Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Jag är säker på att jag mätte rätt.

Jag hade högtalarna så som du beskriver, helt raka med endast diskanten invriden mot sweetspoot ca 30 grader.

Jag vred också upp diskanten men tyckte inte att det vart helt bra.

Vad jag kunde se på min mätning gemfört med monitorer jag har haft och har var att det såg ut som att den rullade av ganska mycket brantare från 13-14K och uppåt.

Jag tror att det är det jag upplevde som lite konstigt.

Kan ju vara så att jag inte gillar karaktären på den diskanten helt enkelt och att det inte har nått att göra med mätningen??

Hur som så ställer jag mig lite frågande till varför dom bara går till 18K??

Dom låter väldigt bra men inte i samma klass som en del annat och då tänker jag mest på upplösningen.

Simma cool

Jag skulle väldigt gärna vilja att du tog upp det i trident HG3 tråden på Gearsluts där också skaparen av högtalarna gärna svara på dina frågor. Det du beskriver har ingen annan nämnt innan så något måste vara fel ? om inte annat så vore ju intresserad av att höra Harvy's förklaring till detta.

18K var en kompromiss, han hade provat många olika drivers..men bara den som gick upp till 18k gav bra resultat..men som nämnts tidigare..ingen normal människa hör över 18k, och framför allt inte musiker och producenter som hör sämre än genomsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

18K var en kompromiss, han hade provat många olika drivers..men bara den som gick upp till 18k gav bra resultat..men som nämnts tidigare..ingen normal människa hör över 18k, och framför allt inte musiker och producenter som hör sämre än genomsnittet.

fast fortfarande kvarstår frågan vad som menas med att den "går upp till 18k"

i många fall har det redan fallit 10dB när man säger så

finns nån riktig kurva att titta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle väldigt gärna vilja att du tog upp det i trident HG3 tråden på Gearsluts där också skaparen av högtalarna gärna svara på dina frågor. Det du beskriver har ingen annan nämnt innan så något måste vara fel ? om inte annat så vore ju intresserad av att höra Harvy's förklaring till detta.

18K var en kompromiss, han hade provat många olika drivers..men bara den som gick upp till 18k gav bra resultat..men som nämnts tidigare..ingen normal människa hör över 18k, och framför allt inte musiker och producenter som hör sämre än genomsnittet.

Cool!

Ja jag kanske ska ta upp mina synpunkter där?

Är helt med på att vi normala dödliga inte hör nått över 18K.

Var mest intresserad över varför (18k) och det fick jag ju svar på av dig:).

Vad tycker du själv om dom?, monitorer/högtalare är ju mycket tycke och smak.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool!

Ja jag kanske ska ta upp mina synpunkter där?

Är helt med på att vi normala dödliga inte hör nått över 18K.

Var mest intresserad över varför (18k) och det fick jag ju svar på av dig:).

Vad tycker du själv om dom?, monitorer/högtalare är ju mycket tycke och smak.

J

Joo det kan du göra, eller jag var så ivrig så jag har redan frågat honom det 🙂

Jag har inte provat ännu.. Jag måste köpa kablar... väntar på att jag ska få pengar till kablar..som kommer kosta några tusen... Aes kablarna är svindyra 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

dogsslck8.jpg

Jag hörde 16 sist jag kolla tror jag... men sanningen är att man inte vågar

kolla hur mkt man hör nuförtiden lär ju knappst bli bättre 🙂

Suger att göra sånna test 🙂

Nästan alla blir ju besvikna, då alla tror dom har hundöron och hör "bäst"

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo det kan du göra, eller jag var så ivrig så jag har redan frågat honom det 🙂

Jag har inte provat ännu.. Jag måste köpa kablar... väntar på att jag ska få pengar till kablar..som kommer kosta några tusen... Aes kablarna är svindyra 🙁

I see!

Men du menar alltså att du inte har provat dom än fast du har dom???

Går alldeles utmärkt att köra dom med ett par kablar för ett par hundra 🙂

Skämt å sido, jag hade aldrig kunnat låta bli om jag var du.

Vi kan väl fortsätta diskutera när du har lyssnat på dina monitorer.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I see!

Men du menar alltså att du inte har provat dom än fast du har dom???

