Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Jag börjar bli riktigt orolig nu, så jag måste ställa en motfråga:

Med både kontakter och kablar, hur många procent bättre skulle du påstå att ditt ljud blivit efter det att du bytte till dessa kablar och kontakter?

Vad ska jag dra till med? Kanske att det låter 20% bättre, 33% bättre, eller rent utav dubbelt så bra?! Ni kan jämföra själva.

Den här plattan är inspelad innan uppgraderingen:

http://berndalen.se/album/svang/

Och den här plattan är inspelad efter uppgraderingen:

http://berndalen.se/album/homecoming-queen/

Visst, det är två olika inspelningar. Men fokusera på trumljudet. Samma trummor, samma rum, samma mickar. Det är jag som spelar. Plattorna är visserligen mixade på olika ställen. Men "in the box" och inte mycket är gjort med trumljudet i mixen. Båda plattorna är mastrade av Classe Persson på CRP Recordings.

Som många säker redan gör, så kan man skratta och äta chips till hela den här tråden. Men jag hoppas att ändå budskapet går fram. Att alla är varmt välkomna till mitt event, som jag är säker på blir hur spännande som helst.

Hittills har det mest blivit någon slags pajkastning från ett fåtal ivriga anonyma fingrar bakom tangentbord. Men några andra har kommit med positiva gensvar vilket är jättekul. Här anstränger man sig och ordnar ett gratis event där alla även får chans att träffa bl.a. gitarrintoneringsmästaren Anders Sterner http://www.sternercapo.se/ fantastiska instrumentbyggaren Lars Rasmussen http://www.rasmussenguitars.com/ m.fl.

Jag också bjudit in ett stort antal professionella gitarrister som de flesta här på forument har lyssnat till live eller på skiva många gånger.

Det blir så fåningt anonymt bakom alla dessa forum-nicknames. Som mitt t.ex. Bunkert. Ni kan ju inte alls veta vem jag är eller vad jag har för kunskap och erfarenhet som ligger bakom mina ord eller mitt event.

Ni får gärna kritisera mig, men vem är egentligen ni att döma? Vad har ni gjort? Vilka har ni jobbat med? Det är frågor jag ställer mig.

Jag tvingas väl kanske namnedroppa lite för att läsarna här ska förstå att det finns ett fundament som hela mitt event vilar på. Det är ingen humbug någonstans, som det irriterande nog antyds i diverse kommentarer. Sedan jag slutade skolan för 20år sedan har jag spelat konserter på heltid i över 20 länder, jobbat med musiken 100% och aldrig haft ett så kallat "vanligt jobb". Har också examen Master of Fine Arts i slagverk. Har erhållit pris från Kungliga Musikaliska Akademien och fått diverse andra stipendium för mitt arbete på sammanlagt flera hundra tusen kronor. Det som smäller högst i studiovärlden är väl att jag jobbat med Bruce Swedien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Härligt Bunkert!

Men du måste nog också respektera att andra har andra erfarenheter än du, oavsett vem du jobbat med.

Om du kan bevisa med en bra A/B test dina kablar så får du min respekt, allt annat är hokus pokus och jag betraktar det som trams. Däremot är det säkert bra gubbar som är med på träffen, dom skulle jag säkert uppskatta, men kablar nej tack.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag dra till med? Kanske att det låter 20% bättre, 33% bättre, eller rent utav dubbelt så bra?! Ni kan jämföra själva.

Den här plattan är inspelad innan uppgraderingen:

http://berndalen.se/album/svang/

https://soundcloud.com/petterberndalen/miss-guayana

https://soundcloud.com/petterberndalen/01-l-mska-gl-mskan

Och den här plattan är inspelad efter uppgraderingen:

http://berndalen.se/...mecoming-queen/

https://soundcloud.com/petterberndalen2/sets/nid-homecoming-queen

Visst, det är två olika inspelningar. Men fokusera på trumljudet. Samma trummor, samma rum, samma mickar. Det är jag som spelar. Plattorna är visserligen mixade på olika ställen. Men "in the box" och inte mycket är gjort med trumljudet i mixen. Båda plattorna är mastrade av Classe Persson på CRP Recordings.

