Jump to content
Annons

De 10 bästa albumen genom tiderna


hammagrella

Recommended Posts

1. Muse - Origin of symmetry

2. Primus - The brown album

3. Tori Amos - Under the pink

4. Jeff Buckley - Grace

5. Chris Cornell - Euphoria morning

6. Big fish- Sånger ur sten

7. Eleven - Howlin Book

8. Nirvana - Nevermind

9. Tori Amos - Scarlet's walk

10. Muse - Absolution

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul skivtips! Shit, det här är svårt...

Sly Stone - There's a riot going on

Skum, trippad lo-fi funk

Atari Teenage Riot - Delete Yourself

Start the riot är världens bästa punklåt

Depeche Mode - Violator

Bättre än så här blir inte DM

Nitzer Ebb - That total age

Bodyklassiker

Black Sabbath - Vol 4

Jävligt skum skiva med många guldkorn

Nine inch nails - Downward Spiral

90-talets The wall, fast bra

Sonic Youth - Dirty

Sonic Youth är bäst när de spelar hyfsat rak rock

Pavement - Brighten the corners

Stephen Malkmus är sjukt underskattad

Roky Erikson - The Evil One

Världens bästa rockskiva?

Hidden Cameras - Smell of our own

Vackert och bögigt

Fast var tog Clash vägen? Beach Boys? Velvet? Judas Priest... hmm... en annan dag, en annan lista...

Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjlig fråga att svara på men några favoriter skulle vara:

Ressurection Band: DMZ

Jerusalem: Krigsman

DC Talk: Jesus Freak

David and the Giants: Distant Journey

Petra: Jekyll & Hyde

Jonas Ottosson Band: Livet som jag lever

Steven Curtis Chapman: Signs Of Life

Sonicflood: Sonicpraise

Phil Driscoll: Warriors

Glenn Kaiser: You Made The Difference In Me

Ja, det var tio stycken! Som sagt, det finns många fler alldeles ljuvliga skivor!!!

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

hammagrella (och alla andra)

eftersom du har satt jellyfish "Spilt milk" på 1:a plats hoppas jag verkligen att du inte har missat jellyfish-avynglings-plattan "Imperial Drag" (plattan heter som bandet) http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=music&n=507846

bandet innehåller jellyfish keyboarddisten roger manning och även deras turnégitarrist eric dover som oxå sjunger som en gud på denna platta. det låter ungefär som en blandning av jellyfish och led zeppelin. helt fantastiskt!

tyvärr gjorde dom bara en platta (har dock haft förmånen att se dom live : ) men nyligen kom det oxå en platta med eric dovers nya band "sextus" som är i samma stil men som inte kvalar in på ngn top-10-genom-tiderna-lista. för övrigt avhåller jag mig från sådana försök oxå men ac/dc's back in black ska in nånstans ; )

Bra där suprapappa! Inte många som minns Imperial Drag idag! Självklart har jag inte missat dom (även om jag är grön av avund att du sett dom live).

Har faktiskt inte missat någon av spin-offerna från Jellyfish. Förutom Imperial Drag finns ju:

The Grays - fantastiskt band med Jason Falkner och Jon Brion som bara gjorde en platta, som lät - ja fan den lät som ett samarbete mellan Brion och Falkner helt enkelt.

Moog Cookbook - dåren Roger Joseph Manning och Brian Kehew som lirar covers endast iförda rymddräkter och moogar. Överjävligt musikaliskt och djuriskt knäppt.

Umajets - Tim Smith på nya äventyr i en Jellyfish light historia. Bäst är första plattan.

Roger Joseph Manning JR - släppte nyligen en platta på nätet (WEED) som är kanske den bästa Jellyfishplattan som inte getts ut. Enmansorkester med HIMMELSKA låtar och disneykörer utan like. Lättpop. Gåshud.

Jason Falkner - levererar bara kvalitet, allt han gör. Enorm låtskrivare och musikant. Dom två soloplattorna är i klass med Jellyfishplattorna; lite mer gitarr/indie kanske. Båda ligger och nosar strax under plats 10 på min plattlista här tidigare.