Går alldeles utmärkt att köra dom med ett par kablar för ett par hundra 🙂

Skämt å sido, jag hade aldrig kunnat låta bli om jag var du.

Vi kan väl fortsätta diskutera när du har lyssnat på dina monitorer.

J

Joo högtalarkablarna är inte så dyra,tänkte köpa Mogami, men vill köpa alla kablar på samma gång då jag ändå måste ha det för att koppla ihop allt.

Jo jag är ivrig att prova men vill också få allt rätt från början så jag får första bästa upplevelse första gången 🙂

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hopp!

Nu har jag haft ett par HG3 i studion på prov.

Tyckte dom var bra, bland det bättre jag haft i studion.

Bra bas, fin mid men det var nått i diskanten jag inte gillade.

Det jag kunde se när jag mätte upp dom i mitt rum var att dom rullade av rätt kraftigt från ca 13-14k och uppåt.

Tror det var det jag inte gillade.

Ska dock säga att dom var väldigt bra gemfört med mycket annat jag har haft här.

Men dom rår inte på mina Ino pr10s med Velodyne sub = HG3 var inte lika linjära och hade inte lika bra upplösning osv.

Betyg 8 av 10 🙂

Simma cool

Här får du ditt svar av Harvey Gerst skaparen av monitorerna.

"If the Swedish guy is having high end problems, there's something wrong with the room, his measurements, his test equipment, or the speakers.

The HG3's do not roll off sharply around 13 to 14 KHz. The tweeters are very flat to around 19 Khz. Using some speaker manufacturers tolerances, I could have claimed 30 Hz to 20 KHz, but I tried to accurately portray what the speakers really put out.

If the Swedish guy is having high end problems, there's something wrong with the room, his measurements, his test equipment, or the speakers. Some early speakers went out with the wrong feedback resistor for the cylinder amp, but that would affect both the tweeter AND the mid-range speaker.

The High and Mid knobs are just volume controls for their speakers; they raise or lower the overall level for each of the cylinder speakers."

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får du ditt svar av Harvey Gerst skaparen av monitorerna.

"If the Swedish guy is having high end problems, there's something wrong with the room, his measurements, his test equipment, or the speakers.

The HG3's do not roll off sharply around 13 to 14 KHz. The tweeters are very flat to around 19 Khz. Using some speaker manufacturers tolerances, I could have claimed 30 Hz to 20 KHz, but I tried to accurately portray what the speakers really put out.

If the Swedish guy is having high end problems, there's something wrong with the room, his measurements, his test equipment, or the speakers. Some early speakers went out with the wrong feedback resistor for the cylinder amp, but that would affect both the tweeter AND the mid-range speaker.

The High and Mid knobs are just volume controls for their speakers; they raise or lower the overall level for each of the cylinder speakers."

Cool, haha.

Jag förstår vad du försöker förmedla till mig:)

Om det är så som han beskriver så litar jag på det till hundra, han om nån borde ju ha mest koll:)

Vi plockar bort det jag sa om mätningen ur sammanhanget = Jag upplevde ändå att diskanten inte riktigt var i min smak.

Dom lät verkligen kanon, inget snack om det = men jag har bättre monitorer.

(Jag ifrågasätter inte hans konstruktion, känns lite som att du beskrev det så för honom???)

Jag ville bara beskriva mina upplevelser av monitorerna här i forumet då den här tråden ju faktiskt handlar om HG3.

Om jag var du så skulle jag ta och lyssna på dom.

Ska bli kul att höra vad du själv tycker.

Jag tror du kommer bli super nöjd.

Simma bäst

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

(30000kr för högtalare enl nån postning här!!! Kanske motiverat om man mixar proffsigt. Måste dock kännas lite surt att veta att de flesta sedan lyssnar med de lurar som följde med mobilen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

(30000kr för högtalare enl nån postning här!!! Kanske motiverat om man mixar proffsigt. Måste dock kännas lite surt att veta att de flesta sedan lyssnar med de lurar som följde med mobilen.)

Inte surt alls, utan då vet man att det kommer att låta bra även hos de som har bra anläggningar att lyssna i. Med sämre monitorlyssning kan man ju bara vara säker på att det låter ok hos de som har upp till samma klass på sin lyssning...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Bump!

