Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Ett litet tips om du vill öka vikten ytterligare.

Förr så satt det blyvikter som balansering för bildäck.

Dessa är idag ersatta av annat men utgör definitivt bra vikt på liten yta.

Jag hade varvat sand med dessa balanseringsvikter.

Orsaken till varför jag nämner detta beror på att däckverkstäderna har ett helsike för att bli av med dom.

Det är dyrt att lämna in för återvinning så det blir ståendes i hinkar ute på verkstäderna.

Om du åker och presenterar ditt behov av emballage så kommer du gladeligen få med dig flera kilo!

Kan dock vara bra att tvätta dessa vikter innan då de är fulla av vägsalt och bromsdamm.

Kör så det ryker!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte sand på Swedol idag. Har ej öppnat ännu har skickat mail till Towersonic så får han avgöra...den mest finkorniga dom hade var

0.2-0.7 mm blästersand/baskarpsand.Nu när jag kommer inser jag att det kanske inte är den mest finkorniga som finns. 0.7 är ju nästan 1 centimeter vilket inte direkt är litet.

ts6GLsf.jpg

Ett litet tips om du vill öka vikten ytterligare.

Förr så satt det blyvikter som balansering för bildäck.

Dessa är idag ersatta av annat men utgör definitivt bra vikt på liten yta.

Jag hade varvat sand med dessa balanseringsvikter.

Orsaken till varför jag nämner detta beror på att däckverkstäderna har ett helsike för att bli av med dom.

Det är dyrt att lämna in för återvinning så det blir ståendes i hinkar ute på verkstäderna.

Om du åker och presenterar ditt behov av emballage så kommer du gladeligen få med dig flera kilo!

Kan dock vara bra att tvätta dessa vikter innan då de är fulla av vägsalt och bromsdamm.

Kör så det ryker!

/Mojje

Tack för tipset, ska kolla in det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

0.7mm är inte nästan 1cm, utan knappt 1mm... 1cm räknas inte som sand, utan då är det småsten...

Du behöver inget godkännande från dem, utan det kommer att funka lika bra som all annan sand. Kör på bara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

0.7mm är inte nästan 1cm, utan knappt 1mm... 1cm räknas inte som sand, utan då är det småsten...

Du behöver inget godkännande från dem, utan det kommer att funka lika bra som all annan sand. Kör på bara. 🙂

Tänkte helt fel, givetvis är det 0.7mm 🙂 ja då är det ju som pulver..så..jo är nog bara att köra. Ska bli skönt att få ihop det, men verkade inte vara helt lätt att sätta ihop stativet, men som tur följde det med en bra manual.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo men man måste väl göra en sak i sänder va ????

Fast varför börja i fel ände?

Det känns som att det du håller på med nu är en extrem finjustering som man kan göra när man har akustikbehandlat allt annat i perfektion. Ingenting som är en förbättring är väl dumt, men hur är det med prioriteringarna? Ungefär som att fundera vilka byxor man ska mixa i för att inte påverka lyssningspositionen 1mm i Y led.

Redigerat av vmbr
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast varför börja i fel ände?

Det känns som att det du håller på med nu är en extrem finjustering som man kan göra när man har akustikbehandlat allt annat i perfektion. Ingenting som är en förbättring är väl dumt, men hur är det med prioriteringarna? Ungefär som att fundera vilka byxor man ska mixa i för att inte påverka lyssningspositionen 1mm i Y led.

Som sagt, jag tog kontakt med någon snubbe som skulle kunna ljudbehandla lägenheten för ett rimligt pris men fick inget svar från honom..antar för att jag inte bodde i stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara helt ärlig så verkar det mest som om du snöar in på helt fel saker. Du ska ha de finaste, bästa monitorerna. Det absolut bästa i ljudkortsväg. Den absolut bästa sanden?!?!! Till de bästa jävla stativen men du sitter i en etta utan akustikbehandling? Du säger dessutom att du vet skillnaden på en obehandlad lokal Vs akustikbehandlad med svaret att du minsann varit i en "ljuddämpad studio"?

Kan sätta hur mycket som helst på att det är grejerna du går igång på INTE att göra musik. För det var väl musik du tänkte göra? Du säger att du vill ha de absolut bästa produkterna då du inte vill köpa grejer som du tvingas byta ut? Med betydligt billigare grejor och med fokus på hur rummet låter/funkar där du ska spela in så garanterar jag att du aldrig skulle hört någon skillnad på de dyra "rekommenderade" grejorna och semipro stuff i slutänden.

