Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Bevisa vad du påstår. Ta testerna! Duger inte min underskrift på testerna, så kontakta Ethan Winer, men han kanske också far med osanningar då? Skulle han riskera det? NEJ!

En annan sak jag har undrat. Vad har du gjort? Jag har aldrig hört ett smack! Varför?

Hur är ditt test uppbyggt?

Har du enbart routat med olika kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nah

tyvärr - det duger inte alls

hade förväntat mig nåt mer intressant från din sida efter det du i övrigt skrev till dmm

givetvis leder olika material olika bra

men jämfört en normal telekontakt med en guldpläterad eller ännu intressantare den där rodiumpläterade historien för 446 kr - ett "dramatisk inflytande på ljudet"

det vill jag ha källa på

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr skulle det då påvisa din dramatiska oförmåga att tolka vad folk skriver - vilket iofs kan förklara dina många och långa diskussioner

så vi kan ju hoppas för din skull att jag har fel i detta fallet

Jag har redan skrivit vad jag tycker om inlägget i fråga, vilket också innebär att jag litar på min egen tolkning av det inlägget.

För Evilrocker skulle det dock vara bättre om det hela var ett ironiskt inlägg (därav höll jag med dig). Jag har dock lite svårt att se ironin i att Evilrocker byter ut alla sina kablar mot nya, dyrare kablar. Var finns ironin där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var finns ironin där?

det är lite så med ironi att antingen hajar man eller också inte

ibland ser man ironi där den inte var ämnad

det ironiska skulle isf vara att den dramatiska förändringen i hans fall blev en kontakt som inte fastnade - alltså han märkte en klar skillnad

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bevisa vad du påstår. Ta testerna!

[/Quote]Jag skrev varför förut. Läs första stycket av vad jag skrev igen. Läs långsamt o rätt den här gången. Du vet inte ens vad testet påvisar.

Duger inte min underskrift på testerna, så kontakta Ethan Winer, men han kanske också far med osanningar då? Skulle han riskera det? NEJ!

Ethan Winer? Jahapp..? Du har ju sagt flera gånger i tråden att det här är Ditt test ...? Ethan Winers namn kom väl fram först nu, för du själv inte kan svara på vad testet egentligen påvisar?

Och gäller det att brassa på med kända namn så ... vad Ethan Winer i så fall påstår står i stark kontrast till vad såväl McKinney, Mike Shipley, Bob Ludwig skriver under på. Se t.ex. klippet jag länkade till ovan:

Skulle dom riskera det då? Svaret är ju lika mycket "Nej" där.

Och då blir det problem för DMM. För när 'gudarna' är osams, vad ska DMM tycka då? Vad ska du förlita dig på då? Vems är din åsikt, skulle man kunna säga. Jag har min, dom andra har sin. Men vilken är din?

En annan sak jag har undrat. Vad har du gjort? Jag har aldrig hört ett smack! Varför?

Mm, att vara berömd och dyrkad är nog en viktig måttstock för dig. Är man känd så har man alltid rätt, eller hur? Enda anledningen till att man blir berömd o dyrkad kan ju bara vara att man är bra och har rätt, inte sant? 😉

Men bara som exempel la jag och dussinet andra ut ett av dom mer avancerade samarbetena på studioforum för ett par månader sen, kanske du missade: //forum.studio.se/index.php/topic/102397-studioforums-gitarr-extravaganza/page__hl__extravaganza. I övrigt har jag lagt ut kanske 10 mixar genom åren. Är överlag restriktiv med att lägga ut/prata jobb på förumet. Där är förklaringen.

Varför är det relevant, vad jag har gjort o inte gjort?

nah

tyvärr - det duger inte alls

hade förväntat mig nåt mer intressant från din sida efter det du i övrigt skrev till dmm

givetvis leder olika material olika bra

men jämfört en normal telekontakt med en guldpläterad eller ännu intressantare den där rodiumpläterade historien för 446 kr - ett "dramatisk inflytande på ljudet"

det vill jag ha källa på

A: Du säger himlen är blå?

B: Ja ..?

A: Källa på det?

B: Eh ...?

A: Ingen källa? Du har ingen grund för ditt påstående, och subjektiv upplevelse antyder självbedrägeri. Det duger inte. Himlen är alltså inte blå.

