Jump to content
Annons

"Låter det bra, så är det bra"......eller?


DMM

Recommended Posts

Låter det bra, så är det bra…..eller?

Ett uttryck jag personligen tycker är fasansfullt är ”Låter det bra, så är det bra”, och många använder det allt för ofta utan att tänka på innebörden, och/eller resultatet av uttrycket.

Så länge det låter bra i sitt eget rum, med sin egen utrustning, så kan man självklart vara nöjd, beroende vad som är tanken med produktionen/mixen/mastern. Med andra ord, stannar produktionen i den miljö där man mixat/mastrat, så låter det troligtvis bra där så som man själv upplever det. Dock tror jag inte att så många gör musik med tanken att det ska stanna i just det rummet, enbart. Av den anledningen är det bättre att avstå från uttrycket i fråga och lära sig hur man mixar för att få mixen att fungera så gott som överallt. Det är ingen omöjlighet, och det krävs inte olika mixar för olika miljöer. Dock kanske en remix mixas på annat sätt för att få mer tryck på ett dansgolv t.ex.

Det är efter denna fas, när man bestämt sig för att sitt verk ska lämna sin trygga mix-/mastering miljö, som uttrycket ”låter det bra, så är det bra” bör spolas ned i toaletten, och inte uttryckas och spridas.

- En mix/master tas emot av olika människor som alla lyssnar och upplever den olika.

Vad göra?

- En mix/master levereras olika, och mottages olika, beroende på system/högtalare/lurar som används vid lyssnings-tillfället.

Vad göra?

- En mix/master låter olika beroende på miljön där man lyssnar.

Vad göra?

Ja, vad göra? Ett är säkert, säg inte ”låter det bra, så är det bra!”. Den som får ta emot detta uttal bör vara 100% säker på sin lyssning, sin miljö samt sina kunskaper för att yttrycket i fråga ska gå att applicera på denne! Sitter man i ett rum med problem, sämre lyssning etc, så går det absolut att få det låta bra DÄR. Det verkliga resultatet av ens mix visar sig överallt utanför sin trygga miljö.

Att 100% känna sin miljö och lyssning är en bra start. Att 100% känna till andras lyssning/miljö är lite, nej mycket svårare. Därför måste mixen/mastern vara så pass bra att den fungerar så gott som överallt för att man ska vara så säker man kan på att det låter så bra det kan låta. Det är fullt möjligt och är en svår teknik. Mixar med mer mellanregister-baserade (lågt ställt lågpass-filter alt. högt ställt högpass-filter) är enklare att lyckas med och ”tygla” till det bättre. Blandar man in låg-bas samt mer av det övre registret blir det genast svårare att få mixen att fungera på flera system med olika högtalare/lurar då fler frekvenser ska passa flera system etc, d.v.s. om man ställer lågpass-filtret högre, och högpass-filtret lägre. Det blir mer känsligt hur det kommer att låta i andra system. Många upplever att det är enklast att ”skära” i basen och i toppen, man gör sig alltså av med problemområden istället för att tygla/justera dessa, just för att det är en teknik man kanske inte behärskar, och man upplever snabbt en förbättring, dock förloras delar av frekvensregistret. Desto bredare frekvensområde man vill behålla i sin mix, desto svårare blir det att lyckas med en mix man vill få fungera på flera system, i olika miljöer, på olika högtalare och/eller i lurar.

Ytterligare en boll är satt i rullning... vem fångar den först? 😲 😱😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den enda som lyssnar på mixen som du gör i de flesta fallen, lyssnar på låten på ett annat sätt, eftersom de inte oftast är så insatta i vad mixning egentligen är.

Om låten låter bra när de får sin mix , så spelar det ingen roll hur du har gått till väga för att få fram just det soundet.

Har du inte gjort nånting, inte ens använt EQ i mix och det fortfarande låter bra. Så därför tycker jag att det inte finns nåt mer korrekt än att säga "låter det bra, så är det bra".

