Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Annons

Jag gick till eventet för att jag är nyfiken. Jag hade egentligen inga direkta förväntningar, vare sig åt det ena eller det andra hållet.

Väl där kunde jag konstatera en hörbar skillnad mellan de olika kablarna som användes. Det var min upplevelse. Självklart går detta att göra på ett vetenskapligt sätt med testsignaler osv. Men det var inte det kvällens event handlade om.

Vilken kabel upplevde du som "bäst"?

I slutändan är det ju den personliga upplevelsen som räknas, om jag upplever ett ljud bättre med en viss kabel oavsett om det är äkta eller placebo så är det ju bra.

Kloka ord:

Jag tänker som så att det jag hör, det hör jag. Mätvärden bryr jag mig noll om, det finns ingen anledning att ens lägga ner tid på att läsa om mätrapporter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sent om sider så kom det ju fram att det TS menade med "bättre upplösning" i själva verket var vad som verkar vara rakare frekvensgång (mindre dämpning i diskanten), vilket är lätt att förklara. Mindre kapacitans i kabeln. Men det har ingenting med upplösning att göra (ett begrepp som bara är intressant för digitala signaler).

Kom det fram? Alltså inga belägg? Och ändå tror du på det?

Ja, titta på dig själv nu, titta på Demonis nu här^. Ni köper ALLT som Wellness säger, d-i-r-e-k-t. Inga ifrågasättningar, ingen inledande dryp-sarkasm, inget smädande, inga anklagelser om placebo, ingen ovänlig ton, inte en endaste fråga om belägg eller resonemang ens! Och Wellnes meddelar samma generella upplevelse som TS, som fick skit för det, redan innan han ens svarat på första inlägget.

Hur mycket mer Case Closed kan nånting bli?

Hur länge tänker du försöka fly från att teknikfrågan aldrig var kopplad till smädandet? Varför får inte Wellness samma behandling i så fall? *Stön*

Det är snarare så att Wellness känner man till, medan TS var mer anonym och verkade mer tacksamt offer att lura till att gå i försvarsställning i all oändlighet, utan möjlighet att kunna få rätt ens. Det är ju Demonis specialitet, du har drabbats av det själv många gånger, och just han inledde tråden med precis det.

Och ”upplösning” ihop med analoga ”kablar/kontakter” har du ju själv använt – utan att anmärka – i samma mening, i flera inlägg här i tråden (#, #). Demonis med (#), inte heller han klankar du på. Men rätt vad det är så tvärvänder du helt plötsligt, och börjar klanka på TS för hur han använder begreppet när du själv gör likadant. Du använder det själv i första delen av ett inlägg, men i nedre delen av samma inlägg klankar du på TS (#, #). Och ändå har TS redan innan förklarat för dig flera gånger att han bara slänger sig med det uttrycket i som generell mening av ”bättre ljud”. (#, #).

Nätmobbning, nån?

Less man blir ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom det fram? Alltså inga belägg? Och ändå tror du på det?

Det är allmänt känt att t ex kapacitansen i en kabel kan påverka frekvensgången, ingenting nytt där. D v s, TS åsikt att två kablar kan ha olika ljud är helt rimlig.

Ja, titta på dig själv nu, titta på Demonis nu här^. Ni köper ALLT som Wellness säger, d-i-r-e-k-t. Inga ifrågasättningar, ingen inledande dryp-sarkasm, inget smädande, inga anklagelser om placebo, ingen ovänlig ton, inte en endaste fråga om belägg eller resonemang ens! Och Wellnes meddelar samma generella upplevelse som TS, som fick mängder av skit för det.

Hur mycket mer Case Closed kan nånting bli, tycker du?

Hur länge tänker du hålla på och bluffa att teknikfrågan var kopplad till smädandet? Varför får inte Wellness samma behandling i så fall? *Stön*

Det är snarare så att Wellness känner man till, medan TS var mer anonym och verkade mer tacksamt offer att lura till att gå i försvarsställning i all oändlighet, utan möjlighet att kunna få rätt ens. Precis det är ju Demonis specialitet, det vet du med.

