Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Är det inte lustigt att det sitter spikes på och att man får betala extra för gummidämpning under spikesen? Eller har jag missat något?

Tror det är standard foten som ingår gratis, finns sedan tilläggsfötter..

Jag har fortfarande inte fåt svar på vilken fot som är bäst..

Finns fler att välja på t.e.x

customize_clip_image002_0003.gifcustomize_clip_image004_0000.gif

customize_clip_image002_0000.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Fick just mail från Towersonic

"

the free of charge round discs are the best and most economic solution, unless you

want to try out the ARC rubber cones, they cost ( trade price to you ) £ 70 for

set of six units.

the spikes sits in the hole of the discs, the disc base has a rubber foam pad.

The most important point is that your floor is even, solid and no floor frequencies

travel to and from the monitors.

Our stands are very special indeed. you can fill up the inner or the whole

telescopic tube , with oven dry sand.

each core will take between 12- 20 Kg of sand ! making them 99% dead mass.

the TS 2CTB when fully loaded weights up to 65 Kg each ! your Trident monitors

weight 16kg ! you now see the dead mass difference.

- foam pads are supplied for the top plates.

you got a very good investment here , as you in the future you can upgrade monitors

up to 60 kg weight !

"

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag skulle ha valt den som är på bilden. Den kan dom gått och väl bjussa på tycker jag 🙂

Jag har mailat och frågat honom igen nu.

Rent spontant känns dom där fötterna stabilare ut dom ser tabilare ut.

Det blir isånnafall den foten längst ner då den foten är gjord för dom tyngre monitorerna/stativen.

customize_clip_image002_0000.jpg

A-R-C / H-D

Acoustic Rubber Cones / Heavy Duty

  • Optional accessory
     
  • High quality cones made of natural rubber
     
  • Exclusively designed to absorb transient vibrations and low frequencies oscillations
     
  • Recommended for the T-S 1B / T-S 2 / T-S 3/ T-S 4/T-S 5 models.
     
  • Set includes all fittings

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu har mina towersonic anlänt nu är nästa problem vart köper man sanden ? jag läste att den på biltema ska man passa sig för..

Kollade även upp blyhagel...att det var så jävla dyrt det kunde jag inte föreställa mig, men 200 kg blyhagel som jag behöver kostar runt 20 000.

Så det är bara att glömma, men känns skönt att veta att möjligheten finns i framtiden när man vill uppgradera! Men som det känns i nu när man bygger studio och är i startgroparna så finns det roligare saker jag lägger pengarna på en blyhagel.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Åk dit där de har cementbilar o blandar cementladdningar, där har de både färdigsållad sand till murning och finare putssand. Torkat blir det väl av sig självt efter några dar i lägenheten? Sist jag "köpte" typ fem hinkar till en kakelugnsmurning fick jag inte betala nåt fast jag försökte.

Annars borde det väl funka med sand från en badstrand oxå... Häll ut sanden på en japanpress eller nåt hemma, det går väl tom lika bra direkt på plastgolvet så torkar den snart. Karva av av det översta torra lagret o fyll på i stativen eftersom sanden torkar. Snart är de smock...

Googla på mursand. Eller putssand.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det verkar finnas otorligt många olika sand, är inte bara att köpa vad som helst speciellt inte när jag köpt stativ för 12 000 kr, då måste man läsa på och veta vad för sand som dämpar bäst. Vanlig badsand, jag hoppas att du driver med mig ???

putssand är samma sak som tvättad sand ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om du häller i finkornigt sand eller kattsand kommer det fylla sin funktion med råge jämfört med övrigt basala akustikproblemen du kommer ställas inför. Jag tycker att du fokuserar på fel saker här.

Jag har ingen panik..jag har ingen anledning att köpa första bästa när jag kan ta reda på vilken sand som är bäst ?

Jag måste ju lösa alla problem ett i taget..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sand är sand, så det är inget du behöver fundera över alls.

Det är lika meningsfullt som att fundera över om färgen på tapeten kommer att påverka ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sand är sand, så det är inget du behöver fundera över alls.

Det är lika meningsfullt som att fundera över om färgen på tapeten kommer att påverka ljudet...

Hade det varit din egna stativ tvivlar jag starkt på att du hade resonerat på samma sätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit din egna stativ tvivlar jag starkt på att du hade resonerat på samma sätt 🙂

Herre jösses! Häll i sanden nu! Så här är det.. Ju mindre och finkornigare sanden är ju mer fyller den ut.. Vill du ha riktigt tung och jämn sand så skaffa blästersand.. Men allvarligt! Du kommer inte att höra skillnad på kattsand och annan sand.. Är det inte du som köper dyra saker men

ändå inte akustikbehandlar ditt lyssningsrum?.. Det är slöseri anser jag! 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit din egna stativ tvivlar jag starkt på att du hade resonerat på samma sätt 🙂

Det hade jag absolut gjort.

Sand är sand, som sagt. Det enda som skiljer är hur finkornig den är. Att fundera över hur den är torkad eller liknande, är lika meningslöst som "audiofil"-snack om vilken nätspänningskabel som låter bäst...

Sand från en sandstrand, som Nilsson nämnde, funkar lika bra som något annat, men det är kanske inte så poppis om man snor åt sig sand därifrån (det är kanske rentav förbjudet...?), utan du bör åka till närmaste byggmarknad och köpa så mycket som du behöver, så får du sand som funkar perfekt och som inte är onödigt dyr.

