Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

I videon ja länka till ovan berättar världsberömda ljudteknikern Michael Shipley att en avgörande anledning till varför han vann en grammy 2012 för bästa ljud med Alison Krauss skiva ”Paper Airplane” var att han använde mick- och strömsladd av guldlegering. Att det hade ”a hundred thousand dollar difference, like night and day”, att han behövde ingen EQ, att bandet hörde o vägrade spela in med vanliga kablar efter det, och hälsade t.o.m. till alla nättroll som tvivlar att ”try it for yourself”.

Han glömde ta på sig foliehatten och om du tror på det där så ska jag personligen tillverka en skicka till dig i julklapp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gömmer sig bakom ett nick? O det gör inte du då? Jag har flera ggr försökt kolla vad du heter eller nåt på DMM hemsida men det står ingenstans vad jag kan se. Jag fick inte ens fram var du håller till med ditt mastrande.

Själv heter jag garanterat Håkan Nilsson, är helt orädd med detta. Är man musiker osv funkar det dåligt att vara anonym tycker jag... Det borde nog fler ta efter. Jag skulle tex aldrig anlita en mastringsfirma där jag inte vet vem som driver den, eller ens var den ligger.

Du är uppenbarligen inte så duktig på att leta information, Nilsson, eller så gör du det svårt för dig!

Nilsson, vi har haft privata, bra konversationer, och jag har inte haft den uppfattningen att du sett mig som otrevlig, snarare tvärtom. Därför känns ditt inlägg något osmakligt.

Nu undrar jag:

1. Varför frågar du bara inte mig?

2. Varför hoppar du på mig, som varit tillmötesgående och trevlig mot dig?

3. Varför ens ta upp att du inte mastrar hos "okända"(?!). Du gör ju allt själv och har inget intresse att skicka mastring-jobb till mig! Det vet vi ju redan!

För övrigt, Nilsson, så kan du klicka på mitt alias och läsa min profil, där finns mer information än de flesta lägger ut. Vill du veta vad jag heter? Inga problem, det finns ett elektroniskt visitkort där också.

Att studions exakta position inte anges är för att slippa inbrott.

[Edit: tillägg]:

...och för Er som eventuellt besitter kriminella tankar och kanske är över-kluriga, så är självklart hela studion larmad.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Var och en blir lycklig på sin tro och uppenbarligen blev han det med. Eller sponsrad av någon för att uttala sig på det viset? Nu går vi alla och skaffar oss det och swisch så kommer allas våra mixar att låta sååå mycket bättre. 😄

Att det kan göra skillnad mellan kabel och kabel för tex svaga signaler som från en passiv gitarrmick är fullt möjligt, men det behöver inte vara dyra kablar bara för den saken.

Det blir supertramsigt om man kör fullt ut och snackar om att man inte behöver EQ för att kabeln är så bra. I min värld har man haft riktigt fel grejer från början om det gör så stor skillnad. Men va fan, man måste skall tjäna pengar på nåt sätt i den nya musikvärlden eller hur? Kanske dax att branda lite kablar lite fantasifullt "Dr Loop Cables, the cables that never ends", det ni!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir supertramsigt om man kör fullt ut och snackar om att man inte behöver EQ för att kabeln är så bra. I min värld har man haft riktigt fel grejer från början om det gör så stor skillnad. Men va fan, man måste skall tjäna pengar på nåt sätt i den nya musikvärlden eller hur? Kanske dax att branda lite kablar lite fantasifullt "Dr Loop Cables, the cables that never ends", det ni!

😆

Min tanke med kabel-testet är just det här med vad som är hörbart och inte, samt att man ska kunna få höra/lyssna själv, och inte att man ska få alla rätt, vilket är nästintill omöjligt.

Ett test med kablar som innehåller dyrare kablar, mellan-pris kablar samt billigare patch-kablar, är omöjligt att klara av bara genom att lyssna, vilket som sagt är det jag vill visa med testet.

Det jag dock vill lyfta fram är att på ett eller flera klipp(? hemligt) i testet så hör man ljudet genom frukt, där spikar(!) är på-lödda och intryckta i frukt som ledare/jord. Här snackar vi flask-hals i 180, och ett försökt att överdrivet förstöra signalen.

Trots detta så är det nästintill omöjligt att höra någon skillnad mellan den dyraste kabeln och fruktkabel-signalen. Jag vet dock att det är skillnad, och lyssnar man riktigt noga, och har en superbra hörsel, så går det faktiskt att peka ut de(t) klipp som är en frukt-signal, men det kräver nästan att man vet vilket/vilka ljudklipp det är i förväg, samt VAD man ska lyssna efter i förändring.

Så, ja Dr. Loop, det skulle absolut gå hem med rätt marknadsföring och en snygg logga!! 😎

Jag väntar på första exet! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad säger man. Ett forum är alltid ett forum, så skriv på ni...