Skillnaden är väl att Wellness inte påstått att en telekontakt kan påverka upplösningen av en analog signal.

Och ”upplösning” ihop med ”kablar/kontakter” har du ju själv använt – utan att anmärka – i samma mening, i flera inlägg här i tråden (#, ->

Det är såvitt jag vet ingen som sagt emot dig om att det är skillnad på kablar för analoga signaler. Tvärtom. Att kabelns längd och kapacitans påverkar frekvensspektrat är välkänt och lätt att räkna på: http://www.sengpiela...lator-cable.htm

Det som ifrågasatts är om löd-tennet skulle kunna påverka samma sak, eller att val av telekontakt skulle påverka gitarrsignalens upplösning.

Läs dessa fyra meningar igen. Alla ord. Noga. Och du kommer att inse att du läst in någonting som inte finns där.

Samma gäller för

Nu var det ju just att du med din poster påstår att telekontakten skulle kunna påverka upplösningen jag reagerade mest på. Och du skriver om kablar?

Det kan så klart vara så att kabelns egenskaper och konstruktion gör att frekvensomfånget och signalstyrkan påverkas. Det är inga konstigheter och relativt enkelt att räkna på http://www.sengpiela...lator-cable.htm

Att en kontakt skulle kunna ha samma påverkan, nja... Men det borde vara enkelt att mäta. Prova! Det kan spara dig mycket pengar i framtiden.

Däremot, upplösningen på en analog signal är oändlig, oavsett vilken kabel eller kontakt den passerar igenom. Någonting annat är per definition helt omöjligt.

Hur menar du att en skulle kunna förbättra en oändlig upplösning? 110% oändlig upplösning? 🙂

). Demonis med (#), inte heller han klankar du på.

Jag börjar nästan fundera på om du kör något slags avancerat skämt, ungefär som Nilssons tidiga april-skämt?

Själv läste jag så klart DP:s kommentar som en uppenbar ironi, just eftersom det är väldigt märkligt att diskutera en analog signals upplösning.

Men rätt vad det är så tvärvänder du helt plötsligt, och börjar klanka på TS för hur han använder begreppet när du själv gör likadant. Du använder det själv i första delen av ett inlägg, men i nedre delen av samma inlägg klankar du på TS (#, #). Och ändå har TS redan innan förklarat för dig flera gånger att han bara slänger sig med det uttrycket i som generell mening av ”bättre ljud”. (#, #).

Och samma här. Menar du att jag själv använder begreppet upplösning om analoga signaler när jag ifrågasätter att någon annan gör det???

Link to comment
Dela på andra sajter

science_vs_pseudoscience.jpg

Många gånger är det nog på det här sättet som illustrationen beskriver.

Själv så litar jag på mina öron och fattar mina beslut av den information öronen ger mig. Om jag tex. sitter och mixar så fattar jag hela tiden mängder av beslut baserat på den upplevelse mina öron ger mig. Jag skulle inte kunna jobba speciellt bra om jag ständigt skulle ifrågasätta om varje beslut beror på placebo eller ej.

När jag gick till eventet hade jag som sagt egentligen inga förväntningar. Jag tycker att jag har bra koll på de elektrofysiska lagarna och vad det gäller kontaktdonen så vill jag nog fortfarande hävda att om det finns en mätbar skillnad mellan olika kontaktdon så borde det rimligtvis bero på skillnader i de olika donens förmåga att skapa mekaniskt förband mellan de olika kontaktytorna.

Själv blev jag i alla fall nyfiken att undersöka saken vidare och då med mer vetenskapliga mätningar.

Tycker det är intressant som du skriver Loop, att det faktiskt kan vara färgningar som nödvändigtvis inte behöver betyda att kabeln är korrekt, utan att det är just en färgning. Jag känner att jag behöver testa mer innan jag kan uttala mig om vad som faktiskt ligger bakom min upplevda skillnad mellan kablarna.

