Jump to content
Annons

"Låter det bra, så är det bra"......eller?


DMM

Recommended Posts

Annons

Fel!

Vem korrekturläser dagstidningar idag, menar du? Idag, enligt vad jag vet, skriver journalisterna direkt - vad som finns är redigerare/rubriksättare - men ingen som bara letar efter felstavningar, dåligt språk - "felfinnare" - strax före tryckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många som jobbar med just mixing och mastring är rädda för att dom inte behövs i framtiden. Dom vill göra sig viktigare än vad dom egentligen är. Kolla bara på toontracks ezmix där finns så många möjligheter att få ett bra sound och vem som helst klarar av det. Det är slutresultatet som räknas och hur man når dit spelar mindre roll.

Nja, "presets" kan så vitt jag vet inte appliceras utan att modifieras för bästa resultat, d.v.s. om denna "preset" inte används på exakt samma låt som den skapades för.

Den dagen en eller flera "presets" kan ersätta en mix-/mastering-tekniker, den dagen lovar jag att sluta med musiken, och allt vad det innebär.

Jag rättar också in mig i ledet, och önskar få höra en mix baserad på enbart "presets".

Link to comment
Dela på andra sajter

har dom bara somnat?

Korrektur-läsning/läsning finns i allra högsta grad.

Dessutom, bara för att det en gång kanske fanns personer vars visitkort där stod korrekturläsare tryckt på, betydde inte att felskrivning inte förekom.

Vem korrekturläser dagstidningar idag, menar du?

Journalisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrektur-läsning/läsning finns i allra högsta grad.

Dessutom, bara för att det en gång kanske fanns personer vars visitkort där stod korrekturläsare tryckt på, betydde inte att felskrivning inte förekom.

Journalisterna.

Exakt - journalisterna sköter det mesta idag - det var liksom min poäng att korrekturläsarna som yrkesgrupp försvunnit i och med digitaliseringen.

Jag drog den här parallellen med denna fråga i tankarna: Kommer på samma vis alla experter på mixning etc. att försvinna när "alla kan mixa" tack vare den digitala tekniken - liksom att journalisterna nu "gör det mesta".

Grafiker/Designers (eller vad man nu kallar dem) finns förstås kvar som designar utseendet på sidorna, tills journalisterna också tar över den delen.

Märks det kvalitetsmässigt att "journalister sköter allt" idag? Märks det kvalitetsmässigt att alla som gör musik i allt högre grad "gör allt idag"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt - journalisterna sköter det mesta idag - det var liksom min poäng att korrekturläsarna som yrkesgrupp försvunnit i och med digitaliseringen.

Om du säger att den har minskat, köper jag det. Om du påstår att de försvunnit helt, så påstår jag att du har fel.

Men visst, det är väl som med yrkesgruppen maaastrare. De behövs inte i lika stor utsträckning som förr. Ändå hänger de kvar som halvdöda flugor på flugpapper och envisas med att anse sig vara oumbärliga ... som yrkesgrupp, alltså.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...