Jump to content
Annons

De 10 bästa albumen genom tiderna


hammagrella

Recommended Posts

Annons

Nordman hamnar inte på min lista men det dom gjorde berörde mig stort. Bra band men kanske var det fram för allt texter och ett ärligt framförande som berörde mig.

Vandraren är en av de låtar jag kommer att komma ihåg från den tiden. Jag låg i skillsmässa då och just vandraren var en av de sånger min dotter sjöng när hon bollades mellan våra hem.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jerusalem: Krigsman

DC Talk: Jesus Freak

Petra: Jekyll & Hyde

Jonas Ottosson Band: Livet som jag lever

Steven Curtis Chapman: Signs Of Life

Sonicflood: Sonicpraise

Nämen!! Mina barndomsband! Trodde inte att jag skulle få se dem här! Kul också att du diggar min syssling Jonas musik! 😉

Madlib

Haha, det var ju det fränaste hiphop-namnet nånsin! Ovanligt att hinta musikalitet med ett hiphop-namn.

Nu vart det ju ett tag sen tråden startades, men om du är kvar Hammagrella, så vill jag tacka för en fin tråd! Bra att du gjorde ett så ordentligt första-inlägg, det blir både roligare och enklare att läsa, och som vi ser har många andra inspirerats att också lägga lite tid. För det är väl ändå våra favoritalbum värda?! 🙂 Som ni kommer att märka lyssnar jag inte så värst mycket på gamla grejer, dels för att jag är ung (under 25 i alla fall) och kanske lite för att jag har vant mig trycket i dagens musik, så när det kommer något pampigt parti på en gammal skiva känns det som att det kunde vart så mycket mer agg i det...

Anyways, har många favorit-låtar och många bra band jag gillar, men att få ihop en hel skiva är nåt som inte många lyckas med ändå! Så listan speglar inte rakt av mina favorit-band utan hyllar de som fått till en helhet med sitt album, och som då dessutom håller en hög kvalité skivan igenom. Fast många favorit-band kom ju med... 🙂 Vi börjar bakifrån:

510WNZMBZQL._SL500_AA300_.jpg

10. Jonezetta - Popularity (2006)

Disco-rock, skulle man kalla det. Fast just sån här disco-rock hade i alla fall jag aldrig hört! Riktigt ösigt och härligt hög energi! Sångaren gör halva jobbet, tycker att han nästan låter lite "emo-aktig" i rösten, vilket passar sjukt bra här. Verkligen ett tips att spana in om man diggar...rock liksom. Modern rock då. Men ni kan skippa uppföljar-albumet, inte alls samma stil och en hyfsad miss allt som allt. 🙂

cover_31447272009.jpg

9. The Mars Volta - De-Loused In the Comatorium (2003)

De e ju fräckt!! Normalt spolar jag förbi de långa experiment-partierna, men senast jag plöjde albumet rakt igenom pallade jag t.o.m. med dem, så bra är albumet. Maken till hög energi! Trumkompen på plattan är ju en historia för sig, oerhört energiska och "busy". Och så en av världens fräckaste sångare, i mitt tycke! En lagom konstig platta tycker jag, deras nästföljande fastnade jag inte för.

Dream-Theater-os-segredos-do-album-Octavarium.jpg

8. Dream Theater - Octavarium (2005)

En skiva drömteatern inte fått så mycket cred för, men det tycker jag den förtjänar! Mycket bra blandning av lättillgängligt och avancerat, kort och långt, stråk-vackert och insane-ösigt. Ett så balanserat album har jag aldrig hört från gruppen.

24537.jpg

7. Switchfoot - Nothing is Sound (2005)

Mitt favvoband från staterna gör det mesta bra. Musikstilen är pop och rock, men det är inte många band som varierar låtarna så här bra. Oavsett om det är rak, ösig rock, medryckande pop eller fantastiska ballader så gör de det i världsklass. Svårt att förklara, det är bra låtar på alla plan helt enkelt. Skivan före och efter den här är också bara en hårsmån från att båda hamna på listan.

five-score-and-seven-years-ago.jpg

6. Relient K - Five Score and Seven Years Ago (2007)

Relient K är också ett rockband med låtar i ett brett dynamikspektrum, men när det hettar till anar man ibland polerad-skatepunk-vibbar. Grymma musiker och låtar är det i alla fall. Ett album som inte kom med p.g.a. en stark "album-känsla", utan p.g.a. oerhört starka låtar skivan igenom. Fantastiskt proddat och mixat också! Skivan avslutas med oerhört mäktiga "Deathbed", ett elva minuter långt porträtt av ett människoliv (där de sista stroferna förresten sjungs av sångaren i Switchfoot).

