Jump to content
Annons

Waves pluggar bra eller är de bara hype?


ramoand

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Kanske för att de som kör Logic mer eller mindre har fattat poängen... Nämnligen att en basic EQ inte skiljer sig från en annan basic EQ (av annan "brand").

REAPER-användare har också fattat samma poäng.

Resten har att vakna upp.

Om man inte jobbar med att bygga outboards eller är djupt insatt i programmering av effekter och EQ så känns det ganska patetiskt att komma med såna där påståenden. Sånt skapar bara konflikter helt i onödan.

Om vissa personer hör skillnad så är det skillnad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man inte jobbar med att bygga outboards eller är djupt insatt i programmering av effekter och EQ så känns det ganska patetiskt att komma med såna där påståenden. Sånt skapar bara konflikter helt i onödan.

Om vissa personer hör skillnad så är det skillnad 🙂

Ja vissa säger ju att det är jättestor skillnad, andra säger att det inte är det. Själv kan jag inte säga att jag hör jättestor skillnad från det lilla jag testat men jag tycker att det är en liten skillnad iaf... Lättast att höra skillnad tycker jag är på trummor o svårast på sång.

Många pratar ju om det "analoga soundet" som fanns förr.. Är det bara "skitsnack" eller är det så att dom nya pluggarna typ WAVES, UAD osv inte kan återskapa det soundet? Är bara nyfiken....

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nedan följer ett litet exempel på vad jag menar.

Personer med normalt färgseende kan läsa siffrorna. däremot kan inte personer med defekt färgseende utläsa siffrorna.fargtest.jpg

Detsamma gäller ljudupplevelse. Alla har inte samma förmåga att höra skillnad på ljud och ljud. Därför är själva frågeställningen om vilka pluggar som låter bäst helt bortkastad.

🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, utan tvekan. Waves är bra pluggar som har varit studio standard bra länge. Har själv kört dem i över 10 år och med tiden uppgraderat till hela Mercury/SSL bundeln.

Som du ser av min signatur har jag en massa fler pluggar av olika tillverkare. Waves pluggar finns ALLTID med i mina mixar. Min största favorit är R-Vox. Har du bara råd med en endaste Waves plug så skaffa den! 🙂

Jag skulle idag satsa igen på en Waves bundel som går att uppgradera till en större bundle senare (till ett lägre pris).

Passa på att göra detta när de kör special dealar och du spar ännu merpengar.

Köper du via Tony på High Profile Audio så blir det ännu billigare än den adressen du skrev i tråden.

De har även bra dealar på andra pro plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du bara råd med en endaste Waves plug så skaffa den! 🙂

Och vad kan en dyr waves plug göra som inte en annan kan göra lika bra som kostar mindre? Ja förutom att göra ett djupare hål i plånkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som förespråkar Waves och använder de när ni mixar, kan ni berätta exakt vad som är bättre med dem? Vore intressant att höra eftersom det är delade meningar kring detta med Waves och andra tredjepartpluggar.

Rekommenderar att du tankar hem en demo. Enklast så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ner mer tid på att prova något själv istället för att ställa frågor om något som diskuteras till döds i ett decennium.

Precis!

Lita på dina egna öron. Du hör om det är rätt för dig. Troligen kommer du att höra en viss skillnad, där minst hälften är placebo och resten är en skillnad som du inte kan avgöra vid ett A/B-test vilket som egentligen låter "bäst" - men enda sättet att avgöra, är som sagt att hämta demoversionen och lyssna själv vad som händer med ljudet jämfört med det du använder nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte jobbar med att bygga outboards eller är djupt insatt i programmering av effekter och EQ så känns det ganska patetiskt att komma med såna där påståenden. Sånt skapar bara konflikter helt i onödan.

Om vissa personer hör skillnad så är det skillnad

Kan du – eller någon annan som du vill våga ange – höra skillnad på exempelvis -6dB @ 1kHz, BW=1, från en icke faslinjär digital EQ till en annan?

Nä!

You lose.

Stick och lek besserwisser någon annanstans.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Kan du – eller någon annan som du vill våga ange – höra skillnad på exempelvis -6dB @ 1kHz, BW=1, från en icke faslinjär digital EQ till en annan?

Nä!

You lose.

Stick och lek besserwisser någon annanstans.

Det är mer komplicerat än som du får det att framstå som. Eftersom du verkar ha bestämt dig för att köra ditt race så är det ingen mening att försöka argumentera.

Ha en bra kväll! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer komplicerat än som du får det att framstå som.

Det är inte komplicerat alls. Alla icke faslinjär digitala EQ kan nollas mot varandra.

Det är du som tankevurpar. Såvida du inte faktiskt påstår att du kan höra skillnad...

