Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Varför skulle en generalagents tekniker inte sätta in korrekta komponenter? Sen kan man ju diskutera hur mycket även icke exakta ersättningskomponenter påverkar ljudet ibland hörs det eller ens mäts det någon större skillnad.

Att någon är generalagent betyder inte automatiskt att de är kompetenta. De flesta skulle jag tro är det, och vissa är helt fantastiska - exempelvis Leyman som jag köpte mitt första LynxTWO av, ett kort med en fabrikationsfelsratio på 1:2000 (som före detta försäljare kan jag säga att det är sinnessjukt lågt)....där jag givetvis fick det 2000:e trasiga kortet....vilket han glatt och ledigt hjälpte mig med above and beyond! En professionalitet och good-guy-manship jag inte glömmer :-)

Men när jag köpte min gamla Fostex fieldrecorder (deras ProAudio har inga likheter med deras konsumentprylar, undantaget mitt måndagsexemplar brukar de vara sjukt bra) för en massa år sen var servicen inte lika bra...

Det första som hände, några timmar efter att jag fick den, mitt under tagning no less, var att axelbandet släppte och fanskapet åkte i backen. Till detta tillkom att displayen blev sjukt dammig på nolltid. Innanför glaset... Jag skickade tillbaks den via återförsäljaren vidare till Benum som har hand om Fostex här i Sverige. De första de gjorde var att gnälla, vill minnas att det var huruvida det här var garanti eller inte (redan där blev jag förbannad). Sen tog det en hel evighet att få tillbaks den, och när den äntligen kom var fästet fastskruvat men inget annat fixat. "Oki, det här såg inte så jävla imponernade ut" tänkte jag, och gjorde försök att göra ett litet hopp med fieldrecordern över axeln. Jag visste att fästet som var åtgärdat faktiskt satt som berget (testade först), så jag höll fanskapet i remmen. Ett litet skutt och andra jävla fästet lossnade direkt.

Här snackar vi den officiella Svenska generalagenten för Fostex. Sjukt otrevlig personal, dom fixade enbart vad som var mest trasigt, och som för att verkligen strö tabasco i hemorrojdsalvan (så att säga), när vi hörde av oss, och det blev en hel del gånger under den långa väntetiden, så var dom inte det minsta intresserade av att diskutera lagning...dom ville sälja ytterligare en jävla kabel för alternativ batteridrift...

Till saken hör att jag blödande gärna vill ha just den kabeln, men de kan kyssa min lurviga röv, jag lägger hellre ner tid på att hitta den utomlands eller blir helt utan hellre än någonsin köpa av dem igen. Har även flera gånger avrått kollegor som frågat om råd. Varje gång något har strulat (locationjobb är extremt påfrestande för utrustning, studioprylar överlever sällan länge innan de är helt slut) har jag fixat det själv sen dess, även när det fanns kvar garanti.

Vad gäller komponenter så kan två liknande komponenter ha nästan samma egenskaper, vilket gör att de med lite välvilja kan framstå som samma sak, men som när man byter mellan dem kan ge ganska otrevliga överraskningar om inte sakerna kalibreras ordentligt efteråt. Ibland går det inte ens att kalibrera om komponenterna består av olika material, men största risken är att de kan gå sönder mycket snabbare. Jag har moddat en skit-mick genom att enbart byta ut skräp-komponenterna mot märkes-dito. Blev en ordentlig skillnad, även om det givetvis hade gjort ännu mer om jag hade vetat hur man komponent-optimerar prylarna samtidigt :-)

Vem är det som har Trident förresten?

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl just det man är rädd för att man säter i något komplement som han "tror" är samma sak.. bara för att spara lite pengar "han märker nog inget ändå" typ..

Elektroniken sitter ofta som en komplett modul i monitorer och numera reparerar man ganska sällan på komponentnivå om det inte är något uppenbart fel på en komponent som går att byta, så det går inte att ta fel, utan man byter hela modulen då - så risken att det skulle bli fel, är nog ganska obefintlig. Fitzpatricks tekniker vet vad han pysslar med, så det är bara att höra med dem.