chapman_speechless.jpg

5. Steven Curtis Chapman - Speechless (1999)

En gammal räv som hängt med mig sedan barnsben tack vare min brorsa och som blev en favorit. En fantastisk låtskrivare, framför allt vad gäller texter - han skriver berättande och målande utan att det någon gång känns krystat. Som att när han skriver så råkar alla ord bara passa ihop vad gäller frasering, stavelser och rim, utan att han behöver anstränga sig... 🙂 Skivan i fråga fick hård konkurrens från tre andra i hans arsenal, så han håller kvalitén uppe. Det är återigen pop och rock i olika dynamik det handlar om, bara väldans bra gjort på alla plan. De två sista orkester-spåren är utomordentligt vackra.

dtheater-scenes-memory.jpg

4. Dream Theater - Metropolis pt.II: Scenes From a Memory (1999)

Den har ploppat upp här i tråden förr, och jag håller med alla er som valt den. Maken till "album-känsla" alltså! Det här albumet är en helhet som inget annat. Det gör inget att kaggen vunnit klick-VM eller att synt-solona låter likadana med samma licks, det är ju bara så fräckt att lyssna på detta! En imponerande detalj är versmåttet som texten till "Through Her Eyes" är skrivet på, en sak man kan peka ut till dem som klagar på fjantiga och/eller amatörmässiga texter.

loney_dear_john.jpg?1233160792

3. Loney, Dear - Dear John (2009)

Loney, Dear gör musik som ingen annan. Jag brukar lyssna på hans (Emil Svanängen) musik som avkoppling till all annan musik (som avkoppling till musik, höll jag på att säga). Dear John är den mest genomarbetade skivan hittills, i varje fall vad gäller ljudkvalité. Och låtarna går inte av för hackor, även om hans andra skivor innehåller en del låtar som tangerar eller överglänser denna skivans bästa. Lyssnade på den i hörlurar, liggandes i sängen i mörker. Helt rätt miljö att uppleva den för första gången i! För er som inte vet så handlar det om mycket egna pop-låtar, alltsom oftast framsprungna på akustisk gitarr. Tonvis med enkla och förtrollande melodier, mycket nynnande och lallande, mycket akustiska instrument. Dessutom inget tryck eller kommersiell komprimering, och inte mixat efter dagens radio-normer.

switchfoot_-_hello_hurricane_album_cover.jpg

2. Switchfoot - Hello Hurricane (2009)

Favvobandets senaste och starkaste skiva! Varje låt är ett guldkorn. Jag fick SPADER när jag hörde förstasingeln "Mess of Me" i promotionvideon, som bestod av hopklippt live-material plus en studio-session och diverse foto-sessions. Maken till fuzzig, ösig, pampig rocklåt alltså... Och resten av låtarna är klanderfritt gjorda rakt igenom, på alla områden. Köpte Special Edition-utgåvan som var i form av en 90-sidig bok, plus DVD och en extra-CD med demo-versioner av låtarna i olika stadier. Inte en helt perfekt skiva, men det är bara för att det är Switchfoot jag kan säga så, för så här hög kvalité håller de alltid. Om deras nästa är, som de säger, bättre än denna...då tror jag att det kan vara den helt perfekta skivan.

muse-absolution-cover.gif

1. Muse - Absolution (2003)

Satt på en nattbuss på väg hem genom Tyskland efter en konsert i Berlin med Switchfoot. Satte på denna skivan. Hade en av de bästa lyssningsupplevelserna någonsin! Den här skivan tar verkligen musten ur en när man fått in humöret och sugen att lyssna på lite Muse. Det är hårt, oerhört snygga riff, vackert, fuzzigt, makalöst pampigt med de klassiska inslagen... Den har ju så gott som allt. Också en skiva som erbjuder en perfekt dynamisk resa. Har inga ord...en verkligt gjuten helhet av makalöst bra låtar, proddade på bästa och fräschaste och fränaste sätt. Jepp.

Några bubblare:

Relient K - Forget And Not Slow Down (2009)

Mycket intressant skiva, inte minst för att alla låtar inte står med på baksidan av skivan! Där står titlarna på låt nummer 1,2,3,5,7,8,9,11,13,14 (och 15, sista låten är tvådelad). De som saknas är outron, intron eller omformningar av låtarna (låt 15 är t.ex. en flygelversion av nr 14 - som för övrigt är en punk-influerad rocklåt!). Innehåller fantastiskt höga toppar, men tyvärr också partier av lite lägre kaliber.

