Jump to content
Annons

Waves pluggar bra eller är de bara hype?


ramoand

Recommended Posts

Det var ju just därför jag skrev att, visst, det finns andra mickar som i vissa situationer är bättre än U87, eller lika bra eller vad som helst. Men U87an kommer alltid att vara en riktigt bra mikrofon. Om man tänker sig att man har 20 000 som man vill lägga på EN mikrofon så blir du ju inte missnöjd med den (sen kanske du vill köpa en u67 eller nåt helt annat istället, det är skitsamma, bara ett exempel på en klassisk erkänd mick!). Då är det ju något annat som skaver någonstans. Exakt samma sak gäller ju för Waves. Och jag skrev faktiskt att man kan hitta andra pluggar som gör jobbet lika bra eller bättre för ens eget öra. Men om du inte har miljoner kronor att spendera på alla pluggar i världen så kommer alltid Waves att vara bra plugins... Så jo, svaret "Ja, Waves är bra plugins" är visst ett bra svar. Eftersom att det ÄR bra plugins, och det kan alla proffs (som inte är hårdvarufreaks kanske då) intyga. Därför är det ju absolut att rekommendera. När man sen kanske kommit längre och har mer pengar och vad det nu kan vara så kan man ju alltid experimentera med annat. Men om man mixar och inte kan få det att låta bra med Waves så kommer du ju inte att få till det med Stillwell, SSL, UAD eller nåt annat heller.

Allt i den här branchen är ju en smaksak och det blir ju bara förvirrande om man frågar "är Waves bra eller?", och sen får man tusen svar som "Brainworx är bättre", "Softubes trident är bäst". Ja må så hända att man tycker det, men Waves funkar i alla väder ändå som en start. Resten är bonus 🙂

Bra städat...det är kvalité och då ska man inte vingla till det i onödan och prata om smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jo det är klart, allt behöver ju mixas, man vill ju ändå att det ska låta bra... Det är inget jag vill ta extremt mycket tid för men jag vill ändå forma en bra balans mellan instrumenten!

Någon som har ett svar?

EZmix Pack

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, inte var jag nykter... Eller menade du fultankat!?

Joachime är medbrottsling, provade hans länk,hehe.

Ja du brukar ju vara fulltankad och kör fultankat. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du brukar ju vara fulltankad och kör fultankat. ☺️

😆 ja, du vet ju hur det är...rock on!

Men då är man ju objektiv...gratispluggar, måste ju Valle tända på!?

Är nog mest sugen på UAD´s alla pluggar...blir först nya monitorer genom claes är det tänkt innan jul sedan får man se vad ekonomin säger, vad gillar du mina senaste mixar då, VM eller håller det ihop hyffsat?

Gav dig rykte 1 på den, hehe!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tänkte inte svara i den här tråden.

Tänkte att ett Woho! skulle räcka.

Sedan internet och DAWs uppfunnits så har graden av dumhet ökat med en faktor tiopotenser som liknar inget och annat än trams.

Jag har jobbat och kan fortfarande jobba med svendyr utrustning såsom stort SSL bord och en massa sketdyr outboard. I don´t care, tid plats och rum spelar mer roll än tidigare nämnd hårdvara eller pluggar.

Vad det gäller pluggar så är det tammejfan helt ointressant ur ett "kvalitets" begrepp huruvida Waves låter bra eller dåligt. Har man inte förstånd att bedömma detta spelar det ingen roll om du köper Waves CLA eller drloop signature VST.

Inget låter dåligt idag, inget.... jag skojar inte. Däremot kan man få snabbare resultat om man gillar arbetsgången.

Jag tillhör den gamla skolan som sidechainat EQ till compressor för att få till en bra deesser. Men jag kan erkänna att jag gillar Massey´s deesser. Alternativt min egen deesser Combinator i Reason.

Mina fem kronor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tänkte inte svara i den här tråden.

Tänkte att ett Woho! skulle räcka.

Sedan internet och DAWs uppfunnits så har graden av dumhet ökat med en faktor tiopotenser som liknar inget och annat än trams.

Jag har jobbat och kan fortfarande jobba med svendyr utrustning såsom stort SSL bord och en massa sketdyr outboard. I don´t care, tid plats och rum spelar mer roll än tidigare nämnd hårdvara eller pluggar.