Både Manning och Falkner och Retzell har oxå gjort ngt som TV EYES, nån sorts 70-tals Ultravox/Syntrock reinkarnation. Manning och Falkner har oxå lirat med BECK och AIR (Falkner är det som sjunger Radio # 1 förresten).

Det är egentligen bara geniet Andy Sturmer som inte gjort något väsen av sig efter Jellyfish, förutom att skelleftebandet MERRYMAKERS fick kontakt med honom via email och drog hem honom till norrbotten för att producera, skriva låtar och banka trumskinn på deras andra platta (som hamnar någonstans sådär mellan plats 20-25 på min all-time-high lista).

Bästa Jellyfishlåten efter Spilt Milk är annars "Ignorance is bliss". En låt Manning/Sturmer gjorde till något SuperMario-soundtrack som hete WHITE KNUCKLE FEVER. En helgalen knäpp-leksaks-jazz-playstation-poplåt som börjar med textraden "Wake up! Miss Toadstool, it is I, your one and only king: Bowser Koopa."

Ignorance is bliss

😄😳😆

Nåja, jäklar vad power-pop nejmdropping det var där.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan inbördes ordning, här är mina favoriter :

d95264o1973.jpg

The Clash - London calling (1979)- förutsägbart val men kan inte utelämnas på en sån här lista. Så mycket bra låtar och en tidlös produktion.

c8867659p14.jpg

Naked City (John Zorn's) - Torture garden/LENG TCH´E (1992)- Egentligen helt olyssningsbar, min sambo skriker av förtvivlan om jag sätter på denna. Men den får mig att le och jag älskar den.

c47779yigj1.jpg

Faith No More - Angel dust (1992)- Mike Patton är en stor favorit, här är han i sitt esse, tyvärr också sista plattan med knasbollen Jim Martin på gitarr.

g34518t4lmw.jpg

Refused - the shape of punk to come (1998)- Det är extra kul med ett svenskt band på en sån här lista och den här förtjänar det definitivt.

d562472eqmx.jpg

Ministry- Psalm 69 (1992)- Hårdare blir det inte.

g51766crhvi.jpg

The Gun Club (1984)- The Las vegas story - R.I.P

c91429w551m.jpg

Sex Pistols (1977)- Nevermind the bollocks - har betytt oerhört mycket för mig. Steve Jones demonstrerar hur man använder en Les Paul.

d1310515s6n.jpg

Chemical Brothers (1995)- Exit planet dust - deras enda bra skiva, den är fantastisk.

d88522nkvl6.jpg

Kiss-Destroyer (1976)- min första LP, tyvärr slängde jag den utför ett stup när unmasked kom.

f54358e607k.jpg

The Prodigy - Music for the jilted generation (1995) - Den har nåt hotfullt över sig den här plattan, varje låt känns som ett bryt in på nåt bommat lager och massor av galningar som dansar fulla med kemikalier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toksvårt det här, så jag försöker inte ens rangordna dom. Tar bara en bunt "jättebra skivor"... 🥰

front_by_front.GIF

Front 242 - Front by Front

Nåt med Front måste ju bara va med på min lista, så jag tror att det här är den som jag gillar bäst. Fast å andra sidan varierar det tokmycket så en annan dag kanske jag skulle valt en annan...

Iallafall en enormt energisk skiva, rytmdriven som bara den! Det här är vad Prodigy lyssnade på när de växte upp... :rolleyes:

Feuer.jpg

Das Ich - Feuer

Samma med Das Ich som med Front 242... -Nåt ska va med, och valet är absolut inte självklart...

Mörk symfonisk synth. Världens bästa liveCD?

h07638nfq14.jpg

Portishead - PNYC

Kan inte välja på vilken av de andra skivorna som är bäst, och egentligen är ju liveversionerna med symfoniorkester och allt ännu bättre, så då får det bli den här... Trip-hop.... -Sköna beats, analoga synthar, bluesiga gitarrer, underbar sång, härliga låtar... :rolleyes:

d66442q555v.jpg

Depeche Mode - Songs of faith and devotion

Jag tror att det här är den DM-skiva jag gillar bäst... Inte lika glättigt poppig som de tidiga skivorna, och mörkare och coolare än de som kommit efter.