Tråkigt att se att du är tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara slå ett slag för Voxengo Elephant. Fenomenalt trevlig limiter (maximizer?) enligt mig (och flera andra om man söker runt på forum, och två i denna tråd utöver mig). Testade Waves L3 men den låter rätt fruktansvärt när den pressas hårt (angående Waves produkter).

Testa:

http://www.voxengo.com/product/elephant/

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Stillwell Audio någon?

Jag kör på vissa där...Oligchorus/Eventhorizon limitern.

Och ibland Rocketkompressorn.

Men nu kör jag nästan uteslutande Waves...tycker dom har lättanvända vintagepluggar som jag klarar av att hantera och jag är svag för Gui som liknar nåt, liksom inspirerar.

På samma sätt väljer jag mina instrument, dom ska vilja få mig att vilja rocka, inget tjafs om att detta/dessa låter lika bra och så blir man noll inspirerad det håller inte för mig.😆

Därför Ludwigdrums, hehe.

Stillwell paketet innehåller mycket.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Lita på dina egna öron. Du hör om det är rätt för dig. Troligen kommer du att höra en viss skillnad, där minst hälften är placebo och resten är en skillnad som du inte kan avgöra vid ett A/B-test vilket som egentligen låter "bäst" - men enda sättet att avgöra, är som sagt att hämta demoversionen och lyssna själv vad som händer med ljudet jämfört med det du använder nu. 🙂

Hans ena frågeställning gällde ju emuleringar av känd hårdvara om Waves låter/agerar som sådana.

Ska man köpa nåt så vill nog en del vara säkra och få stöd från nåt av alla "proffsen" här som har erfarenhet av originalenheterna kontra pluggarna...eller ska man sitta och köpa allt som Kramer säger om sin egna signaturplugg!?

Jag vet inte om lyssna själv är det klockrena tipset:

Hej, jag tänkte börja springa lite långdistans...funkar dessa skor eller blir dom för hårda eller ska jag köpa dyrare mjuka skor som bara håller ett par lopp?

-Eh, spring själv...du lär känna av det i höfterna.😄

Måste ju kännas bra att veta att man sitter på "rätt" grejor eller!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så länge vi pratar ren minimum phase eq. Visst kom vi fram till det?

[whisper]Voxengo GlissEQ[/whisper]

I Gottcha! 😉

Jag minns inte vad vi kom fram till; men så länge vi pratar enligt så som det hela definierats i den här Gearslutz-tråden. Och för att quota en införstådd nisse (från nämnd tråd): EQ plugins should all give the same result: +3.2db with a Q of 1.5 @ 80Hz is just a simple mathematical calculation with an EXACT result.

Därför är det häftigt när Fredrik (som för övrigt har mage att visa sig här igen) menar att folk som inte hör skillnaden på en EQ och en annan lider av defekt hörsel. (Det är i alla fall den slutsatsen man kan dra i och med hans extraordinära färgblindsjämförelse.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som gillar Elephant - det gör jag också men använder fler limiters - tycker ni verkligen det funkar att ha den sist på mastern? Som jag minns det släpper den igenom snabba ljud om man pressar den, det blir aldrig 100% brickwall.

Det tycker jag låter skitkonstigt... Den enda gången jag vet att Elephant clippar är när man kör i CLIP-Mode med översampling > x1. Men som jag har förstått det så är det meningen att den ska clippa om man väljer just den konfigurationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara spelar in låtidéer är det väl knappast någon mening att mixa överhuvudtaget.

Jo det är klart, allt behöver ju mixas, man vill ju ändå att det ska låta bra... Det är inget jag vill ta extremt mycket tid för men jag vill ändå forma en bra balans mellan instrumenten!

Någon som har ett svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så jobbigt att en sån här sak diskuteras i all evighet så varför inte ge karln svaret på det han frågar om? JA, Waves är bra. Alla proffsmixare som på ett sätt eller annat jobbar "in the box" idag har Waves och använder Waves på något sätt, ofta tillsammans med tex UAD eller SSL's pluggar också. Sen så kan man ju givetvis hitta andra pluggar som man kanske trivs bättre med och tycker bättre om på annat håll också, men det är ju ett safe bet, och det var det du undrade över eller hur? CLA-kompressorerna ÄR riktigt bra emulationer av hårdvaran tex, inget snack om det. På samma sätt som att en Neumann U87 alltid är en bra mick. Ingen kan komma och säga någonting annat för då har man ju bara fel.. MEN det betyder ju inte att man inte kan använda en Shure SM7B och få ett bättre resultat på en specifik låt till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så jobbigt att en sån här sak diskuteras i all evighet så varför inte ge karln svaret på det han frågar om?

Han frågar ju faktiskt också lite mer allmänt om vad vi tycker (längre ner i initialinlägget).

JA, Waves är bra...

... är ett dåligt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

JA, Waves är bra.