Angående KKL och 3 års reklamationsfrist, så gäller det bara för vad som kan påvisas vara "ursprungliga fel" om inte säljaren eller tillverkaren lämnar en mer omfattande garanti än vad som krävs - och efter 6 månader är det upp till köparen att bevisa att det handlar om just ett ursprungligt fel. Trident lämnar 1 års garanti, så att få det som garanti, är nog ganska omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Om garantin redan har rykt så kan du börja med att utesluta att det är elementen det är fel på, skruva loss diskanten och lossa ena kabelskon, det är dom yttre skruvarna och se till att den lossade kabeln inte kommer i kontakt med något annat. Kabelskor brukar ha en liten pigg som gör det svårt att få loss men det finns verktyg för det eller så får du trycka med en smal mejsel eller dylikt när du drar loss den.

Spela en snabbis och se hur det låter. om missljudet är borta behöver det inte betyda att det är elementet som är trasigt men om jag var du så skulle jag ändå testa med en annan diskant och se vad som händer. En annan diskant kan du säkert trolla fram eller så beställer du en ny får 20 dollars.

Testa snabbt på låg volym och se om problemet kvarstår, gör det inte det så kom du billigt undan men om problemet är kvar så får du förmodligen skicka in den på reparation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående KKL och 3 års reklamationsfrist, så gäller det bara för vad som kan påvisas vara "ursprungliga fel" om inte säljaren eller tillverkaren lämnar en mer omfattande garanti än vad som krävs - och efter 6 månader är det upp till köparen att bevisa att det handlar om just ett ursprungligt fel. Trident lämnar 1 års garanti, så att få det som garanti, är nog ganska omöjligt.

Om det är flera som har råkat ut för detta specifika fel så är det inte omöjligt att det är ett konstruktionsfel vilket kan sägas vara ett ursprungligt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker åsså det låter misstänkt billigt i mina öron, samt brukar inte så stora tillverkare ha sina egna fabrikat på elementen?

Trident är inte en så stor tillverkare och de flesta monitortillverkare köper in element från stora elementtillverkare som Foster, Eminence (tillverkar bl.a. vissa Dayton) eller Tympany (Peerless,Vifa m.fl) Ibland är elementen specialtillverkade åt monitortillverkaren ibland är det standardelement.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

inget svar från PMI eller Harvey ännu tror jag får kontakta emusic nu... riktigt tråkigt detta 🙁

Får hoppas någon tar sitt ansvar iallafall, men var ju tur att jag köpte i sverige iallafall var ju just av den anledingen betalade ju till och med 2-3000 extra för att köpa dom i sverige...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är brukligt att en generalagent är den som sköter serviceärenden inte tillverkaren eller konstruktören.

I första hand ska man alltid vända sig till försäljningsstället, så förmedlar de kontakten vidare om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harvey Gerst lärde mig ett "magiskt trick"

"Sounds like it could be some oxidation on the pots or the swivals. Try turning them back and forth rapidly (while the power is turned off)."

Till min stora förvåning verkade det fan funka det trodde jag inte. dom verkar låta "normalt" nu igen vad jag kan höra iallafall..väntar på svar från han mer..vill ju veta hur detta kommer utveckla sig på lite längre sikt... är ju lite oroväckande minst sagt..sjukt jälva skönt...att slippa allt krångel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om garantin redan har rykt så kan du börja med att utesluta att det är elementen det är fel på, skruva loss diskanten och lossa ena kabelskon, det är dom yttre skruvarna och se till att den lossade kabeln inte kommer i kontakt med något annat. Kabelskor brukar ha en liten pigg som gör det svårt att få loss men det finns verktyg för det eller så får du trycka med en smal mejsel eller dylikt när du drar loss den.