Men jag tror jag använder uttrycket på ett annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en boll är satt i rullning... vem fångar den först? 😲 😱😊

som alla missbrukade floskler så har denna haft en poäng från början

jag tror inte det härör så mycket från det du ger exempel på utan mer från frågan som dyker upp ibland "vad bör jag göra mer? / har jag gjort rätt? / kan man verkligen göra såhär?" från nån som själv inte vet om han är klar eller använt rätt metoder

man letar på nåt sätt efter ett godkännande att man gjort rätt - inte så mycket om alla tycker det låter bra överallt

less is more är en liknande missbrukad floskel

men jag vet inte om det är så mycket att dryfta egentligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

fast även om man kanske inte själv tycker det är så mycket att orda om ska man nog inte hindra andra att diskutera om det

själv tycker jag nya trådar om monitorer i 3000kr-klassen är jävligt uttjatat

eller hur man gör ett ljud i fl studio

Eller den mest uttjatade av alla, vilket ljudkort ska jag ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Gött skit det här", sa farfar när fick okolad hembränt i en hink.

Jag har grunnat på det här en liten stund och tycker nog att det inte alls är nåt fel på uttrycket: "Låter det bra så är det bra"....

En annan sak som kanske är lite av liknande tankar är att en del hififreak har så extremt bestämda uppfattningar om vilka stereogrejor som är de allra bästa och enda rätta. De verkar tro att alla, åtminstone moderna inspelningar är gjorda efter nån sorts exakt byggnormsmall, och därför så kommer alltså alla inspelningar att låta bäst i just den dyraste tremiljoners hifianläggningen utan bas o diskantkontroller, eller hörlurarna från Hifi-klubben. Att inspelningarna är färgade av studio, mixare o hundra andra grejer fattar de inte. Enda sättet att få en studioinspelning att låta lika som när den var färdigmastrad är ju att spela upp den på samma monitorer i samma studio. Även dyra stereogrejer låter kollosalt olika o har alltid gjort det. men så är det inte enligt hifilirarna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det stämmer utmärkt. Är man nöjd så är man.

Motsatsen är ju det värsta som finns, när andra ska avgöra åt andra vad som är bra och inte. Blir ju rena diktaturen då, och man riskerar att hamna i klorna på klåpare som överskattar sig själva enormt.

Be någon som jobbar profesionellt lyssna på någon annan profesionells resultat, och dom två kommer såga varandra rätt bra. Phil Spector och Simon Cowell tycker helt olika. Vem har rätt, vem har fel? Båda är giganter i skivindustrin.

Det hela handlar om när uppdragsgivaren är nöjd, när h*n tycker det låter bra. Då är det bra, enligt denne. Vill producenter eller tekniker göra skivor som låter bra enligt deras egna åsikt så för all del, gör er egen musik och skruva den så det låter bra. Och låter det bra, så är det ju bra? Eller .. nähä? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Motsatsen är ju det värsta som finns, när andra ska avgöra åt andra vad som är bra och inte. Blir ju rena diktaturen då, och man riskerar att hamna i klorna på klåpare som överskattar sig själva enormt.

Det gäller speciellt bas. En del som tycker det är för lite bas på låtar som läggs upp och själva tycker de har rätt bas på sina låtar och sen undrar de varför deras mixar inte låter proffsiga och glömt referenslyssna på kommersiella låtar där basen är bra mycket mindre och därav trycket i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det stämmer utmärkt. Är man nöjd så är man.

Motsatsen är ju det värsta som finns, när andra ska avgöra åt andra vad som är bra och inte. Blir ju rena diktaturen då, och man riskerar att hamna i klorna på klåpare som överskattar sig själva enormt.

Be någon som jobbar profesionellt lyssna på någon annan profesionells resultat, och dom två kommer såga varandra rätt bra. Phil Spector och Simon Cowell tycker helt olika. Vem har rätt, vem har fel? Båda är giganter i skivindustrin.

Det hela handlar om när uppdragsgivaren är nöjd, när h*n tycker det låter bra. Då är det bra, enligt denne. Vill producenter eller tekniker göra skivor som låter bra enligt deras egna åsikt så för all del, gör er egen musik och skruva den så det låter bra. Och låter det bra, så är det ju bra? Eller .. nähä? 😛

+1

Det är ett mycket bra uttryck. Dock skall man inte använda det som en ursäkt. Och angående 2st professionella producenters åsikter om andras arbete så är man inte en idiot så borde man kunna erkänna och säga att detta låter professionellt men jag gillar inte estetiken på själva mixen 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Det är ett mycket bra uttryck. Dock skall man inte använda det som en ursäkt. Och angående 2st professionella producenters åsikter om andras arbete så är man inte en idiot så borde man kunna erkänna och säga att detta låter professionellt men jag gillar inte estetiken på själva mixen 🙂

Jo, men numera heter sånt väl PK? 😛

Håller med om att det kan ställa lite krav på "kunden", som inte kunden tänker på. Vissa vill ha teknisk hjälp att få till precis det dom själva vill och inte mixaren. Andra vill ha det mesta gjort åt dom, och förlitar sig nästan helt på mixarens omdöme. Somliga vill bara få till några enstaka detaljer, men göra resten själv.