Jag vill passa på att säga ett par saker nu när denna tråd troligen läses av ganska många som är intresserade av ljud och gitarrljud i synnerhet.

1. Believe it or not. De som kommer den 15 december ska få höra skillnaden på ljudet i telekontakterna:

A. Neutrik NP2C

B. Furutech FP703 (G)

C. Furutech CF 763 ®

Ni kan skriva ytterligare 40-50st inlägg till om varför eller varför ni inte tror på detta. Men jag säger så här:

Spar er tid vid tangentbordet och använd den instället till att komma och lyssna med era egna öron!

I min egen studio så skulle jag säga att 50% av ljudförbättringen skedde p.g.a. kablarna från Intelligent Sound och 50% p.g.a. kontakterna från Furutech (den billigare modellen). Det jag bytte ifrån var bl.a. Klotz med Neutrikkontakter.

2. (Off Topic) Är det någon här på forumet mer än jag som som var på mässan High End 06 i Stockholm och hörde Josef Svalanders demo av just kantsvarven, ultraljudstvätten, avmagnetiseraren och den tuschpennan som den länkats till i tråden?

För er som inte var där, troligen alla, så kan jag berätta att rummet var fullt av skeptiker, däribland jag själv. Men alla inklusive mig själv stod stumma med hakan nere vid knävecken efter Josefs demo. De fyra sakerna tillsammans fick musiken på CD att gå från en luddug dov grötig mix till en kristallklar ren ljudbild där varje instrument fick luft och ännu tydligare plats i ljudbilden.

3. Intoneringsmästaren ANDERS STERNER kommer till gitarrljudsträffen!!!!!

http://www.sternercapo.se/

"De flesta musiker är medvetna om problemet. Det går inte att stämma ett bandförsett instrument perfekt. Det beror på att gitarrfabriken eller instrumentmakaren vet inte vilka strängar och vilken stränghöjd kunden vill ha. De har heller inte kunskapen vågar jag påstå.

Jag har den kunskapen. Genom att justera strängarnas längder i både sadel och stall intonerar jag instrumenten så att de går att stämma perfekt till likformigt temperament! Jag kan bygga klart ditt instrument."

gitarrljudweb.jpg

Redigerat av Bunkert
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med olika strömkablar, eh.... ja... det är ganska otroligt att det ens diskuteras, och än mer otroligt hur någon kan tro att det skulle göra någon skillnad för ljudet!

Det räcker med att stanna vid elens hållplats nr. 1, d.v.s. transformatorn i vilken den omdiskuterade el-kabeln sätts i. Transformatorn med komponenter, t.ex. kondensatorer, förändrar garanterat el-tillförseln hundra procent mer än vad en el-kabel fram till apparaten gör. Förutom att transformera ner så jämnar också en transformator ut den el som ska levereras till de mycket mer känsliga lågspännings-komponenterna, så den blir fri från mindre störningar/toppar och mer stabil (kondensator(er). T.ex. försvinner mindre störningar som kan finnas i el-nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig påstått att rodiumplätering har dramatisk inverkan på ljudet.

ja du upprepar det - och jag upprepar att du får visa belägg för det du sagt

Signia, den 2013-12-05 - 15:14, sa:

 

Att just rodium-lösningen här ovan skulle ha ett dramatiskt inflytande på ljudet har jag aldrig påstått. Jag har inte hört dom.

Men vill du se belägg så får du söka dom själv.

nej jag vill ha belägg för det påstående du faktiskt påstått:

Citat

 

Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud

tills dess får vi utgå från att ditt påstående är helt taget ur din och andras fantasi

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

I min egen studio så skulle jag säga att 50% av ljudförbättringen skedde p.g.a. kablarna från Intelligent Sound och 50% p.g.a. kontakterna från Furutech (den billigare modellen). Det jag bytte ifrån var bl.a. Klotz med Neutrikkontakter.

Jo tjena

2. (Off Topic) Är det någon här på forumet mer än jag som som var på mässan High End 06 i Stockholm och hörde Josef Svalanders demo av just kantsvarven, ultraljudstvätten, avmagnetiseraren och den tuschpennan som den länkats till i tråden?

För er som inte var där, troligen alla, så kan jag berätta att rummet var fullt av skeptiker, däribland jag själv. Men alla inklusive mig själv stod stumma med hakan nere vid knävecken efter Josefs demo. De fyra sakerna tillsammans fick musiken på CD att gå från en luddug dov grötig mix till en kristallklar ren ljudbild där varje instrument fick luft och ännu tydligare plats i ljudbilden.