Vad det gäller pluggar så är det tammejfan helt ointressant ur ett "kvalitets" begrepp huruvida Waves låter bra eller dåligt. Har man inte förstånd att bedömma detta spelar det ingen roll om du köper Waves CLA eller drloop signature VST.

Inget låter dåligt idag, inget.... jag skojar inte. Däremot kan man få snabbare resultat om man gillar arbetsgången.

Jag tillhör den gamla skolan som sidechainat EQ till compressor för att få till en bra deesser. Men jag kan erkänna att jag gillar Massey´s deesser. Alternativt min egen deesser Combinator i Reason.

Mina fem kronor...

https://www.studio.se/index.php/topic/88840-waves-pluggar-bra-eller-aer-de-bara-hype/page__view__findpost__p__1289223 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

vad gillar du mina senaste mixar då, VM eller håller det ihop hyffsat?

Öh, vilka låtar är det då? 😲

Gav dig rykte 1 på den, hehe!

😳 Nu hänger jag inte med här alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det mer som att du behöver ialla fall

1 1176 emulering,

1 La2a emulering

1 multibandskompressor,

1 limiter,

1 arbets eq.

Reverb + delay + Dubbler, Där kör jag Waves Supertap, Waves Dubbler + Lexicon reverb lr det enkla D-verb

1176/La2a, La2a: Waves CLA, Ik multimedia, UAD

MultiBand: Waves c4, UAD

Limiter: Izotope Ozone, Slate

ArbetsEq: SSl duende, Waves SSL, Eq III (protools stock) , Waves q10 mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är man ju objektiv...gratispluggar, måste ju Valle tända på!?

Yes, jag tänder på "gratispluggar". Men inte så mycket på grund av att det är gratis, utan på grund av det gör mig till en mer verklighetsmedveten människa.

Det finns inget som tänder mig så sexuellt som när vissa envisas med att påstå att de "kan höra skillnad" – trots att alla tester och undersökningar som görs pekar emot – och samtidigt menar att de som inte kan höra skillnad har defekt hörsel...

Hur asläckert är inte det, liksom!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en liknande din joachime, bygger på samma princip.

Men den här är konstig. Byggd på den De-esser som följer med Record tror jag det var.

Den är likadan som originalet dvs man använder en EQ som dynamiskt filtrerar S-ljudet.

Den här använder jag mest när jag skall deessa bushårt in i ett plåtreverb, då slår jag på den fina parametern high killer! Högsta bandet i en 8 bands EQ vocoder som dynamiskt hänger på de-ess funktionen.

Inget för den fege mao.

http://dl.dropbox.co...hend_killer.cmb

PS jag måste nog fixa en egen backdrop...

Har du några tips hur man gör det joachime. Ds.

Förlåt tråden spårade ur.

Så här ser baken ut på min deesser....

drloop_high_killer.jpg

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: ser att det är propellerheads som gjort den, är det en freeware!?

Och är den verkligen lika bra som Waves, muahaha :rolleyes:

He he! 🙂

Det är en preset för enheten Combinator i Reason. Den funkar alltså bara i Reason. Jag gjorde den inför ett seminarium för ett par år sedan och Propellerhead var schyssta och la upp den på sin sida. Du hittar den och några till på den här länken:

http://www.propellerheads.se/substance/patch-charts/index.cfm?fuseaction=get_chart&ID=31

Det grafiska har jag låånat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den här är konstig. Byggd på den De-esser som följer med Record tror jag det var.

Den är likadan som originalet dvs man använder en EQ som dynamiskt filtrerar S-ljudet.

Den här använder jag mest när jag skall deessa bushårt in i ett plåtreverb, då slår jag på den fina parametern high killer! Högsta bandet i en 8 bands EQ vocoder som dynamiskt hänger på de-ess funktionen.

Inget för den fege mao.

Intressant lösning. Ser ju betydligt snyggare ut visuellt åtminstone. Fast jag hänger inte riktigt med på hur vocoder/killswitch-biten är byggd, ännu.

