Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag hoppas inte du tyckt jag varit otrevlig. Jag har försökt att vara saklig. Men ibland så blir det för mycket för mig med.

Jag har jobbat med ljud, digital dsitribution över längre avstånd än en spdif kabel.

Jobbat med två forskningsprojekt inom fiberoptisk kommunikation, long haul och korta distanser. Forskningsprojekt där jag var kommersiellt ansvarig.

Jag skiljer på transporten och innehållet. Det känns som du blandar båda dessa i ditt resonemang Signia. Transporten av data har alla möjliga svåra utmaningar där ibland jitter, men trots det kommer bitarna alltid fram likadant varje gång.

Så möjligen kan det vara det som gör att vi inte förstår varanndra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hoppas inte du tyckt jag varit otrevlig. Jag har försökt att vara saklig. Men ibland så blir det för mycket för mig med.

Jag har jobbat med ljud, digital dsitribution över längre avstånd än en spdif kabel.

Jobbat med två forskningsprojekt inom fiberoptisk kommunikation, long haul och korta distanser. Forskningsprojekt där jag var kommersiellt ansvarig.

Jag skiljer på transporten och innehållet. Det känns som du blandar båda dessa i ditt resonemang Signia. Transporten av data har alla möjliga svåra utmaningar där ibland jitter, men trots det kommer bitarna alltid fram likadant varje gång.

Så möjligen kan det vara det som gör att vi inte förstår varanndra.

Ibland blir inte alla ord vad man menar överlag. Ibland blir dom vad dom blir i stunden. Huvudsaken man får en feeling för vem den andra är överlag, så vet man hur nån menar med vad som sägs. Ja blev irriterad här, men den grunden la inte du.

Shit har du gjort sånt? Ingen aning om det.

För mig är det här .. jag skrev om det innan har jag för mig(?) att det finns mellanrum "mellan" stolarna där saker faller igenom. Och folk tänker "det är fysiologiskt omöjligt"? för man har ingen självdistans, ser ingen skillnad på övertygelse o faktiska förhållanden, kan inte stiga ur sin egna övertygelse o se på den utifrån med kritiska ögon.

Även digital teknik ju 'bara' en spegling av människor som skapat det, och vi är inte perfekta, tekniken vi gör blir därför aldrig perfekt heller. Du höll med om att det mycket möjligt finns jitter i preambeln av AES/EBU, och det var ju aldrig avsett. Bara det liksom. Man kan bara ana hur många år det tagit innan ens det faktumet togs emot som annat än BS osv.

Men du vet ju, kommunikationen blir bristande när man bara skriver i text såhär, inte ser kroppspråk, hör inte tonfall å shit. Ordvalen blir som dom blir. Och den här kommunikationen sker ju via digitala kablar. Så jo .. nog fan färgar dom kommunikationen alltid 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan säga så här, när professorn och hans doktorander försökte förklara för mig hur dom utnyttjande ljusets polarisation genom att skjuta på polarisationen för att få in mer bitar i fiberkabeln tappade jag tråden... (går inte in på mer detaljer för det är på en nivå där jag inte fattar nåt på riktigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

skjuta på polisstationen?

det kan väl inte funka...

Jodå då kablar media ut det i radio och tv med Bunkerts kontakter så vi får ofärgade nyheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir inte alla ord vad man menar överlag. Ibland blir dom vad dom blir i stunden. Huvudsaken man får en feeling för vem den andra är överlag, så vet man hur nån menar med vad som sägs. Ja blev irriterad här, men den grunden la inte du.

Shit har du gjort sånt? Ingen aning om det.

För mig är det här .. jag skrev om det innan har jag för mig(?) att det finns mellanrum "mellan" stolarna där saker faller igenom. Och folk tänker "det är fysiologiskt omöjligt"? för man har ingen självdistans, ser ingen skillnad på övertygelse o faktiska förhållanden, kan inte stiga ur sin egna övertygelse o se på den utifrån med kritiska ögon.

Även digital teknik ju 'bara' en spegling av människor som skapat det, och vi är inte perfekta, tekniken vi gör blir därför aldrig perfekt heller. Du höll med om att det mycket möjligt finns jitter i preambeln av AES/EBU, och det var ju aldrig avsett. Bara det liksom. Man kan bara ana hur många år det tagit innan ens det faktumet togs emot som annat än BS osv.