2b983146-98d6-4c25-b039-cea3e03e398f_724352189953_800.jpg

David Bowie - Hunky Dory

Har inte koll på riktigt allt Bowie gjort, så kanske skulle nån av de andra gamla platsa lika bra på den här listan... Men den här skivan är iallafall hur bra som helst. -"Life on Mars?", "Changes", "Kooks".

plpcdredsonic.jpg

Peace Love and Pitbulls - Red sonic underwear

Thåström är ju det närmast Gud som finns inom svensk musik, och även om det mesta han gjort är riktigt riktigt bra, så är det ändå den enormt arga och sönderdistade varianten jag gillar bäst.

g28816ms7q9.jpg

PJ Harvey - To bring you my love

Polly Jean rockar!! Skitig alternativ rock eller vad man nu ska kalla det...?

morfinventedscenes.jpg

Male or Female - Invented scenes/Naked

Sidoprojekt till Front 242. Lite poppigare, men samtidigt lite mer experimentellt...

skinny_puppy_the_greater.jpg

Skinny Puppy - The greater wrong of the right

Ännu ett svårt val... Skulle nog precis lika gärna kunna ha valt The Process eller nån annan skiva.

Oj, bara en kvar...?? Eh, eh, eeeh, eeeeeeh....? Die Krupps - Volle Kraft voraus eller Nitzer Ebb - That total age eller Kraftwerk - Man Machine eller.....................

Edit: Sorry, tankechippet blev överhettat... l38.gif

Edit igen: Visste ju att jag skulle glömma nåt jättebra....

f59087t7rrr.jpg

Björk - Homogenic

Underbart vacker skiva! "Bachelorette" är nog en av världens bästa låtar...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

c8867659p14.jpg

Naked City (John Zorn's) - Torture garden/LENG TCH´E (1992)- Egentligen helt olyssningsbar, min sambo skriker av förtvivlan om jag sätter på denna. Men den får mig att le och jag älskar den.

aaaah! Den hade jag glömt bort. Det är en platta som håller i alla väder. Hysteriskt kul och bra och helt out.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Megadeth - Youthanasia (Läs/lyssna på texterna, speciellt family tree och addicted to chaos)

JA!!!

***

Noterar f ö att Faith No More fått en välbehövlig cred hittills i tråden. Fan jag håller på att muppa ihop en egen lista. Snart klar:) Kul.

***

GUNVOR: Fan Thimmie? 2 * WASP på 10itopp? Fuck like a beast, fan!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag främst är uppvuxen med progressive rock faller det sig naturligt att dom bästa plattorna enligt mig ligger i denna genre.....Ni som inte var med eller inte har upptäckt dessa fantastiska plattor ...ta och lyssna om ni får tillfälle 😄

c847636l0gb.jpg

GENESIS mästerverk....Den i mitt tycke bästa platta som gjorts :rolleyes::rolleyes:🥰

England.jpg

Ett av dom bästa progressive banden från 70...så jävla bra...tyvärr så släpptes bara en platta men två spelades in och nu några år senare är ett ev. släpp på G 😎

stones.jpg

Beggars Banquet....Den mest genuina Stones plattan som gjorts tycker JAG...alltifrån tidig blues till Sympathy For The Devil

whitealbum.jpg

Från en period då Beatles var i upplösning och man hör vad som är Lennon Och vad som är McCartney, med låtar som Blackbird, Revulotion,Rocky Racoon m.m

otroligt överjävliga låtmakers

selling%20england.jpg

Selling England by the £...Också en av mina husgudars bästa skivor...där framförallt Collins börjar visa att han är en riktigt bra trummis

scratch.jpg

PG II...Makalös platta av en av vår tids största sångare...Lyssna på Indigo vid tillfälle 🥰

larks%20Tongues%20in%20Aspic.jpg

Larks Tongues in Aspic...King Crimson vansinnigt bra,,,tveka mellan denna och Red

