Jump to content
Annons

MindTheSnare

Medlem
  • Antal inlägg

    59
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt

Om MindTheSnare

  • Födelsedag 1986-12-11

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Falkenberg
  1. Tack och lov att man höll sig borta ifrån det där, känns ju ungefär lika säkert att dra upp vatten från nått vattendrag och skjuta in i blodet som ett otestat vaccin.. Och allt detta för en influensa vi förmodligen inte kommer se igen, åtminstone inte inom de närmsta årtiondena/i hotande spridning. Hoppas att ni som tog det slipper fler biverkningar bara, men sådant kan vara svårt att bedömma lång tid efter.
  2. Nya datorn, är tänkt att köra studioarbetet from now on, första Macen ever så det är lite ovant men OS X är ju väldigt nybörjarvänligt 🙂 Till denna även ett nytt ljudkort, MOTU Ultralite MK3 Hybrid: Slutligen en händig kontroller att ha med på resor/spelningar, Akai LPD8:
  3. Jag beställde en nyligen på MediaMarkt (de har kampanj på 13" för 9900kr), ska dit och hämta den imorgon 🙂
  4. För det första, lyssna aldrig på "omdömen", folk som klagar över att dagens synthar låter plast är samma folk som sitter hemma och polerar sin 100k+ samling av Prophet 5or och Minimoogs och svär den dag DX7an gjorde debut.. Lika idiotiskt är det att påstå att någon synth skulle vara "svårare" än den andra, visst har alla olika gränssnitt och är man nybörjare så kanske subtraktivt är lättare att behärska än t.ex. FM (vars "svårighetsgrad" för övrigt är grovt överskattad), men dessa påståenden folk kommer med som snabbt blir accepterade som allmän fakta är väldigt tröttsam och hjälper ingen annan än dessa människors ego. INGEN synth är värdelös, INGET instrument är värdelöst, allt kan komma till användning, instrumentet är ALDRIG bättre än dig själv (användaren). Med vad jag sagt ovan i åtanke borde du inte lyssna på mina "omdömen" heller, men jag blir bara så trött på så kallade "proffs" som tror att bara de analoga, dyraste, äldsta, största osv osv osv är värt ett skit för någon, jag vet mer än en som sitter på en flera år gammal PC, med slitet midi-klav och lurar som sparkar skiten ur dessa stora fläskiga studios, tänk bara på detta. Förlåt för min rant men nu ska jag gå on topic iaf, ska du ha en bra MIDI-klav och inte planerar att använda de inbyggda ljuden så mycket så skulle jag satsa på Korg M1 eller Yamaha DX7, båda finns för struntsummor numera och har riktigt proffsiga tangenter (velocity och aftertouch), värt att notera är att DX7 har en max-velocity på 99 pga dess synth-arkitektur, men i en DAW kan detta kringgås ganska lätt med musen. Vet inte om du är medveten om detta men Reason kan ej spela in ljud i programmet, så om planen var att spela in "analoga" ljud direkt in i programmet så kan du skrota planen redan här, Reason saknar även MIDI OUT, vilket även gör synking/extern kontroll omöjlig. Slutligen, om du ska gå för Juno så titta på en MIDI-modifierad 6/60, det är stor skilldnad på ljudet jämtemot 106an, därav är 106an inte dålig men hade du tänkt använda synthens egna ljud så erbjuder 6/60 mer krut.
  5. Audio-Technica ATH-M50 Kan starkt rekommendera dessa, slutna, vridbara kåpor och ett fantastiskt detaljrikt och klart ljud med grym stereobredd! Lämpar sig i synnerhet mycket väl till finarbeten i dina mixar, basen är förvånansvärt ärlig i de flesta fallen vilket är ovanligt i lurar och särskilt ett så överkomligt par som de här. Använder de ihop med Yamaha HS80M och kan inte bli nöjdare, väldigt lättdrivna också så om du vill kan du lyssna på din iPod t.ex. med dem.