Alltså, jag vill inte vara stygg på något vis, ej heller gnälla på att du vill bjuda in till ett event, vilket är en trevlig tanke från din sida, men jag understryker igen att det är fint så länge du inte har någon egen vinning i det hela!

Fokus hamnar dock på vad du påstår gällande kablar och kontakter, samt den förbättring du påstår dig lyckas höra, och här understryker jag "höra"!

Du tar själv upp några av de största felen vad gäller en korrekt jämförelse med de länkar du lagt ut för oss att lyssna på, med syftet att vi ska få höra skillnaden! T.ex. kan nämnas att det är inspelat vid olika tillfällen (mic-placeringar exakt lika?), det är mixat och mastrat. Det spelar ingen roll vad vi fokuserar på i det vi hör då signalerna i det vi hör är mixade, därav är det inte originalljudet vi lyssnar på från t.ex. en mic. Dessutom är det, som du själv skrev, inspelat och mixat vid olika tillfällen, vilket gör det hela än mer omöjligt gällande jämförelser.

Du nämner hela tiden professionella musiker som största källan för ditt evenemang. Dom är säkert fantastiskt duktiga, MEN har dom den tekniska kompetens som krävs för att förstå ens grunderna, eller blir dessa lurade i grupptryck där tillverkaren berättar hur bra det låter med dessa kablar och kontakter? Det kan nämligen räcka för att få någon att tro att det faktiskt låter mycket bättre! Som nämnts tidigare så krävs det ett korrekt A/B-test, inget annat!

Det finns den välkända historien om teknikern som sitter och rattar på EQ-knapparna, och tycker att det låter bättre och bättre för att han vet och ser att han vrider på "potarna", för att minuterna senare upptäcka att EQ'n faktiskt är "OFF/Disabled". Varför uppfattade han att ljudet blev bättre tror du? Hörsel + hjärnan och det vi uppfattar, och hur vi uppfattar saker, samt hur hjärnan väljer att tolka saker är verkligen inget enkelt ämne, men ändock blir vi enkelt lurade i tron om vad vi faktiskt hör!

De tester jag publicerat tidigare i tråden är något för ditt event!

Jag föreslår att du låter ALLA som kommer på ditt event göra båda testerna!

Kabel-testet är tänkt att visa hur omöjligt det är att höra någon skillnad mellan olika kabel-/kontakt typer, men framför allt visar det att du inte ens kan urskilja en signal som går via på-lödda spikar som sitter i frukt från en signal som går via proffs-kabel. Och där har du svaret på varför flera av oss vänder oss emot det du talar för.

Dither-testet har gömda ord i sig på olika nivåer i volym, mest för att man ska få en uppfattning om hur pass bra man kan höra detaljer i ljudbilden. Hittar du, eller någon på ditt event, dessa ord, samt kan skilja på dither eller ej dither, ja då ska jag personligen åka till dig med en bukett blommor, en låda choklad och ge dig en stor kram!

Jag vill inte att mindre erfarna eller nybörjare ska få felaktig information, därför sätter jag mig emot dessa produkter du talar så gott om. Du kan inte ens själv säga hur mycket bättre det låter(?!). Du gissar, medan jag har suttit med dessa tester, själv programmerat och tagit fram dom, för att visa att sådana som du, i det här fallet, inte kan ha mer fel.

[Edit: ibland ställer rättstavningen till det 🙂 - korrigerat]

Redigerat av DMM
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt. Nu ska näthånandet motiveras rationellt med :S

Man kan ju tycka att alla som hävdar att i princip alla kablar låter lika, kan presentera belägg på varför utgår ifrån det?