Men det är inte alltid som 'kunden' säger det, utan mer eller mindre kliver in med den bilden i huvet och tänker att "det är väl så det alltid är" eller nåt liknande. Har mixaren även han en färdig inställning till vad hans uppgift ska vara, utan att höra vad kunden vill ha .. då kan det krocka rätt bra. Man får kanske börja upplysa kunden om vilka olika arbetssätt som finns tillhands och höra vilken hjälp han tänkt sig o inte tänkt sig. Tekniker är trots allt ett service-yrke. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror poängen missas helt av vad jag kan se/läsa ovan, men sen finns det så klart olika nivåer på VEM man säger det till. Oftast säger man "Låter det bra, så är det bra" till någon som håller på att lära sig, och det är där det blir som mest beklagligt.

Säg så här då (nu överdriver jag för poängens skull):

Om någon mixar/mastrar etc. med tanken att släppa en eller flera låtar digitalt på t.ex. iTunes, men denne sitter i en icke professionell studio, d.v.s. en hem-studio, och denne är på god väg att lära sig mixa/mastra etc, men han sitter i en så taskig miljö, utan akustik-kontrollerande åtgärder, med hifi-högtalare av det värsta/sämsta slaget. Denne någon kan få sin mix att låta kanon-bra i denna miljö, med den utrustningen, MEN resultatet kommer alla gånger att låta riktigt illa utanför dennes miljö/rum. Säger man till denne "Låter det bra, så är det bra" i det här skedet så kan det bli riktigt, riktigt fel och illa. Ja visst, tänker denna person, det låter asbra, så jag är nöjd, med tron om att det låter kanonbra överallt! MEN om denne inte har minsta susning om hur viktigt det är att få en mix att "translate to other systems" som det så fint kallas, så lär resultaten av vad andra tycker INTE vänta på sig.

[Edit: korrigerat]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Jag tror poängen missas helt av vad jag kan se/läsa ovan, men sen finns det så klart olika nivåer på VEM man säger det till. Oftast säger man "Låter det bra, så är det bra" till någon som håller på att lära sig, och det är där det blir som mest beklagligt.

Säg så här då (nu överdriver jag för poängens skull):

Om någon mixar/mastrar etc. med tanken att släppa en eller flera låtar digitalt på t.ex. iTunes, men denne sitter i en icke professionell studio, d.v.s. en hem-studio, och denne är på god väg att lära sig mixa/mastra etc, men han sitter i en så taskig miljö, utan akustik-kontrollerande åtgärder, med hifi-högtalare av det värsta/sämsta slaget. Denne någon kan få sin mix att låta kanon-bra i denna miljö, med den utrustningen, MEN resultatet kommer alla gånger att låta riktigt illa utanför dennes miljö/rum. Säger man till denne "Låter det bra, så är det bra" i det här skedet så kan det bli riktigt, riktigt fel och illa. Ja visst, tänker denna person, det låter asbra, så jag är nöjd, med tron om att det låter kanonbra överallt! MEN om denne inte har minsta susning om hur viktigt det är att få en mix att "translate to other systems" som det så fint kallas, så lär resultaten av vad andra tycker INTE vänta på sig.

[Edit: korrigerat]

Riktigt bra svarat!
Link to comment
Dela på andra sajter

Uttrycket "Låter det bra så är det bra" - Tolkar jag mer som att det handlar om vägen till hur man får något att låta "bra", vilket naturligtvus är högst personligt - Snarare än att det skulle anspela på "Låter det bra, så låter det bra överallt"

Med andra ord, det spelar exempelvis ingen roll hur jag gör att att få gitarren att låta bra/låta som jag vill, det enda som räknas i slutändan är resulatet och inte vägen dit.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord, det spelar exempelvis ingen roll hur jag gör att att få gitarren att låta bra/låta som jag vill, det enda som räknas i slutändan är resulatet och inte vägen dit.

mvh Jon

Ja visst, det är precis det jag menar, d.v.s. hur ett färdigt resultat av en mix/master "translates...", och inte vad gäller enstaka instrument etc. i en mix.

