Jump to content
Annons

Aviciis studio


ramoand

Recommended Posts

Fick syn på en bild på Avicii när han sitter i sin studio (se bifogad bild). Rummet är väldigt litet, har typ ingen akustikbehandling och det verkar som att det är betongväggar.

Borde det inte bli väldiga problem med akustiken då?

post-14165-0-83284000-1351021798.jpg

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixjobbet görs nog mycket möjligt av någon på Universal så det kanske inte är så viktigt hur det låter i studion.

ja, om man bara bygger lego med färdig tuggade ljud så kan inget utanför påverka. Och sedan är det någon mannan som mixar, någon annan stans.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen aning om du var ironisk eller inte. Avicii är en väldigt duktig houseproducent och man kan komma väldigt långt i en produktion med ett gäng hörlurar, ett par högtalare oavsett akustik, bra öron samt lite referenslåtar att jämföra med. Men jag kan tänka mig att mixen färdigställs någon annanstans. Produktion och mix är inte ju nödvändigtvis samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket möjligt att han mixar allt han gör. Min bror sitter i en betongbunker med typ 0 akustik behandling och hans mixar låter grymt. Så man kan absolut lära sig sitt rum.

Hade jag varit Avicci dock så hade jag köpt en massa grym utrustning och haft ett grymt rum just because 😄

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog med största sannolikhet antag att han har flyttad.

Vore jag han hade i alla fall jag gjort det , Skulle ju tex inte vilja ta ned Madonna in i den studion.

Detta fotot la han ut på Facebook igår med texten "Äntligen tillbaka i studion". Så det borde vara där han har sin studio.

Det är ju många houseproducenter som mixar och mastrar sina egna grejer idag. Om Avicii gör det vet jag inte men det borde inte vara helt osannolikt. Om han nu inte mixar själv, varför har han då ett par feta krk-monitorer och ett par genelec-monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om han nu inte mixar själv, varför har han då ett par feta krk-monitorer och ett par genelec-monitorer?

För att han vill ha gött ljud när han jobbar med musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Olika karaktär kanske.

Stora fetingar för umph och kontrolllyssna mellanregister i Genelec?

Jag har två lyssningar, små skitlådor plus mina huvudmonitorer med subbas.

Fast egentligen tre, jag slår av subben ibland 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika karaktär kanske.

Stora fetingar för umph och kontrolllyssna mellanregister i Genelec?

Möjligt, men verkar som båda två paren är fetingar.

Är det inte lite onödigt att skaffa fler högtalare/monitorer om man inte har akustikbehandlat rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alla jobbar vi på olika sätt, jag har aldrig haft någon akustikbehandling i min hemstudio. Har gått fint hittills.

Har du högtalare någon annanstans i hemmet? Hur funkar det utan akustikbehandling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite onödigt att skaffa fler högtalare/monitorer om man inte har akustikbehandlat rummet?

Man kan också vända på det. Med rätt högtalare i ett optimalt akustiskt anpassat rum minskar behovet att referenslyssna i olika högtalare.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta fotot la han ut på Facebook igår med texten "Äntligen tillbaka i studion". Så det borde vara där han har sin studio.

Det är ju många houseproducenter som mixar och mastrar sina egna grejer idag. Om Avicii gör det vet jag inte men det borde inte vara helt osannolikt. Om han nu inte mixar själv, varför har han då ett par feta krk-monitorer och ett par genelec-monitorer?

Krk är hans egna som han haft sen innan han blev känd, genelecs köpte arash peynouri hans manager för han hört av andra att de är det som "gäller", tim använder sina krk och sällan genelecs, som jag förstått och hört från andra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...