Vet man inte det, och ändå utgår ifrån att alla kablar låter i princip lika ... ja, då är ju saken klar: man vet ingenting, vare sig åt ena eller det andra hållet, har inte brytt sig om att undersöka, utan bara antagit nåt ur luften, som man aldrig reflekterat direkt över.

Det är väl ok i sig. Men börjar man håna andra och deras trådar utifrån okunskap (vilket ju är motivet för i princip allt hån f.ö.) så förstår man ju inte ens vilken clown man är.

Gitarrsträngar i olika legeringar låter olika, cymbaler i olika legeringar låter olika, gitarrmickar i olika legeringar låter olika, mikrofon-membran i olika legeringar låter olika, leder man mer eller mindre ström genom metalliska instrument låter dom olika osv osv .. men kablar i olika legeringar? Näpp! då är det sjukt, orimligt o bedrägligt att ens tänka att legeringar kan påverka ljudet. *skakar på huvet*

Tvivlarna kommer inte gå på seminariet, eller undersöka nämnvärt heller. Det säger väl det mesta. Så låt karln va ifred nu. Bomba han med PM eller på seminariet eller nåt. You've made your point liksom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlarna kommer inte gå på seminariet, eller undersöka nämnvärt heller. Det säger väl allt.

Du gör exakt likadant, som undviker testerna, det som verkligen betyder något.

...det säger väl allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör exakt likadant, som undviker testerna, det som verkligen betyder något.

...det säger väl allt!

Jag förklarade extremt tydligt för dig varför det är en extremt dålig idé att göra det. Läs det igen och kommentera det istället för att upprepa tack. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarade extremt tydligt för dig varför det är en extremt dålig idé att göra det. Läs det igen och kommentera det istället för att upprepa tack.

Ta bara testerna, vad är du rädd för? Att bli motbevisad? Att ha fel?

[Edit: tillägg]

För övrigt så undrar du vad JAG står för. JAG står för allt vad gäller de tester jag tagit fram. JAG skulle aldrig ta fram ett test som JAG inte står för.

Att Ethan finns med, och har godkänt testet, är för att ge det mer trovärdighet, vilket kan behövas med tanke på hur uppfattar min intelligens och kunskap.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Kabel-testet är tänkt att visa hur omöjligt det är att höra någon skillnad mellan olika kabel-/kontakt typer, men framför allt visar det att du inte ens kan urskilja en signal som går via på-lödda spikar som sitter i frukt från en signal som går via proffs-kabel. Och där har du svaret på varför flera av oss vänder oss emot det du talar för.

Återigen, hur trovärdigt är ditt test när det finns andra tester som visar på skillnader? Om du gräver ordentligt i trådarna på gearslutz så finns det mätningar och A/B tester som visar på små skillnader.

Dessutom som jag påpekade tidigare så är din routing fram och tillbaka till ljudkortet inte ett optimalt test för kablar.

Redigerat av vmbr
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlarna kommer inte gå på seminariet, eller undersöka nämnvärt heller. Det säger väl det mesta.

Japp, läste igen, men det slutar ändå på ovan citat!!!

Du tvivlar på testerna, du HAR inte heller undersökt nämnvärt.

Förklara varför du ser dig som en bättre person än oss "tvivlare", när även du är på samma nivå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, hur trovärdigt är ditt test när det finns andra tester som visar på skillnader? Om du gräver ordentligt i trådarna på gearslutz så finns det mätningar och A/B tester som visar på små skillnader.

Dessutom som jag påpekade tidigare så är din routing fram och tillbaka till ljudkortet inte ett optimalt test för kablar.

Jag talar om hörbara skillnader, inte mätbara. Det trodde jag var solklart då en mätning av de tester jag gjort skulle innebära fusk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag talar om hörbara skillnader, inte mätbara. Det trodde jag var solklart då en mätning av de tester jag gjort skulle innebära fusk!

Jag skrev mätbara och hörbara skillnader.