Jag pimpade min de-essur med hög och lågpass för att inte begränsa den till att jobba med enbart diskant. Den funkar alltså lika bra på att dämpa mickpuffar som ess-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför är själva frågeställningen om vilka pluggar som låter bäst helt bortkastad.

frågan handlar snarare om vilken som gör jobbet åt dig på bästa och lättaste sätt

med andra ord: hur snabbt å enkelt når du det resultat du vill åt?

där finns skillnaden mellan olika produkter - inte i ljudkvalle

(dagens state the obvious...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör nästan uteslutande Waves, förutom PSP Vintage Warmer.

När det kommer till EQ är nog API 560 favoriten, tätt följd av Kramer HLS. Båda är grymma och varandras motsatser, jag upplever API´n som ganska transparent medan Kramern färgar en hel del.

Hela Waves R-serie är grymt bra. Snabbjobbade och flexibla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

frågan handlar snarare om vilken som gör jobbet åt dig på bästa och lättaste sätt

med andra ord: hur snabbt å enkelt når du det resultat du vill åt?

där finns skillnaden mellan olika produkter - inte i ljudkvalle

(dagens state the obvious...)

Nja det handlar snarare om vilka matematiska formler pluggarna är uppbyggda av. Sifferkombinationerna är näst intill oändliga i antal så att påstå att den ena pluggen kan bete sig som den andra pluggen är bara nåt någon här fått för sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det handlar snarare om vilka matematiska formler pluggarna är uppbyggda av. Sifferkombinationerna är näst intill oändliga i antal så att påstå att den ena pluggen kan bete sig som den andra pluggen är bara nåt någon här fått för sig. 🙂

Det är klart att man kan konstruera en plugg A som inte har några beröringspunkter med plugg B.

Men att det har med sifferkombinationer att göra visar hur lite du förstått av programmering.

Skillnad i kod är heller inte detsamma som att använda olika matematiska formler.

Eller så trollar du bara. Vilket vore synd, men inte helt otänkbart med tanke på din historia här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

att påstå att den ena pluggen kan bete sig som den andra pluggen är bara nåt någon här fått för sig. 🙂

Ja, till och med Algorithmix har fått för sig det (min fetstil):

there are some obvious rules which must be followed when designing a good sounding PEQ, on the other hand some esoteric claims driven by marketing departments or self-nominated audio evangelists, that never have really been proven. Especially treasured analog equalizers are considered by some people as being absolutely unique and unmatched by any ‘dirty’ digital equalizer. The truth is that with a properly designed, fully parametric analytic PEQ, every amplitude and phase characteristic of any other equalizer setup can be recreated. (Läs mer här.)

Och så en liten påminnelse: EQ plugins should all give the same result: +3.2db with a Q of 1.5 @ 80Hz is just a simple mathematical calculation with an EXACT result.

Fast i och för sig: Dessa har kanske inte gjort Fredriks coola färgblindstest... eller så lider de av defekt hörsel. rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är klart att man kan konstruera en plugg A som inte har några beröringspunkter med plugg B.

Men att det har med sifferkombinationer att göra visar hur lite du förstått av programmering.

Skillnad i kod är heller inte detsamma som att använda olika matematiska formler.

Eller så trollar du bara. Vilket vore synd, men inte helt otänkbart med tanke på din historia här på forumet.

Nej jag trollar inte alls. Jag berärtar bara det jag fått förklarat av en utvecklare av plugins. Däremot så är jag inte tillräckligt insatt i programmeringen för att i detalj beskriva hur det fungerar. Men det här har ju länge varit en känslig debatt.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Yes, jag tänder på "gratispluggar". Men inte så mycket på grund av att det är gratis, utan på grund av det gör mig till en mer verklighetsmedveten människa.

Det finns inget som tänder mig så sexuellt som när vissa envisas med att påstå att de "kan höra skillnad" – trots att alla tester och undersökningar som görs pekar emot – och samtidigt menar att de som inte kan höra skillnad har defekt hörsel...

Hur asläckert är inte det, liksom!!! 🙂

Mmm var det inte Claes som påstod att han kunde höra skillnaden och hade alla rätt i testet mellan originalen och Liquid mix emuleringar? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm var det inte Claes som påstod att han kunde höra skillnaden och hade alla rätt i testet mellan originalen och Liquid mix emuleringar? :rolleyes:

Ånä - fullt så bra var det inte...

LiquidMix.jpg

...men nästan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...