Att just rodium-lösningen här ovan skulle ha ett dramatiskt inflytande på ljudet har jag aldrig påstått. Jag har inte hört dom.

Men vill du se belägg så får du söka dom själv. Lär ska vara ett seminarium söder om Stockholm den 15 december ...

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Att just rodium-lösningen här ovan skulle ha ett dramatiskt inflytande på ljudet har jag aldrig påstått. Jag har inte hört dom.

Men vill du se belägg så får du söka dom själv.

nej jag vill ha belägg för det påstående du faktiskt påstått:
Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud

det är inte upp till mig att söka efter - det är upp till dig att styrka dina påståenden

himlen är blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör testet och få svar! Det finns en hjälp-knapp att trycka på som visar all information om testet.

Det kan vara ett dåligt exempel.

När jag har läst trådar om kablar tidigare så har det framkommit att det även handlar om vad du matar signalerna till. Om man tar gitarr som exempel så kommer skillnader i signalen göra sig mer tydliga i en rörförstärkare än i en digital POD. Jag tror att ditt test där du endast routat fram och tillbaka digitalt inte är ett sådant fall där kablar har stor betydelse. Observera att detta baserar jag endast på saker jag läst, men det låter rimligt kan jag tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej jag vill ha belägg för det påstående du faktiskt påstått:

det är inte upp till mig att söka efter - det är upp till dig att styrka dinapåståenden

Att rodium-lösningen skulle ha "en dramatisk inverkan" på ljudet jämfört med andra kabeltyper har jag inte påstått. Du menade att ja sagt det. Det var fel.

Ja kablar har inverkan på ljud. Lika mycket som ett hjuls rundhet har inverkan på en cykels åkupplevelse. Det vet säkert att olika slags ledare används för elektrisk överföring med olika önskat resultat.

Det är inte upp till mig att styrka mina påståenden. Dom är påståenden och gör inte anspråk på att vara annat. Jag är ingen politiker eller vetenskapsman. Det är upp till dig om du vill tro samma som jag eller inte. Vill du ha belägg åt ena eller andra hållet så får du ju leta upp dom själv. Det är snarare du som borde belägga skäl till varför du angriper?

Men det blir poänglöst att debattera det här ens. Ger man sig in på att diskutera så legitimerar man ju att det skulle finnas tvivel. Det gör det ju inte.

När det digitala kom så sa folk att digital signalöverföring, processning m.m. är t-o-t-a-l-t transparent. Och den tron stod sig lääänge. Den mängd folk som sa sig höra motsatsen vart hånade som hypokondriker. Motargumenten sträckte sig dock aldrig mer än till argsinta "Men varför skulle det färgas? finns ju inget som kan färga ens, för fan?!".

Men, när man tittar efter, tittar noggrannare så .. hoppsan, olika digitala program låter olika, färgar olika, renderar olika. Även helt digitala rutiner som plugins färgar rejält olika m.m. Digitala kablar färgar, olika skivor färgar osv osv. Det ser man först när man ser efter själv. Ser man bara på det från utsidan, inte försöker själv, beordrar andra att söka upp belägg åt en själv, eller bara lyssnar på vad kända namn påstår, då ser man inte träden för all skog liksom. Kabeltvivlarna är exakt samma fenomen, en gammal dinosauriedebatt från typ 60-talet t.o.m.

Så diskussionen blir i slutändan bara semantiskt mundiarré, där vissa är kända för att t.o.m. anstränga sig för att undvika poängen, att roa sig med att provocera och skapa kaos.

Mm, då säger jag att luft har ingen färg, så himlen är icke blå. Då är vi tillbaka på ruta 1 igen, och eländet rasar vidare. Det är ganska lönlöst att förlita sig för mycket på 'belägg', och diskussionen blir bara semantik.

Killen i tråden ville bara väcka uppmärksamhet för en lösning som han tror på och vill visa andra. Plus att seminariet ska innehålla mycket mer, tydligen. Låt han göra det, istället för att gå an som värsta hatmobben.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev varför förut. Läs första stycket av vad jag skrev igen. Läs långsamt o rätt den här gången. Du vet inte ens vad testet påvisar.

Ethan Winer? Jahapp..? Du har ju sagt flera gånger i tråden att det här är Ditt test ...? Ethan Winers namn kom väl fram först nu, för du själv inte kan svara på vad testet egentligen påvisar?