Men återigen så skulle jag vilja höra ett test med mer routning, jag tror att dessa extremt små skillnader gör sig större om de får passera flera och olika typer av hårdvara. Jag tycker nämligen att jag hör skillnad på när jag bytte från billiga thooman kablar till lavacabels för min basrigg. Då går signalen genom 6pedaler, rörkompressor och rörförstärkare. Medans om jag linar basen med en kabel hör jag ingen skillnad alls mellan kablarna.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En loppbacktest är ett alldeles utmärkt sätt att prova saker på, kablar AD/DA, annan ljudutrustning. Mätinstrument gör exakt samma sak egentligen, så jag förstår inte att det inte skulle vara någon fel med det. För linjesignal är en loopbacktest inget fel alls med andra ord.

Sedan måste man förstå vad mätvärden betyder i verkligheten. Där brister det hos många. 2db skillnad på nåt som är under tex -100 DB spelar ingen roll för du kan inte uppfatta den skillnaden. Sannolikt kan din utrustning inte reproducera denna lilla skillnad heller.

Jag skrev mätbara och hörbara skillnader.

Men återigen så skulle jag vilja höra ett test med mer routning, jag tror att dessa extremt små skillnader gör sig större om de får passera flera och olika typer av hårdvara. Jag tycker nämligen att jag hör skillnad på när jag bytte från billiga thooman kablar till lavacabels för min basrigg. Då går signalen genom 6pedaler, rörkompressor och rörförstärkare. Medans om jag linar basen med en kabel hör jag ingen skillnad alls mellan kablarna.

I ett exemplet ovan spelar det större roll hur pedalerna är byggda och än kablarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har aldrig påstått att det aldrig har betydelse. Jag säger att för linjenivå spelar det nästan ingen roll alls.

För svaga signaler som passiva bas/gitarrmickar kan impedansen påverka. Men det behövs inga dyra kablar eller esoteriska kontakter för det.

Sedan är frågan har du spelat in och verkligen gjort en A/B test på att det blir skillnad mellan kablarna eller har du bara bytt och provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, läste igen, men det slutar ändå på ovan citat!!!

Suck. Attension-span och närminne som en akvariefisk tydligen.

Vad du läste slutar inte på ovan citat! Vi kan ju börja med det, att hantera sanning, lögn, förvridenheter, undanflykter och trådfientlighet, vilket var det jag skrev, som förklaring varför ditt s.k. test är en mycket dålig idé. Du vred t.o.m. till VMBRs inlägg ovan för några sekunder sen med, kallade folk för fega skitar och tyckte vi skulle avslöja sina identiteter med. Det lät hotfullt faktiskt.

Men visst, alla läsare tvingas väl stå ut med en långt citat som påminnelse då, courtesy of korttidsminnet av DMM:

Nu är jag ju långt ifrån ensam från att ha uppmärksammat ditt sätt att hantera objektivitet o sanning på. När du blir ertappad med solklar lögn, avsiktligt missvisande information, undanflykter eller bara rena påhitt (vilket du blivit påfallande många gånger här, av många personer, t.o.m. blivit avstängd), så använder du ju hela din verbala arsenal till att försöka dölja det, med buller o bång. (Och skäm inte ut dig genom att ens försöka motkommentera, då får alla läsare av tråden en lång rad länkar till dom inläggen som du inte vill kännas vid.)

Varför skulle då ett test du gjort göra avsteg från det förhållningssättet till sanning? Hur skulle det kunnat ungå bristerna av dina bevisliga tillkortakommanden för elektrisk ljudhantering? Om det ens gick att ha rätt, varför skulle en person med din historik vilja avslöja ATT man svarat alla rätt? Du hånar ju killen här i tråden det första du gör t.o.m.

