Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Tänkte försöka mig på min första mixning med risk för att bli totalt dominerad av alla duktiga forumiter 🙁

Tänk om Zlatan tänkt så när han spela fotboll som knatte 🙂

Det är dom som frågar, undrar, försöker offentligt, misslyckas o försöker igen, o inte skäms för vad man gör, som brukar bli bäst. De som inte törs misslyckas framför andra, för dom tycker det känns skämmigt att andra kan mer eller lyckas bättre, dom kommer ofta inte långt. En expert, är ju han som misslyckats flest gånger av alla - egentligen. Helt rätt inställning du har, tycker jag. Bort med ledsen-minen 🙂

Tror dessutom inte många ser mixtävlingen som nån direkt tävling, utan mer som en kul grej. Testa o se vad som händer. Annars går det ju att hämta materialet och testa runt, och lägga ut sin resultat långt senare, o få kritik o tips med.

Have fun!

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förbannat bra låt, har verkligen växt nu när jag satt igång.

Tänkte försöka mig på min första mixning med risk för att bli totalt dominerad av alla duktiga forumiter 🙁

Tack för bra initiativ till Joachime och till Supralunar för lånet av filerna.

Är rätt mycket nybörjare jag med, vi får satsa på att kanske skrapa ihop en röst 😎

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hörrudu du unge man, slog vi inte fast i en, numera låst tråd, att det var julmust som var grejen 😛

Nä ingen julmust här inte. För mycket socker och det är inte bra för tänderna och man sover för dåligt av det. Med julöl är det raka motsatsen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nå är det fler som har börjat? Kunde inte vänta helt till helgen ens. Skulle gå och lägga mig tidigt igår kväll för en gångs skull(som jag säger varje vardagskväll)men istället satt man där och började skruva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä ingen julmust här inte. För mycket socker och det är inte bra för tänderna och man sover för dåligt av det. Med julöl är det raka motsatsen. 😛

Okej, låt gå för den här gången då 😉

Nå är det fler som har börjat? Kunde inte vänta helt till helgen ens. Skulle gå och lägga mig tidigt igår kväll för en gångs skull(som jag säger varje vardagskväll)men istället satt man där och började skruva.

Jäpp, jag har också börjat.

Jag hade iofs en tanke om att bara löst sortera upp spåren, köra ett par genomlyssningar och sedan grubbla på vilken angreppsvinkel jag skulle ha. Kan ju avslöja att den planen gick åt helvete så fort jag hörde låten 😮😛

Vart helt uppe i mixhimlen och började mixa trummor samt bas sedan har det bara rullat på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jäpp, jag har också börjat.

Jag hade iofs en tanke om att bara löst sortera upp spåren, köra ett par genomlyssningar och sedan grubbla på vilken angreppsvinkel jag skulle ha. Kan ju avslöja att den planen gick åt helvete så fort jag hörde låten 😮😛

Vart helt uppe i mixhimlen och började mixa trummor samt bas sedan har det bara rullat på 🙂

Jaha så du föll ned i samma hål som mig. Precis så det började för mig igår kväll. Skulle bara sortera upp dem och lyssna lite. Sen nja bara skruva lite här och där och .....resten historia. 😉 Med den här farten är jag nog klar redan till helgen. Får väl låta den vila sen några dar och se sen vad man vill skruva vidare med då. Ja så jag vinner den här gången förstås. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så du föll ned i samma hål som mig. Precis så det började för mig igår kväll. Skulle bara sortera upp dem och lyssna lite. Sen nja bara skruva lite här och där och .....resten historia. 😉 Med den här farten är jag nog klar redan till helgen. Får väl låta den vila sen några dar och se sen vad man vill skruva vidare med då. Ja så jag vinner den här gången förstås. 😄

Indeed very much so 😄

Kör lite imorrn och eventuellt på fredag men sedan jobbar jag hela julhelgen så då blir det ett naturligt break för mig. Vi har ju ändå till den 15:e på oss. Dumt att stimma iväg och lämna ifrån sig innan tycker jag. Man hittar ju alltid saker att tweaka loss på 😉

Tänker visserligen inte syssla med "överkurs" och re-ampa och ha mig... 😑 Håller mig till det materialet som finns. Vill ändå påstå att jag fick lite blodad tand på Nilssons Maskros-låt och tänkte att det vore ball att hänga på den "riktiga" mixtävlingen även om tävlingsmomentet inte spelar in så mycket för mig personligen.

Ska bli jävligt spännande att höra alla mixar sedan. Man lär sig alltid en massa sköna grejer bara genom att läsa och lyssna igenom hur andra tänkt 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om Zlatan tänkt så när han spela fotboll som knatte 🙂

Det är dom som frågar, undrar, försöker offentligt, misslyckas o försöker igen, o inte skäms för vad man gör, som brukar bli bäst. De som inte törs misslyckas framför andra, för dom tycker det känns skämmigt att andra kan mer eller lyckas bättre, dom kommer ofta inte långt. En expert, är ju han som misslyckats flest gånger av alla - egentligen. Helt rätt inställning du har, tycker jag. Bort med ledsen-minen 🙂

Tror dessutom inte många ser mixtävlingen som nån direkt tävling, utan mer som en kul grej. Testa o se vad som händer. Annars går det ju att hämta materialet och testa runt, och lägga ut sin resultat långt senare, o få kritik o tips med.