Men du vet ju, kommunikationen blir bristande när man bara skriver i text såhär, inte ser kroppspråk, hör inte tonfall å shit. Ordvalen blir som dom blir. Och den här kommunikationen sker ju via digitala kablar. Så jo .. nog fan färgar dom kommunikationen alltid 😉

Du måste förstå att när en digital signal kommer fram, oavsett om den skickas på en optisk eller elektrisk kabel, så kommer den tolkas som antingen en etta eller en nolla. Oavsett hur brusig överföringen är.

Är det tänkt att det ska vara en etta och signalen tolkas som en etta så är det ingen skillnad i den överförda informationen. Skulle det däremot tolkas som en nolla kommer antingen en omsändning ske, eller så får du artefakter av typen knäpp, sprak, knaster eller liknande.

Det är med andra ord 100% omöjligt att en digital kabel skulle kunna orsaka någon slags diffus färgning av ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste förstå att när en digital signal kommer fram, oavsett om den skickas på en optisk eller elektrisk kabel, så kommer den tolkas som antingen en etta eller en nolla. Oavsett hur brusig överföringen är.

Är det tänkt att det ska vara en etta och signalen tolkas som en etta så är det ingen skillnad i den överförda informationen. Skulle det däremot tolkas som en nolla kommer antingen en omsändning ske, eller så får du artefakter av typen knäpp, sprak, knaster eller liknande.

Det är med andra ord []100% omöjligt att en digital kabel skulle kunna orsaka någon slags diffus färgning av ljudet.

Oroa dig inte. Den tesen kände jag till, sen decennier tillbaka 🙂

Poängen är inte sakfrågan. Poängen var att man uttrycker inte oliktänkande och tvivel med hån, sarkasmer och trakasserier, som mycket tydligt skedde mot TS här. Uttrycker man oliktänkande med hån eller kräkning osv så går andra personen i försvarsställning och då blir trådar såhär.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Oroa dig inte. Den tesen kände jag till, sen decennier tillbaka 🙂

Då framstår det som desto märkligare att du skriver något sånt här:

Finns hörbara skillnader även i digitala kablar, såväl optiska och koaxial. T.o.m. svag hushållsmagnetism (TV, Radio, högtalare, trafo, lysrör) påverkar ljudet inuti en kabel - från utsidan. Extremt hörbart.

Poängen är inte sakfrågan. Poängen var att man uttrycker inte oliktänkande och tvivel med hån, sarkasmer och trakasserier, som mycket tydligt skedde mot TS här. Uttrycker man oliktänkande med hån eller kräkning osv så går andra personen i försvarsställning och då blir trådar såhär.

"Blir såhär" == Det är ok att skriva rena felaktigheter, så länge en har ett gott syfte?

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl i så fall räknas som något slags nödvärn 🙂

Ja jo, om någon tycker någon har lite fel är det naturligtvis ok att ta till vilka medel som helst för att rädda mänskligheten från de påstådda felaktigheterna.

Facepalm_227785.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då framstår det som desto märkligare att du skriver något sånt här.

Vid ett kvickt ytligt ögonkast så gör det nog det. Men om du läser igenom mina senare inlägg i tråden så får du nog ihop det.

"Blir såhär" == Det är ok att skriva rena felaktigheter, så länge en har ett gott syfte?

Nej. Såhär = mobbning, skyttegravskrig, långtgående fientligheter, trådlåsningar, kaos, missnöjda människor, folk befäster sina olika övertygelser ännu hårdare m.m.

Vill man övertyga någon om en annan övertygelse än den personen bär på, så har man åtminstone en chans om man går mycket lugnt, respektfullt och försonligt fram. En garanti för att misslyckas däremot, är att vara nedvärderande och idiotförklarande.

Så enda anledningen till att vara nedvärderande och spefull överhuvudtaget, är att man vill orsaka skada (eller att man inte förstår bättre).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Plojty Plojty alla! =)

Digtalt ljud och kablar! Härligt =)

Vi ser i ena hörnan av ringen de analytiskthjärnande som tror att exakt allt i världen är svart och vitt.

black+and+white.jpg

Det är helt okej, ni gör gott kaffe grabbar!

I ena hörnan har vi de som tror att det finns grader av förvrängningar av vitt och svart,

låt oss kalla dom HIFI-bögarna.

sex-rb.gif

När dessa två ska umgås eller utbyta åsikter brukar det sluta lite som i Ryssland.

