Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Härligt Bunkert!

Men du måste nog också respektera att andra har andra erfarenheter än du, oavsett vem du jobbat med.

Om du kan bevisa med en bra A/B test dina kablar så får du min respekt, allt annat är hokus pokus och jag betraktar det som trams. Däremot är det säkert bra gubbar som är med på träffen, dom skulle jag säkert uppskatta, men kablar nej tack.

Hela eventet den 15dec kan ses som ett enda stort AB-test!

När jag ordnade ett liknande event förra året så hade vi 4-5 olika gitarrkablar.

Alla lät olika. Det är meningslöst att säga emot det i den här tråden. De lät olika.

De som kommer den 15dec kommer att få uppleva det igen.

Den som kommer och inte hör skillnad lovar jag att baka en tårta till. Seriöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul med ditt event för folk!

Men jag kan förstå att folk ifrågasätter sådant här.

Min fråga är!

Vad skulle konsumenten ha för nytta av detta?

Och.. skojar du när du säger att du hör skillnad på 20% bättre, 33% bättre, eller rent utav dubbelt så bra" ? .........forts.......

Hur varje individ (konsument) kan dra nytta av det här eventet är högst individuellt. Det finns inga allmänna sanningar på menyn som går att referera till. Men t.ex. så kan eventet ge inspiration. Inspiration är viktigt.

Ja, jag skojar delvis. Det var någon i tråden som tyckte att jag skulle säga hur många procent bättre mitt ljud hade blivit.

Givetvis så kan inte bra eller bättre mätas på någon slags skala i procent. Så, ja, mitt svar var aningen skämtsamt och ironiskt.

Dock så har mitt ljud i studion verkligen blivit bättre. Och det beror både på nya kablar och nya kontakter.

Gud vad jag vill att någon av dessa så kallade "skeptiker" ska komma söndag den 15e december!

Jag ser verkligen fram emot lyssna tillsammans med både er och alla andra som kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När jag ordnade ett liknande event förra året så hade vi 4-5 olika gitarrkablar.

Alla lät olika. Det är meningslöst att säga emot det i den här tråden. De lät olika.

😆 Och hur hör man att en gitarrkabel låter olika? Påstår du att de påverkar grundljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Och hur hör man att en gitarrkabel låter olika? Påstår du att de påverkar grundljudet?

En gitarrkabel låter inte olika. Men en gitarrkabel kan låta olik en annan.

Hur man kan höra det kan jag inte ge någon korrekt teknisk förklaring på.

Om du sitter och mixar en platta och ändrar saker i ljudet, så hör du att du

gör ändringar. Hur hör du det? Du bara hör det helt enkelt. Men din kompis

som inte är van lyssnare kanske inte hör det du hör? Eller så kanske denne

t.o.m. har ännu känsligare musiköra? Sånt här kan jag inte förklara.

För mig är grundljudet det som kommer ut ut högtalarna. Det den som spelar lyssnar till.

En elgitarr t.ex. har visserligen ett "grundljud". Men, intonering av instrumentet, strängar, plektrum, mickar, internkablage, kontakt, kabel, förstärkare, slutsteg, delningsfilter, högtalarkablage, högtalarelement och allt vad som finns i en gitarrförstärkare, påverkar ljudet och följaktligen gitarristens sätt att spela. Det är precis det mitt event handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

En elgitarr t.ex. har visserligen ett "grundljud". Men, intonering av instrumentet, strängar, plektrum, mickar, internkablage, kontakt, kabel, förstärkare, slutsteg, delningsfilter, högtalarkablage, högtalarelement och allt vad som finns i en gitarrförstärkare, påverkar ljudet och följaktligen gitarristens sätt att spela. Det är precis det mitt event handlar om.

Men att du inte ger dig! Det här är garanterat ett reklam-jippo, där du har egen vinning! Du tjatar som den värsta reklam-firma om datum och ditt event! Du har fått en "morot" att sträva efter, vilket du gör till hundra procent. SORGLIGT!!!

QLA9g.jpg

Dags att skilja på de olika delarna i signal-kedjan tror jag:

Gitarrens utformning (el- eller vanlig gitarr(?!), intonering, strängar, plektrum, micar, intern-kablage (och den som spelar) är allt en del av hur gitarren låter, sammanslaget. Med eller utan kabel så skickas ett visst ljud alltid ut till gitarrens utgång. Det här är för övrigt ett stort problem vid olika tester då det finns faktorer som ändrar sig, vissa mer än andra, från test till test. Det största problemet är den som spelar som ALDRIG kan spela exakt likadant från test till test!!!!!!! Det räcker dessutom med att någon t.ex. öppnar en dörr och släpper in något kallare luft i rummet du sitter i, så stämmer många gånger gitarrer om sig. Test = fail.....

Förstärkare, slutsteg, delningsfilter och "allt vad som finns i en gitarrförstärkare", och efterkommande signal-kedja (även mjukvara), samt högtalar-element, är sådant som sker EFTER kontaktdon - gitarr-kabel - kontaktdon.