Det är dina pengar och du gör som du vill såklart. Men det känns lite trist att du verkar lyssna mer på vad vissa jänkare tycker om diverse produkter på diverse forum. (där det förövrigt i många fall handlar om ren prestige) Än på många här som försöker hjälpa dig som har åratals erfarenhet inom detta. Ett tag trodde jag nästan att det handlade om ett troll, där helt plötsligt den viktigaste frågan är vilken sand som skall användas i stativen. Märkligt...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara helt ärlig så verkar det mest som om du snöar in på helt fel saker. Du ska ha de finaste, bästa monitorerna. Det absolut bästa i ljudkortsväg. Den absolut bästa sanden?!?!! Till de bästa jävla stativen men du sitter i en etta utan akustikbehandling? Du säger dessutom att du vet skillnaden på en obehandlad lokal Vs akustikbehandlad med svaret att du minsann varit i en "ljuddämpad studio"?

Kan sätta hur mycket som helst på att det är grejerna du går igång på INTE att göra musik. För det var väl musik du tänkte göra? Du säger att du vill ha de absolut bästa produkterna då du inte vill köpa grejer som du tvingas byta ut? Med betydligt billigare grejor och med fokus på hur rummet låter/funkar där du ska spela in så garanterar jag att du aldrig skulle hört någon skillnad på de dyra "rekommenderade" grejorna och semipro stuff i slutänden.

Det är dina pengar och du gör som du vill såklart. Men det känns lite trist att du verkar lyssna mer på vad vissa jänkare tycker om diverse produkter på diverse forum. (där det förövrigt i många fall handlar om ren prestige) Än på många här som försöker hjälpa dig som har åratals erfarenhet inom detta. Ett tag trodde jag nästan att det handlade om ett troll, där helt plötsligt den viktigaste frågan är vilken sand som skall användas i stativen. Märkligt...

Den Svenska missundsamheten som spökar igen ?

För jag har sparat och snålat i över 3 år för att köpa allt jag vill ha ?

Om jag nu snålat i 3 år så förtjänar jag att köpa det jag drömt om.

Det är sant jag går igång på prylarna också, prylarna i sig är en inspirationskälla.

Men framförallt är jag ljudkräsen och trött på på budget grejjor.

Angående sanden, jag skillnaden mellan olika sandsorter är ju inte enorm det inbillar jag mig inte, men detta är en hobby för mig, jag har inte direkt så mycket annat som jag brinner för, så jag tar mig gärna tid att kolla upp vad som är bäst..visst kanske kan anses vara "nördigt" av många...Men framförallt tycker jag det är dumt att köpa saker utan att läsa på, skulle jag följt Guitar Nilssons råd och gå till närmaste badstrand så hade ju det blivit rost i grejjorna t.e.x.. Som sagt jag tycker det intressant att lära sig allt grundligt..till och med vad man ska ha för sandsort är för mig intressant...välmedveten om att det blir svårt i blindtest att höra någon skillnad..

Jag har jätte mycket rå matrial att jobba med när min studio är klar, förmodligen över 50 timmar med rå matrial, men så länge jag inte har den utrustning jag ska ha till studion går det ej att realisera dessa projekt så att jag blir tillfredställd, jag siktar nämligen ganska högt..och jag är kräsen när det gäller produktion...Det handlar bara om att jag själv ska bli tillfredställd...om jag köper budget grejjor kommer jag aldrig vara tillfredställd för då kommer jag vilja uppgradera garanterat..jag vet själv vad jag vill ha för sound...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmmm....

Ekstasis har varit här i sex års tid.

Han har som vi andra gamlingar här, sett och hört det mesta om akustikbehandlingsrön med allt från polytubes till Florians Biltema-skum som han sålde som akustikregleringsmatrial!

Samma snubbe har dessutom över 1400 inlägg.

Har verkligen svårt att tro att Ekstasis inte har en framtida plan för sina surt förvärvade grejer!?

Annat vore konstigt på riktigt.

Jag kommer på mig själv i tänket...

Fasen va gött det skulle vara om man hade alla grejer klara när man väl ska till att bygga.

Så man slipper vänta i flera månader för att kunna börja med akustikbehandlingen.

Bättre då att vänta så man kan göra allt i ett svep.

Dessutom lättare att hålla reda på alla formler och beräkningar om man inte måste ta en paus på flera veckor för att vänta på att kuorna ska rulla in.

Kör på bara Ekstasis.

