 år) och det är därför jag tar till mig allt som lillebrorsan tipsar om. När jag hörde ADI första gången tänkte jag typ "Ah, mer postpunk... Svängigt men samma som allt annat i genren". Tur att jag inte sa det till någon då...

Bob Marley and the Wailers - Babylon By Bus

Ruskigt bra liveskiva.

Primal Scream - If They Move, Kill 'Em

Vet inte varför, men jag plockar fram den här skivan varannan månad, ungefär.

Depeche Mode - Ultra

Ska man säga? Deras bästa skiva tror jag. Dröjde iofs tre-fyra år innan jag köpte den...

Sen är det ju en viss skillnad mellan bästa skivorna och bästa låtarna. Argh, bäst man postar innan man blir för petig =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens bästa musikupplevelse ;

Samuel Barber - Adagio for strings

sry för OT 😄

Amen i all evighet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt svår fråga! Men jag har försökt att knåpa ihop en lista. Det varierar ju från dag till dag. Just nu lyssnar jag väldigt mycket på Andreas Johnson's nya "Mr Johnson, your room is on fire".

1) WASP - the crimson idol

2) Kent - isola

3) Damien Rice - o

4) Opeth - my arms your hearse

5) Kent - hagnesta hill

6) Michael Jackson - bad

7) WASP - still not black enough

8) Stefan Andersson - på svenska

9) Craig Armstrong - as if to nothing

10) Miles Davies - kind of blue

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

1. Beatles - Sgt. Pepper

2. Bowie - Ziggy Stardust

3. Bruce Springsteen - Born to run

4. Deep purple - Made in Japan

5. Sparks - Indiscreet (trodde inte att någon här hade lyssnat på denna)

6. Pink Floyd - Dark side of the moon

7. Stevie Wonder - Songs in the key of life

8. Stones - It's only Rock'n'roll

9. Magma - Mekanik Destruktiv Kommando

10. Kraftwerk - Trans Europe Express

Dark horse: Elton John - Goodbye Yellow Brick Road

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ens lyssnat på en bråkdel av de jag misstänker är kandidaterna till världens bästa skivor. Men här kommer de "bland de bästa" tio i min lilla rosa värld, utan inbördes ordning. Känns som snubbarna i High Fidelity det här 😆

Neil Young - "Harvest" (vinner över After the Goldrush endast på omslaget)

Primal Scream - "Screamadelica"

Kent - "Isola"

Röyksopp - "Melody A.M."

Led Zeppelin - "II" (Genom lottning mellan I, II och IV)

David Bowie - "Ziggy Stardust"

Depeche Mode - "Violator"

Jeff Buckley - "Grace"

Michael Jackson - "Thriller"

Wilco - "Yankee Hotel Foxtrot"

Snoop Dogg - "Doggystyle" (Kändes som att listan blev så ensidig)

Nej det går inte. Jag vet att en Beatles-skiva ska in, men inte vilken, jag jobbar på det. Ja ja, off it goes.

EDIT: Tangentbordssliring

Redigerat av nossbokaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är hemskt. Man glömmer alltid bort nån så man får plikta.. Men ändå:

(nån inbördes ordning går inte...)

Tom Waits - Mule variations

Hans bästa som helhet. Har lyssnat på den sen den kom ut ganska frekvent. Perfekt morgonmusik.

Brad Mehldau - Art of the trio vol 4

Alla "Art of the trio" är bra, men denna är min favorit. Ett tekniskt geni som dessutom spelar så musikaliskt så man blir helt knäckt. Bästa improvisatören jag hört.

Anja Garbarek - Smiling & Waving

Vi fick denna plattan till studion jag jobbade i som promoplatta för lääängesen, och jag min dumma jävel stoppade aldrig in den i CD-spelaren. Flera år senare råkar någon skicka en mp3 till mig och jag var fast direkt. Här är allt perfekt. Ljudbilder, komposition, spel/sång, instrumentering, form.. Helt enkelt en riktig pärla.

D'Anglelo - Voodo

Nydanande. Lyssnar inte på den längre knappt, men en viktig platta helt enkelt.

