Jump to content
Annons

Waves pluggar bra eller är de bara hype?


ramoand

Recommended Posts

Har funderat ett tag på att skaffa nya pluggar (EQ, kompressor, mulitbandskompressor, limiter) nu och har tittat lite på Waves grejer. Har hittat wavesuniverse.com som säljer deras pluggar till bra priser. Har kollat runt lite på andra forum och där säger hälften att Waves inte alls är bra och att de finns mer prisvärda alternativ, medan hälften säger att dom är skitbra.

Det jag kollat på är Waves Platinum Bundle samt Kramer Bundle, dom kostar "bara" 886$ (för båda) på wavesuniverse.com. Vad tycker ni, är Waves bra grejer eller lever de bara på gamla meriter? Har sett massor med videos där dom pratar om hur mycket värme och karaktär Waves-pluggarna ger, men jag vet inte om jag känner så hiiimla mycket karaktär o värme som de pratar. Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, de gör bra pluggar men jag skulle aldrig i livet betala så mycket pengar för plugins. Man kan få det att låta lika bra med de inbyggda pluggarna oftast, om man vet vad man gör. Finns ju också andra skitbra plugins som är bra mycket billigare. Plus att Waves bara är 32-bit så kör du 64-bit är det bara att glömma, det går inte ens att installera då!

Måste dock tillägga att Waves X-noise (har inte testat de andra noise-pluggarna) är sjukt bra och värd pengarna! Det är den bästa brusreduceraren jag testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden och frågar om någon har prövat One Knob serien från Waves, speciellt kompressorn... Är lite sugen på att köpa dem då jag ofta spelar in låtidéer snabbt och vill inte lägga för mycket tid på mixen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag lånar tråden och frågar om någon har prövat One Knob serien från Waves, speciellt kompressorn... Är lite sugen på att köpa dem då jag ofta spelar in låtidéer snabbt och vill inte lägga för mycket tid på mixen..

Om du bara spelar in låtidéer är det väl knappast någon mening att mixa överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall kolla in allt ni nämnt 🙂 Tycker ni att Waves är bra men för dyra eller att dom andra pluggarna som föreslagits är bättre?

Waves är bra men det finns ofta mer prisvärda alternativ. Om du berättar vad för typ av pluggar du är ute efter, plus eventuellt den wavesplugg du testat/övervägt kan andra tipsa dig om likvärdiga från andra tillverkare.

Förresten, vad använder du för DAW?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Va säger du? Om man kör 64-bit så går det inte att installera?!

Det funkar alldeles utmärkt kan jag säga.

Ja, de gör bra pluggar men jag skulle aldrig i livet betala så mycket pengar för plugins. Man kan få det att låta lika bra med de inbyggda pluggarna oftast, om man vet vad man gör. Finns ju också andra skitbra plugins som är bra mycket billigare. Plus att Waves bara är 32-bit så kör du 64-bit är det bara att glömma, det går inte ens att installera då!

Måste dock tillägga att Waves X-noise (har inte testat de andra noise-pluggarna) är sjukt bra och värd pengarna! Det är den bästa brusreduceraren jag testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves är bra men det finns ofta mer prisvärda alternativ. Om du berättar vad för typ av pluggar du är ute efter, plus eventuellt den wavesplugg du testat/övervägt kan andra tipsa dig om likvärdiga från andra tillverkare.

Förresten, vad använder du för DAW?

Jag kör Cubase 5.5. Det jag behöver mest är bra EQ, kompressors, buskompressor, multibandskompressor samt limiter/maximizer. Har testat CLA Classic Compressors serien och tycker att den är bra, men kanske inte WOW om man säger så. Har även provat Musicians 2 lite

Det jag kan tycka är att typ 35 plugins för 886 dollar (Waves Platinum + Kramer Bundlen) är rätt prisvärt. Det som jag tycker är bra med Waves också är att jag får alla effekter jag behöver där i princip. Men samtidigt vill jag känna att dom gör ett bättre jobb än Cubase egna effekter (som jag inte är helt nöjd med, särskilt inte limitern).

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Waves Powerpack 2. Kostar väll 120$. Du får med q10an, c4 , s1 imager, deesser etc. Typ de enda waves pluggarna jag använder.

Släng med Ik Multimedias 1176 + La2a emulering )99$/st) och SSL Duende channelstrip + Bus Compressor sen har du det du behöver. Kanske även Izotope Ozone för mastering.