Glöm inte bort att folk vill att det ska funka för dig så bara bekräfta att du vet eller söker kunskap när behovet finns!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har högtalarna för närma öronen. Det är mkt värre än några jävla vibrationer! om du ska ha dom så närma. ställ tweetarna i öronhöjd, lär dig lyssna igenom dessa och upplev "basen". Sedan får du kontrollmixa i ett par andra högtalare.

Har samma monitorer, och dessa låter bäst på minst 2 meter.... och INGEN VÄGG BAKOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙂

själv har jag liggunderlag från biltema under mina adam a7x, sitter med armarna i bordet dom spelar på och det vibrerar inte ett jävla skit, kostar 70 spänn! kan du få tweetrarna exakt i rätt höjd också, genom att klippa så många du behöver.

Ingen vägg bakom ? Vilken studio hare inte det ? i ärlighetens namn kommer dom nog bli väldigt nära väggen. Kan ju inte ha studion mitten av rummet direkt.

Spännade att du också har HG3 monitorerna, du får väldigt gärna dela med dig om din upplevelse med dom ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur kräsen man är vad det gäller produktion så sitter inte soundet lika mycket i prylarna som i kunnandet.

Joo det är väl i symbios..men man lär sig nya saker hela tiden..Med rätt kunnande kan man få bättre ljud av billiga prylar..

Men underlättar enormt om man har bra prylar från början..När det gäller effekter iallafall kan man inte fuska med billiga effekter..

det är klassskillnad där mellan olika effekter, t.e.x Lexicon Reverb kan inte mäta sig med t.e.x billigare alternativ..dom kommer möjligtvis nära..

men för mig är det det lilla extra som gör det intressant och tillfredställande...beror på vart man sätter ribban.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit en bit på vägen nu med bygget av stativen.

Näst steg är det lite svårare steget, dvs att klura ut rätt placering och framförallt höjd på stativen.

Detta tycker jag är klurligt...men ska försöka.. Martin nämnde att jag skulle ha Tweetarna i öronhöjd så ska väl försöka att ha det...

Brukar man ha det med andra monitorer också ???

w15VZ00.jpg

YmLfXMP.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, vad skäll du får Ekstasis! Det verkar inte göra nån större skada, va?

Mursand, putssand och gjutsand har olika kornstorlekar efter givna mått, det är flera olika storlekar blandat. Det går ju att "procenta" också, att lägga i en o annan sten i sanden för att dryga ut, om det är på gränsen att sanden inte räcker.

Min gissning är att det är helt omöjligt att höra skillnad på ljudet om stativen är fyllda med sand, bly eller luft. Keep on rockin..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Brukar finnas rekommendationer från tillverkaren om hur monitorerna skall stå.

Om man har tvåvägslådor brukar rekommendationen vara att sätta högtalarna så att öronen finns mellan diskant och bashögtalare.

Också skall du och dina högtalare bilda en liksidig triangel för att stereobeilden skall bli korrekt.

Kolla i manualen för högtalarna vad konstruktören rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit en bit på vägen nu med bygget av stativen.

Näst steg är det lite svårare steget, dvs att klura ut rätt placering och framförallt höjd på stativen.

Detta tycker jag är klurligt...men ska försöka.. Martin nämnde att jag skulle ha Tweetarna i öronhöjd så ska väl försöka att ha det...

Brukar man ha det med andra monitorer också ???

w15VZ00.jpg

YmLfXMP.jpg

Är så otroligt nyfiken på HG3.

Jag får hem ett demopar nästa vecka.

Ska bli kul att dela mina upplevelser och även höra dina.

Simma cool

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar finnas rekommendationer från tillverkaren om hur monitorerna skall stå.

Om man har tvåvägslådor brukar rekommendationen vara att sätta högtalarna så att öronen finns mellan diskant och bashögtalare.

Också skall du och dina högtalare bilda en liksidig triangel för att stereobeilden skall bli korrekt.

Kolla i manualen för högtalarna vad konstruktören rekommenderar.

Ja, jag laddade he manualen stod endel på angående högtalar positionering, har inte läst allt ännu men hoppas det svara på alla min frågor..

Är så otroligt nyfiken på HG3.

Jag får hem ett demopar nästa vecka.

Ska bli kul att dela mina upplevelser och även höra dina.

Simma cool

Faan vad spännade...ska bli intressant att höra dina intryck..speciellt om du jämför med andra monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips om du vill öka vikten ytterligare.

Förr så satt det blyvikter som balansering för bildäck.

Dessa är idag ersatta av annat men utgör definitivt bra vikt på liten yta.