Oavsett vilket, tycker jag det är viktigt att se till helheten, båda vad gäller mätdata och faktisk upplevelse. Förlitar vi oss enbart på labdata finns det en risk, enligt min mening, att det bara blir en ren skrivbordsprodukt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tycker det är intressant som du skriver Loop, att det faktiskt kan vara färgningar som nödvändigtvis inte behöver betyda att kabeln är korrekt, utan att det är just en färgning. Jag känner att jag behöver testa mer innan jag kan uttala mig om vad som faktiskt ligger bakom min upplevda skillnad mellan kablarna.

Någon förklaring måste ju finnas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni köper ALLT som Wellness säger, d-i-r-e-k-t. Inga ifrågasättningar, ingen inledande dryp-sarkasm, inget smädande, inga anklagelser om placebo, ingen ovänlig ton, inte en endaste fråga om belägg eller resonemang ens! Och Wellnes meddelar samma generella upplevelse som TS, som fick skit för det, redan innan han ens svarat på första inlägget.

förstår du skillnaden mellan "så upplever jag det" och "så är det"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här följer ”flykten från verkligheten”, episode 457:

Det är allmänt känt att t ex kapacitansen i en kabel kan påverka frekvensgången, ingenting nytt där. D v s, TS åsikt att två kablar kan ha olika ljud är helt rimlig.

-

Skillnaden är väl att Wellness inte påstått att en telekontakt kan påverka upplösningen av en analog signal.

Mm, jag får väl påminna ytterligare en gång då:konfirmationsbias. Du tar något, som nån annan säger, och passar av det mot nått i din egna övertygelse, som stämmer överens med vad som sägs. Du utgår ifrån att det finns ett orsakssamband bara för att de hypotetiskt kan kopplas ihop.

Tuppen gal alltid före soluppgången. Därför beror soluppgången på att tuppen gal.

Men du ifrågasätter inte om slutsatsen överensstämmer med verkligheten, inte alls. Klockrent exempel av fördom, konfirmationsbias.

TS mening var att vilka kablar du använder, kan påverka ljudet och ge dig ett bättre ljud. Wellness meddelar att han upplevde saker på ett sätt som stämmer rätt väl överens med det TS ville förmedla när han skapade tråden. That’s it.

Wellness delar uppenbarligen inte din toksäkra övertygelse. Han skriver ”Jag känner att jag behöver testa mer innan jag kan uttala mig om vad som faktiskt ligger bakom min upplevda skillnad mellan kablarna” och han har icke sagt att kontakter är verkningslösa i vad han upplevde. Den ståndpunkten fick TS skit för, och du tyckte han skulle ha det (du skrev så). Så buss på Wellness med nu, med samma ifrågasättande tonfall. Begär belägg.

Eller bevisa mig rätt igen, genom att inte gå på han.

Case is closed (plus moms)

Menar du att jag själv använder begreppet upplösning om analoga signaler när jag ifrågasätter att någon annan gör det???

Jag förstår. Än en gång måste jag alltså använda upp utrymme av tråden, för att ordrikt upprepa o definiera exakt vad jag skrev i mitt förra inlägg?

TS förklarade för dig att han använder begreppet ’upplösning’ om analoga fenomen som löst vardagligt uttryck för ”bättre ljud”:

Jag kallar det upplösning, andra kallar det något annat”(#),

samt

Det är förstås inte 44,1khz in i kabeln och 96khz ut ur den /../ Tro det eller ej, men om man jämför med en bild, så låter det med de nya kablarna som att 'bilden har fler pixar per tum', // högre upplösning.” (#)

Det här godtog du, och använder begreppet själv därefter, utan att anmärka:

Det som ifrågasatts är om löd-tennet skulle kunna påverka samma sak, eller att val av telekontakt skulle påverka gitarrsignalens upplösning.” (#)

Men sen plötsligt vänder du, går du på TS, angriper för att han använder begreppet, (som du själv sanktionerat):

Upplösningen på en analog signal är oändlig, oavsett vilken kabel eller kontakt den passerar igenom. Någonting annat är per definition helt omöjligt.” (#)

samt

För mig är det ett mysterium att överhuvudtaget prata om upplösning när det gäller analoga signaler. Det kan säkert finnas någon förklaring, men det är ju ingen här i tråden som gett den än i sådana fall.”(#)

Du ’tar chansen’ att klanka, på nåt du kommer på. Du passar även på att framhålla för såväl Claes som mig hur motbjudande osaklig TS är som använder ”upplösning” om analoga saker.

