Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

En 1998 American Standard Telecaster genom en Hot Rod Deluxe. Det ifrågasätts aldrig som tur är. Sen måste det ju förstås vara jag som spelar också.

En ESP med SD mickar genom en Kemper eller motsvarande high gain stärkare. Det ifrågasätts aldrig heller som tur är. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En 1998 American Standard Telecaster genom en Hot Rod Deluxe. Det ifrågasätts aldrig som tur är. Sen måste det ju förstås vara jag som spelar också.

Haha ! Jo lite de jag menar, att du kan tycka ditt ljud är bäst ,men du kan också tycka någon annans ljud i guran låter skit bra.

Så va fan är då perfekt 🙂

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Det blir bättre fas med öronen om man står på huvudet när man lyssnar. 😛

Är det sådant som kallas att man opp-och-nerar sig? 😳

mvh

Undrande

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt skillnad på kablar och kablar, jag bytte ut allt från blandat billigt skräp till Mogami.

Och skillnaden blev......

Att inte kontaktjäveln fastnar i min Distressor :S

Fast då var väl det kontakten det var skillnad på.

Redigerat av evilrocker
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skulle vara roligt om någon kunde berätta sen om de hörde något annorlunda.

Förutom ett eko i börsen.

Ja men då har man en delaypedal i fickan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

att kontakten fastnar tror jag inte man hör så mycket som man känner med fingrarna

...så därför citerade jag inte heller den delen av inlägget!

För övrigt gör du dig dummare än du är. Du vet precis vad han menar med det jag faktiskt citerade, men i vanlig ordning önskar du ställa till det, hellre än att bidra.

Trist!

Link to comment
Dela på andra sajter

...så därför citerade jag inte heller den delen av inlägget!

För övrigt gör du dig dummare än du är. Du vet precis vad han menar med det jag faktiskt citerade, men i vanlig ordning önskar du ställa till det, hellre än att bidra.

Trist!

är det nåt i hans inlägg som jag inte ser som du ser?
Link to comment
Dela på andra sajter

är det nåt i hans inlägg som jag inte ser som du ser?

Tja, du har två sätt att se på det:

Antingen "ser" du inte vad han menar, och då har din tolkningsförmåga plötsligt lämnat ditt förstånd, men så dum är du inte,

eller så vet du precis vad han menar utan att behöva se i klartext, men ser en öppning i hans text "Och skillnaden blev......" för att kunna argumentera för att han inte direkt skrivit att han menar signal-kvalitén, vilket indirekt menas. Att du skulle missa detta är dock inte heller troligt!

Här finns då bara ett alternativ kvar gällande dig, som jag ser det, och det är att argumentera för att få argumentera, alternativt har du intresse i att se hur jag tänker, vilket är smickrande.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är med på demonens tolkning av evils svar. Nu fastnar inget, menar jag då kontakterna. Men bäst är väl att evil svarar själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med på demonens tolkning av evils svar. Nu fastnar inget, menar jag då kontakterna. Men bäst är väl att evil svarar själv.

Jo, men skriver man att det är skillnad på kablar och kablar, och sedan lyfter in Mogami i den meningen, så vore det ganska fantastiskt om han köpte de kablarna enbart för kontakt-donens skull, något som inte heller nämns i det stycket. Då finns det dessutom billigare kablar med minst lika bra kontakt-don.

Fortsättningsvis skriver han "Fast då var det väl kontakten det var skillnad på", vilket helt syftar på "Att inte kontaktjäveln fastnar...." samt att han då redan lämnat kabel-delen i hans inlägg för att ta upp kontakt-donen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med Wellness^^. Tycker inte det finns nåt konsipratoriskt i det här. Killen vill uppmärksamma nåt som han gör. Take it or leave it.

Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud. Bara den som nån gång lött en kontakt vet ju att man ska ha så lite tenn som möjligt som ledare, för att tennet inte ska bli huvudsakliga ledaren; tenn har avsevärt sämre konduktivitet. T.o.m. drivspännigen för olika apparater påverkar ljudet.

Att påstå annorlunda är likvärdigt med att säga att alla ljudkort låter exakt lika eftersom 'det bara är ettor o nollor', eller att gitarrsträngar inte spelar roll för det är 'bara magnetism' som förs vidare.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud. Bara den som nån gång lött en kontakt vet ju att man ska ha så lite tenn som möjligt som ledare, för att tennet inte ska bli huvudsakliga ledaren; tenn har avsevärt sämre konduktivitet. T.o.m. drivspännigen för olika apparater påverkar ljudet.

Upplever du själv hörbara skillnader enligt ditt inläggs innehåll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag inte göra det?

Märker du skillnad på Mac o PC? eller är det bara 'dator som dator'?

Men gör då mitt enkla ljudtest. I det testet kan du klicka på "hjälp" och läsa, samt titta på ett foto på hur jag lött på spikar på kablarna och stoppat ner dom i frukt, bland annat.

Men den superhörseln du då har, så kommer du garanterat att pricka rätt, annars vore det riktigt konstigt.