Jag hade varvat sand med dessa balanseringsvikter.

Orsaken till varför jag nämner detta beror på att däckverkstäderna har ett helsike för att bli av med dom.

Det är dyrt att lämna in för återvinning så det blir ståendes i hinkar ute på verkstäderna.

Om du åker och presenterar ditt behov av emballage så kommer du gladeligen få med dig flera kilo!

Kan dock vara bra att tvätta dessa vikter innan då de är fulla av vägsalt och bromsdamm.

Kör så det ryker!

/Mojje

Sjukt bra tips! Tackar!!!

Den Svenska missundsamheten som spökar igen ?

För jag har sparat och snålat i över 3 år för att köpa allt jag vill ha ?

Om jag nu snålat i 3 år så förtjänar jag att köpa det jag drömt om.

Det är sant jag går igång på prylarna också, prylarna i sig är en inspirationskälla.

Men framförallt är jag ljudkräsen och trött på på budget grejjor.

Angående sanden, jag skillnaden mellan olika sandsorter är ju inte enorm det inbillar jag mig inte, men detta är en hobby för mig, jag har inte direkt så mycket annat som jag brinner för, så jag tar mig gärna tid att kolla upp vad som är bäst..visst kanske kan anses vara "nördigt" av många...Men framförallt tycker jag det är dumt att köpa saker utan att läsa på, skulle jag följt Guitar Nilssons råd och gå till närmaste badstrand så hade ju det blivit rost i grejjorna t.e.x.. Som sagt jag tycker det intressant att lära sig allt grundligt..till och med vad man ska ha för sandsort är för mig intressant...välmedveten om att det blir svårt i blindtest att höra någon skillnad..

Jag har jätte mycket rå matrial att jobba med när min studio är klar, förmodligen över 50 timmar med rå matrial, men så länge jag inte har den utrustning jag ska ha till studion går det ej att realisera dessa projekt så att jag blir tillfredställd, jag siktar nämligen ganska högt..och jag är kräsen när det gäller produktion...Det handlar bara om att jag själv ska bli tillfredställd...om jag köper budget grejjor kommer jag aldrig vara tillfredställd för då kommer jag vilja uppgradera garanterat..jag vet själv vad jag vill ha för sound...

Det är en mycket respektabel inställning som jag verkligen kan relatera till själv! Faktum är att det är exakt så jag hanterat situationen jag med - gå omvägen via budgetprylar om man vet vad man vill ha blir enbart onödigt dyrt i längden om man kan undvika det. Allt behöver inte nödvändigtvis vara fullständigt hi-end, exempelvis när det gäller reverb, som du nämnde tidigare, så arbetar jag mycket med både state-of-the-art som Altiverb och REVerence, och extremt billiga men uttrycksfulla prylar som exempelvis mina gamla Bos SE-50 eller Vesta fjäderreverb. Det som verkligen måste vara highest end possible för att nå högsta möjliga resultat är monitorer, omvandlare, DAW, och till viss mån mick-ampar! På den här nivån börjar dessutom kablage och skärmningar göra märkbar skillnad.

Den biten låter det ju dock som du tagit på föredömligt allvar :-)

Andra saker, som mickar, effekter, instrument, filter, compressorer, och så vidare är mycket mer öppna för artistiska uttryck - en helt steril ljudbild låter fruktansvärt tråkigt.

Själv är jag exempelvis väldigt misstänksam mot alla mickar som är billigare än 20.000:-, men använder ändå bland annat två Oktava 012, några Shure SM-57/58 (fast 58:an måste jag byta kapsel på. Konstigt nog...), och en gammal ADK-51, för att nämna några av det trettiotal mickar jag har av varierande kvalitet. ADK 51'an låter skit, men till rätt saker är den helt rätt. Sennheiser MKH40 eller DPA låter helt fantastiska, men ljudet är fullständigt rent och behöver ibland ganska mycket smisk med diverse tillhyggen (exempelvis hård compressor och/eller dist eller kanske en rörstack ibland) för att bli ilsket.

Dock som alla jag sett hittills, inklusive mig, har reagerat på är att du kommer sitta med rent orgastiska saker, vilket är bra, men du har enormt stora risker att ljudet kommer ta en hel del stryk, och i värsta fall låta sämre och mer opålitligt än gamla NS-10 med 70-tals hemmaförstärkare. Jag har suttit i exakt den sitsen själv.