Menar du att jag själv använder begreppet upplösning om analoga signaler när jag ifrågasätter att någon annan gör det???

😄 Vem tror du att du lurar, genom att spela förvånad? Du gör e-x-a-k-t det jag sa, flera gånger, och kom inte och säg "misstag". Det är nätmobbning, redan bevisat ur fler än 10 olika perspektiv allaredan, det här^ exemplet är ju bara det lindrigaste av dom.

--

”Flykten från verkligheten” will continue, as long as they wish. Stay tuned.

Vill bara passa på att tacka alla som skickat stärkande PM. Det känns bra att känna att man inte är så ensam, även om det vore bättre att skriva alla uppmuntrande raderna här istället för i PM. 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

förstår du skillnaden mellan "så upplever jag det" och "så är det"?

Du menar, som när någon felaktigt upplever en person som bluffmakare, och det visar sig mycket riktigt att personen inte är bluffmakare?

Övetygelse, är allt som finns. Och övertygelse ÄR en upplevelse. Jag tror inte du förstått det.

Du verkar va väldigt bra på att ta illa upp. Du blev sur på mig när jag ställde en väldigt enkel fråga.

Jag förstod inte frågan riktigt bara. Den kunde hänvisa till så mycket av vad jag just skrivit innan. Plus att man var lite less just då, och alla myriader av avsiktliga undanflykter fanns i ens headspace. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Signia!

Allihopa! Kan vi sluta prata om definitionen av ordet "upplösning" här och nu?

Vi vet ju alla vad det betyder. Vi menar alla samma sak, men jag använde ordet i jämförelse med orden klarare, renare "mer högupplöst" som jämförelse med en bild etc. Vilket jag i efterhand förklarat ett antal gånger här i tråden. Så. Då är vi klara med det.

Wellness hörde det, jag hörde det, en väldigt stor majoritet av de som var på plats hörde det.

Men var så goda, skriv 10.000st ytterligare inlägg om att ni inte tror på det. Eller kom på nästa event där det testas kablar. Tyvärr så är jag inte så otroligt sugen på att bjuda in här på forumet längre. Men till nästa event ska ni ändå veta att ni är Mycket Välkomna allihopa!

Men jag tänker inte lägga ned så här mycket tid på att försöka berätta att jorden är rund igen.

So long boys. Vi hörs.

Jag lovar att återkomma, men jag gör det i ett annan tråd. Med det utlovade mastodonttestet.

Där kommer alla kablar att testas. Gitarrkablar, mickkablar, elkablar, högtalarkablar, även kontakter till alla olika kablar. Allt ska presenteras. Det är bara en fråga om tid.

Jag säger inte att det är ljudskillnad på elkablar. För jag har inte själv upplevt det. Men jag tror att det är ljudskillnad på elkablar. Och det tror jag ända till att jag har bevisat att det är så. Eller ända till att jag har bevisat att det inte är så.

Jag kommer inte läsa denna tråd mer nu innan årsskiftet. Troligen inte efter årsskiftet heller. Måste jobba nu.

Men var så goda. The floor is yours. Kul att jag fick vara med och starta detta fantastiska tråd. Jag tror det kommer bli riktigt riktigt lång.

God jul!

/Bunkert

Link to comment
Dela på andra sajter

Här följer ”flykten från verkligheten”, episode 457:

Mm, jag får väl påminna ytterligare en gång då:konfirmationsbias. Du tar något, som nån annan säger, och passar av det mot nått i din egna övertygelse, som stämmer överens med vad som sägs. Du utgår ifrån att det finns ett orsakssamband bara för att de hypotetiskt kan kopplas ihop.