foxtrot.jpg

Genesis Foxtrot....Också en överjävlig platta som går varm flera gånger i månaden 😎

all%20this%20time.jpg

Var tvungen att ta med en Stingplatta ...otroligt bra känsla i denna...speciellt titellåten All This Time:rolleyes:

static.gif

En tidlös platta med Jan Johansson som passar när som helst... 😎

EDIT: kul tråd Hamma :rolleyes:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

all%20this%20time.jpg

Var tvungen att ta med en Stingplatta ...otroligt bra känsla i denna...speciellt titellåten All This Time:rolleyes:

Stings plattor är jobbigt bra. All logik säger att jag egentligen inte borde gilla: det är slickt, välpolerat och tillrättalagt.. Men ändå så bra. Har ingen som helst aning om varför egentligen, förmodligen pga bra låtar. Min favvoplatta är Ten Summoners Tales, men bästa låten är A thousand Years från Brand New Day.

Dessutom är han en riktigt bra basist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle fan vara lättare att sätta ihop 100 i topp. Min lista är "relativt spontan", med MÅNGA som halkade strax utanför ... Jag ändrar mig säkert på ett par poster i morrn typ. Nåväl, här kör vi; Delad förstaplats, sen blir det hugget som stucket:

1) Judas Priest: Unleashed in the east. Halford är störst, bäst och, tja; viktigast.

1) Ebba Grön: Kärlek och uppror. Thåström är viktigast också.

3) Faith No More: Angel Dust. En skiva med oändliga kvaliteter. Mike Patton kanske är det största musikaliska geniet vi har, och här är han i sitt bästa sammanhang. Han sjunger bättre än Freddie Mercury och hårdare än alla samlade dödsmetallare.

4) Warrior Soul: Salutations From A Ghetto Nation. Borde fått världsherravälde när grungen slog igenom, men kom väl från fel stad, så Nirvana tog liksom publiken i stället.

5) KSMB: Rika Barn Leka Bäst. Vilken jävla skiva! Va!

6) Dalbello: Whomanfoursays. Uttalas "human forces". Alla ni som missat den här tjejjen, och diggar unika artister typ Peter Gabriel och (nu aktuella) Kate Bush; Kolla in den här skivan! Den återfinns i reabackar, och var nog det mest spännande som 80-talet erbjöd. Heart gjorde cover på henne, liksom Queensryche(!)

7) Marillion: Fugazi. Jag upptäckte Marillion före "originalet" Genesis, så mitt hjärta klappar oerhört varmt för Fish o co. Fugazi är den mest elaka de gjorde (om de nu nånsin var elaka... osv...). Jävligt bra!

8) Trust: Savage. Svårt val. Kunde satt nåt med Accept eller Iron Maiden här i stället. Trust är det enda vettiga Frankrike har gett till rockhistorien nånsin.

9) Iron Maiden: Powerslave. Ja vaffan... det blev en Maiden ändå. De kan liksom inte halka utanför en sån här lista. Powerslave vinner tät följd av Killers och Number otb

10) Electric Sun: Firewind. Världens bästa gitarrist och världens sämsta sångare i en och samma person på ett och samma album. FENOMENALT!

....

Thats all folks!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

6) Dalbello: Whomanfoursays. Uttalas "human forces". Alla ni som missat den här tjejjen, och diggar unika artister typ Peter Gabriel och (nu aktuella) Kate Bush; Kolla in den här skivan! Den återfinns i reabackar, och var nog det mest spännande som 80-talet erbjöd. Heart gjorde cover på henne, liksom Queensryche(!)

Dalbello! Gud, vad bra! Härligt, Vallhagen! Jag har bara "She". Måste skaffa allt annat också! Hon gör ett GRYMT gästspel på Alex Lifesons (Rush) soloskiva "Victor" Lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste skaffa allt annat också!

Jajjemen, det måste du! "She" är bra, men whomanfoursays är HÄSTLÄNGDER mer spännande. Ett helt annat verk liksom.