Min förra studio var kraftigt felbyggd (hyrde den i färdigt skick. Typ), och jag hade inte råd med särskilt mycket dämpmaterial till att börja med. Dessutom är jag i praktiken helt självlärd inom ljud, så det var inte förren min gamla mentor (jag utbildade mig visserligen till musikproducent, men det var verkligen ingen nybörjarutbildning) kom på besök på ett trevligt snack och förklarade på allvar hur monitorer ska placeras och vad man ska lyssna efter som det lossnade för mig.

Det var helt sinnessjukt uppstressande att mixa nåt som lät grymt bra där, för att sen ta hem en roughcut och undra vad fan som hände däremellan då det inte alls lät likadant hemma. Förlorade mycket tid på det.

Needless to say, bara akustiken hade räckt för att sticka därifrån, så jag flyttade till en tillfällig lokal där jag sitter nu och tänker stanna en stund till. Visserligen har jag här betongväggar, men med jämn akustik i hela mixrummet där inte varje vägg har helt olika egenskaper (studsar ljudet väldigt olika på olika väggar blir det i praktiken helt omöjligt att korrigera utan att lägga ner en förmögenhet och en jävla massa tid), och jag har lagt mer sjukt mycket tid och energi på basresponsen i rummet, flyttade ut högtalarna en bra bit från väggen, och dämpade av alla hotspots med det jag har för tillfället. Jag har fortfarande mycket att göra, jag strävar efter perfektion, men nu går det att jobba här utan otrevliga överraskningar, och registret har inga större variationer i sig någonstans, undantaget en inte så kraftig stående våg en meter bakom min lyssningsposition.

Tidigare hade jag varit väldigt besviken på mina högtalare, huvudsettet är ett Yamaha HS-80 5.1-system, men helt plötsligt gick dom att jobba med! Skillnaden var som natt och dag! Det hade inte spelat någon som helst roll vilka högtalare jag hade haft där, jag hade haft ungefär samma problem ändå, problem jag var tvungen att kompensera med ändlösa revisioner och hörlursreferens.

Det är inte dumt att börja med rent obscent bra prylar, men efter medlyssningen så bör akustiken ha stark prioritet om du faktiskt vill kunna göra bra produktioner som håller, annars hamnar ribbans raskt i knähöjd...

Vad gäller torrheten i sand så har du väl en ugn hemma? ;-)

Vanlig havsstrands-sand har exakt samma egenskaper som alla andra typer, men är lättare att packa hårt med en påle då pålen inte glider igenom sanden lika lätt. Själv använde jag sand till ballast jag snott från lekparken utanför som jag torkade direkt i stålrören med en kabinvärmare och packade med en vanlig trästör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt bra tips! Tackar!!!

Det är en mycket respektabel inställning som jag verkligen kan relatera till själv! Faktum är att det är exakt så jag hanterat situationen jag med - gå omvägen via budgetprylar om man vet vad man vill ha blir enbart onödigt dyrt i längden om man kan undvika det. Allt behöver inte nödvändigtvis vara fullständigt hi-end, exempelvis när det gäller reverb, som du nämnde tidigare, så arbetar jag mycket med både state-of-the-art som Altiverb och REVerence, och extremt billiga men uttrycksfulla prylar som exempelvis mina gamla Bos SE-50 eller Vesta fjäderreverb. Det som verkligen måste vara highest end possible för att nå högsta möjliga resultat är monitorer, omvandlare, DAW, och till viss mån mick-ampar! På den här nivån börjar dessutom kablage och skärmningar göra märkbar skillnad.

Den biten låter det ju dock som du tagit på föredömligt allvar :-)

Andra saker, som mickar, effekter, instrument, filter, compressorer, och så vidare är mycket mer öppna för artistiska uttryck - en helt steril ljudbild låter fruktansvärt tråkigt.

Själv är jag exempelvis väldigt misstänksam mot alla mickar som är billigare än 20.000:-, men använder ändå bland annat två Oktava 012, några Shure SM-57/58 (fast 58:an måste jag byta kapsel på. Konstigt nog...), och en gammal ADK-51, för att nämna några av det trettiotal mickar jag har av varierande kvalitet. ADK 51'an låter skit, men till rätt saker är den helt rätt. Sennheiser MKH40 eller DPA låter helt fantastiska, men ljudet är fullständigt rent och behöver ibland ganska mycket smisk med diverse tillhyggen (exempelvis hård compressor och/eller dist eller kanske en rörstack ibland) för att bli ilsket.

