Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Annons

De linade gurorna peakade på 0 och var på tok för starkt inspelade för min smak, det gällde även de flesta sångspår tex. Det första jag gjorde var att exportera alla filerna på nytt med -6db till -10db, annars hade mastern gått på rött direkt med kanalerna på unity gain, detta eftersom jag mixar efter K-14 standarden. Rolig låt att mixa förresten!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är K-14 standarden för nåt?

Man kol 14-testar sin VU-mätare för att se hur gammal den är för att i sin tur veta hur exakt hur många dB man kan köra genom den innan nålen går av...? 😳😆

Skämt åsido; jag har inte den anaste bleking men jag hittade det här. Yllet återkommer nog med en bra beskrivning alldeles strax 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Trodde det var ett tolerans värde för hållfasthet så inte nålen böjers sig (fan det verkar inte gå att lägga på smileys på paddan)

Link to comment
Dela på andra sajter

De linade gurorna peakade på 0 och var på tok för starkt inspelade för min smak, det gällde även de flesta sångspår tex. Det första jag gjorde var att exportera alla filerna på nytt med -6db till -10db, annars hade mastern gått på rött direkt med kanalerna på unity gain, detta eftersom jag mixar efter K-14 standarden. Rolig låt att mixa förresten!

Noterade också att någon av de lajnade gurorna klippte vid något tillfälle, men upplevde att det var ett överkomligt problem. Angående att unity gain brukar jag också eftersträva en nivå där jag kan använda hela regelns längd utan att det blir för starkt på mastern. Passar mitt tänk. Men jag brukar ställa gain för varje spår så slipper man exportera dom en extra gång.

K-14 är en del av en standard utvecklad av Bob Katz. Tanken bakom är att man mixar/mastrar på en viss kalibrerad ljudnivå och därigenom undviker att peakar i materialet passerar den digitala nollan, dvs klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

@joachime; du skrev ju att "anything goes" mixmässigt och att man bl a kan lägga till grejer (egna solon, stämmor etc) men hur är det med att dra ifrån? Är det kosher? Det kanske finns ett givet svar men jag vill ändå veta så jag inte straffar ut mig själv här nu när jag ändå är med och allting ☺️😑

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Noterade också att någon av de lajnade gurorna klippte vid något tillfälle, men upplevde att det var ett överkomligt problem. Angående att unity gain brukar jag också eftersträva en nivå där jag kan använda hela regelns längd utan att det blir för starkt på mastern. Passar mitt tänk. Men jag brukar ställa gain för varje spår så slipper man exportera dom en extra gång.

K-14 är en del av en standard utvecklad av Bob Katz. Tanken bakom är att man mixar/mastrar på en viss kalibrerad ljudnivå och därigenom undviker att peakar i materialet passerar den digitala nollan, dvs klipper.

Jo precis, gain funkar också bra, men denna gången ville jag batch exporta alla spår genom (Nebula 3 pro) Modern Tube Console och R2R tape för att få ett mer enhetligt sound mellan spåren. Säkert totalt onödigt, men det kändes i alla fall bra 🙂 Man slipper hur som helst processa så mycket i själva mixstadiet.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

@joachime; du skrev ju att "anything goes" mixmässigt och att man bl a kan lägga till grejer (egna solon, stämmor etc) men hur är det med att dra ifrån? Är det kosher? Det kanske finns ett givet svar men jag vill ändå veta så jag inte straffar ut mig själv här nu när jag ändå är med och allting ☺️😑

Bra att du frågar. Jag ser inga problem med att dra ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kol 14-testar sin VU-mätare för att se hur gammal den är för att i sin tur veta hur exakt hur många dB man kan köra genom den innan nålen går av...? 😳😆

[...]

😆

Bra att du frågar. Jag ser inga problem med att dra ifrån.

Tur, hade varit körd annars 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det knappt två veckor kvar till tanten på Studioforum mixtävlings inlämningscentral stänger luckan.

Vi (jag och tant) har hittills fått in fyra, snart fem bidrag.

Mitt landar inom kort... "Ska bara" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nu är det knappt två veckor kvar till tanten på Studioforum mixtävlings inlämningscentral stänger luckan.

Vi (jag och tant) har hittills fått in fyra, snart fem bidrag.

Jodå jag är som gott klar. Håller med med nivåjusteringar och volymåkningar och sen kommer mitt senast på söndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

K-14 är en del av en standard utvecklad av Bob Katz. Tanken bakom är att man mixar/mastrar på en viss kalibrerad ljudnivå och därigenom undviker att peakar i materialet passerar den digitala nollan, dvs klipper.

Ok tack för info. Jag kan säga direkt att det kör inte jag med här blir det fullt ös medvetslös 😄 . Tur att nålen är digital hehe

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hmm fan det blir svårt det här men jag kör på. Kanske till och med skickar in en snarast om inspirationen håller. Det är väl ok att "uppdatera" bidragen fram till sista dagen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ok att "uppdatera" bidragen fram till sista dagen, eller?

Javisst. Senast inskickade mixversion gäller.

Så har ni kommit på att hihaten borde ligga lite svagare, bounca ut en justerad mix och skicka till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo jag var lite väl försiktig i inledningsläget vilket resulterade i att alla reglar nu ligger på tok för lågt, skulle behöva få upp alla i ett svep för det blir ett jäkla jobb annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag var lite väl försiktig i inledningsläget vilket resulterade i att alla reglar nu ligger på tok för lågt, skulle behöva få upp alla i ett svep för det blir ett jäkla jobb annars.

Kolla om det går att länka ihop alla kanaler, så att om du rör en regel så flyttar sig alla lika mycket. En tillfällig länkning som du tar bort sen bara. Det brukar finnas i de flesta DAWs.

Försiktig bara så inte nivån på nån send-effekt hamnar ur balans.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det finns input gain eller vad det kallas i Mixbus på alla kanaler även mastern. Får se hur jag löser det, eventuellt att jag följer joachimes råd. Ska oxå gogla om det går att länka förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm fan det bidde lite k 14 ändå, nån som vet hur man ökar volym på samtliga spår i ett svep i Mixbus?

Sida 27
Tracks may be assigned to “edit groups” using the G button. When tracks are assigned to an edit group, and the

regions align exactly on the start and end times, then all changes to one track will be applied to all other tracks in the

edit group, regardless of whether the grouped tracks and regions are selected for editing. This is very convenient for

editing multitracked instruments. Another convenience is that some playlist operations (such as “New”) will apply

across the edit group. Edit groups are created and enabled in the pullout drawer to the right of the screen.

Note: In addition to edit groups, you can create mix groups from the mixer window. Mix groups allow thesame sort of features as edit groups, but they apply to mixing functions such as fader, mute, solo and recordarm. This is another convenient feature for multitracked instruments

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...