Det som är skrämmande är att du tror dig höra skillnad på kabeln och kontakterna efter det att övrig, efterkommande utrustning har färgat ljudet på ett eller annat sätt, samt att övriga omständigheter också påverkar. Du tycks inte ens veta hur ett korrekt A/B test ska gå till.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En gitarrkabel låter inte olika. Men en gitarrkabel kan låta olik en annan.

Vänta nu hur ska du ha det? Låter olika eller inte?

Hur man kan höra det kan jag inte ge någon korrekt teknisk förklaring på.

Om du sitter och mixar en platta och ändrar saker i ljudet, så hör du att du

gör ändringar. Hur hör du det? Du bara hör det helt enkelt. Men din kompis

som inte är van lyssnare kanske inte hör det du hör? Eller så kanske denne

t.o.m. har ännu känsligare musiköra? Sånt här kan jag inte förklara.

Du påstår men du kan inte backa upp det. Jag har en bra förklaring på det hela:pseudo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du påstår men du kan inte backa upp det. Jag har en bra förklaring på det hela:pseudo.

Den här typen av sammankomster välkomnar grupptryck, dvs kejsarens nya kläder. Så här kommer det att gå till: Man spelar upp något med fulkabel och är tydlig med att tala om innan att det är fulkabel. Sedan spelar man upp med finkabel och säger att det är bara de med "fin" hörsel som kommer att höra någon skillnad.

kejsarens-nya-klader.gif

Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se, men som ingen vågat säga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är skrämmande är att du tror dig höra skillnad på kabeln

Men Hallå i hela huvudet !!!

Du ju måste låta andra tro på de dom gör, det är inte bara din åsikt som ska fram.

Jag har också hört skillnad på en kabel till gitarren,dock bara en gång i livet, men jag tror att det var det som Claes var inne på dvs. kapacitansen i kabeln. Och det var diskanten som det blev en märkbar förändring i . Jag har inte analyserat detta pga naturliga skäl dvs "jag pallar inte" Men det var inte något negativt ljud i den utan mer ett ett varmare ljud som inte gick få fram med tonkontrollen på förstärkaren på marshallen.

problemet var att den påverkade spelsättet då det inte var samma bett i ljudet när man lirade.

Men dagens kablar jag har köpt eller löddat mm har jag aldrig hört detta fenomen.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu hur ska du ha det? Låter olika eller inte?

Du påstår men du kan inte backa upp det. Jag har en bra förklaring på det hela:pseudo.

Plektrum låter också olika. Jag kan heller inte förklara varför. Men jag kan uppskatta de olika sätten de låter olika på, precis som med kablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att du inte ger dig! Det här är garanterat ett reklam-jippo, där du har egen vinning! Du tjatar som den värsta reklam-firma om datum och ditt event! Du har fått en "morot" att sträva efter, vilket du gör till hundra procent. SORGLIGT!!!

QLA9g.jpg

Dags att skilja på de olika delarna i signal-kedjan tror jag:

Gitarrens utformning (el- eller vanlig gitarr(?!), intonering, strängar, plektrum, micar, intern-kablage (och den som spelar) är allt en del av hur gitarren låter, sammanslaget. Med eller utan kabel så skickas ett visst ljud alltid ut till gitarrens utgång. Det här är för övrigt ett stort problem vid olika tester då det finns faktorer som ändrar sig, vissa mer än andra, från test till test. Det största problemet är den som spelar som ALDRIG kan spela exakt likadant från test till test!!!!!!! Det räcker dessutom med att någon t.ex. öppnar en dörr och släpper in något kallare luft i rummet du sitter i, så stämmer många gånger gitarrer om sig. Test = fail.....

Förstärkare, slutsteg, delningsfilter och "allt vad som finns i en gitarrförstärkare", och efterkommande signal-kedja (även mjukvara), samt högtalar-element, är sådant som sker EFTER kontaktdon - gitarr-kabel - kontaktdon.

Det som är skrämmande är att du tror dig höra skillnad på kabeln och kontakterna efter det att övrig, efterkommande utrustning har färgat ljudet på ett eller annat sätt, samt att övriga omständigheter också påverkar. Du tycks inte ens veta hur ett korrekt A/B test ska gå till.

Tack för att du tar dig tid att skriva. Nu vet ju jag redan hur ett kliniskt AB-test går till. Men det är säkert glädjande för många det du skriver.

"Att jag inte ger mig"?

Jag har ordnat ett event och bjudit in massa intressanta personer. Har du provat Lars Rasmussens gitarrer?

Ta chansen att träffa honom och testa hans instrument. Han är grym! Anders Sterner finns också på plats.

Samt en nybyggd gitarr som har ett helt flytande lock. Minns inte byggarens namn dock.

Kablar, kontakter med mera med mera...

