Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Har ett annat problem , det har visat sig att mina golv inte alls är speciellt raka vilket gör det problematiskt att få stativen att stå stabilt, hur ska man lösa det tro ???

Jag har funderat lite olika ideer, en av dom att lägga någon platta under själva fötterna på stativen. Den andra iden är att använda sådan där Häftmassa..Tanken med det är att tyngden i sig ska forma häftmassan så det inte blir något "glapp" mellan golvet och foten..så att dom att ligga stabilt. något måste iallafall göras.

Hade nog inte haft samma problem om jag hade använt dessa, men å andra sidan är dessa så vassa så det blir fula märken på golvet.

customize_clip_image004_0001.gifcustomize_clip_image002_0005.gif

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett annat problem , det har visat sig att mina golv inte alls är speciellt raka vilket gör det problematiskt att få stativen att stå stabilt, hur ska man lösa det tro ???

Jag har funderat lite olika ideer, en av dom att lägga någon platta under själva fötterna på stativen. Den andra iden är att använda sådan där Häftmassa..Tanken med det är att tyngden i sig ska forma häftmassan så det inte blir något "glapp" mellan golvet och foten..så att dom att ligga stabilt. något måste iallafall göras.

Hade nog inte haft samma problem om jag hade använt dessa, men å andra sidan är dessa så vassa så det blir fula märken på golvet.

customize_clip_image004_0001.gifcustomize_clip_image002_0005.gif

Gammal "klassiker med spikes är ju att lägga ett mynt under varje spets eller något annat som skyddar golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammal "klassiker med spikes är ju att lägga ett mynt under varje spets eller något annat som skyddar golvet.

Jaa, nu är det ju dessa fötter jag har, tror att t.e.x en femma är mindre lämpad för dessa fötter, förmodligen för liten..

Men idén är god, att hitta någon extremt plan yta som man kan lägga under varje fot.

Är dessa fötter jag har, dom ser förmodligen större ute i verkligheten än på bilden. Ja du ser ju på min bild på förra sidan annars. Nu gäller det bara att jag hittar 6 st metallskivor med exakt samma tjocklek, och som är spikraka. och inte böjs enkelt.

customize_clip_image002_0000.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

En svartmålad plywoodbit under stativet, då kan du köra med spikes utan fara för golvet...

Grejjen är att jag inte vill köra spiksen..dom följde med gratis, gummi fötterna ska vara bättre, och betalade drygt 800 kr för dom.

Men det krävs som sagt stora krav att man har en väldigt plan yta som fötterna står på om det ska bli stabilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha det helt plant så gjuter du en sockel av flytspackel när du mätt vart högtalarna ska stå.

Garanterat i våg!

Piiiz!

/Mojje

Ja kanske vore något.

Fick mail från Towersonic, han rekommenderade mig att jag skulle gå och köpa cementplattor i byggaffär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mail från Towersonic, han rekommenderade mig att jag skulle gå och köpa cementplattor i byggaffär..

Det låter inget vidare att du ska behöva dra in cementplattor i lägenheten.

Förresten undrar jag hur ett tripod kan stå ostabilt. Konstruktionen borde vila på tre punkter.

Eller är det fler (än tre) fötter per stativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inget vidare att du ska behöva dra in cementplattor i lägenheten.

Förresten undrar jag hur ett tripod kan stå ostabilt. Konstruktionen borde vila på tre punkter.

Eller är det fler (än tre) fötter per stativ?

Ja det känns väl inte direkt som den mest bekväma lösningen att gå och köpa cement plattor.

Samt att jag då även måste justera höjden på stativet igen, vilket är ett tvåmans jobb.

Ja det beror på vad man anser vara ostabilt, men om t.e.x ett av fötterna är i luften pga av golvet inte är 100% plant så anser

jag inte att det är helt stabilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det känns väl inte direkt som den mest bekväma lösningen att gå och köpa cement plattor.

Samt att jag då även måste justera höjden på stativet igen, vilket är ett tvåmans jobb.

Ja det beror på vad man anser vara ostabilt, men om t.e.x ett av fötterna är i luften pga av golvet inte är 100% plant så anser

jag inte att det är helt stabilt.

Snälla, förklara för mig hur en fot av tre kan hänga i luften?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du? Även om det lutar rejält hamnar ingen fot i luften. Det är nog lite det som är tanken med att det är ett trebent stativ.

Nää du får gärna komma hit och kolla 🙂

Men du får inte plats med en en krona i glipan..så jävligt liten glipa som sagt..kanske 1 mm.

Hade lätt släpat hem 2 betongplattor å ställt grejerna på!

Okej, ja det kanske får bli så då..Det får bli två jävligt stora betongplattor isånnafall... att ha en liten platta

för varje fot är nog ingen bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pga av golvet inte är rakt ?

Men vi snackar om typ milimetrar nu...

Jag måste få se en bild för att förstå. Sitter fötterna på rad..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det låter verkligen konstigt. Om det är 3 fötter, så innebär det ju att hela stativet står och balanserar på 2 fötter om den tredje foten hänger i luften. Det är ganska omöjligt, så jag antar att det finns fler än 3 fötter i så fall...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det låter verkligen konstigt. Om det är 3 fötter, så innebär det ju att hela stativet står och balanserar på 2 fötter om den tredje foten hänger i luften. Det är ganska omöjligt, så jag antar att det finns fler än 3 fötter i så fall...?

Högtalaren kanske svävar..? Det ger dålig spatial upplösning i djupled har jag läst. Eller hört.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flyttat position på stativen nu och nu är alla fötter i golvet. Men det är ganska rangligt, dvs det rör sig ganska mkt, jag kan bara anta att det kommer göra stor skillnad när man fyller rören med sand, samt att högtalrna väger också. Ska bli intressant att se.

EDIT: Tror kan ha att göra med att man ska skruva dit en skruv bå botten på röret typ sist...tror det kan vara den som gör.att det det är lite rangligt.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skruvat dit skruvarna så hårt jag kan...men jag har kommit fram till varför stativet rör på sig om man vickar lite på det..måste ha att göra med att själva arc konerna inte är totalt hårda..dom är lite mjuka då dom är gjorda av gummi...

svaret jag fick..var

"the ARC ( cones ) , absorbs vibrations and reduce movement to and from the

monitors, they act as spring

shock absorbers, I know it is difficult to imagine as how they do this, but

yes... there will be a minimum movement if you push the stands hard enough

!.

like anything else , if you push forcefully, anything will eventually move

!.

the technical concept behind it is complex, the most important point is that

your stands and the floor is all levelled.

The ARC cones are not a first choice for every set up, it is all relative

to the mass and weight of monitors and stands.

I hope you achieve a good sonic response, that is what it really matters.

the sand is also very important ! as it will add extra weight mass, to make

the whole set up perfect.

once everything is fully screwed and heavy , the stands should become very

strong and solid.

You could also try one stands with the spikes + discs... and compare.

the pads should lift up easily and reposition again. but ...try first

without them , see if the pads in the monitors are sufficient for the job,

too much

isolation padding sometimes can add unnecessary movement.

"

Köper ni konceptet...med dessa gummikonera är stativet allt annat än helt stabilt, men vad jag förstår så är det själva meningen ? för att absorbera vibrationerna.. ? hur nu det går ihop.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...