Och gäller det att brassa på med kända namn så ... vad Ethan Winer i så fall påstår står i stark kontrast till vad såväl McKinney, Mike Shipley, Bob Ludwig skriver under på. Se t.ex. klippet jag ....

..........

Blah, blah, blah..... puh....

Japp, det är mitt test, men godkänt av Ethan Winer!

Jag struntar blankt i vad du gjort i form av samarbeten på studioforum. Jag är mer ute efter hur pass professionell du är, vad DU gjort. Hur låter en av dina mixar? Hur låtar dina låtar om du nu skriver? Hur låter dina inspelningar? Du gömmer dig bakom ett alias som en feg liten SKIT, utan att någonsin visa upp ditt eget arbete. Usch!!

Vem som helst kan framstå som bror duktig genom att göra research på nätet, och sedan skriva det man läser, eventuellt lär sig. I stort sett allt finns där ute, och jag tror du är just en sådan person - Stor i käften, men det är också allt....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag struntar blankt i vad du gjort i form av samarbeten på studioforum. Jag är mer ute efter hur pass professionell du är, vad DU gjort. Hur låter en av dina mixar? Hur låtar dina låtar om du nu skriver? Hur låter dina inspelningar? Du gömmer dig bakom ett alias som en feg liten SKIT, utan att någonsin visa upp ditt eget arbete. Usch!!

Kolla upp projektet han drog igång här på studioforum innan du häver ur dig dynga. Hans arbetet med att anpassa arrangemangen efter de olika bidragen var minst sagt imponerande och professionellt.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker du alla legeringar och strömkällor är i princip obetydliga, då har du en diger uppgift att förmedla till världen, nog för prisbelönt teknisk upptäckt t.o.m. Jag tycker du ska ta och ringa till mastringslegender som Bob Ludwig och många andra och informera om att idén att 124V likström-drivarna i deras SPL MMC konsoll skulle påverka ljudet bara är gammal myt. Ring David McKinney vid Black Lion Audio och säg att han bara lurar sig själv. Ring Mutt Lange, Mike Shipley, Bruce Swedien, Humberto Gatica .. ring allihopa som öppet verifierat samma upplevelse.

Ring samtliga gitarrister och förklara att alla el-gitarrmickar låter i princip lika. Kontakta flottan, informera dom om att deras årtionden av experiment för att hitta rätt interna drivspänning för t.ex. ubåtar (för bästa hydrofonteknik o lägsta ljudkonduktivitet i vatten) inte har nån betydelse. Herregud, du förstår inte ens omfattningen av vad du föreslår. ”Himlen är blå” säger jag. "Diskutabel subjektiv uppfattning” säger du.

Och de är immuna mot pseudo till skillnad mot alla andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror han är lite ironisk bara 🙂

This

Klart jag lyssnade och testade, och nulltestade... och det nullade (fan vilket fult ord)

Jag köpte Mogami för att jag ville ha kvalitet, hållbara kablar med hållbara kontakter och en studiostandard så jag

inte behövde oroa mig för den biten. Jag behöver inte göra någons kabeltest, jag gör min egna kabeltest.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att rodium-lösningen skulle ha "en dramatisk inverkan" på ljudet jämfört med andra kabeltyper har jag inte påstått. Du menade att ja sagt det. Det var fel.

Det är inte upp till mig att styrka mina påståenden.

nu är det oerhört mycket skitsnack från din sida måste jag säga

det här är vad du påstått och vad jag bett dig belägga - inget annat

Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud

i övrigt

del av regel 1 i forumet

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

vad är oklart?

eller gäller det inte dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

och det nullade (fan vilket fult ord)

nullgubbe!

och där finns en poäng att kablar av olika fabrikat och tillverkare har olika hållbarhet och konstruktionskvalitet

ljudmässigt är det totalt försumbart om det inte gäller uppenbara dåligt byggda saker

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det oerhört mycket skitsnack från din sida måste jag säga

Mycket ovanligt att du tycker det om vad folk säger haha 😛 Hade det varit nån person som är känd som balanserad och resonlig hade jag kunna ta undran på lite större allvar. Men oftast gillar du att hetsa folk. Hur vet vi att du inte bara är ute efter att provocera fram ytterligare ett trådspektakel? Jag menar, du bryr dig ju knappast om ifall olika material leder till olika ljud eller inte. Förändrar ju ingenting för dig. Hade du varit intresserad hade du ju redan tagit reda på det själv, ännu mindre frågat efter belägg.

