Jump to content
Annons

Hörlurar!


Peder

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa hörlurar! (... och vet att man kan lyssna själv 😉)

Jag vill ha slutna och så "korrekta" som möjligt samt även så bra och djup bas som möjligt! Får kosta max 3,000:- men helst under 1500:- (5,4,3,2, 100:-)

Vilka är alternativen, har ni ngn personlig favorit att rekommendera?

(Dom jag har nu är Sennheiser HD-600 men dessa har ingen bas samt Technics RP-DJ1200 men dessa gör ont på öronen efter ca 1 timmes användning!)

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar Ultrasone HFI-650 skarpt. De har en ljudkaraktär som är ganska lik Sennheiser HD 280 Pro, men med lite mer bas utan basen är överdriven, som den är i väldigt många lurar annars. De är också skönare att ha på sig. HD 280 Pro var mina favoritlurar för sånginspelning innan jag testade Ultrasone...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska köpa hörlurar! (... och vet att man kan lyssna själv 😉)

Jag vill ha slutna och så "korrekta" som möjligt samt även så bra och djup bas som möjligt! Får kosta max 3,000:- men helst under 1500:- (5,4,3,2, 100:-)

Vilka är alternativen, har ni ngn personlig favorit att rekommendera?

(Dom jag har nu är Sennheiser HD-600 men dessa har ingen bas samt Technics RP-DJ1200 men dessa gör ont på öronen efter ca 1 timmes användning!)

MVH-Peder

DEt enda som är bättre än HD 600 är HD 650; och vill du inte använda din HD är loppet kört, så att säga. Du är alltså ute efter en annan "ljudbild". Kolla in hörlurstestet i förra/förr-förra Studio, tycker jag. Eller köp helt enkelt ett par AKG 240. De passar alltid vid populärmusikmixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

en jättepersonlig avvägning skulle jag vilja påstå.....kör själv med både AKG 240 och sennheiser HD250II....båda är bra på sitt sätt....! Sök på hörlurar så får du nog upp vlädigt mkt i ämnet...det har diskuterats mkt tidigare.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna det, men jag har sammanfattat lite tankar om några olika lurar i mitt recensionsforum (där det hade varit trevligt om fler ville plita ner vad de tycker... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

p_eversound (oregistrerad)

HD 280 Pro är mycket prisvärda tycker jag. Det enda dåliga med dem är att de "förskönar" ljudet något och ger då inte en helt ärlig ljubild. Men bra som all-around hörlur. Basen är bra i dem tycker jag, men allt är ju relativt (enligt Einstein iallafall eller var det Newton? 😉 )...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Lamm får tacka bagge för alla svar. Tack 😉! Får kolla in AKG 240/271 och HD-250II(280 PRO samt HFI-650! Skulle nog sitta nöjd med HD600 om det

inte var för basen(... var är du?) möjligen HD650 och förstås att spela in med HD600 och mikrofon det låter roligt då dom ju är Hel-öppna!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Ultrasone HFI-650 skarpt. De har en ljudkaraktär som är ganska lik Sennheiser HD 280 Pro, men med lite mer bas utan basen är överdriven, som den är i väldigt många lurar annars. De är också skönare att ha på sig. HD 280 Pro var mina favoritlurar för sånginspelning innan jag testade Ultrasone...

Jag tycker precis tvärtom!

Link to comment
Dela på andra sajter

i andra trådar om hörlurar har jag hamrat in budskapet: Beyerdynamic DT 150. Varför? Sök och Du skall finna!

Gick du och köpte DT150 igen?

Nej! Allvarligt talat måste jag lyssna runt lite. Har äskat på 10 nya lurar á 3 000/styck. Får jag pengarna så får vi se. Dock har DT 150 varit fantastiska och håliit för 10 års hårt arbete och vid höga volymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Har sett till och lyssna vid kompisbesök och på hifibutiks dito, kvar återstår nu bara 2st ifrån listan (bortsett ifrån HD-600/650) och dessa är...

ta-ta-da-taaA: Beyerdynamic DT 250 samt 150 och det lutar åt 150 som även hade annan karaktär på soundet så man då får ytterligare en

"betraktnings-vinkel" på ljudbilden! (Lite synd att 250 är billig i Sverige medan 150 är dyr - kanske får ta och göra mitt första tysklandsinköp?)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte 7st Beyerdynamic DT770 Pro på rekommendation (inte mitt beslut). Efter ett par dagars lyssnande kom vi till slutsatsen att de är oanvändbara. Skum bas. Riktigt skum bas och allmänt konstig.

Om någon vill ha bra pris på beggade DT770 så är det bara att höra av sig med PM...