  6. Lite halvt om halvt off-topic, ABL2 anses vara den mest autentiska mjukvaruklonen och jag kan inget annat än hålla med, gjorde ett par blindtester med ABL2 och Phoscyon vs en väns TB-303 och min egen x0xb0x jag då ägde, skilldnaden är mycket mycket liten. Den största skilldanden som gick att urskilja var att mjukvaruklonerna saknade det noise som analoga kretsar ger, de YTTERST marginella skilldnadena i själva ljudet berodde nog mer på ålder i TBns fall och det faktum att två till synes identiska analogsynthar aldrig låter riktigt identiskt ljudmässigt. Detta gör att man inte riktigt kan kritisera varken ABL2 eller x0xb0xen för att inte låta 100% som TBn, men det återskapande av soundet Audiorealism lyckats med är kusligt bra, oscillator och filter låter så dead-on det kan bli och hade det inte varit för noise-nivån så hade vi nästan inte vågat gissa, och i en färdig komposition så kommer inte ens den mest fanatiske 303-gurun ha några tvivel. Som slutsats kan jag säga att jag ändå föredrar Phoscyon, som ren emulator når den inte riktigt ända upp till ABL2s nivå (fortfarande riktigt bra), men om man som jag blev lite trött på originalets högst spartanska arkitektur så erbjuder Phoscyon allt det man hade velat ha från början, och lite till 🙂
  7. MicroKorg skulle jag nog inte köra på i din sits, åtminstone inte som enda "synth", visst den låter inte dåligt men 4 röster innebär en del begränsningar. R3 är i så fall bättre fast de känns som att en begagnad Radias inte skiljer så mycket i pris mot hur mycket mer man får, dock låter både Radias och R3 väldigt digitalt, detta är ingen nackdel i sig (tycker inte jag i alla fall), men att efterapa klassiska analoga ljud och texturer är den inte vidare bra på, filtrena är speciella, personligen gillar jag den men hört många delade meningar om den, i övrigt en otroligt rolig synth om man gillar att programmera 😄 Alesis Ion är min personliga favorit bland VA-syntharna, närmre "äkta" analogt sound än såhär kommer du inte utan att köpa en riktig analogsynth, låter som en klyscha kanske men faktum är att jag är långt ifrån ensam att tycka detta, Alesis lyckades fantastiskt bra med motorn i Ion. MYCKET bra oscillatorer, vill du återuppliva de klassiska synthljuden från förr t.ex. CS-80, Oberheim SEM/Matrix, Jupiter, Moog m.m. så kommer Ion att ge dig generöst utav detta, samtidigt som du har rejält med huvudrum för nästan oändliga moduleringsalternativ, trance-leads, mjuka pads, vassa FM-stabs, you name it, den gör det 🙂 Vad man får för pengarna är i min mening oslagbart. Sedan är givetvis inte Ion utan fel, de man bör se upp med är: - Ghost editing/encoders som tappar värden, (Ion utrustades med betydligt mer högupplösta ratt-encoders än övriga VA, 4096 värden jämfört med 127 som är MIDI-standarden, detta gör att filtersvep och andra ändringar sker mjukare och helt stepping-fritt, men de innebär också att de är känsligare för smuts, vilket kan leda till ghost editing dvs. värden ändrar till synes av sig självt, inget som påverkar ljudet då det handlar om så små ändringar men kan vara störande om man är inne och gräver i någon meny, för mig verkar det lite som att det kommer och går, och tydligen så fixade det sig på senare modeller. - Utgångarna kan ge med sig, Ion var en ganska billig synth när den lanserades och tyvärr var ju Alesis tvugna att dra in på något, detta är inget jag själv haft problem med men det har varit en del klagomål om uttag som börjar glappa/spraka och till slut dör. Enligt de som drabbas ska det inte vara speciellt svårt att byta själv mot ett par av högre kvalitet, hoppas bara på att jag själv slipper göra det inom den närmsta framtiden *ta i trä* Gällande ditt andra val så låter det som om det är en workstation/rompler du har i åtanke, Yamahas Motif-serie är ju mycket populär och låter proffsigt, föredrar den framför Phantom, Korg har även ett par intressanta alternativ, bl.a. M3 och M50, eller om du vill gå overkill, Oasys 🙂 Är inte så djupt insatt i hur dessa är att jobba med i övrigt så mitt förslag är att försöka hitta någonstans där du kan provspela (workstations brukar vara betydligt lättare att hitta för prov). Angående Virus TI, jag är själv inget stort fan av Virus men man bör inte dömma boken efter omslaget trots allt 😉 Det är en mycket bra och framförallt väldigt flexibel synth och anledningen till att många demos låter "läskig klubb på Kos" är nog mycket pga dess popularitet inom trance-scenen. Därav är det kanske bara några procent av dess fulla potential, enda sättet att riktigt få en hum om vad en synth är kapabel till är att skita i alla färdiga ljud och utforska innanmätet 😉 Nu blev det ett långt inlägg (igen) 😛 Hoppas de vart till någon hjälp i alla fall, lycka till med vad det nu blir!