Jag kopplade in högtalarna igår, det är för tidigt att yttra sig angående ljudet, då jag inte orkat ställa dom i rätt position/sweet spot osv...Men jag kan sammanfatta det som en maffig upplevelse hittils..är ju inte direkt van a med så här bra ljud i högtalrna..... men får återkomma med min slutgiltiga åsikt efter jag lyssnat igenom min musik samling när jag har haft högtalarna i swetspot osv.. Hoppas dom funkar till alla former av musik.

Rv8Et0w.jpg

Redigerat av Ekstasis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sitter uppe dygnet runt och lyssnar på högtalarna... har inte som sagt ställt dom i rätt position ännu då det är ett jävla meck och experimenterande fram och tillbaka..men får ta och göra det snart...tänkte köra 1.5 meter mellan högtalarna...

Hoppas verkligen jag har fått rätt höjd på högtalarna då det är ett jävla meck att hålla på och fixa med stativen igen...

Just nu fokuserar jag mest på att njuta av musiken...för musiken låter som jag aldrig hört det förr..så vill köra igenom mina favorit plattor..har blivit mest ambient nu..

Men jag kan redan nu säga hur imponerad jag är även när jag inte har någon sweetspot... trodde aldrig man skulle komma så här nära "hörlurar" när det kommer till snabbhet i transienter och detajer. På sätt och vis låter det som man lyssnar på ett par väldigt stora hörlurar, men i positiv bemärkelse då...imaging är fantatiskt...spatiala effekter osv blir man nästan smått snurrig av på ett bra sätt... Det är väldigt lätt att bli helt hypnotiserad av ljudet...

Trummor tycker jag utmärker sig på dessa högtalarna..fy fan vad bra alla trummor låter..

Väntar med att lyssna på mer extrem musik när jag ställt högtalarna i rätt position,..då tror jag kan få basen lite mer tight...det var vad jag läste i SOS recensionen iallafall..

Allt är igentligen klockrent, det enda som återstår att analysera djupare är dom extremt höga diskant tonerna hur dom leverar...men tror även detta kommer förändras med sweet spot...då tror jag diskanten kommer låta ännu bättre..

Men är ändå helt imponerad över hur snabba och detaljrika högtalarna är.

Får se med tiden om jag kan komma på något kritik...Dom kan nog av vissa ses som "glädjehögtalarna" , jag har spelat några av mina egna inspeningar som jag vet är exremt "harsh" då jag laggt på exdtremt mkt treble på tube saturtor pluggen t.e.x.. skärde i öronen i mina hörlurar lät något snällare i högtalarna inte alls lika vasst..Och det är enbart den övre mest extrema diskanten jag snackar om... Så det är väl detta jag behöver reda ut mera.. om diskanten är för snäll/varm.. så högtalarna kanske är lite för förlåtande... eller så är det så att det inte är jag som lärt mig lyssna på dom och att dom skär så hörs det på ett mer subtilt sätt..

Får se om jag lyckas få lite vassare diskant sedan när jag har dom i sweetspot, och kanske finns möjligthet att Öka Treble ljudnivån med 1dB om det nu skulle behövas...Diskanten låter väldigt varm, och behaglig att lyssna på...är väldigt svårt att bedömma dessa högtalare..dom låter så extremt olika beroende på vilken musik stil man spelar...

Redigerat av Ekstasis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sitter uppe dygnet runt och lyssnar på högtalarna... har inte som sagt ställt dom i rätt position ännu då det är ett jävla meck och experimenterande fram och tillbaka..men får ta och göra det snart...tänkte köra 1.5 meter mellan högtalarna...

Hoppas verkligen jag har fått rätt höjd på högtalarna då det är ett jävla meck att hålla på och fixa med stativen igen...

Just nu fokuserar jag mest på att njuta av musiken...för musiken låter som jag aldrig hört det förr..så vill köra igenom mina favorit plattor..har blivit mest ambient nu..