Sen kom ju "whore" 10 år för sent; också värd att köpa.

För nördarna finns oxå hennes tidiga fjortisverk (tre plattor innan "whoman.."), fast då snackar vi bara ev. samlarvärde. Skit, typ.

Go for it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste skaffa allt annat också!

Jajjemen, det måste du! "She" är bra, men whomanfoursays är HÄSTLÄNGDER mer spännande. Ett helt annat verk liksom.

Sen kom ju "whore" 10 år för sent; också värd att köpa.

För nördarna finns oxå hennes tidiga fjortisverk (tre plattor innan "whoman.."), fast då snackar vi bara ev. samlarvärde. Skit, typ.

Go for it!

like her :rolleyes::rolleyes: men vad fan ...du har rätt det är för svårt med dom tio bästa 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbt ihopsatt spontan lista över tio (+ 2 kunde inte låta bli) plattor som betytt mest personligen för mig samtidigt känns det orättvist att utelämna sådär en tjugo, trettio till:

Beatles - Sgt Pepper where it all started...

Simon and Garfunkel - Bridge over troubled water fick mig börja spela gitarr (the boxer) och piano (introt till brídge over...)

Bob Dylan - Highway 61 Revisited Behöver väl inte säga mer än Like a rolling stone fast den 11 minuter långa exposén i Desolation Row är minst lika betydelsefull och vilket kompband med Mike Bloomfield och Al Kooper?!

Camel - Rain Dances First light lyser starkast.

Dave Grusin - Collection Den bländande Mountain Dance tröttnar jag aldrig på.

Zamla mammaz manna - Schlagerns mystik för deras lekfullhet och snygga melodier och knappt barntillåtna texter fast de låter som Alice Tegnér ibland!

Te doy una canción - Silvio Rodriguez Cuban som varit lika stor som Paul Simon om han fötts i USA.

Marc Cohn - Burning the daze en av de mest uttrycksfulla sångröster jag hört.

Marc Knopfler - Local Hero där musiken är sådär hundra gånger bättre än filmen som i sig inte är dålig, titellåten helt odödlig.

Ola Magnell - Förlovat Land De vackra texterna, uttrycksfullheten och så varsamt producerad av Lasse "Lanois" Englund. Ett hus hade kunnat få bli en riktig hit tycker jag.

Tösedrengerne - Alle våre håb Dansk gladpop med allvarliga texter. Men så fanns i bandet en sån kompetent låtskrivare som Anne Dorte Michelsen. Någon kanske minns Vi var engang så taet med bl a makalöst trummande av Jan Sivertsen.

Tom Waits - Rain Dogs Skönheten i odjuret på nåt sätt...

Edit: stavning och ngt förtydligande

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte en lista på de bästa albumen genom tiderna utan en lista på 10 album som har betytt och betyder mycket för mig. Ingen ordning o inga bilder

Beatles - Sgt Pepper

Min första platta som inte var en barnskiva. En kliche´skiva, men för mig har den alltid funkat.

Black Sabbath - Black Sabbath

Hårdrock som förde mig till bluesen som förde mig till jazzen.

Deep Purple - Machine Head

Se Black Sabbath. Vem känner inte till den här.

Monika Zetterlund o Bill Evans - Waltz for Debbie

En svensk världsartist. Blandat engelska o svenska texter, skönt.

Paul Simon - One Trick Pony

Finns ju massor med bra PS skivor, tycker dock att denna har ett skönt flyt.

Cornelis Vreeswijk - Tio vackra visor och personliga Persson

Bra musik, fantastiskt bra o finurliga texter av världens svenskaste utlänning.

Rebecka Törnqvist - A night like this

Första skivan med RT. Älskar hennes röst o hennes jazzpop

Pink Floyd - The Wall

Glöm 3,5 minuterslåtar, detta är genomarbetat. En film på skiva.

Emmylou Harris - Stumble into grace

EH har ju alltid varit bra, men även hennes nya plattor håller. Detta är den senaste.

Cassandra Wilson - Belly of the sun

Amerikansk rotmusik. Fantastisk röst o fantastiska slagverk.