Steven Curtis Chapman - Beauty Will Rise (2009)

Oerhört gripande skiva. Stevens dotter dog i en tragisk trafikolycka hemma på uppfarten, bara fem år gammal. Detta är sångerna som formades under sorgeperioden, mycket enkelt inspelade och sparsamt arrangerade. Ändå är det fantastiskt bra låtar, vilket det iofs borde bli om man var bra låtskrivare från början och sedan fått öva på det i femton album.

Verra Cruz - Emancipation Day (2006)

Rock med inslag av lapsteel, slide, ÖS, triolfeeling, klassiska rock-knep... Mycket uppfriskande trio!

A.C.T. - Last Epic (2003)

Våra duktiga svenska grabbar i A.C.T. har ju gjort en egen Metropolis pt. II! Dessa fantastiska musiker tar ut svängarna ännu mer än DT, typ så mycket som Queen gjorde. Det är charmigt, roligt, genomarbetat, musikaliskt och med glimten i ögat.

Mecca - Mecca (2002)

Gamle Survivor-räven Jim Peterik slår ihop sig med låtskrivaren och sångaren Joe Vana, bjuder in f.d. Toto-medlemmarna David Hungate och Fergie Fredriksen plus några fler grymt begåvade musiker, och levererar melodisk AOR när den är som allra bäst!! Ett MÅSTE för fans av Toto, RadioActive, Airplay och den vevan.

Sanctus Real - We Need Each Other (2008)

Välgjord rock och pop med variation i dynamiken. Skivan ger ett proffsigt och välgjort intryck. Helheten i albumet är vad som föranleder omnämnandet här.

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Min lista utan inbördes ordning. Bästa genom tiderna vet jag inte om de är, men de är mina favoriter hittills.

Pain of Salvation - BE

MUSE - Origin of Symmetry

Stone Temple Pilots - Core

Porcupine Tree - Deadwing

Alice in Chains - Dirt

Jeff Buckley - Grace

Pink Floyd - Wish You Were Here

Velvet Revolver - Contraband

Led Zeppelin - Led Zeppelin IV

Mastodon - Leviathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé det här! Här kommer mina förslag:

Nazareth - Razamanaz En stark rockklassiker rakt igenom. Skall helst höras högt. 24-bits mastrade CD:n låter lika bra oskuret!

Deep Purple - Made In Japan Finns där någon bättre platta där man känns befinna sig i lokalen? Ian Paice Trumsolo!!

Muddy Waters - I´m A Man Med den Himood gänget visar upp live i studion smittar den så mycket på lyssnaren att man bara vill vara med!

Genesis - A Trick of The Tail Kanon rakt igenom. Skall upp i volym för detaljernas skull.

Pain of Salvation - Entropia Väldigt stark och välproducerad platta. Gidelöfs sång naturligtvis. Kreativa gitarrer.

Manfred Mann´s Earth Band - Glorified Magnified En lekfull platta som ändå kommunicerar med lyssnaren. Framförallt genom den fantastiske gitarristen Mick Rogers. Kan man sätta på två gånger i rad (alltså skivan).

Jean-Luc Ponty - Enigmatic Ocean Violinvirtous av guds nåde. Hela plattan är en resa. Supermusiker med bland annat Alan Holdsworth. Lyssna på "Trans-Love Express"

Mahavishnu Orchestra - Emerald and Beyond Stark Jazz-Fusionplatta. Michael Walldens trumspel är inte att leka med.

Judas Priest - British Steel Tidlös platta absolut.

Magnus Uggla - ...när man ändå inte får höra snacket efteråt Det tajta spelet från STRIX och Ugglas texter gör denna platta lyssningsvärd.

Mycket man skulle vilja stoppa in, men dessa tycker jag tar sin egen plats i musikhistorien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym tråd! Speciellt om man kombinerar den med Spotify och verkligen kollar in vad ni andra gillar! Mycket bra musiktips här!

Själv bidrar jag med följande:

1. Avishai Cohen - Gently Disturbed

Den absolut bästa jazz-skivan jag hört på åratal. Sjukt bra komponerat och framfört.

2. Per Texas Johansson - Alla mina kompisar

Grym jazzplatta och låten "Miljarder stjärnor" ger mig rysningar varje gång.

3. Muse - Absolution

Helt otrolig mix av pop, rock, hårdrock och symfonisk musik. Allt toppat med grymma refränger och en makalös produktion.