Jag kör själv några av ProTools stock plugins som EqIII som är bra och D-verb är inte så tokig faktiskt

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina favve-Wavespluggar är De-esser (både vanliga och Ren), Z-noise (som jobbar snäppet bättre än X-noise imho), CLA Artist Signature Collection (om du är ute efter det soundet) och hör och häpna Vocal Rider (som jag använder på leadsång i kombination med automation).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm alla säger olika så det är inte lätt att välja kan säga 🙂

Har kollat lite på PSP och UAD, men båda dom är ju dyrare än Waves så vet inte om det känns så värt. PSP ProcessorPack kostar ju typ 1000 dollar och det är färre pluggar än platinum bundlen från Waves...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag behöver mest är bra EQ, kompressors, buskompressor, multibandskompressor samt limiter/maximizer.

När man väljer EQ är kanske framförallt arbetsflöde viktigast. Jag har inte testat så många Waves EQs, typ Ren EQ och gamla Q-serien, och har fått för mig att man kan nå samma resultat med flertalet andra pluggar. Min personliga favvo är Voxengo GlissEQ. Kan tyckas lite komplicerad till en början men jag trivs med funktionerna och tycker att jag får till bra resultat på kort tid.

Kompressorer är ett stor kategori. Till att börja med kan man dela in kompressorer i färgande och transparenta. Jag jobbar ju i Logic men använder gärna den inbyggda kompressorn där. Den har flera lägen som jobba på olika hörbara sätt. Emuleringar av känd hårdvara kan ju vara ett bra komplement. Men det finns med massor med sköna pluggar. Testa runt vad du fastnar för.

Multibandskompressor. Jag har testat en del varianter och fastnat för Waves C4 (C6 nu för tiden) och Voxengo Soniformer. Enkla att arbeta när man lärt sig dem, lätta att ratta bort sig i innan man lärt sig dem.

Limiter finns det också massor av. Jag brukar använda Voxengo Elephant. Många valmöjligheter men låter riktigt bra som den är. Bara att ställa nivåer och köra.

Mycket Voxengo-tips från min sida som vanligt. De är inte direkt snygga men fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör waves pluggar och kan säga att det fungerar utmärkt att installera i 64bit.

Kör waves med logic pro 9 och använder dagligen en del utav pluggarna.

Mest de olika SSL pluggarna G-channel och kompressor etc.

API pluggarna är rätt trevliga också. Har väll kört någon one knob ibland.

(edit)

Trueverb ligger som standard när jag trackar något, toksnabbt bra resultat då man har en gnatig sångare eller dyl som inte tål höra hur de låter utan *polish*

(/edit)

Är dagsformen som avgör och vad man känner sig bekväm med att använda.

Tycker SSL pluggarna är helt underbara att använda ihop med min Euphonix MC Controll/Mix.

Redigerat av Byzance
Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage Warmer fungerar riktigt bra som busskompressor.

Aah den har jag redan 🙂 Använder den mycket. Men behöver ju som sagt komplettera med lite mer grejer.. Det finns ju hur mycket som helst att välja på.

Får jag bara fråga er en sak till ang. Waves. Vad är det som ni är mest skeptiska till: priset eller hur bra pluggarna egentligen är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves säljer inte pluggar i första hand, de säljer loggan. Dyrt. Pluggarna i sig är inte märkvärdigare än andra tillverkares motsvarigheter. Och vissa pluggar i produktkatalogen är rena skämtet/oförskämdheten.

Själv kör jag (i fråga om $$$-pluggar) nästan uteslutande Voxengo-prylar, fiffiga lösningar till rimligt pris. Dessutom tror jag att det inte finns en enda plugg därute som kan mäta sig med Voxengo Elephant; en limiter som håller på att döda dedicerade "mastrings"-verksamheter (fast ingen "mastrare" skulle erkänna det).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Aah den har jag redan 🙂 Använder den mycket. Men behöver ju som sagt komplettera med lite mer grejer..

Behöver man? Varför då? Ställ dig den frågan. Själv har jag gått igenom den myten och fällan som så många andra. Det är lätt när man är ny. Tvärtom har jag skalat av idag och använder ett fåtal grejer. Man får samma resultat ändå i slutändan.

Det finns ju hur mycket som helst att välja på.