När du ändå är igång med att du kan höra sådana skillnader, så har jag ett enklare test (faktiskt) som handlar om hörbara fel med/utan dithering.

Testen är öppna för alla!

Kabel-testet: http://dm-mastering.com/frame_main_cablestest.php

Dither-testet: http://dm-mastering.com/frame_main_dithertest.php

Link to comment
Dela på andra sajter

@ er forummedlemmar som går på Bunkerts event den 15:e så vore det kul att höra lite återkoppling efteråt (plus, minus, vilket kaffe bjöds det på e t c)

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Men gör då mitt enkla ljudtest. I det testet kan du klicka på "hjälp" och läsa, samt titta på ett foto på hur jag lött på spikar på kablarna och stoppat ner dom i frukt, bland annat.

Men den superhörseln du då har, så kommer du garanterat att pricka rätt, annars vore det riktigt konstigt.

När du ändå är igång med att du kan höra sådana skillnader, så har jag ett enklare test (faktiskt) som handlar om hörbara fel med/utan dithering.

Nu är jag ju långt ifrån ensam från att ha uppmärksammat ditt sätt att hantera objektivitet o sanning på. När du blir ertappad med solklar lögn, avsiktligt missvisande information, undanflykter eller bara rena påhitt (vilket du blivit påfallande många gånger här, av många personer, t.o.m. blivit avstängd), så använder du ju hela din verbala arsenal till att försöka dölja det, med buller o bång. (Och skäm inte ut dig genom att ens försöka motkommentera, då får alla läsare av tråden en lång rad länkar till dom inläggen som du inte vill kännas vid.)

Varför skulle då ett test du gjort göra avsteg från det förhållningssättet till sanning? Hur skulle det kunnat ungå bristerna av dina bevisliga tillkortakommanden för elektrisk ljudhantering? Om det ens gick att ha rätt, varför skulle en person med din historik vilja avslöja ATT man svarat alla rätt? Du hånar ju killen här i tråden det första du gör t.o.m.

Tror inte ens du verifierat att ditt test verkligen påvisar faktiskta generella förhållanden. Eller hur? Du bara gjorde nåt, och vad det visar på måste ju vara sant? Det är bara ett 'köksexperiment', där du inte vet vad slutresultatet påvisar, eller hur? (ja, hur i så fall?). Att du tycker lyssnaren ska jämföra diskret dithering, genom destruktivkomprimerat lågupplöst flash-ljud är bara 1 sak som verkligen talar för att du inte vet vad testet påvisar ens. Fattar inte hur du tänker ens.

Tycker du alla legeringar och strömkällor är i princip obetydliga, då har du en diger uppgift att förmedla till världen, nog för prisbelönt teknisk upptäckt t.o.m. Jag tycker du ska ta och ringa till mastringslegender som Bob Ludwig och många andra och informera om att idén att 124V likström-drivarna i deras SPL MMC konsoll skulle påverka ljudet bara är gammal myt. Ring David McKinney vid Black Lion Audio och säg att han bara lurar sig själv. Ring Mutt Lange, Mike Shipley, Bruce Swedien, Humberto Gatica .. ring allihopa som öppet verifierat samma upplevelse.

Ring samtliga gitarrister och förklara att alla el-gitarrmickar låter i princip lika. Kontakta flottan, informera dom om att deras årtionden av experiment för att hitta rätt interna drivspänning för t.ex. ubåtar (för bästa hydrofonteknik o lägsta ljudkonduktivitet i vatten) inte har nån betydelse. Herregud, du förstår inte ens omfattningen av vad du föreslår. ”Himlen är blå” säger jag. "Diskutabel subjektiv uppfattning” säger du.

Finns hörbara skillnader även i digitala kablar, såväl optiska och koaxial. T.o.m. svag hushållsmagnetism (TV, Radio, högtalare, trafo, lysrör) påverkar ljudet inuti en kabel - från utsidan. Extremt hörbart. Men DMM kör signalen genom en apelsin och hör ingen skillnad? Who cares? 😄 (nämnde vi att killen sysslar med mastring?)

Om konduktivitet är ett nytt ord för dig så finns det en halvskaplig Wikipedia-artikel att läsa. Tror inte det står uttryckligen vilken konduktivitet apelsin har. Men använder du kablar vars konduktivitet inte skiljer sig nämnvärt från fruktkött .. då kanske det inte vore så dumt att besöka seminariet ovan. My god. Lägg ner det här nu.

dramatiskt inflytande?

källa?

http://www.hygieneexpert.co.uk/images/9553.jpg Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Men använder du kablar vars konduktivitet inte skiljer sig nämnvärt från fruktkött .. då kanske det inte vore så dumt att besöka seminariet ovan. My god. Lägg ner det här nu.

Bevisa vad du påstår. Ta testerna! Duger inte min underskrift på testerna, så kontakta Ethan Winer, men han kanske också far med osanningar då? Skulle han riskera det? NEJ!

En annan sak jag har undrat. Vad har du gjort? Jag har aldrig hört ett smack! Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...