Dock som alla jag sett hittills, inklusive mig, har reagerat på är att du kommer sitta med rent orgastiska saker, vilket är bra, men du har enormt stora risker att ljudet kommer ta en hel del stryk, och i värsta fall låta sämre och mer opålitligt än gamla NS-10 med 70-tals hemmaförstärkare. Jag har suttit i exakt den sitsen själv.

Min förra studio var kraftigt felbyggd (hyrde den i färdigt skick. Typ), och jag hade inte råd med särskilt mycket dämpmaterial till att börja med. Dessutom är jag i praktiken helt självlärd inom ljud, så det var inte förren min gamla mentor (jag utbildade mig visserligen till musikproducent, men det var verkligen ingen nybörjarutbildning) kom på besök på ett trevligt snack och förklarade på allvar hur monitorer ska placeras och vad man ska lyssna efter som det lossnade för mig.

Det var helt sinnessjukt uppstressande att mixa nåt som lät grymt bra där, för att sen ta hem en roughcut och undra vad fan som hände däremellan då det inte alls lät likadant hemma. Förlorade mycket tid på det.

Needless to say, bara akustiken hade räckt för att sticka därifrån, så jag flyttade till en tillfällig lokal där jag sitter nu och tänker stanna en stund till. Visserligen har jag här betongväggar, men med jämn akustik i hela mixrummet där inte varje vägg har helt olika egenskaper (studsar ljudet väldigt olika på olika väggar blir det i praktiken helt omöjligt att korrigera utan att lägga ner en förmögenhet och en jävla massa tid), och jag har lagt mer sjukt mycket tid och energi på basresponsen i rummet, flyttade ut högtalarna en bra bit från väggen, och dämpade av alla hotspots med det jag har för tillfället. Jag har fortfarande mycket att göra, jag strävar efter perfektion, men nu går det att jobba här utan otrevliga överraskningar, och registret har inga större variationer i sig någonstans, undantaget en inte så kraftig stående våg en meter bakom min lyssningsposition.

Tidigare hade jag varit väldigt besviken på mina högtalare, huvudsettet är ett Yamaha HS-80 5.1-system, men helt plötsligt gick dom att jobba med! Skillnaden var som natt och dag! Det hade inte spelat någon som helst roll vilka högtalare jag hade haft där, jag hade haft ungefär samma problem ändå, problem jag var tvungen att kompensera med ändlösa revisioner och hörlursreferens.

Det är inte dumt att börja med rent obscent bra prylar, men efter medlyssningen så bör akustiken ha stark prioritet om du faktiskt vill kunna göra bra produktioner som håller, annars hamnar ribbans raskt i knähöjd...

Vad gäller torrheten i sand så har du väl en ugn hemma? ;-)

Vanlig havsstrands-sand har exakt samma egenskaper som alla andra typer, men är lättare att packa hårt med en påle då pålen inte glider igenom sanden lika lätt. Själv använde jag sand till ballast jag snott från lekparken utanför som jag torkade direkt i stålrören med en kabinvärmare och packade med en vanlig trästör.

Intressant läsning.

Håller med fullständigt om att akustiken är minst halva ljudet.

Simma cool

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit en bit på vägen nu med bygget av stativen.

Näst steg är det lite svårare steget, dvs att klura ut rätt placering och framförallt höjd på stativen.

Detta tycker jag är klurligt...men ska försöka.. Martin nämnde att jag skulle ha Tweetarna i öronhöjd så ska väl försöka att ha det...

Brukar man ha det med andra monitorer också ???

w15VZ00.jpg

YmLfXMP.jpg

Hur går det, nyfiken!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det, nyfiken!!! 🙂

Väntar få mitt Lynx Aurora nästa vecka. samt monitor kontroller och ett AES kort..ska försöka koppla ihop allt då.

Måste mäta ut 60 graders triangel också för högtalarna, för att hitta hotspot samt hitta rätt höjd på stativen samt fylla dom med sand.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar få mitt Lynx Aurora nästa vecka. samt monitor kontroller och ett AES kort..ska försöka koppla ihop allt då.

Måste mäta ut 60 graders triangel också för högtalarna, för att hitta hotspot samt hitta rätt höjd på stativen samt fylla dom med sand.

Cool!

Ska bli grymt kul att se vad du tycker.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool!

Ska bli grymt kul att se vad du tycker.

Mvh

Har svårt att tänka mig att jag blir missnöjd med tanke på att jag går ifrån ett par Audio Pro EGO 414 högtalare 🙂

Så här ser dom iallafall ut på stativet.

y9Iaz7h.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...