Du kan också beställa från någon firma som säljer sten och grus etc. Sand kostar runt 1000-1500:- för en storsäck med ca 1 ton sand om jag kommer ihåg rätt, så det är inga kostnader att tala om. Kan du köra och hämta med släp hos dem själv, så blir det nog bara några hundringar för ett fullt släp med sand.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jösses! Häll i sanden nu! Så här är det.. Ju mindre och finkornigare sanden är ju mer fyller den ut.. Vill du ha riktigt tung och jämn sand så skaffa blästersand.. Men allvarligt! Du kommer inte att höra skillnad på kattsand och annan sand.. Är det inte du som köper dyra saker men

ändå inte akustikbehandlar ditt lyssningsrum?.. Det är slöseri anser jag! 😉

Ska kolla in blästersand, såg att biltema hade bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade jag absolut gjort.

Sand är sand, som sagt. Det enda som skiljer är hur finkornig den är. Att fundera över hur den är torkad eller liknande, är lika meningslöst som "audiofil"-snack om vilken nätspänningskabel som låter bäst...

Sand från en sandstrand, som Nilsson nämnde, funkar lika bra som något annat, men det är kanske inte så poppis om man snor åt sig sand därifrån (det är kanske rentav förbjudet...?), utan du bör åka till närmaste byggmarknad och köpa så mycket som du behöver, så får du sand som funkar perfekt och som inte är onödigt dyr.

Du kan också beställa från någon firma som säljer sten och grus etc. Sand kostar runt 1000-1500:- för en storsäck med ca 1 ton sand om jag kommer ihåg rätt, så det är inga kostnader att tala om. Kan du köra och hämta med släp hos dem själv, så blir det nog bara några hundringar för ett fullt släp med sand.

Verkar ju som blästeringssand är den mest finkorniga och tunga varianten ?

Det enda anledningen varför jag leter efter ungstorkad sand är för att towersonic skriver

att man ska ha det på deras hemsida inget annat..

Det var detta som han rekommendera att jag skulle köpa..försöker hitta något liknande alterntiv här i sverige...

Towersonic vill även veta om jag hade svårt att hitta den typen av sand och vilket märke osv då

dom får många förfrågningar från just Sverige.

http://www.wickes.co.uk/block-paving-sand-major-bag/invt/220201/

Block-Paving-Sand-Major-Bag_large.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar varför just ungstorkad... kan anledningen vara att den dammar mindre ???

Eller varför just ungstorkad ?

Häng inte upp dig på ordet. Det är helt vanlig finkornig sand, helt enkelt. Att den ska vara torr, är för att det inte ska finnas någon fukt kvar som orsakar att stativet börjar rosta, men hur den torkas, är helt ovidkommande. Fogsand eller blästringssand eller whatever funkar precis lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häng inte upp dig på ordet. Det är helt vanlig finkornig sand, helt enkelt. Att den ska vara torr, är för att det inte ska finnas någon fukt kvar som orsakar att stativet börjar rosta, men hur den torkas, är helt ovidkommande. Fogsand eller blästringssand eller whatever funkar precis lika bra.

okej tack för infon...Bör då kanske fokusera på den sanden som väger mest...

Förresten läste att blyhagel har blivit förbjudet ganska nyligen..läste det i någon tråd på ett annat forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack för infon...Bör då kanske fokusera på den sanden som väger mest...

Den som är mest finkornig kommer att fylla ut utrymmet mest och därför också ge mest massa.

Förresten läste att blyhagel har blivit förbjudet ganska nyligen..läste det i någon tråd på ett annat forum...

Bly överlag är det mycket restriktioner kring på grund av att det är så skadligt för miljön, så det kan säkert stämma. Stålkulor får det nog vara annars, men ärligt talat så tror jag att sand är bättre ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jösses! Häll i sanden nu! Så här är det.. Ju mindre och finkornigare sanden är ju mer fyller den ut.. Vill du ha riktigt tung och jämn sand så skaffa blästersand.. Men allvarligt! Du kommer inte att höra skillnad på kattsand och annan sand.. Är det inte du som köper dyra saker men

ändå inte akustikbehandlar ditt lyssningsrum?.. Det är slöseri anser jag! 😉

+1

Du hänger upp dig på vilken jädra sand du ska hälla i dina stativ men ändå ska du inte akustik behandla ditt rum 😄 Känns som du lägger ditt fokus på lite fel saker 😛

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Häng inte upp dig på ordet. Det är helt vanlig finkornig sand, helt enkelt. Att den ska vara torr, är för att det inte ska finnas någon fukt kvar som orsakar att stativet börjar rosta, men hur den torkas, är helt ovidkommande. Fogsand eller blästringssand eller whatever funkar precis lika bra.

Ugnstorkning dödar dessutom eventuella bakterier/djur/etc som skulle kunna frodas i den eventuellt fuktiga sanden. Ugnstorkad = torr & steril.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ugnstorkning dödar dessutom eventuella bakterier/djur/etc som skulle kunna frodas i den eventuellt fuktiga sanden. Ugnstorkad = torr & steril.

okej, ska hålla utkik efter "torr" samt "steril" när jag köper sand då. Finns ingen sand som heter ungstorkad i sverige...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...