😆 Ja herr Svammels skojarsida brukar ha en stor kalkonfaktor här på forumet och alltid underhållande att läsa alla hans humbugsaker. Det är lite som att titta på tv-shop. ☺️ En foliehatt kommer till dig med i julklapp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I min egen studio så skulle jag säga att 50% av ljudförbättringen skedde p.g.a. kablarna från Intelligent Sound och 50% p.g.a. kontakterna från Furutech (den billigare modellen). Det jag bytte ifrån var bl.a. Klotz med Neutrikkontakter.

Jag börjar bli riktigt orolig nu, så jag måste ställa en motfråga:

Med både kontakter och kablar, hur många procent bättre skulle du påstå att ditt ljud blivit efter det att du bytte till dessa kablar och kontakter?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För linjenivå har kabeln nästan ingen som helst betydelse.

Här är ett exempel som flera av er hört till leda och troligen inte vill se igen men jag tycker det är ett ypperligt exempel på hur lite tex kablar påverkar ljudet.

I i exemplet så är det en "oförstörd" wav som fått åka ut genom en billig DAC via kablar från Kjell & Co in i en ohyggligt billig mixer och in i ADC via billiga Kjell & Co kablar igen.

Slumpmässigt klippt mellan oförstörd wav och den katastrofala signalkedjan.

https://dl.dropboxus..._vs_digital.wav

Förklara för mig hur dyra kablarna och kontakter kan göra en märkbar skillnad när det knappt går att höra skillnad i ovanstående exempel med leksaksprylar?

Är det inbyggda exciters i kablarna? Det vill inte jag ha. Jag vill ha kablar som inte färgar ljudet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett exempel som flera av er hört till leda och troligen inte vill se igen men jag tycker det är ett ypperligt exempel på hur lite tex kablar påverkar ljudet.

Det kan inte uttryckas ofta nog, vad det verkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu DMM hittade jag ditt "elektroniska visitkort" Micke heter du ju.

Men har du den infon på DMM sidan? Du får ju vara, tycka o skriva hur du vill för min del, jag har inget emot dig alls. Du hetsar ju upp dig nåt alldeles otroligt över ingenting ibland, men det stör inte mig.

Det som nötts så mkt om, du skriver att trots att ingen hör högre än 20 khz så kan utrustning som klarar flerdubbelt högre frekvenser ge ett bättre ljud, det har jag aldrig kommenterat, vad fan jag om det, men jag tror mkt väl du kan ha rätt där. Jag tror människans hörsel o sinnen kan ta emot mkt mer info än vad som går att visa i diagram. Hur kan man tex så tydligt känna på sig att någon tittar på en om man sitter o läser en bok när någon helt ljudlöst tittar på en från ett dörrhål bakom ryggen?

Men att skriva att Signia är en liten SKIT, är det nödvändigt? Lite stil kan man väl försöka hålla. Ni är ju bra nog kunniga allihop, att ni orkar bli så förbannade på varann är ju nästan festligt. 🙂

Var kan man köpa kablar med inbyggd exciter?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

men mäta på normalt sätt går inte?

Hjärnspökena sitter på insidan huvudet och låter sig inte fångas med mick med konventionella mätmetoder..

Däremot är det väl inget att hindrar att gå på eventet, kanske träffar trevligt folk, fika, varför inte? 🙂

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

finns inget alls som hindrar 🙂

bättre än att släpas med på nån julmarknad som blir min lott i helgen 😛

Du kanske hittar bra kontakter där. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att skriva att Signia är en liten SKIT, är det nödvändigt? Lite stil kan man väl försöka hålla. Ni är ju bra nog kunniga allihop, att ni orkar bli så förbannade på varann är ju nästan festligt. 🙂

Signia "had it coming" så att säga. Jag har hållit igen länge för fridens skull, men man orkar inte hur länge som helst.

Jag är så fruktansvärt trött på hans löpande på-hopp och skriverier vars information han letat upp på internet, som denne sedan använder i låååånga, många gånger felaktiga, utlägg för att hacka på mina inlägg, med fokus på att försöka dra ner mig i "s k i t e n".

Men, men, nu är det juletider, och alla ska vara glada, och framförallt snälla.... annars kommer inte jultomten 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju för fan tåla att bli motsagd, eller? Jag har inte orkat läsa vem som står för vad i ert käftande, men ändå. Jag har nyss av DrLoop blivit överbevisad att min telefon inte har mindre bas än andra, det är ju bra. Helt suveränt av honom att lägga ner det jobbet...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tills dess får vi utgå från att ditt påstående är helt taget ur din och andras fantasi

Det kan du ju inte, du har ju inga belägg för det 😄

Men du behöver väl inte belägga, bara andra.

Den som vill komma och mäta på det sättet du menar är välkommen att ta med sin mätutrustning till eventet den 15 december.

Tvivlarna här kommer inte komma. Dom har bestämt hur det förhåller sig, utan att se efter.

Beklagar i alla fall att du råkade ut för nät-hån här. Tyckte själv det var grymt onödigt, därför ja blev irriterad.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...