Fler finns... 😱

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik handlar mer om känslor än ord för mig, så musiken får säga allt.

Jaja, men ett forum är ju BARA ord.... 🙂

Inte detta forum 😱

Nä, nu har jag varit dum erkänner jag, förlåt Hammagrella, jag har lagt till lite kommentarer.

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

Silvio Rodriguez skall jag defenitivt kolla in.

Du kommer inte bli besviken, lovar! Afzelius använde sig av musiken från El Día Feliz Que Está Ilegando till Sång till friheten och några till men de gör inte Silvio riktig rättvisa tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske lite offtopic men ändå.....

Bra där suprapappa! Inte många som minns Imperial Drag idag! Självklart har jag inte missat dom (även om jag är grön av avund att du sett dom live).

Har faktiskt inte missat någon av spin-offerna från Jellyfish. Förutom Imperial Drag finns ju:

jag måste erkänna mig slagen i jellyfish-kunskap även om skivsamlingen faktiskt innehåller nån platta med jason falkner och även umajets. moog cookbook blev jag inte så förtjust i

däremot en "jag mötte lassie"

med mitt band supralunar hade vi tidigare ett förlagsavtal med emi och vår a&r micke agnepil är mannen som låg bakom jellyfish framgångar i sverige.....skivbolaget han jobbade på då sa nej och ville inte lansera plattan alls men han stod på sig och fick till slut ett ok men ingen budget.....sen sålde plattan guld : ) tack micke!

ps. kolla gärna in www.supralunar.com . vi är inte helt oinfluerade av imperial drag o jellyfish ; )

om jag får lägga in en till platta till dom bästa så måste jag nämna

RANCID : INDESTRUCTIBLE

och oxå naturligtvis IMPERIAL DRAG : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Zamla mammaz manna - Schlagerns mystik för deras lekfullhet och snygga melodier och knappt barntillåtna texter fast de låter som Alice Tegnér ibland!

Marc Knopfler - Local Hero där musiken är sådär hundra gånger bättre än filmen som i sig inte är dålig, titellåten helt odödlig.

Jag säger det igen det var för svårt med bara tio 😱😆 dessa två åker jag snålskjuts på dig...när det gäller Going Home på Local Hero så är en ton i basen på nergången värd hela plattan...såååå j-la snyggt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Zamla mammaz manna - Schlagerns mystik för deras lekfullhet och snygga melodier och knappt barntillåtna texter fast de låter som Alice Tegnér ibland!

Marc Knopfler - Local Hero där musiken är sådär hundra gånger bättre än filmen som i sig inte är dålig, titellåten helt odödlig.

Jag säger det igen det var för svårt med bara tio 😕😲 dessa två åker jag snålskjuts på dig...när det gäller Going Home på Local Hero så är en ton i basen på nergången värd hela plattan...såååå j-la snyggt 😉

😮 Går bra om jag får snika på J Johansson och Beatles vita. 68-69 tycker jag var deras mest intressanta period.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir ju grymt svårt att rangordna så ta inte listan på så stort allvar, det gör inte jag. 😕

Steph_Top-Album-RATM.jpg

Rage Against The Machine - s/t

Inte så mycket att säga egentligen. Klockrena texter, grymma musiker, fantastiska riff. Det höll i en skiva till (Evil Empire) men sen blev det ju bara skit av allting förutom ett par låtar på Battle of Los Angeles. Och Audioslave har ju en del bra låtar, men de är "few and far between".

Madvillainy_-_Madvillain-resized200.jpg

Madvillain - s/t

Kanske den bästa hiphopskivan någonsin. Madlib och MF Doom låser in sig i en studio med ett ton vintagesamplingar och tre ton cannabis. Resultatet blir otroligt nyskapande och svängiga produktioner från Madlib och Dooms texter och rap är som alltid fantastiskt bra. Nu har ju Doom också gjort en skiva med DJ Danger Mouse under namnet DangerDOOM men den har jag inte hört så mycket av än. Beställd är den dock.