Feist - Live and let die

Så bra låtar, så bra sång. Inte världens bästa produktion, men vem bryr sig? Såg henne live i våras. Vill se igen!

Damien Rice - o

Månadens CD. Alla tjatade om Damien Rice. Speciellt dom jag absolut inte håller med musikaliskt, men så hörde jag honom på Herbie Hancocks platta "Possibilities" och fick ännu en käftsmäll. Vilket uttryck! Ännu en gång märker man att musikaliteten är tusen gånger viktigare än produktion och mix och sånt fånigt. Vet inte hur länge plattan kommer att hålla men den går på dagligen i min dator.

The Police - Synchronicity

En klassiker som håller livet ut. Bästa rockbandet i historien.

Bobo Stenson - Serenity

Lyssnar sällan, men har betytt massor för mig. Tror det är sista plattan med Jon Christiensen. Bobo spelar så fint och känsligt så man nästan gråter.

Destiny's Child - survivor

Var tvungen. Jag blir förvånad varje gång den kommer på: vilket jävla drag det är! Valde lite mellan denna och Brandys "Full moon", men eftersom Voodo (som Brandiplattans koncept bygger på) redan fanns med så blev det denna. Bootylicious går inte lessna på.

Daniel Lanois - Acadie

Hans inställning till musik är nog det sundaste jag kan tänka mig. Dessutom är det en jävligt bra platta som aldrig kommer låta gammal eller mossig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Judas Priest - Turbo

Ett av världens bästa album enligt mig. Tror inte det finns något album med 9 av 10 superbra låtar med superba gitarrriff- och solonduon mellan Glen Tipton och K.K. Downing.

2. Guns N' Roses - Appetite For Destruction

Ett av få album som har så pass många låtar som satt ribban högre än någonsin.

3. Judas Priest - Screaming For Vengeance

4. Dream Theater - Awake

5. Dream Theater - Images And Words

Metropolis - Part I - "The Miracle And The Sleeper" solot.

6. Celtic Women - Celtic Women

Det albumet som skiljer sig från alla andra i min lista. New Age musik är det finaste som finns. Alla tjejjer har så otroligt fina röster.

7. Guns N' Roses - Use Your Illusion II

8. Judas Priest - Painkiller

Halford's röst i detta album säger jag bara.

9. Judas Priest - Defender of the faith

10. Coldplay - X & Y

Har inte hört deras tidigare album, men det här är superbra.

Som ni ser så har mina absoluta favoritband Guns N' Roses och Judas Priest fått ett par platser var. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt svår uppgift detta, känns som jag glömt hälften av mina standards...

Dessutom är jag en singelkille - några av mina absoluta favoriter finns inte ens släppta på album. Nåja, så här blev det:

1. The Beach Boys - 'Smile'

smile.jpg

Jag talar alltså om inspelningarna från 1966 och 67, varav en hel del fortfarande faktiskt inte släppts officiellt. Skandal, om ni frågar mig.

'Smile' är helt storslagen; text och musik är bland det mest ambitiösa något popband försökt sig på - och så när lyckats med! Skivan skulle ju ha innehållit både 'Good Vibrations' och den rätta versionen av 'Heroes & Villains', bara en sån sak...

Mannen bakom plattan, Brian Wilson, klarade inte avsluta det han påbörjat, och Smile gavs aldrig ut.

Jag har ägnat många år åt Smilenörderi, så jag ska bespara er den långa varianten och istället helt kort rekommendera följande källor för lyssning samt mytologi:

Domenic Priore - Look, Listen, Vibrate, Smile (Bok)

Good Vibrations Box Set, Cd Box

Smile, Vigotone (samt alla kopior av denna) bootleg, dubbel-CD

Smile, Sea of Tunes bootleg, enkel-CD

Att Brian Wilson, med sin sopiga sångröst av idag, valde att sabotera sitt eget mästerverk tillsammans med en bunt tråkiga studioråttor är snudd på oförlåtligt. Å andra sidan ska man kanske inte lasta honom själv - karln har inte fattat egna beslut sedan 1969.