4. At the gates - Slaughter of the soul

En skiva som satte standard. Svinhård, mörk och kall.

5. Rage against the machine (debuten)

En fantastiskt svängig och helgjuten debut.

6. Kent - Tillbaka till samtiden

Kent goes Depeche och NIN. Mörkt, kallt och otroligt medryckande.

7. Meshuggah - Chaosphere

Ett episkt mästerverk. Första gången jag hörde skivan fattade jag ingenting. Nu visslar jag med i låtarna:)

8. Beatles - Magical Mystery Tour

Jag är absolut ingen drogliberal människa men...fan vad bra det här är.

9. Pantera - Far beyond driven

En käftsmäll deluxe.

10. Spocks Beard - Snow

Helt otroligt välskriven skiva.

men 10 skivor räcker inte:/

Redigerat av Lassebasse
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Vilken skojsig tråd, ska ge mig på ett försök! känns dock jobbigt att välja 10 så jag skiter i att numrera för att det beror helt på dagen i äran 😆

Dream Theater - Images And Words (1992)

689980.jpg

U2 - Joshua Tree (1987)

262865.jpg

Kent - Vapen & Ammunition (2002)

273679.jpg

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon (1973)

pink-floyd-dark-side-of-the-moon.jpg

Queen - A Night At The Opera (1975)

img_2_th.jpg

Frost - Milliontown (2006)

Frost-Milliontown_2.jpg

John Mayer - Continuum (2006)

john-mayer-continuum-2.jpg

Foo Fighters - In Your Honor (2005)

n74712s4dv4.jpg

Karnivool - Sound Awake (2009)

Karnivool%20-%20Sound%20Awake.jpg

Led Zeppelin - IV (1971)

114812_f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen är dom helt huller om buller, vet inte varför jag numrerade dom..

här är iallafall skivorna som jag faktiskt har köpt flera gånger på grund av

slitage eller allmänt klantande. och ja, jag gillar elgitarr 😄

1 - At The Gates - Slaughter Of The Soul

2 - The Stooges - Funhouse

3 - Monster Magnet - Spine Of God

4 - Electric Wizard - Dopethrone

5 - 13th Floor Elevators - Psychedelic Sounds of...

6 - MC5 - High Time

7 - Motörhead - Ace Of Spades

8 - Breach - Venom

9 - Defiance - No Future No Hope

10 - The Black Keys - Attack & Release

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Pat Metheny Group - We Live Here

2 Joshua Redman - Beyond

3 John Mc Laughlin and the 4:th dimension - To the One

4 John Coltrane - Ole´

5 Svend Asmussen Quartet - Fiddler Supreme´

6 Return To Forever - Hymn To the Seventh Galaxy

7 Tuck Andress - Songs About Snow

8 Larry Carlton - Greatest Hits Recorded 2009

9 Al DiMeola, John McLaughlin, Paco DeLucia - Friday Night In San Francisco

10 Ulf Wakenius . The Guitar Artistery Of

(-kan inte vara utan de här albumen...)

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag blev så positivt överraskad när jag fick se att många tycker Genesis skivor förtjänar platser på top10 listan!

Själv börjar jag med nummer min personliga nummer ett. Skivan med helt perfekta, genomtänkta, och bara galet bra låtar!

1: Face Value - Phil Collins. INTE EN enda låt är dålig förutom den sista (men eftersom det är en Beatlescover står inte Phil i skuld till låtskriveriet) Det här kommer vara min favoritplatta för all evig framtid! Så "J#vla bra"

De andra är inte i ordning! Bara feta skivor.

2: The lamb lies down on broadway - Genesis

3: This Is Who I am - Salem Al Fakir

4: Out Of The Blue - ELO

5: Culture Vultures & Bright Idea - Orson (väljer båda då båda är lika bra)

6: Vilja Bli - Oskar Linnros

7: Duke - Genesis

8: Infinite Arms - Band Of Horses

9: Är - Snook

10: Min egna skiva som förhoppningsvis blir klar någon gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...
AORBenny (oregistrerad)

Ingen Rangordning (För Svårt)

David Bowie : The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972).

Alice Cooper : Billion Dollar Babies (1973).

Bruce Springsteen : Darkness On The Edge Of Town (1978).

City Boy : Dinner At The Ritz (1976).

Pink Floyd : Wish You Were Here (1975).

Electric Light Orchestra : Out Of The Blue (1977).

Deep Purple : Stormbringer (1974).

Fleetwood Mac : Rumours (1977).

Rainbow : Rising (1976).

AC/DC : Back In Black (1980).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...