Ofta laddas det t.ex. upp mixar hit till Studio, och man frågar typ "Vad tycker Ni?".

Svaret som då och då står att läsa är "Låter det bra, så är det bra!".

Det man egentligen också gör med uttrycket i fråga, är att lägga över ALLT vad gäller bedömningen av hur det låter till frågeställaren, som från början ställde frågan för att få svar då denne troligtvis är osäker själv. Uttrycket i sig är ju ett svar, men inte till någon hjälp, utan kan snarare förstöra för frågeställaren.

Jag har personligen svårt att se hur något gott ska komma ur ett sådant uttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bra" är ju ett sånt där oprecist ord som kan betyda vadsomhelst. Det kan betyda "jag gillar detta" men också "det här är visserligen perfekt men jag gillar det inte". Och det finns fler tolkningar... Lika många som skribenter här - och fler än så...

Låt mig använda två parametrar för att precisera "bra": "tekniskt skicklig" och "med känsla". Då kan det se ut så här:

Bra = tekniskt skickligt men utan djupare känsla (Robert Wells på piano/flygel - Nötknäpparsviten, Humlans flykt)

Bra = tekniskt skickligt och med verklig känsla (Eric Clapton på gitarr - Tears in Heaven )

Bra = tekniskt så där men med mycket känsla (Bob Dylan på gitarr och munspel - Like a Rolling Stone)

Och ändå är ju detta min tolkning av "bra" där jag bara har med parametrarna "tekniskt skicklig" och "med känsla" - det finns ju fler parametrar bakom uttrycket "detta låter bra" än så.

"Bra" är ett lika vagt och svajigt ord som "trevlig" och "snäll".

Om jag gjort en låt och låter någon annan lyssnar på den och de svarar: "Ja, det där lät väl bra", då vet jag att jag gjort något verkligt mediokert som inte satt några djupare spår.

Så, varför inte mönstra ut ordet "bra" ur ordförrådet? Eller om man använder det - precisera, motivera vad som gör låten bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror poängen missas helt av vad jag kan se/läsa ovan, men sen finns det så klart olika nivåer på VEM man säger det till. Oftast säger man "Låter det bra, så är det bra" till någon som håller på att lära sig, och det är där det blir som mest beklagligt.

Säg så här då (nu överdriver jag för poängens skull):

Om någon mixar/mastrar etc. med tanken att släppa en eller flera låtar digitalt på t.ex. iTunes, men denne sitter i en icke professionell studio, d.v.s. en hem-studio, och denne är på god väg att lära sig mixa/mastra etc, men han sitter i en så taskig miljö, utan akustik-kontrollerande åtgärder, med hifi-högtalare av det värsta/sämsta slaget. Denne någon kan få sin mix att låta kanon-bra i denna miljö, med den utrustningen, MEN resultatet kommer alla gånger att låta riktigt illa utanför dennes miljö/rum. Säger man till denne "Låter det bra, så är det bra" i det här skedet så kan det bli riktigt, riktigt fel och illa. Ja visst, tänker denna person, det låter asbra, så jag är nöjd, med tron om att det låter kanonbra överallt! MEN om denne inte har minsta susning om hur viktigt det är att få en mix att "translate to other systems" som det så fint kallas, så lär resultaten av vad andra tycker INTE vänta på sig.

[Edit: korrigerat]

Det där var enklare o bättre formulerat än i huvudinlägget... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många som jobbar med just mixing och mastring är rädda för att dom inte behövs i framtiden. Dom vill göra sig viktigare än vad dom egentligen är. Kolla bara på toontracks ezmix där finns så många möjligheter att få ett bra sound och vem som helst klarar av det. Det är slutresultatet som räknas och hur man når dit spelar mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

En yrkesgrupp har tekniken tagit död på i alla fall, typograferna. Även korrekturläsarna har försvunnit. Det märker man på korrekturfelen i tidningarna idag.

Liknande "korrekturfel" kan man ju höra i en del gör-det-själv-produkter - till exempel i en del av mina låtar på SoundCloud. Jag kan höra att det finns "ett stavfel" men kan inte komma på riktigt vad som är fel och hur det ska åtgärdas eller var i produktionen det uppstod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...