Tror inte ens du verifierat att ditt test verkligen påvisar faktiskta generella förhållanden. Eller hur? Du bara gjorde nåt, och vad det visar på måste ju vara sant? Det är bara ett 'köksexperiment', där du inte vet vad slutresultatet påvisar, eller hur? (ja, hur i så fall?). Att du tycker lyssnaren ska jämföra diskret dithering, genom destruktivkomprimerat lågupplöst flash-ljud är bara 1 sak som verkligen talar för att du inte vet vad testet påvisar ens. Fattar inte hur du tänker ens.

/../

Finns hörbara skillnader även i digitala kablar, såväl optiska och koaxial. T.o.m. svag hushållsmagnetism (TV, Radio, högtalare, trafo, lysrör) påverkar ljudet inuti en kabel - från utsidan. Extremt hörbart. Men DMM kör signalen genom en apelsin och hör ingen skillnad? Who cares? 😄 (nämnde vi att killen sysslar med mastring?)

Om konduktivitet är ett nytt ord för dig så finns det en halvskaplig Wikipedia-artikel att läsa. Tror inte det står uttryckligen vilken konduktivitet apelsin har. Men använder du kablar vars konduktivitet inte skiljer sig nämnvärt från fruktkött .. då kanske det inte vore så dumt att besöka seminariet ovan. My god. Lägg ner det här nu.

Sådär. Att du frågar - varför jag inte tar testerna - flera gånger på raken här ovan .. antingen har du inte läst, eller så har du läst och är bara obstinat (om det inte är närminne som en akvariefisk). Vilket av dom är det?

Du tvivlar på testerna, du HAR inte heller undersökt nämnvärt.

Förklara varför du ser dig som en bättre person än oss "tvivlare", när även du är på samma nivå!

Man samlar normalt inte på belägg för saker som är tämligen uppenbara. Jag kan inte belägga att solen går upp imorgon, eller att vatten är vått eller att himlen är blå. Men påstår du att det pekar på att motsatsen skulle vara rätt istället, då ligger bevisbördan hos dig. Och många här uppmärksammar argsint hur du hanterar bevisbörda. Det vet du, men du tar ingen notis om det verkar det som. Verkar inte ens förstå varför folk blir arga på dig.

---

ont: vill tillägga att båda jag och andra blandar kanske ihop min irritation på nättrollandet, med att jag skulle vara irriterad på uppfattningen att kablar är tämligen lika. Ursäkta om så är fallet.

Jag tycker som jag gör förstås, men så länge åsikter o synpunkter framförs utan hån och skit - typ som drloop ovan - så har jag inga problem med att folk tycker olika. Det blir att man brassar på av bara farten när man är irriterad på annat.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

DMM,

Du kan gärna presentera ditt test. Men gör det någon annanstans än i den här tråden.

Det här tråden är faktiskt en inbjudan, den är inte ämnad för den diskussion du driver på här.

Om du är intresserad så kan vi fortsätta någon annanstans, där jag också kan presentera korrekta tester av mina kablar och kontakter,

istället för länkarna till de färdiga plattorna jag postade här.

Hoppas att du kan respektera detta.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Signia, du skojar nu eller? Du ifrågasätter hela hela internets existens och funktion med en kommentar som denna. 🙂

Finns hörbara skillnader även i digitala kablar, såväl optiska och koaxial.
Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är frågan har du spelat in och verkligen gjort en A/B test på att det blir skillnad mellan kablarna eller har du bara bytt och provat?

Jag har A/B testat, dock spelade jag vid båda inspelningarna. För att det ska räknas till 100% bör jag ha använt samma signal för båda testen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har A/B testat, dock spelade jag vid båda inspelningarna. För att det ska räknas till 100% bör jag ha använt samma signal för båda testen.

Dessutom VET du vilken kabel du använt vid både A och B, vilket inte gör testet 100 procent korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan gärna presentera ditt test. Men gör det någon annanstans än i den här tråden.

Det här tråden är faktiskt en inbjudan, den är inte ämnad för den diskussion du driver på här.