Spela en snabbis och se hur det låter. om missljudet är borta behöver det inte betyda att det är elementet som är trasigt men om jag var du så skulle jag ändå testa med en annan diskant och se vad som händer. En annan diskant kan du säkert trolla fram eller så beställer du en ny får 20 dollars.

Testa snabbt på låg volym och se om problemet kvarstår, gör det inte det så kom du billigt undan men om problemet är kvar så får du förmodligen skicka in den på reparation.

Tror det är 5 års garanti på dom.. en från PMI AUDIO" trodde det iallafall me var iallafall inte helt säker..

Hur som helst det löste sig som sagt...men tack för hjälpen.. (och till er andra också). Är så jävla skönt..

Var riktigt deprimerad igår.. för jag visste inte hur det skulle gå med garatin och allt..och jobbigt att skicka tillbaka..osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

inget magiskt med det

det är sånt man brukar få göra på flera år gamla grejer som stått oanvända

Ja men i mit fall så har poddarna i stort sett stott orörda i typ 7 månader typ..

Trodde att det var mer sannolikt att det var filtret med tanke på hur högtalarna lät...

Men antar att jag får göra lite "gymnastik" för poddarna ibland då dom verkar må bra av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är 5 års garanti på dom.. en från PMI AUDIO" trodde det iallafall me var iallafall inte helt säker..

Jag hämtade manualen till dem tidigare, från Tridents hemsida (för att slippa gissa) och där står det att det är 1 års garanti.

Hur som helst det löste sig som sagt...men tack för hjälpen.. (och till er andra också). Är så jävla skönt..

Var riktigt deprimerad igår.. för jag visste inte hur det skulle gå med garatin och allt..och jobbigt att skicka tillbaka..osv osv.

Skönt att det ändå löste sig. Då har du i alla fall lärt dig om ett fel som är väldigt vanligt förekommande på alla prylar med rattar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hämtade manualen till dem tidigare, från Tridents hemsida (för att slippa gissa) och där står det att det är 1 års garanti.

Skönt att det ändå löste sig. Då har du i alla fall lärt dig om ett fel som är väldigt vanligt förekommande på alla prylar med rattar. 🙂

okej jag läste manualen faktiskt eller jag sökte på ordet "warranty". 1 års garanti varj ju inte bra... som sagt tur man köpte i sverige ifall det händer igen..

med rattar ? Tror det inte finns några likande högtalare där man kan röra högtalar lådan på det sättet dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jag läste manualen faktiskt eller jag sökte på ordet "warranty". 1 års garanti varj ju inte bra... som sagt tur man köpte i sverige ifall det händer igen..

med rattar ? Tror det inte finns några likande högtalare där man kan röra högtalar lådan på det sättet dock.

Rattar = volympotar och liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Rattar = volympotar och liknande...

Harvey skrev "pots or the swivals" som Extasis troligtvis uppfattade som "pods"

Pods är alltså vad dom kallar den vridbara delen med tweeter/mid på dessa högtalare och det var förmodligen dessa som skulle vridas och inte rattarna?

Kul att det verkar fungera iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Harvey skrev "pots or the swivals" som Extasis troligtvis uppfattade som "pods"

Pods är alltså vad dom kallar den vridbara delen med tweeter/mid på dessa högtalare och det var förmodligen dessa som skulle vridas och inte rattarna?

Kul att det verkar fungera iaf 🙂

ja du tolade det nog rätt, det var den vridbara delen han syftade på, men att skruva på rattarna kanske är bra det med ibland..

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

ja du tolade det nog rätt, det var den vridbara delen han syftade på, men att skruva på rattarna kanske är bra det med ibland..

Ja rattar är till för att klämma och vrida på, måste ge dom kärlek då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja rattar är till för att klämma och vrida på, måste ge dom kärlek då och då.

Har gett min rattar dåligt med kärlek 🥰

Har typ inte rört dem sedan jag koppla in dom första gången typ 🙂

För mig känns dom inte så användbara direkt..även om jag suttit mera nära dom så hade jag nog inte använt dom faktiskt.. dom kommer förbli på kl 12.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du tolade det nog rätt, det var den vridbara delen han syftade på, men att skruva på rattarna kanske är bra det med ibland..

du skämtar nu?

behöver man med jämna mellanrum vrida på den ena högtalardelen menar du?