Och anledningen till att du avtvingar folk på motiveringar om i princip allt dom säger - vilket du som regel gör i var o varannan tråd - är ju inte för att du är nån forumpolis heller.

Så motivet till att du frågar kan liksom bara vara att tracka i tråden; med mig, TS och flera andra. Och det tänker jag försöka undvika att medverka till.

det här är vad du påstått och vad jag bett dig belägga - inget annat

Pfff! Såhär skrev du - inget annat: 'jämfört en normal telekontakt med en guldpläterad eller ännu intressantare den där rodiumpläterade historien för 446 kr - ett dramatisk inflytande på ljudet, det vill jag ha källa på'.

Har aldrig påstått att rodiumplätering har dramatisk inverkan på ljudet. Har som sagt inte hört sånt. Men du vävde ihop det, på ditt klassiska vis och nu nekas det friskt som vanligt. Som sagt ovan, det här handlar inte om belägg. Det handlar om att konstant ifrågasätta, vålla oreda, så du får roligt.

Och eftersom paragrafryttaren själv tydligen just läst reglerna torde han rimligen sett §8: "När du citerar andra på forumet, se till att göra det korrekt genom att inte förvanska ursprungets mening/syfte" samt §2: ”konversera på ett trevligt och bemötande sätt // och en bra dos ödmjukhet”.

Eller gäller det inte dig?

Over and out

Kan du höra någon skillnad när man byter en strömkabel till en förstärkare?

Aldrig provat direkt. Don’t know. Nån gång bytte man en gammal knastrande strömsladd till en basförstärkare, och det blev lite bättre – tyckte man.

I videon ja länka till ovan berättar världsberömda ljudteknikern Michael Shipley att en avgörande anledning till varför han vann en grammy 2012 för bästa ljud med Alison Krauss skiva ”Paper Airplane” var att han använde mick- och strömsladd av guldlegering. Att det hade ”a hundred thousand dollar difference, like night and day”, att han behövde ingen EQ, att bandet hörde o vägrade spela in med vanliga kablar efter det, och hälsade t.o.m. till alla nättroll som tvivlar att ”try it for yourself”.

Kolla upp projektet han drog igång här på studioforum innan du häver ur dig dynga. Hans arbetet med att anpassa arrangemangen efter de olika bidragen var minst sagt imponerande och professionellt.

+1 vmbr!

Jävlars va pepparkakor ni boys måste ha ätit! 🥰

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

..........

Blah, blah, blah..... puh....

Japp, det är mitt test, men godkänt av Ethan Winer!

Jag struntar blankt i vad du gjort i form av samarbeten på studioforum. Jag är mer ute efter hur pass professionell du är, vad DU gjort. Hur låter en av dina mixar? Hur låtar dina låtar om du nu skriver? Hur låter dina inspelningar? Du gömmer dig bakom ett alias som en feg liten SKIT, utan att någonsin visa upp ditt eget arbete. Usch!!

Vem som helst kan framstå som bror duktig genom att göra research på nätet, och sedan skriva det man läser, eventuellt lär sig. I stort sett allt finns där ute, och jag tror du är just en sådan person - Stor i käften, men det är också allt....

Gömmer sig bakom ett nick? O det gör inte du då? Jag har flera ggr försökt kolla vad du heter eller nåt på DMM hemsida men det står ingenstans vad jag kan se. Jag fick inte ens fram var du håller till med ditt mastrande.

Själv heter jag garanterat Håkan Nilsson, är helt orädd med detta. Är man musiker osv funkar det dåligt att vara anonym tycker jag... Det borde nog fler ta efter. Jag skulle tex aldrig anlita en mastringsfirma där jag inte vet vem som driver den, eller ens var den ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Där tappade jag min respekt för Michael Shipley.

Var och en blir lycklig på sin tro och uppenbarligen blev han det med. Eller sponsrad av någon för att uttala sig på det viset? Nu går vi alla och skaffar oss det och swisch så kommer allas våra mixar att låta sååå mycket bättre. 😄

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...