  8. Köp en med gott om kontroll, de flesta tröttnar på att bläddra presets efter en stund och har man då ett plottrigt och omständigt UI att jobba med är det sällan man orkar bemöda sig.. Några rekommendationer: Alesis Ion - Underskattad och mycket välljudande VA, mycket mer avancerad arkitekturmässigt än t.ex. Nord Lead eller JP-8000 men inte svårare att jobba med tack vare det geniala UIt, allt man behöver ha direkt kontroll över finns på panelen som för övrigt är logiskt utformad med signalkedjan gåendes vänster -> höger. Meny-inställningar och modulation patching görs med snabbknappar, en ratt och en riktigt bra display som alltid ger en total överblick över allt som pågår i ljud-kedjan, mycket kompetent och lättanvänd synth som passar för både amatörer och nördar :)8-rösters polyfoni kan vara snålt enligt en del, men o andra sidan är detta en synth och ingen workstation och idag är det ingen svårighet att multitracka. Säg till om du behöver ljuddemo 🙂 Clavia Nord Lead 2X - Väldigt omtalad och omtyckt synth, finns inte så mycket att säga som inte redan sagts.. Virtual Analog med ett sound som gillas av många och den hörs rikligt inom dagens musik, mycket klart och markerat ljud. Specifikationsmässigt är den långt ifrån imponerande men dess starka sida är det simpla upplägget som gör att de flesta snabbt kan ratta fram ett ljud de gillar, har en del brister som kan vara irriterande för vissa, t.ex. att LFO inte går att synka till någon intern bpm-klocka, klarar inte bi-polära envelope-kurvor, du får antingen nöja dig med arpeggiator eller LFO 2, inte båda(???). Hade de inte varit för att den lät så himla bra.. 😉 Waldorf Q/Q+ - Förmodligen den bästa VA-synthen på marknaden idag, som en större och styggare Alesis Ion med 16 till 32 röster. Q+ har riktiga analoga filter och upp till 100 röster, dess närmsta konkurrent är väl Virus TI men har man väl hört en Q+ ordentligt så glömmer man bort allt vad Virus heter enligt mig 😉 Nu ska jag bara se till att skrapa ihop till en själv..
  9. Två MAM:mor har joinat min synth-arsenal, MAM MB33 II (303-klon) samt ADX1 (analog trumsynth med 5 olika synth-delar), fick en bra deal på de båda och jag är mycket nöjd med affären hittills 🙂
  10. Snygga monitorer 😛 Är du nöjd med Behringer-mixern? Har bara använt Pioneers DJ-prylar.
  11. Jag har en C64 (brödboxen) med MSSIAH-cartridge liggandes, om du vill kan du få ett bra paketpris på det då jag ändå aldrig använder det, följer med en TAC-2 joystick också 😉
  12. Antar att det du menar med att ljudet "släpar" är att anslaget inte sker så direkt efter skickad notdata från host som önskat, har samma dilemma med mitt ljudkort som har MIDI-interface, kan mycket väl bero på drivrutiner som inte är helt optimala, eller bara att USB-gränssnittet inte är så kvickt, enkel notinformation brukar gå fint, men ska du köra på med feta ackord och mycket parameter-automationer så blir det lätt irriterande fördröjningar. För att vara säker på att få riktigt tajt timing mellan dator och instrument så skulle jag nog köra på ett internt kort. Appropå sequencer så är det alltså "analog cv"-aktigt stuk du efterfrågar, det finns ett antal plug-ins som emulerar just den typen av sequencers, en av de är Thesys, rattarna är borta men funktionaliteten är densamma och mycket mer därtill.
  13. Lite sommar-möblering, mycket jam-vänligt 😕 Riggen består i nuläget av: Yamaha DX7 II D Elektron Machinedrum SPS-1 UW MKII Korg MS2000R Alesis Ion Nintendo Entertainment System + MIDINES FX: Boss DS-1 Ibanez PT3DX Out: Behringer Xenyx 1202FX Lexicon Omega Yamaha HS80M Audio-Technica ATH-M50 Mjukvara: Ableton Live 8 Audacity 3
  14. Intressant, hur många röster? Går den att köra som multitimbral? 😄
×
×
  • Skapa ny...