är det han som menar det eller har du missuppfattat vad du skulle vrida på och ljudet råkade "trilla på plats" ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

du skämtar nu?

behöver man med jämna mellanrum vrida på den ena högtalardelen menar du?

är det han som menar det eller har du missuppfattat vad du skulle vrida på och ljudet råkade "trilla på plats" ändå?

Det var han som menade så.. det varkar vara "bra" att rotera högtalarna ibland..som sagt jag var lika förvånad jag med..men uppenbarligen funkade av någon anledning..det bildas oxidation om man inte roterar högtalaren på länge

That left the problem of edge diffraction from having the mids and highs on a flat baffle. That's when I came up with the idea of a rotating cylinder, but I couldn't use wires to run to the mid and high speakers; enough twisting and they'd eventually break.

That's when I came up with the "flashlight battery" solution. Run a wire to a contact at the top and bottom of the cylinder and use spring-loaded contacts to make the connections. Plus, rotating the cylinder would also clean the contacts. By placing the high crossover, and the level pots, inside the cylinder, I only needed two wires to go to it, and that worked perfectly.

Anyway, to make an even longer story shorter, that concept allowed me to use a unique set of drivers (and a design) that I would never have considered without this system approach.

There's a lot more to this design that I'm leaving out, but lemme just say I've put two years of my life into making this as perfect as I could.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

jadu... hur ofta är det egentligen tänkt att man ska vrida om positionen för lyssningens skull?

skulle inte en normal sladd klarat det?

nu ska man istället vrida runt det för oxidationens skull....

Jag inväntar en mer detaljerad förklarad från Harvey, vi får se vad han säger... är ju intressant att veta hur det kommer funka på längre sikt framförallt efter garantin har gått ut...som sagt tycker det hela är mkt märkligt..var helt beredd på att skicka tillbaka högtalarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett mycket märkligt val. Med helt normala kvalitetskablar hade det kunnat hålla väldigt många år även om man skulle få för sig att ändra de små lådorna flera gånger om dagen. Monitorer brukar man inte röra så mycket på, utan när man en gång har placerat och ställt in dem, så brukar man inte röra dem igen om det inte är nödvändigt, så det hade ändå inte blivit någon belastning att tala om på kablarna. Att välja en lösning med ständigt oxiderande kontaktytor är inte vidare smart då, tycker jag. Hur länge kan man då lita på att det låter så "perfekt" som man förväntar sig...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett mycket märkligt val. Med helt normala kvalitetskablar hade det kunnat hålla väldigt många år även om man skulle få för sig att ändra de små lådorna flera gånger om dagen. Monitorer brukar man inte röra så mycket på, utan när man en gång har placerat och ställt in dem, så brukar man inte röra dem igen om det inte är nödvändigt, så det hade ändå inte blivit någon belastning att tala om på kablarna. Att välja en lösning med ständigt oxiderande kontaktytor är inte vidare smart då, tycker jag. Hur länge kan man då lita på att det låter så "perfekt" som man förväntar sig...?

Borde inte också själva kontakten och kontaktytan pga av frikationen också nötas med tiden ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte också själva kontakten och kontaktytan pga av frikationen också nötas med tiden ?

Jo precis - kontaktytorna kommer att slitas efterhand som man drar dem mot varandra - och när pläteringen på ytorna så småningom har slitits ner, så blottas kopparkärnan, som oxideras MYCKET snabbare än pläteringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis - kontaktytorna kommer att slitas efterhand som man drar dem mot varandra - och när pläteringen på ytorna så småningom har slitits ner, så blottas kopparkärnan, som oxideras MYCKET snabbare än pläteringen...

Ja.jag får väl bara hoppas att han har haft det i åtanke... vore intressant att se konstruktionen invändigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...