Om du är intresserad så kan vi fortsätta någon annanstans, där jag också kan presentera korrekta tester av mina kablar och kontakter,

istället för länkarna till de färdiga plattorna jag postade här.

Jag ser inte varför du inte skulle kunna presentera dina tester här, i denna tråd. Du skulle snabbt kunna få oss "tvivlare" att sluta tvivla.

Fler än jag diskuterar utanför ditt huvudsakliga ämne, så då får du allt be även övriga att sluta diskutera det vi nu diskuterar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia, sluta och fjanta dig och gör testerna!

Det är du som ska sluta förvränga, håna och sabba trådar. Jag gjorde det ni borde ha gjort för längesen: en tråd där ditt samtalsämne faktiskt är on-topic. Där kan ni fortsätta, och lämna andras trådar ifred. Han har uttryckligen bett om det flera gånger nu och du bara fortsätter dryga emot o hugga ändå.

Varsågod: http://forum.studio....t/#entry1520356

Visa nu att du är intresserad av att diskutera ämnet du raljerar om, och inte att sabba andras trådar .. eller fortsätt här, o ge oss rätt i att sabotage är en betydande del av vad du är ute efter.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som smäller högst i studiovärlden är väl att jag jobbat med Bruce Swedien.

Kul med ditt event för folk!

Men jag kan förstå att folk ifrågasätter sådant här.

Min fråga är!

Vad skulle konsumenten ha för nytta av detta?

Och.. skojar du när du säger att du hör skillnad på "20% bättre, 33% bättre, eller rent utav dubbelt så bra" och då snackar jag om samma kabel längd i samma förstärkare, och att du inte förändrar rummets karaktär på något sätt dvs, genom att stoppa in fler folk i rummet mm, då du byter ut en kabel?

Ps .Tror knappast att Bruce Swedien skulle höra någon skillnad av detta, då hans örons bäst före datum är förbi dvs. naturliga åldersförändringar i hörseln, han är ju 80 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fast jag hör skillnad med samma pedaler fast olika kablar, här pratar vi ju om att kablar aldrig har betydelse för ljudet?

Redan när man läser på om att dyra kablar ska göra skillnad för ljudet så är man påverkad och när man väl kopplar in dem kommer man tycka att det är faktiskt skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Visa nu att du är intresserad av att diskutera ämnet du raljerar om, och inte att sabba andras trådar .. eller fortsätt här, o ge oss rätt i att sabotage är en betydande del av vad du är ute efter.

Jaha och du är inte sen att bete dig snarlikt i andra trådar men nu när det inte passar dig för att du inte kan bevisa så....

Link to comment
Dela på andra sajter

OP: bra initiativ till eventet!

Dock så tycker jag det låter helt löjeväckande när du påstår en sådan förbättring på kabel. Visst tror jag det är skillnad på billigaste kabeln jämfört med en kvalitétskabel. Dock så tror jag skillnaden är helt försumbar när man kommer till en viss kvalité. Sen att du länkar till färdigmixade inspelningar säger ingetting. Man vill ju ha ett riktigt a/b test för att kunna göra en jämförelse 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag har undrat. Vad har du gjort? Jag har aldrig hört ett smack! Varför?

..........

Blah, blah, blah..... puh....

Japp, det är mitt test, men godkänt av Ethan Winer!

Jag struntar blankt i vad du gjort i form av samarbeten på studioforum. Jag är mer ute efter hur pass professionell du är, vad DU gjort. Hur låter en av dina mixar? Hur låtar dina låtar om du nu skriver? Hur låter dina inspelningar? Du gömmer dig bakom ett alias som en feg liten SKIT, utan att någonsin visa upp ditt eget arbete. Usch!!

Vem som helst kan framstå som bror duktig genom att göra research på nätet, och sedan skriva det man läser, eventuellt lär sig. I stort sett allt finns där ute, och jag tror du är just en sådan person - Stor i käften, men det är också allt....

facepalm.gif

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...