2. The Beach Boys - 'Pet Sounds'

B00005ASHM.03.LZZZZZZZ.jpg

Japp, enligt lex Hornby är det olagligt med flera album / låtar av samma artist på en lista som denna. Men det bara gick inte att få ihop det annars.

På 'Pet Sounds' finns några av världens bästa låtar, sjungna av världens vassaste popsångare, spelade av världens bästa studiomusiker.

För att citera Ernst Kirschsteiger:

"Och vad kan det bli då? Jo, bara bra."

3. Kraftwerk - 'Trans-Europe Express'

75.jpg

Alla Kraftwerks album från Autobahn till Computer World är magiska, men TEE är min absoluta favorit. Kanske för att det är första plattan jag hörde, men mest för att den är så mänsklig och svängig! Alla små fel (ni som lyssnat lika mycket som jag vet vad jag menar) gör den än mer perfekt - och vilka låtar sen!

Titelspåret och 'Europe Endless' gillar jag mest. Depeche Mode byggde en hel (eller iallafall kvarts 😉, fram till socialist- och metallexperimenten började) karriär på 'Showroom Dummies'.

4. New Order - 'Brotherhood'

B000002LAP.01.LZZZZZZZ.jpg

New Order är ju det ultimata singelbandet, ska man välja ett album så drar jag till med Brotherhood, trots att Technique också är grym. Men bara Brotherhood har 'Bizarre Love Triangle' (nix, compilations räknas icke) så den vinner. 🙂

5. Joni Mitchell - 'Blue'

B000002KBU.01.LZZZZZZZ.jpg

En väldigt enkel platta som helt lever på de fantastiska låtarna. Hittade fram till den 1991 ungefär, och lyssnar fortfarande ganska ofta på den. Borde väl räcka som motivering? 🙂

6. Pet Shop Boys - 'Very'

PetShop4a.jpg

Fåniga 'Go West' till trots så är detta PSB' bästa platta. Alla som orkar lyssna hör mer än en lätt daterad produktion - här finns riktiga popklassiker! Tvivlarna beordras söka upp storbandsversionen av 'Can You Forgive Her'!

7. Gram Parsons - 'GP / Grievous Angel'

B000002LKH.01.LZZZZZZZ.jpg

Japp, detta är två plattor. Men jag har aldrig hört dom var och en för sig utan räknar Gram Parsons två enda soloskivor som en.

Här finns både gråtklassiker som "A Song For You" och "Love Hurts" som borde vara obligatoriska bekantskaper för alla - men också alt. country-prototyperna "That's All it Took" och "How Much I've Lied". Skaffa!

8. Bob Marley & The Wailers - 'Exodus'

B00005Q5WC.03.LZZZZZZZ.jpg

Sitter i ryggmärgen - mamma spelade den ständigt när jag var liten. Det finns gott om kreddigare Marley-släpp, men det är till Exodus jag återvänder. Rekommenderar Deluxe-dubbeln som kom för några år sedan, den bjuder på fina extralåtar och livematerial av det slag artister liksom inte presterar längre.

9. Nick Drake - 'Five Leaves Left'

B000026FOA.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Jag upptäckte Nick Drake rätt sent faktiskt - och nu kan jag inte vara utan den här. Otäck och behaglig på samma gång, hur det nu är möjligt.

10. Crosby, Stills & Nash - CSN

B000002J0P.08.LZZZZZZZ.jpg

Möjligtvis ångrar jag tidigare uttalandet om världens bästa sångare - CSN-kombon är ganska oslagbar, och detta är deras bästa album, innan dom var bussiga och lät eländiga gnällspiken Neil Young vara med och sabba.

David Crosbys första soloplatta är också grym, liksom Stephen Stills egna grejer.

"Suite: Judy Blue Eyes" är en av världens bästa låtar för övrigt.