Men jag kan redan nu säga hur imponerad jag är även när jag inte har någon sweetspot... trodde aldrig man skulle komma så här nära "hörlurar" när det kommer till snabbhet i transienter och detajer. På sätt och vis låter det som man lyssnar på ett par väldigt stora hörlurar, men i positiv bemärkelse då...imaging är fantatiskt...spatiala effekter osv blir man nästan smått snurrig av på ett bra sätt... Det är väldigt lätt att bli helt hypnotiserad av ljudet...

Trummor tycker jag utmärker sig på dessa högtalarna..fy fan vad bra alla trummor låter..

Väntar med att lyssna på mer extrem musik när jag ställt högtalarna i rätt position,..då tror jag kan få basen lite mer tight...det var vad jag läste i SOS recensionen iallafall..

Allt är igentligen klockrent, det enda som återstår att analysera djupare är dom extremt höga diskant tonerna hur dom leverar...men tror även detta kommer förändras med sweet spot...då tror jag diskanten kommer låta ännu bättre..

Men är ändå helt imponerad över hur snabba och detaljrika högtalarna är.

Får se med tiden om jag kan komma på något kritik...Dom kan nog av vissa ses som "glädjehögtalarna" , jag har spelat några av mina egna inspeningar som jag vet är exremt "harsh" då jag laggt på exdtremt mkt treble på tube saturtor pluggen t.e.x.. skärde i öronen i mina hörlurar lät något snällare i högtalarna inte alls lika vasst..Och det är enbart den övre mest extrema diskanten jag snackar om... Så det är väl detta jag behöver reda ut mera.. om diskanten är för snäll/varm.. så högtalarna kanske är lite för förlåtande... eller så är det så att det inte är jag som lärt mig lyssna på dom och att dom skär så hörs det på ett mer subtilt sätt..

Får se om jag lyckas få lite vassare diskant sedan när jag har dom i sweetspot, och kanske finns möjligthet att Öka Treble ljudnivån med 1dB om det nu skulle behövas...Diskanten låter väldigt varm, och behaglig att lyssna på...är väldigt svårt att bedömma dessa högtalare..dom låter så extremt olika beroende på vilken musik stil man spelar...

Kul att du verkar nöjd!
Link to comment
Dela på andra sajter

Får se om jag lyckas få lite vassare diskant sedan när jag har dom i sweetspot, och kanske finns möjligthet att Öka Treble ljudnivån med 1dB om det nu skulle behövas...Diskanten låter väldigt varm, och behaglig att lyssna på...är väldigt svårt att bedömma dessa högtalare..dom låter så extremt olika beroende på vilken musik stil man spelar...

Hur har du akustikbehandlat ditt rum?

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

svar nej

Då skulle jag säga att det är steg ett innan du ens utlåter dig om hurvida vissa frekvenser förstärks eller inte, då akustikbehandling är HELT avgörande i detta fall. Din monitorer är tveklöst fantastiska, ge dem vad de förtjänar: Ett välljudande rum.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på Trident HG3 i ett akustikbehandlat rum och kunnat A/B switcha mellan ett par JBL 4430. HG3 är en fantastisk högtalare iom att du kan vrida in woofern i perfekt lyssningsposition (som faktsikt ska vara ytterst).. Dom låter väldigt dynamiska och och fina särskilt på lägre volymer.. Men dom hänger med bra även på högre volymer.. Det enda minuset är för mig att dom inte är lika avslöjande på högre frekvenser som JBL 4430 är.. Mina 4430 matas av ett par recappade Godzila monoblock. 4430 ska spelas högt medans HG3 låter bra även på låga volymer.. Men över 16 Khz är dom lite fattiga.. Dock fantastiskt dynamiska och avslöjande i området mella 60 Hz - 1 Khz.. Dom låter väldigt lika mina Ultrasone PRO 2500 hörlurar minus det sista i höga frekvenser då.. Jag köpte för övrigt mina Ultrasone PRO 2500 för att det var det närmast jag kunde komma mina JBL 4430 i hörlursväg!

EDIT: en sak till HG3 ska inte vara för nära en bakvägg.. Minst 50 cm framför annars blir basen vedervärdigt överdriven!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: en sak till HG3 ska inte vara för nära en bakvägg.. Minst 50 cm framför annars blir basen vedervärdigt överdriven!

Det verkar vara en krävande monitor. Inget för mindre rum eller flush mount då alltså?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...