Have fun!

En lagom julbordstjock och matig plusetta på det, Signia 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om Zlatan tänkt så när han spela fotboll som knatte 🙂

Det är dom som frågar, undrar, försöker offentligt, misslyckas o försöker igen, o inte skäms för vad man gör, som brukar bli bäst. De som inte törs misslyckas framför andra, för dom tycker det känns skämmigt att andra kan mer eller lyckas bättre, dom kommer ofta inte långt. En expert, är ju han som misslyckats flest gånger av alla - egentligen. Helt rätt inställning du har, tycker jag. Bort med ledsen-minen 🙂

Tror dessutom inte många ser mixtävlingen som nån direkt tävling, utan mer som en kul grej. Testa o se vad som händer. Annars går det ju att hämta materialet och testa runt, och lägga ut sin resultat långt senare, o få kritik o tips med.

Have fun!

Visa ord Signia, jag tar tjuren vid hornen och har som mål att lära mig något precis som du säger 🙂

Är rätt mycket nybörjare jag med, vi får satsa på att kanske skrapa ihop en röst 😎

Det låter kanon *Thumbs up*

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppar in i tråden lite då...

Så roligt att så många är intresserade av att ta sig an materialet. Det ska bli sjukt spännande att höra andra infallsvinklar på ens musik. Tackar och bockar särskilt oxå för de positiva kommentarer som fällts om själva låten. Det värmer då det är jag som är skyldig till den 🙂

Tack även till Joachime som orkar dra igång detta.

Lycka till allihop!

Redigerat av suprapappa
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har lust att förklara hur M/S fungerar rent mixmässigt, Något som man måste ställa in i DAWen? Ska båda spåren ligga i mono? Hur går inspelningen till vid M/S inspelning?

Vill gärna testa mixa båda å inte bara "M"

Kort svar hur du löser det:

Dubblicera S-spåret och fasvänd den ena kanalen, panorera ut de båda S-spåren helt åt vänster/höger. Blanda sedan de två S-spåren med M-spåret till en lagom blandning av mid och side.

För övrigt kan jag tillägga att jag inte vet om jag har tid att mixa men eventuellt får jag några timmar till övers efter nyår.

Ha en bra julhelg alla forumiter så ses vi!

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har lust att förklara hur M/S fungerar rent mixmässigt, Något som man måste ställa in i DAWen?

Det finns pluggar för att koda om m/s till l/r (det vi brukar kalla stereo). Är man kompatibel med VST eller AU rekommenderar jag Voxengos gratisplugg MSED.

Adressera båda spåren till en stereobuss/-grupp och lägg MSED som insert. Panorera midspåret fullt vänster och sidespåret fullt höger. På MSED, välj Mode: Decode.

Ställ stereobredden genom att justera balansen mellan mid och side med gainrattarna i pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tempot varierar. Det medföljer ett, vad jag förstår, efterkonstruerat clicktrack i händelse av att du vill ha ett beat att haka på.

God fortsättning! 🙂

För att förtydliga, vi spelade in låten utan klick så tempot varierar mycket riktigt. I Cubase har jag i efterhand skapat en tempokarta genom att slå in ettan i varje takt vilket innebär att tempoändringarna inte är gradvisa utan ändras lite i början av varje takt. Eftersom jag bara gjort det för att temposynka delayer kände jag att det räckte.

Klicket som medföljer spelar fjärdedelar och är kvantiserat efter tempokartan. Eftersom ändringarna sker i början av varje takt istället för gradvis över takten kan det upplevas som något ryckigt.

Låter det begripligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har inte haft tid nog sen jag började så smått. Får ta och sätta fart. Annars sitter man där som en galning innan deadline. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, börjar känna mig skapligt klar men tänkte vänta ett par dagar (och eventuellt finputsa liiiite, lite till) med inlämning. Måste säga att det har varit jävligt kul och intressant att mixa Supralunar 🙂

Ska som sagt bli spännande att höra era mixar.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även dem linade gitarrerna gått igenom Golden Age-preampen?

Jag tycker dem linade signalerna låter riktigt bra genom min Kuassa plugg nämligen...

En riktigt bra låt är detta, rejält med ös och ett underbart mini-stick eller vad man skulle kunna kalla det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även dem linade gitarrerna gått igenom Golden Age-preampen?

Jag tycker dem linade signalerna låter riktigt bra genom min Kuassa plugg nämligen...

En riktigt bra låt är detta, rejält med ös och ett underbart mini-stick eller vad man skulle kunna kalla det. 🙂

Minnet sviker och har varit dålig på att dokumentera men med största sannolikhet har de gått genom GA-preampen.

Riktigt kul att höra så många fina ord om själva låten 🙂 Hoppas de övriga som kommer att ligga på plattan lever upp till standarden oxå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...