De svartvita tycker hifi-bögarna fantiserar och ägnar sig åt obrukligt lyssnade,

Allt som inte går att mäta måste ju vara smutsigt! Det är bara den mätbara upplevelsen

som är av godo, resten är av ondo då det skapar förvirring och kaos.

HIFI-bögen tycker den svartvita fokuserar för mycket på analys och korrektion,

medan den svartvite tycker HIFI-bögen hittar på sina upplevelser och kräver på nolltolerans mot fantasi.

HIFI-bögen upptäcker det som ännu inte är upptäckt i form av våglängder, material och elektriska fenomen. Den svartvitas uppdrag är att särskilja HIFI-bögens fantasi från verklighet.

Och det är så man utformat produkter och förstärkare i all tid, nån är bra på det ena, och nån annan är bra på det andra.

Båda upplevelserna är precis lika viktiga då det är två upplevelser av den mänskliga fascinationen för ljud. Den som tänker svartvitt, vill och kommer aldrig höra nån skillnad för den fokuserar inte på skillnader, den hatar skillnader, det gör den detsamma.

Medan HIFI-bögen aktivt letar skillnader, lyssnar efter dom och blir bättre på att höra dem.

Ljud är aldrig konstant, ljud lever och pulserar vare sig man vill det eller inte. Däremot finns det mycket små variationer av det, just på grund av hur likformad både produktion, låtskrivande och lyssningsmetoder är idag.

Vad det gäller om analoga kablar låter annorlunda.

Solklart ja på den frågan iaf vad jag hört. min teori är att energin som flödar i kabeln når ett högre momentum beroende på värme, strömstyrka, spänning och svängning per sekund.

Alltså menar jag att olika kablar släpper igenom ljudet lite olika, totalt oviktigt för killen som vill göra musik då det är så små skillnader att bara HIFI-bögarna ägnar tid åt detta.

Det digitala tänker jag inte ens gå in på... Men min slutsats är precis som i min gamla tråd att standarder krockar som Nilsson var inne på, och det kan påverka exaktheten i ljudet. Men det är inte kabeln som är boven i dramat då utan punkterna där ljudet måste läsas av eller skickas (jitter).

Nog om det, trevlig jul alla bögar!

Och kom ihåg att vi alla är lika värda oavsett sexuell läggning, ras, kön och intelligens. Alltid.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är dags igen för en liten påminnelse.

4 dagar kvar.

Man behöver inte OSA, bara att dyka upp. Men skicka gärna ett mail, så jag har koll på hur mycket vin, kex, ost etc. som ska köpas in.

gitarrljudweb.jpg

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur en telekontakt kan höja upplösningen av ett ljud. Det är inte helt lätt att föreställa sig.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tro det eller ej, men om man jämför med en bild, så låter det med de nya kablarna som att "bilden har fler pixar per tum", det finns mer information i den, den har högre upplösning.

Det är förstås inte 44,1khz in i kabeln och 96khz ut ur den.

Men det låter renare, öppnare, klarare, speciellt i de högre registren med mina nya kablar och Furutechkontakterna, än men Klotz, Vovox med Neutrikkontakter och annan kabel som sägs vara den bästa.

Tro det eller ej. Men så är det.

Nu är det snart 8 hela sidor i den här tråden om dessa fantastiskt engagerande kablar. Men eventet handlar inte bara om kablar. Det handlar om musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som bara använder digitalporta för att spela in i lagra ljuden använder ganska fina outbordburkar, och jag har i det oändliga testat alla varianter av hur jag kopplar in burkarna; spdif, analogt med tele eller XLR. Och fast det är linesignaler och korta kablar så låter alltid XLR lite bättre än tele.

Spdif låter ev sämre pga att det är olika system i portan (nån sorts klenare signal typ konsumentstandard) än i proffspreampar mm så det använder jag aldrig sen nåt år.

Enligt vad som sägs om det här så ska det inte spela nån roll alls om det är tele eller XLR till en linesignal, men jag hör att det låter renare via XLR. Men att jag skulle kunna bevisa det med några egna mätningar eller att hänvisa till några vetenskapliga undersökningar, det kan jag ju inte.

Om man inte kan bevisa en sån sak så det håller för ett Nobelpris, ska man inte ens få nämna det då? Och omvänt, om man tycker det bara är humbug ska man inte få säga emot då?

Jag tror mkt väl att Bunkerts kablar kan göra skillnad, när det blir så många. Men att bråka om det i det oändliga? Bodde jag i Stockholm skulle jag gå på eventet...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...