När kör vi den listan då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Refused: the shape of punk to come

2. Danny Elfman: Nightmare before Christmas (soundtrack)

3. Crumbsuckers: Beast on my back

4. Basil Poledouris: Conan barbaren (soundtrack)

5. Kraftwerk: Computer world

6. Lalo Schifrin: Bullitt (soundtrack)

7. Jon Spencer Blues Explosion: Orange

8. t.b.a 😄

9. t.b.a 😉

10. t.b.a 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer naturligtvis att komma på andra sen, men dessa är väl värda:

( Ingen egentlig rangordning)

Timeless.jpg

1. Timeless. John Abercrombie guitar; Jan Hammer organ, synthesizer, piano;

Jack DeJohnette drums (1974). I mitt tycke den bästa blandingen av Jazz, Fusion eller vad man skall kalla det. Skiljer sig mycket från vanlig jazz-pop-rock-funk stuket från 70 & 80 talet. Snabbt och snirklande ensambelspel samt ljust <-> mörkt vackert drömskt. Förbannat bra. En platta som håller lika bra nu.

Gateway.jpg

2. Gateway (1975) Återigen min favoritgitarrist John Abercrombie. Nu Trio ac. bas, trummor. Abercrombie är långt ifrån en show-off gitarrist. Underbart ensambelspel mellan alla i trion. Modern jazz som rör sig mellan små underbara snuttar och grooves till friare partier. Ibland vackert, ibland svävande, ibland glödande.

Coltrane_Ballads.jpg

3. John Coltrane. Ballads (1962) Skulle egentligen köpa Live at Village Vanguard men den var slut. Gubbarna i affären övertygade mig att den här var bra. Var väl egentligen inte så inne på ballader då (var 16 år) men plattan växte. En av de bästa balladplattorna.

Fratres.jpg

4. Arvo Pärt. Fratres, EMI Classics (7243 5 65031 2 0) Det finns massor av olika inspelningar av Fratres. Gillar i alla fall denna. Dynamik. Stillhet & rörelse. Klanger, slingor runt varann. Enkelhet och spänning.

Emmylou_Wrecking_Ball.jpg

5. Emmylou Harris. Wrecking Ball (1995) Rösten. Vemodet och skönheten. Blandingen av Folk och modernare ljudlandskap.

Jarrett_StdsVol.2.jpg

6. Keith Jarrett Trio. Standards Vol. 2 (1983) Kan inte bli bättre. Sköna standarlåtar, pianotrio, dessa tre kanonmusiker.

Bach_Cello.gif

7. J.S Bach. Cellosviter, Vol 1 & 2 Dessa återvänder jag gärna till. Variation och sammanhang.

RythmOfSaints.jpg

8. Paul Simon. Rythm of the Saints (1990) En favoritlåtskrivare. Ett bra album.

Franks_ab-garden.jpg

9. Michael Franks. Abandoned Garden (1995) Tillägnad A.C Jobim. Mycket skön bossakänsla med lite pop och jazz. En säregen röst. I mitt tycke hans bästa och en skiva att återvända till.

Haden_Metheny_Missouri.jpg

10. Haden & Metheny. beyond the Missouri Sky (1997) Fantastisk duo. Väldigt vackert men aldrig smörigt och utslätat. Lågmäld men innerlig.

Men nu fick jag ju inte med Dylan, Highway 61 Revisited. (Så fick jag det ändå).

ps. Det var väl skönt... ingen Carola, Inget ABBA, Ingen Elvis, Inget Beatles.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

hammagrella (och alla andra)

eftersom du har satt jellyfish "Spilt milk" på 1:a plats hoppas jag verkligen att du inte har missat jellyfish-avynglings-plattan "Imperial Drag" (plattan heter som bandet) http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=music&n=507846

bandet innehåller jellyfish keyboarddisten roger manning och även deras turnégitarrist eric dover som oxå sjunger som en gud på denna platta. det låter ungefär som en blandning av jellyfish och led zeppelin. helt fantastiskt!

tyvärr gjorde dom bara en platta (har dock haft förmånen att se dom live : ) men nyligen kom det oxå en platta med eric dovers nya band "sextus" som är i samma stil men som inte kvalar in på ngn top-10-genom-tiderna-lista. för övrigt avhåller jag mig från sådana försök oxå men ac/dc's back in black ska in nånstans ; )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...