Tuppen gal alltid före soluppgången. Därför beror soluppgången på att tuppen gal.

Men du ifrågasätter inte om slutsatsen överensstämmer med verkligheten, inte alls. Klockrent exempel av fördom, konfirmationsbias.

TS mening var att vilka kablar du använder, kan påverka ljudet och ge dig ett bättre ljud. Wellness meddelar att han upplevde saker på ett sätt som stämmer rätt väl överens med det TS ville förmedla när han skapade tråden. That’s it.

Wellness delar uppenbarligen inte din toksäkra övertygelse. Han skriver ”Jag känner att jag behöver testa mer innan jag kan uttala mig om vad som faktiskt ligger bakom min upplevda skillnad mellan kablarna” och han har icke sagt att kontakter är verkningslösa i vad han upplevde. Den ståndpunkten fick TS skit för, och du tyckte han skulle ha det (du skrev så). Så buss på Wellness med nu, med samma ifrågasättande tonfall. Begär belägg.

Eller bevisa mig rätt igen, genom att inte gå på han.

Case is closed (plus moms)

Jag förstår. Än en gång måste jag alltså använda upp utrymme av tråden, för att ordrikt upprepa o definiera exakt vad jag skrev i mitt förra inlägg?

TS förklarade för dig att han använder begreppet ’upplösning’ om analoga fenomen som löst vardagligt uttryck för ”bättre ljud”:

Jag kallar det upplösning, andra kallar det något annat”(#),

samt

Det är förstås inte 44,1khz in i kabeln och 96khz ut ur den /../ Tro det eller ej, men om man jämför med en bild, så låter det med de nya kablarna som att 'bilden har fler pixar per tum', // högre upplösning.” (#)

Det här godtog du, och använder begreppet själv därefter, utan att anmärka:

Det som ifrågasatts är om löd-tennet skulle kunna påverka samma sak, eller att val av telekontakt skulle påverka gitarrsignalens upplösning.” (#)

Men sen plötsligt vänder du, går du på TS, angriper för att han använder begreppet, (som du själv sanktionerat):

Upplösningen på en analog signal är oändlig, oavsett vilken kabel eller kontakt den passerar igenom. Någonting annat är per definition helt omöjligt.” (#)

samt

För mig är det ett mysterium att överhuvudtaget prata om upplösning när det gäller analoga signaler. Det kan säkert finnas någon förklaring, men det är ju ingen här i tråden som gett den än i sådana fall.”(#)

Du ’tar chansen’ att klanka, på nåt du kommer på. Du passar även på att framhålla för såväl Claes som mig hur motbjudande osaklig TS är som använder ”upplösning” om analoga saker.

😄 Vem tror du att du lurar, genom att spela förvånad? Du gör e-x-a-k-t det jag sa, flera gånger, och kom inte och säg "misstag". Det är nätmobbning, redan bevisat ur fler än 10 olika perspektiv allaredan, det här^ exemplet är ju bara det lindrigaste av dom.

--

”Flykten från verkligheten” will continue, as long as they wish. Stay tuned.

Vill bara passa på att tacka alla som skickat stärkande PM. Det känns bra att känna att man inte är så ensam, även om det vore bättre att skriva alla uppmuntrande raderna här istället för i PM. 😉

Får se om jag förstått dig rätt.

Person A säger att han sett solen gå upp. Men inte bara det, han hävdar också att det beror på att tuppen gol. Han försöker dessutom stärka sin tes genom att referera till person B.

Person B är en person som har en hemsida där han bl a skriver att tuppar inte behöver någon näring eller vatten för att överleva, och tiden det tar för solen att gå upp beror på vilket ben tuppen står på när den gol.

Sen kommer person C och säger att han också sett solen gå upp.

Och du tycker att det är orättvist att person A och C bemöts lite olika?

Edit: Det visade sig dock sent omsider att när person A säger "tuppen gol" menar han egentligen "jorden roterar kring sin egen axel".