... är ett dåligt svar.

Waves gör bra pluggar, det är jag överens om med LaBrea. Men jag håller också med Valle. Man missar en hel värld av varitaion, upfinningsrikedom etc om man nöjer sig med det svaret.

Det är lätt att anta att det enda man behöver är Waves (och kanske en SSL-plugg eller så) eftersom dom ofta nämns i samband med de stora namnen, tjatas om på forum som till exempel det här plus att det kryllar av torrentfiler med namn som Waves.Mercury.Bundle.VST.DX.RTAS.v5.0-AiR

Jag föredrar svar som "Testa själv". Aningen kort, inte direkt vägledande, men ett öppet och ärligt svar. För vem vet, det kanske skulle öppna sig rejält för TS om han/hon slängde Cubase/Waves över axeln och skapade musik i Reason istället.

På samma sätt som att en Neumann U87 alltid är en bra mick.

Hmm ... Nej, jag tycker inte det heller håller. Finns många tillfällen jag skulle önska mig något annat. Eller där massor av andra mickar skulle göra jobbet minst lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För vem vet, det kanske skulle öppna sig rejält för TS om han/hon slängde Cubase/Waves över axeln och skapade musik i Reason istället.

Woho!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... Nej, jag tycker inte det heller håller. Finns många tillfällen jag skulle önska mig något annat. Eller där massor av andra mickar skulle göra jobbet minst lika bra.

Det var ju just därför jag skrev att, visst, det finns andra mickar som i vissa situationer är bättre än U87, eller lika bra eller vad som helst. Men U87an kommer alltid att vara en riktigt bra mikrofon. Om man tänker sig att man har 20 000 som man vill lägga på EN mikrofon så blir du ju inte missnöjd med den (sen kanske du vill köpa en u67 eller nåt helt annat istället, det är skitsamma, bara ett exempel på en klassisk erkänd mick!). Då är det ju något annat som skaver någonstans. Exakt samma sak gäller ju för Waves. Och jag skrev faktiskt att man kan hitta andra pluggar som gör jobbet lika bra eller bättre för ens eget öra. Men om du inte har miljoner kronor att spendera på alla pluggar i världen så kommer alltid Waves att vara bra plugins... Så jo, svaret "Ja, Waves är bra plugins" är visst ett bra svar. Eftersom att det ÄR bra plugins, och det kan alla proffs (som inte är hårdvarufreaks kanske då) intyga. Därför är det ju absolut att rekommendera. När man sen kanske kommit längre och har mer pengar och vad det nu kan vara så kan man ju alltid experimentera med annat. Men om man mixar och inte kan få det att låta bra med Waves så kommer du ju inte att få till det med Stillwell, SSL, UAD eller nåt annat heller.

Allt i den här branchen är ju en smaksak och det blir ju bara förvirrande om man frågar "är Waves bra eller?", och sen får man tusen svar som "Brainworx är bättre", "Softubes trident är bäst". Ja må så hända att man tycker det, men Waves funkar i alla väder ändå som en start. Resten är bonus 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Woho!

Plus på den!

Om man tänker sig att man har 20 000 som man vill lägga på EN mikrofon så blir du ju inte missnöjd med den.

Jag menar att man visst kan vara missnöjd med en U87 och att jag aldrig skulle rekommendera en utan att veta mer om den specifika situationen.

Men om du inte har miljoner kronor att spendera på alla pluggar i världen så kommer alltid Waves att vara bra plugins...

Jag ser inte hur det har med likviditet att göra. Waves gör generellt bra pluggar. Det gör i stort sett alla andra tillverkare också (Jag kommer endast på ett fåtal pluggar jag aldrig mer vill befatta mig med).

Men om man mixar och inte kan få det att låta bra med Waves så kommer du ju inte att få till det med Stillwell, SSL, UAD eller nåt annat heller.

Jag rekommenderar att man lär sig hantera pluggarna som följer med musikprogrammet innan man investerar i en wavesbundle, eller någon annan tredjepartstillverkares pluggar.

Allt i den här branchen är ju en smaksak och det blir ju bara förvirrande om man frågar "är Waves bra eller?", och sen får man tusen svar som "Brainworx är bättre", "Softubes trident är bäst".

Jag ser ingen skillnad mellan att svara "Waves är bra" eller "Brainworx är bra". Det är generella/allmängiltiga svar som inte relaterar till TS behov eller situation. Som jag skrev tidigare, är svaret "Testa själv" mer givande eftersom det faktiskt är indiviuellt vad man trivs att arbeta med.

Ja må så hända att man tycker det, men Waves funkar i alla väder ändå som en start. Resten är bonus 🙂

Det ser ut som att du utgår från Waves. Jag menar att man lika gärna kan utgår från någon annan pluggtillverkare. Eller varför de pluggar som följer med musikprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...