Hoppas andra Beyerlurar är bättre. Jag är tillbaka till mina trogna Koss 4aa. Fan t.o.m. mina Koss Portapro är rakare än DT770!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Beyer Dynamic DT-231, och jag måste säga att de är riktigt grymma.. Helt klart ett av mina bästa köp. Neutraliteten kan jag inte svära på mitt liv för, men om man jämför dem med andra tror jag de står sig mkt bra.. Dock har de några år på nacken, så det får väl isf bli motsvarande lur idag då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på Er!

Jag går också och letar efter ett par bra hörlurar, tänkta att användas vid inspelning av amatörfilm. Jag har ett par gamla AKG 240M som låter hyfsat och sitter skönt, men dels så är de alldeles för öppna (släpper in externt ljud) och dels så är de lite tungdrivna för enkla hörlursförstärkare i DV-kameror.

Beyerdynamic DT 250 ligger nu nära till hands för inköp. Dock finns den i två versioner, med 80 ohm resp. 250 ohm impedans. Har jag förstått det rätt att jag ska välja 80 ohm för att den ska bli så lättdriven som möjligt? Är det någon skillnad på dessa lurar i övrigt?

/T.R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

AKG 271 är super bra! Köpte dom via nätet från Tyskland.

http://www.musik-service.de/ProduX/Recordi..._Headphones.htm

Beställde på en söndag, leverans på onsdag (tre dagar) ända fram till min hemadress.

Körde tidigare med öppna trådlösa Philips hörlurar som genererade massor med statistikt brus.

Enda nackdelen är att dom kan bli ganska svettiga efter en tids användning.

Ett plus är att man lätt kan byta sladd till luren. Jag har en tendens att ständigt köra över sladden med min hjulförsedda kontorsstol.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl enbart en smaksak vad man själv gillar att lyssna genom. Föreslår att man provar igenom i butiken men en rejäl EQ så att man ordentligt kan lyssna igenom allt.

Själv kör jag Beyer DT250

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Om man nu kan lita på tester...så skulle jag inte välja någon av de två du länkade. Skall inte frekvenskurvan vara så rak som möjligt? Men jag fattar att du vill ha bas...

Lustigt detta med märket Ultrasone - antingen älskar man eller hatar dem sägs det. Jag ska själv köpa lurar så småningom, Sennheiser har alltid varit favoriten!

Kan man verkligen tycka att de inte är fantastiska? Jag tror den hette Reference 800 eller nåt sånt?! Den var ju hästlängder bättre än Koss Pro. Båda runt 2000;-.

(Test i HiFi-butik, ett-till-ett-test, år 2001).

Ett märke som väl inte nämnts här är SONY. Har du kollat in dem? De har naturligtvis några även i prisklassen över 1000;-. Vet inte modellbeteckning bara...

Själv kör jag med slutna Sony MDR-V3 f.n. Enkla, billiga.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på frekvenssvaret hos Sennheiser HD280 Pro, som är väldigt uppskattad på många håll, så är det inte förvånande att jag tyckte att karaktären var ganska lik när jag provade HFI-650. Jag tyckte också att basresponsen var bättre i Ultrasone - och det visar sig också i kurvorna, eftersom Sennheiser faller snabbare i botten...

Inte ens de som enligt Headphone, är världens bästa lurar, Sennheiser HD 650, kommer särskilt nära att vara raka i frekvenssvaret - men de är ju lite jämnare än de andra som har nämnts. Med andra ord kan man inte stirra sig blind på att frekvensgången ska vara "rak" för att det ska låta bra... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, inte för att det ska låta bra... dock om man vill ha hörlurar som alternativ till monitorlyssning kan man ju inte ha dessa absurda dippar/peakar,

fast jag är skeptisk till kurvorna och ett ex är att enligt dessa har HD600 basåtergivning som värsta 15"-Subbasen, ingenting som jag har märkt 😛!

Skillnaderna mellan vänster/högerhörlur är även dem absurda som exempelvis i HD-600-kurvornas fall påstås vara ca 7 dB vid ca 25 Hz??

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

...men lurar ÄR inte ett alternativ till monitorlyssning - utan bara ett komplement, enligt min mening. Med tanke på att jag gillar ljudbilden i HFI-650, så skulle jag ändå kanske kunna våga mig på en slaskmix med dem - men jag skulle aldrig fundera på att köra enbart med lurar om tanken är att det ska bli ett bra resultat...

Ultrasone-lurarna är väldigt bra för monitorlyssning vid sånginspelning, eftersom de dämpar 30dB och är bekväma att ha på sig. Sennheiser HD280 Pro är lite bättre, med sina 32dB - och de flesta får faktiskt se sig omkörda där - även vissa som påstås vara "extremt dämpande"... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, förlåt uttryckte mig lite slarvigt!

Menar att ibland kanske man tvingas att hörlursmixa ifall man är på resande fot eller om monitorerna går sönder eller nåt!

Om kravet #1 är att lurarna låter bra kommer tonal-neutralitet in precis efter, på andra plats!(?)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...