Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Mixtävling nummer två

Artist: Supralunar

Låttitel: Supralunar

Deadline: 20130115

Välkommen till forumets andra mixtävling av och för medlemmar! Den förra tävlingen fick ett positivt gensvar och jag har idogt letat efter ett material till en värdig uppföljare. Jag hoppas att låten Supralunar av och med gruppen Supralunar ger er något att bita i. Stort tack till bandet som ställer upp och bidrar med material! Sångaren Petri hittar ni här på forumet under nicket Suprapappa.

Regler

Det här är en mixtävling med högt i tak. Anything goes mixtekniskt: omtriggade trummor, pitchade röster, pålagda instrument, ljudeffekter etc. Vill man göra en renodlad remix så funkar det med. Personligen tycker jag dock det vore roligt om bidragen lutade mer åt mix än remix.

För att delta i tävlingen behöver man vara forummedlem, registrerad senast dagen innan tävlingens start, dvs 18 december 2012. Varje deltagare har rätt att lämna in ett bidrag i tävlingen. Inte fler.

Man kan däremot samarbeta med andra medlemmar eller utomstående. Se till att redovisa övriga medverkande när ni lämnar in bidraget. Det går alltså att medverka på fler än ett bidrag men man kan bara lämna ett av dom själv.

Bidragen kan lämnas in när som helst från och med idag fram till och med tisdag 15 januari 2013, kl 23:59. Det går att göra ändringar i sitt bidrag även efter man lämnat in. Det är bara att justera mixen och skicka in det uppdaterade bidraget. Senast bekräftat inlämnat bidrag medverkar i tävlingen.

Bidragen ska lämnas in i formatet okomprimerad WAV eller AIFF (PCM) med 24 bitars upplösning.

Bra att veta

Inför omröstning kommer bidragen att normaliseras på motsvarande sätt som funktionen volymutjämning i iTunes och Spotify. De justerade bidgragen bitreduceras även till 16 bitar med dither.

Det innebär att stenhårt limiterade bidrag antagligen kommer sjunka i RMS medan helt okomprimerade mixar får sig en touch av brickwalllimiter. Detta för att lyssnaren ska få en mer jämn lyssningsupplevelse och förhoppningsvis kunna bedöma bidragen på en mer likvärdig grund.

Jag ser ingen anledning till ytterligare signalbehandling från min sida. Återkommer om det skulle bli aktuellt.

Omröstning

Tävlingsbidragen kommer att läggas upp för omröstning några dagar efter sista inlämningsdag. Forummedlemmar som registrerat sig senast dagen innan starten för omröstningen kan delta. Omröstningen är sluten och bidragen kommer vara anonyma till dess omröstningen är över och en vinnare blivit utsedd.

Gör så här

Ladda hem zipfilen och packa upp med lämpligt program (winzip, arkivverktyg etc).

Dra igång det musikprogram du tänker jobba i, öppna ett nytt projekt.

Importera alla ljudfiler (i 44,1 kHz samplingsfrekvens) till samma startpunkt.

Läs den bifogade readme-filen för mer info.

Vissa ljudfiler utgör ena delen av ett stereopar. Överhängskanalerna till exempel. Vill man uttnyttja detta bör man panorera spåren åt olika håll. Delar av rumsmickningen av trummorna är däremot inspelade i m/s vilket kräver lite mer pillande. Orkar, vill eller kan man inte hantera detta är det bara att strunta i att använda spåret som heter "Drums Room S_bip".

När du är klar med mixandet exporterar du den som en wav eller aiff i 24 bitar och skickar in. Undvik att lägga dither vid export och undvik att samplingskonvertera materialet i onödan. Det är bra om både låtens och ditt användarnamn framgår i filnamnet.

Bidragen laddar ni upp på sprend eller liknande. Eller så kan ni ladda upp direkt till min dropbox via dropitto.me. Ange då supralunar som lösenord.

PM'a mig så bekräftar jag när jag laddat hem.

Om låten

Petri berättar att trummorna spelades in i studio Kingside av tekniker Otto Welton.

Trummorna (Yamaha Recordning Custom) stod i Kingsides stora inspelningsrum. Jag och Jojje spelade till alla låtar inifrån kontrollrummet. Vi spelade in en linad bas som skulle vara möjlig att använda som skarp och någon låt kommer från de tagningarna men det mesta av basen har lagts om senare. Fokus låg på att sätta så många trumtagningar som möjligt under den dag vi var där. Vi hade resonerat som så att vi ska göra en inspelning som låter så bra att den är möjlig att ge ut på skiva. Vi hade vid det laget bara repat 2-3 månader. VI pratade i replokalen om hur många låtar det var möjligt att sätta på en dag och då vår trummis Johann är extremt snabblärd och har ett otroligt bra minne hade jag goda förhoppningar om att det skulle bli rätt många låtar. Johann sa att han med något annat band hade satt 7 låtar på en dag men att mer än så var omöjligt.

