Jump to content

pompe

Medlem
  • Content Count

    556
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About pompe

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 05/29/1991

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm, Skarpnäck
  • Intressen
    hm...ljudteknik, baseboll, konstiga instrument och sladdar/knappar

Personlig information

  • MSN
    tom-lj@hotmail.com
  • ICQ
    0
  1. Flikar in lite med sidechainen. Korrekt, du kan inte gå via direkt kanal för sidechain i Pro tools, det jag anser vara effektivast är att välja att skicka bussen som PRE, så inte fadern stör din process. Alternativt att använda prebussen till en aux för att mixa och addresserar ljudspårets utgång till en annan buss för just sidechainsyfte
  2. Hej allihop! Flyttad ner min rigg ifrån min behandlade studio för att göra en EP med en vän och musiker, och när jag sitter och pular med mixen under inspelningens gång (även detta utanför min vanliga process, föredrar att ha allt inspelat innan) så blir jag lätt orolig. Rummet är ett avskärmat betongrum och det ända som behandlar akustiken är allt bråte som ligger runt. Ljudet känns dels lätt förskönat, mycket bas och krispig topp, men i det högsta/lägsta mellanregistret får jag starka toner/stående vågor. Hur mycket vågar man lita på sina Genelec 1030a med sub i sådana miljöer, eller får man ditcha den tanken och bara mixa i lurarna? allt gott//T
  3. Hej Allihop! Ett tag sedan man skrev en tråd =) Mitt band Blank Generation har fått tag i en källare i solna där vi får vara nästintill gratis och spela i. Eftersom vi på senare tid alltid trackar det vi gör med vår tid och vi kände att det är dags att bygga en behandlad studio för att en ordentlig plats att skapa i! Det är en betongrektangel på 9,40*4,30 med 2 meter till tak, inget drömscenario direkt. Planen är att basreducera det redigt för spelbehag, och en arbetstation för produktion. Tänkte dra förbi inom kort och plåta bilder på det, men tills dess får ni nöja er med en skiss i sketchup! Topp Tilt Här är även filen om ni känner för att kladda på det hela! Vi funderar på att ha trummorna vid ena kortsidan, och arbetshörnan på andra kortsidan Planen vi har so far är att behandla väggarna med en yta längst väggen, 6cm luftspalt, 10cm isolering, luftspalt, isolering, samt en form av diffusor vid arbetshörnan. Vi vore väldigt tacksamma om människor ville dela med sig av idéer och erfarenheter, samt fråga om det är information som saknas för att göra detta! Tills dess, godnatt! //pompe &Blank!
  4. Det var inte "dyka upp" som kanske var otydligt, utan mer biten där du syftar på att "skicka ut och spela in" =) I/O-funktionen ger oss den där härliga fördelen att lyssna igenom det, i inspelning/mix, utan att behöva göra denna process.
  5. pompe

    Behringer ADA8000

    Planerar själv att använda den som endast DA-omvandare, då den ska enligt flera källor lira bra för just detta..men inget inljud, då blire onyxpreamps för tillfället!
  6. pompe

    Apogee Rosetta

    Apogee rosetta är en serie av AD/DA-omvandlare
  7. pompe

    Dubbning

    tror dom flesta DW-kamerorna och uppåt har wordclock-ingång! En lång lina+ lite knapptryck så ska det ligga i sync!
  8. pompe

    preamps

    Eller dynamiska, men ha inte fantommatningen på i onödan
  9. +1 Får man fråga vad du har planerat för budget ?
  10. Dell from hell alltså =) I vilket fall som helst kommer det behövas ett bra skrivbord med plats för detta, jag skulle även rekommendera att bygga en snakebox på sidan om skrivbordet, så slipper du att tusen kablar slingrar sig runt det! Om du inte planerar att spela in backline (vilket jag trodde var fallet) så kan du skippa isoboxarna, då dom tar mer plats än vad dom gör nytta i detta fall! Precis som du säger så kan man hitta lösningar till detta, en förflyttningsbar .."blaff"(vad heter dom nu igen) med något diffust på gör nog susen Visst är det basfällor Enligt mig tycker jag att för inspelning så är rummet en del av produktionen (gillar när man får kommentaren "ditt rum låter bra" av dom proffessionella), men en kompensering av MIX/insp. så är ett torrt rum att föredra! En blandning av basfällor, dämprutor (50*70 cm stenull) och något som diffuserar ett allmänt bra rum! Cruncher här på forumet inspirerade mig verkligen med att faktiskt lyssna hur det låter i rummet, använd dina öron!För mycket bas, dämpa basen, för mycket diskant, sprid skiten! //MVH Tom
  11. Slänger lite poäng i en hurry, ber om ursäkt för saknad av motivering! 3p till bidrag nr1 1p till bidrag nr2
  12. De han syftar på är en DI som även splittar signalen! Har tänkt på samma sak, men med en annorlunda strategi! Varför inte bara ett mixerbord, där du ber teknikern att skicka en retur på signaler försig, då kan du själv blenda signalen till dina öron! då har du dessutom plats för att stoppa in en mick som fångar upp ljudet, vilket är bra för live-känslan. Det är inte kul när signalen åker igen allt för onödig eletronik D:
×
×
  • Create New...