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar, som när någon felaktigt upplever en person som bluffmakare, och det visar sig mycket riktigt att personen inte är bluffmakare?

nej

jag menar exakt frågan som den skrivs:

förstår du skillnaden mellan "så upplever jag det" och "så är det"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kommer alla kablar att testas. Gitarrkablar, mickkablar, elkablar, högtalarkablar, även kontakter till alla olika kablar. Allt ska presenteras. Det är bara en fråga om tid.

det ser vi verkligen fram emot

se bara till att testet görs på det sätt som bla smedberg beskrivit så vi inte behöver ha en diskussion om själva genomförandet

Jag säger inte att det är ljudskillnad på elkablar. För jag har inte själv upplevt det. Men jag tror att det är ljudskillnad på elkablar. Och det tror jag ända till att jag har bevisat att det är så. Eller ända till att jag har bevisat att det inte är så.

va?

Kul att jag fick vara med och starta detta fantastiska tråd. Jag tror det kommer bli riktigt riktigt lång.

ja svalanders företag är säkert mer än nöjd med marknadsföringseventet och reklamtråden här

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka förtydliga att inlägg som verkar förbrylla dig:

Det är såvitt jag vet ingen som sagt emot dig om att det är skillnad på kablar för analoga signaler. Tvärtom. Att kabelns längd och kapacitans påverkar frekvensspektrat är välkänt och lätt att räkna på: http://www.sengpiela...lator-cable.htm

Det som ifrågasatts är om löd-tennet skulle kunna påverka samma sak, eller att val av telekontakt skulle påverka gitarrsignalens upplösning.

Hänger du med på färgkodningen?

Det som är blått hänger ihop med varandra. Sen kommer det röda "eller" som avskiljare till det gröna som syftar på något eget (som då inte har med det blåa att göra).

D v s. Det som kommer för och efter "eller" har inte med varandra att göra på annat sätt än att båda är saker som jag tycker var relevanta att ifrågasätta.

Ursäkta om det varit oklart.

Edit förtydligande

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nä nu kanske man kan få lite bevis från er kabeltroende. Jag har gjort mitt och visade marginella skillnader till orignalwav med en massa utrustning emellan. Så nu vill jag höra er fantastiska kabel eller är så det bluff. På riktigt, inget mer trams.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort oberoende utfört grundligt test innehållandes mätdata mm vore intressant och inte svårt att genomföra enligt konstens regler. Mätdata för flera vanliga kabelmärken och kontakter mm finns kanske redan i andra befintliga tester så att det finns något att jämföra med.

Det är allmänt rekommenderat att först titta på mätresultaten man får fram genom tester och sedan undersöker man vilka slutsatser det kan leda till. Det kan bli väldigt tokigt om man utgår från en påhittad färdig slutsats man gillar för att sedan leta fakta som kan passa in i den önskade slutsatsen.

Bilden är ganska kul och kan passa för olika situationer.

science-v-religion.jpg?w=470&amph=340

Redigerat av Magpie
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men jag tänker inte lägga ned så här mycket tid på att försöka berätta att jorden är rund igen.

rund? Nä den är guldpläterad.

Jag säger inte att det är ljudskillnad på elkablar. För jag har inte själv upplevt det. Men jag tror att det är ljudskillnad på elkablar. Och det tror jag ända till att jag har bevisat att det är så. Eller ända till att jag har bevisat att det inte är så

Hur ska du ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Signia!

Allihopa! Kan vi sluta prata om definitionen av ordet "upplösning" här och nu?

Ja, varför enas om betydelsen av ett ord? Diskussionerna blir ju mycket enklare om alla säger samma sak men menar olika 🙂

Vi vet ju alla vad det betyder. Vi menar alla samma sak, men jag använde ordet i jämförelse med orden klarare, renare "mer högupplöst" som jämförelse med en bild etc. Vilket jag i efterhand förklarat ett antal gånger här i tråden. Så. Då är vi klara med det.

Bra och kort beskrivning av upplösning när det gäller bilder: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilduppl%C3%B6sning

Bra och lite längre beskrivning av upplösning när det gäller ljud: http://en.wikipedia.org/wiki/Resolution_%28audio%29

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...