Dagen för inspelningen höll vi ett relativt ostressat tempo. Från det att vi anlände till studion till att vi satt ett ljud tog det c:a 3 timmar och efter lunch började vi spela in. Efter att ha satt 14 låtar!!!!!, varav många förstatagningar, hade vi fortfarande tid över och funderade över vad vi skulle spela härnäst och insåg att vi inte hade hunnit repa in fler låtar. Av dessa 14 hamnar 12 på den kommande skivan och 2 återfinns på EPn Unzip To Rock! Allt är spelat utan clicktrack och trots att tempot flyter lite i låtarna så gick det på flera ställen utmärkt att i efterhand klippa in t.ex. ett trumfill från en annan tagning utan att ens timestretcha 🙂

Resten är inspelat in min hemstudio där jag använder mig av Cubase 5.5. Det mesta har passerat en Golden Age Pre-73 och all sång är inspelad med antingen en Röde NT2-a eller en Shure Sm58.

Följande mikrofoner användes vid truminspelningen:

  • Bastrumma AKG D112 och Audio-Technica ATM25
  • Virvel Shure SM57 och Sennheiser MD441
  • Pukor Beyer M420N© och Beyer M201
  • Överhäng Neumann KM 184
  • Rumsmickar AEA R84 och SE Electronics SE3
  • Trashmick gammal Beyer
  • Hihat ElectroVoice RE20

Inspelat genom studions Neve VRP 60.

Material för nedladdning:

https://dl.dropbox.c...alunar_full.zip eller

http://dl.dropbox.co...alunar_full.zip

Låt tävlingen börja!

Redigerat av joachime
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för tempo på låten? Och i vilken samplingsfrekvens?

Låten spelades in utan metronom/klick så det varierar. Men det följer med ett klicktrack i mixpaketet som är skapat i efterhand.

Samplingsfrekvensen är fyrtellifyra komma en killehertz.

Fin luva btw.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att veta

Inför omröstning kommer bidragen att normaliseras på motsvarande sätt som funktionen volymutjämning i iTunes och Spotify. De justerade bidgragen bitreduceras även till 16 bitar med dither.

Det innebär att stenhårt limiterade bidrag antagligen kommer sjunka i RMS medan helt okomprimerade mixar får sig en touch av brickwalllimiter. Detta för att lyssnaren ska få en mer jämn lyssningsupplevelse och förhoppningsvis kunna bedöma bidragen på en mer likvärdig grund.

Jag ser ingen anledning till ytterligare signalbehandling från min sida. Återkommer om det skulle bli aktuellt.

Härligt initiativ. Det är inte rentutav så att vi ska låta bli att limitera bidragen då? Och istället uppmana folk att hålla sig under nollan? Ser gärna att vi inte stödjer loudness war.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte rentutav så att vi ska låta bli att limitera bidragen då? Och istället uppmana folk att hålla sig under nollan? Ser gärna att vi inte stödjer loudness war.

Poängen med volymnormalisering är att man i princip inte tjänar något på att pressa nivåerna. Men om man vill ha det soundet ska man ha möjlighet att skaffa det. Så nej, det blir inget limiterförbud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra val av låt, ska bli roligt!

Jaäpp, vart spännande att köra första genomlyssningen.

Nu ska jag färglägga alla spår bara för det... 😛

[...] Och istället uppmana folk att hålla sig under nollan? Ser gärna att vi inte stödjer loudness war.

mvh Jon

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med volymnormalisering är att man i princip inte tjänar något på att pressa nivåerna. Men om man vill ha det soundet ska man ha möjlighet att skaffa det. Så nej, det blir inget limiterförbud.

Man kan ju ha på vad för bös man vill på mastern för att mosa till det bäst man vill, tills man skjuter kolvarna ur toplocket. Men kanske sänka masterregeln ett par dB även om man nu har yberkomprimerat brickwall /hittepå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så där ja. Nu är det bara att tanka ned filerna och börja så smått i helgen. Får bli en eller annan julöl där emellan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs som fan 🙂

Kanske bör beskriva hur röstningen är tänkt att gå till. Förra gången röstades det i två kategorier ett för bästa mix och ett för bästa produktion.

Finns det nån dylik tanke den här gången?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Najs som fan 🙂

Kanske bör beskriva hur röstningen är tänkt att gå till. Förra gången röstades det i två kategorier ett för bästa mix och ett för bästa produktion.

Finns det nån dylik tanke den här gången?

Tycker för min del att man kunde skippa produktionskategorin, mixning räcker gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja. Nu är det bara att tanka ned filerna och börja så smått i helgen. Får bli en eller annan julöl där emellan. 🙂

Hörrudu du unge man, slog vi inte fast i en, numera låst tråd, att det var julmust som var grejen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För att delta i tävlingen behöver man vara forummedlem, registrerad senast dagen innan tävlingens start, dvs 18 december 2012.

Det är nog läge att jag förklarar den regeln.

Tävlingen är tänkt att vara för och av forummedlemmar. Förra omgången gav 37 stycken bidrag och det stod tydligt att fler bidrag än så är svårt att hantera.

Därför bestämde jag mig för att vara tydlig med vem som kan och vem som inte kan delta den här gången.

Beklagar om det lämnar några mixsugna utanför tävlingen. Ber er att ha tålamod till nästa omgång.

Sedan finns det ju inget som hindrar att ni laddar hem materialet och mixar det ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...