I det individualistiska samhälle vi lever i idag så förstår jag att det kan vara svårt att greppa att någon, läs jag,

buder in massa folk som gör grejer jag gillar, så att de får träffas och att andra får träffa dem, helt utan att jag

själv måste ha någon egen vinning.

Men VARFÖR gör du detta?

Det är roligt att få träffas och laborera med ljud och musik på det här sättet.

När man är turnerande musiker som jag är så hinner man aldrig med att nörda in och testa.

Man måste packa ihop, tillbaka till hotellet och åka till nästa gig.

Man hinner knappt repa. Ett eller Max två rep innan konsert med ett helt nytt projekt är van som oftast hinns med innan konsert.

Annat var det på Musikhögskolan där jag gick 2001-2009, shit vad jag hann nörda in mig på den tiden.

Saknar möjligheten att få grotta ned sig och jag vet att det är lika för många av mina kollegor. Så varför inte ordna ett tillfälle att träffas, fika och hålla på med ljud en hel eftermiddag och kväll?!

Ni som skriver mest i den här tråden låter inte riktigt som ni har samma bakgrund, behov och längtan som mig. Men alla är ju olika!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är skrämmande är att du tror dig höra skillnad på kabeln

Men Hallå i hela huvudet !!!

Du ju måste låta andra tro på de dom gör, det är inte bara din åsikt som ska fram.

Hallå själv! Ska du citera inlägg, citera rätt!!

Det som är skrämmande är att du tror dig höra skillnad på kabeln och kontakterna efter det att övrig, efterkommande utrustning har färgat ljudet på ett eller annat sätt, samt att övriga omständigheter också påverkar. Du tycks inte ens veta hur ett korrekt A/B test ska gå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det individualistiska samhälle vi lever i idag så förstår jag att det kan vara svårt att greppa att någon, läs jag,

buder in massa folk som gör grejer jag gillar, så att de får träffas och att andra får träffa dem,

Även om jag är skeptisk till finkabel-biten så hade jag gärna gått på eventet om jag kunnat. Lycka till med detta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Och hur hör man att en gitarrkabel låter olika? Påstår du att de påverkar grundljudet?

Jag hör lätt skillnad på taskiga o bra gitarrkablar. Jag har lött ihop två som inte har en vanlig skärm, utan har ett ledande hölje liknade det bilars tändkablar har. Vad det nu är gjort av, kol/gummiblandning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du ju inte, du har ju inga belägg för det 😄

hela ditt innehåll i denna tråden är ett stort belägg för just det

Den som vill komma och mäta på det sättet du menar är välkommen att ta med sin mätutrustning till eventet den 15 december.

varför har det inte gjorts tidigare då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju tycka att alla som hävdar att i princip alla kablar låter lika, kan presentera belägg på varför utgår ifrån det?

för att det testats flera ggr?

bara i den här tråden har vi väl fått exempel på två tester

i motsats till vad du påstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är skrämmande är att du tror dig höra skillnad på kabeln och kontakterna efter det att övrig, efterkommande utrustning har färgat ljudet på ett eller annat sätt, samt att övriga omständigheter också påverkar. Du tycks inte ens veta hur ett korrekt A/B test ska gå till.

EDIT: Meningslöst.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men Hallå i hela huvudet !!!

Du ju måste låta andra tro på de dom gör, det är inte bara din åsikt som ska fram.

Men hallå i hela Huvudet!!! Ts påstår att det är skillnad och inte att han tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå i hela Huvudet!!! Ts påstår att det är skillnad och inte att han tror.

Men hallå i hela Huvudet!!! Om person A säger att det är skillnad så kan person B säga att det inte är skillnad och påstå att person A tror att det är skillnad. Det fina är att både person A och person B har rätt. Det är därför sådana här tvåfrontsdiskussioner inte kan komma till någon slutsats.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför har det inte gjorts tidigare då?

Därför att alla mätnissar bara sitter hemma och klagar istället för att dyka upp på en träff och mäta!

(Ha ha ha! Jag ber om ursäkt. Kände att efter 6sidor kunde jag få unna mig ett skämt.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Därför att alla mätnissar bara sitter hemma och klagar istället för att dyka upp på en träff och mäta!

Det är bättre att mäta än att påstå något som man inte har något som helst bevis för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar självklart att olika material kan påverka ljudet. Olika rör i en gitarrstärkare gör ju det.

Absolut, så är det ju. Allt har ett sound.

Finns t.o.m. tekniska principer med kända namn och dyra produkter som använts i årtionden för att rena signaler från olika färgning vid överföring genom såväl digitala som analoga kablar. AES/EBU och S/P-dif, branschens mest använda digitala kablar, är bara dom kända för att färga aningens, och man vet även varför.

Så varför skulle olika analoga kablar - med tekniskt lägre exakthet - inte färga olika? Belägg för motsatsen lyser mycket riktigt med sin frånvaro.

Så nog är det som du säger. Allt har ett sound 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...