Och det är det som alla dessa företag lever på. Sprida sin reklam att det här behöver du för att få varmt ljud och en bra mix. Välj ett fåtal och håll dig till dem. Annars sitter du där och testar och slutar med att du inte gör något vettigt av dina mixar. Hur tror du man gjorde förr? Mer innebär inte bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man? Varför då? Ställ dig den frågan. Själv har jag gått igenom den myten och fällan som så många andra. Det är lätt när man är ny. Tvärtom har jag skalat av idag och använder ett fåtal grejer. Man får samma resultat ändå i slutändan.

Och det är det som alla dessa företag lever på. Sprida sin reklam att det här behöver du för att få varmt ljud och en bra mix. Välj ett fåtal och håll dig till dem. Annars sitter du där och testar och slutar med att du inte gör något vettigt av dina mixar. Hur tror du man gjorde förr? Mer innebär inte bättre.

Du har absolut en poäng. Jag kan tycka att kompressorn o eqn är ok men jag gillar inte multibandarn o limitern. Det är egentligen det jag behöver mest.

Är det här med tredjepartspluggar onödigt egentligen? I alla videos jag har sett där producenter visar hur de gjort och mixat låtar är det få som använder standard effekter,förutom de som kör logic

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det här med tredjepartspluggar onödigt egentligen?

I väldigt många fall, JA!

I alla videos jag har sett där producenter visar hur de gjort och mixat låtar är det få som använder standard effekter,förutom de som kör logic

Det är för att de har någon konstig idé om att man inte "får" använda medföljande effekter eftersom "alla vet att de är dåliga" (det har de ju läst upprepade gånger på diverse forum, så då måste det vara sant... 😉), trots att de medföljande pluggarna skulle ha gjort precis lika bra jobb som pluggarna som används om man hade lärt sig skruva och lyssna istället för att tro på all hype.

Det är alltid bättre att lära sig skruva till det ljud man är ute efter, med de verktyg man redan har (det är sällan det inte går) - än att tvångsmässigt skaffa pluggar stup i kvarten - som man dessutom inte hinner lära sig innan man skaffar nästa som man tror ska vara "räddningen"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har absolut en poäng. Jag kan tycka att kompressorn o eqn är ok men jag gillar inte multibandarn o limitern. Det är egentligen det jag behöver mest.

Det är inget fel på den. Fungerar lika bra som vilken som helst.

Det handlar bara om att lära dig använda den rätt. En annan kommer inte att göra någon skillnad om man inte vet hur man använder en. Låt inte lura dig av utseendet. Visst Cubases egna pluggar ser tråkiga ut. Det är lätt sälja med känsloargument och GUI och det vet företagen.

Är det här med tredjepartspluggar onödigt egentligen? I alla videos jag har sett där producenter visar hur de gjort och mixat låtar är det få som använder standard effekter,förutom de som kör logic

Titta i SoS. De brukar många gånger använda Cubases egna effekter. Det är i använder det sitter och inte plugg x eller y som gör skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla videos jag har sett där producenter visar hur de gjort och mixat låtar är det få som använder standard effekter,förutom de som kör logic

Kanske för att de som kör Logic mer eller mindre har fattat poängen... Nämnligen att en basic EQ inte skiljer sig från en annan basic EQ (av annan "brand").

REAPER-användare har också fattat samma poäng.

Resten har att vakna upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på den. Fungerar lika bra som vilken som helst.

Det handlar bara om att lära dig använda den rätt. En annan kommer inte att göra någon skillnad om man inte vet hur man använder en. Låt inte lura dig av utseendet. Visst Cubases egna pluggar ser tråkiga ut. Det är lätt sälja med känsloargument och GUI och det vet företagen.

Titta i SoS. De brukar många gånger använda Cubases egna effekter. Det är i använder det sitter och inte plugg x eller y som gör skillnaden.

Ok iofs sant men ja lyckas ALDRIG få upp en bra volym med Cubase egna limiter när jag mastrar t ex. Med Ozone 4 demo som jag har testat tar det 2 sekunder i princip. Jag kanske gör fel men har försökt massa gånger o frågat runt hur man skall göra men aldrig lyckats.

EDIT: Många pratar ju om det "analoga soundet" som fanns förr.. Är det bara "skitsnack" eller är det så att dom nya pluggarna typ WAVES, UAD osv inte kan återskapa det soundet? Är bara nyfiken....

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...