2918145_neu_200.jpg

Neurosis - The Eye of Every Storm

Många tycker att gubbarnas senaste alster är mesigt, men jag tycker att de äntligen hittat sig själva efter att ha gått från det hårdaste av hårt, till att definiera soundet för hela sludgecorescenen med den grymma Times of Grace, och sedan börjat experimentera ännu mer med sitt skapande. Kanske deras lugnaste skiva, men också den vackraste och bästa. Steve von Tills röst är så inlevelsefull som det är fysiskt möjligt, och Steve Albinis produktion är som den brukar: rå, atmosfärisk, skitig och helt perfekt.

77244.jpg

Converge - Jane Doe

En urladdning som inte går att sluta lyssna på när man börjat. Från den vansinniga dissen Concubine till det avslutande titelspåret med de vackra gitarrerna så är det nonstop proggressiv hardcore. Kurt Ballou är inte bara världens bästa gitarrist, utan också en grym producent.

fantomasdirectors.jpg

Fantômas - The Director's Cut

Mike Patton är i sitt esse och Dave Lombardo spelar halvslaskigt och helt underbart, på den här skivan där ett av de coolaste banden någonsin tolkar skräckfilmsledmotiv. Fantastiska arrangemang och välproducerat.

200px-N.W.A.StraightOuttaComptonalbumcover.jpg

NWA - Straight Outta Compton

Hemska texter, dåligt flow och fula synthar. Men vilket sväng! Tänker man oldschool så tänker man NWA.

nasum-helvete.jpg

Nasum - Helvete

Maffig, dynamisk och förvånansvärt melodisk grindcore från Sveriges stoltheter. 25 låtar på dryga halvtimmen och väldigt välspelat, förutom några få töntiga partier som alltid lyckas leta sig in på grindplattor. Uppföljaren Shift var också en bra skiva, och har flera låtar som är bättre än de bästa låtarna på Helvete, men helheten är inte lika snygg. Mieszko Talarczyk är en av få människor jag sörjer trots att jag inte kände honom, på grund av hans låtskrivande och attityd till musik.

E86658-2.jpg

The Dillinger Escape Plan & Mike Patton - Irony is a Dead Scene

När DEP gjorde sig av med sin inkompetenta sångare hoppade linslusen (micklusen?) Mike Patton in och gästade på denna 18 minuter långa EP. Totalt vansinne är kanske det bästa sättet att beskriva den här skivan, med roliga och tänkvärda texter, grymma musiker och en härlig avslutande cover på Aphex Twins "Come To Daddy". "Tyvärr" hittade ju DEP en ny sångare efter det korta samarbetet, och även om han sköter sig riktigt bra så når musiken ändå inte upp till den nivå som den var på under den här skivan.

rev_boc12_geogaddi.jpg

Boards of Canada - Geogaddi

Nyskapande, oväntat och mysigt är nog det enda jag kan säga om det här electronicamästerverket. Köp/ladda ner nu!

qotsacov.gif

Queens of The Stone Age - Songs for the Deaf

Det känns som att jag bara har med relativt nya skivor på den här listan, men det är mer för att jag tycker att musiken faktiskt är bättre idag än den var på 60- och 70-talet. På den tiden hade musikvärlden absolut ett högre medelvärde, men till saken: Dave Grohl är världens bästa trummis, Mark Lanegan vet hur man sjunger, Josh Homme vet även han hur man sjunger och gör psykedelisk rock, och Nick Oliveri vet nog allt efter allt knark han tagit under åren. Det här är en av de få skivor som är bra rakt igenom utan en enda dålig låt som utfyllnad, trots att den innehåller fler låtar än många andra skivor. Tyvärr är deras senaste, Lullabies to Paralyze, riktigt tråkig förutom några få ljusa stunder, och förklaringen kan mycket väl finnas i att Dave Grohl bara var med på den här skivan och att Nick Oliveri fick sparken för att han knarkade och festade för hårt, vilket säger en hel del. Att sparkas ur QOTSA av de anledningarna tyder på att man verkligen ligger i.

Finns ju så många fler man vill nämna, men 10 var det och nu ska jag sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...