Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Det lutar åt att jag köper dessa till min studio..var inne på Genelec först..men sedan såg jag dessa....

Någon som har koll på när dom kommer till EU eller Sverige ??? Vill helst beställa via Emusic..

right_side_fade_hg3_v02.jpg

hg3_pair_whitebg_with_reflection_cmyk_v02.jpg

Trident_HG3__pai_4f2acb1c840d5.png

2009 prototyp

hg3s_v04_rotatd2.gif

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom verkar ju helt felbyggda!! Eller så står dom upp o ner i fotot. Baselementet är ju ytterst med basreflexöppningen upptill vilket inte kan låta bra alls! 😲

EDIT: Hittade konstruktörens svar på fråga då fler än jag tyckte det verkade knäppt! Kloka tankar där! från GZ tråden http://www.gearslutz.com/board/high-end/458524-trident-hg3-monitors-amazing-2.html

Verkar helt klart vara prisvärda monitorer.. Värt att titta närmare på! 🙂

"Tweeters and Midrange - Inside or Outside?

Finally, an answer to your question, Tom. I figured that since bass is not too directional, I'd put the port and the woofer on the outside. The more critical and directional mid and tweeter, I put in a separate cylinder (on the inside of the cabinet) to avoid polluting their directional properties with the woofer and port air motion (and the cylinder let me solve the edge diffraction problem).

As far as which positioning is better for two-ways, it's 6 of one, a 1/2 dozen of the other. If the midrange image is most important, put the woofers on the inside (since most two-ways use the woofers to generate midrange.) If the high end imaging is most important, you'll hear a big improvement in imaging by placing the tweeters on the inside.

Solving the group delay problems (in ported enclosures) is a whole other post in itself.

The bottom line is that I spent about the last two years trying to design a near field speaker that wasn't a compromise. So far, the people who have listened to them seem to agree that I've succeeded (or at least, gotten closer)."

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Fitzpatrick har nyligen tagit över distributionen för PMI, så Trident-monitorerna kommer säkert snart att säljas i Sverige också. 🙂

Hemskt vad de är fula - men det är ju ljudet som är det viktiga. 😉 Någon som har hört dem och jämfört med andra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fula?? Njae tycker den övre bilden såg maffig ut ialla fall.

Varför har du snöat in dig på dem? Vad man gillar för monitorer är ju högst subjektivt så var säker på att du kan demo ett ex innan du bestämmer dig. Jag testade t.ex Event Opals i våras som alla hyllade men jag gillade dem inte någonstans.

Kostar de bara 30000: paret.. så öppnas ju en hel värld av möjligheter. K+H o300, Focal Twins etc. Se till att testa så många du kan 🙂 Och de flesta svenska musikaffärerna kan matcha EU priser hos billiga konkurenter idag. Är värt en extra tusenlapp i värsta fall för att få service möjligheter i närheten.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Fula?? Njae tycker den övre bilden såg maffig ut ialla fall.

Varför har du snöat in dig på dem? Vad man gillar för monitorer är ju högst subjektivt så var säker på att du kan demo ett ex innan du bestämmer dig. Jag testade t.ex Event Opals i våras som alla hyllade men jag gillade dem inte någonstans.

Kostar de bara 30000: paret.. så öppnas ju en hel värld av möjligheter. K+H o300, Focal Twins etc. Se till att testa så många du kan 🙂 Och de flesta svenska musikaffärerna kan matcha EU priser hos billiga konkurenter idag. Är värt en extra tusenlapp i värsta fall för att få service möjligheter i närheten.

Den andra bilden, var bara någon prototyp...den första är den slutgiligta versionen..

Trident_HG3__pai_4f2acb1c840d5.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom verkar ju helt felbyggda!! Eller så står dom upp o ner i fotot. Baselementet är ju ytterst med basreflexöppningen upptill vilket inte kan låta bra alls! 😲

EDIT: Hittade konstruktörens svar på fråga då fler än jag tyckte det verkade knäppt! Kloka tankar där! från GZ tråden http://www.gearslutz...-amazing-2.html

Verkar helt klart vara prisvärda monitorer.. Värt att titta närmare på! 🙂

"Tweeters and Midrange - Inside or Outside?

Finally, an answer to your question, Tom. I figured that since bass is not too directional, I'd put the port and the woofer on the outside. The more critical and directional mid and tweeter, I put in a separate cylinder (on the inside of the cabinet) to avoid polluting their directional properties with the woofer and port air motion (and the cylinder let me solve the edge diffraction problem).

As far as which positioning is better for two-ways, it's 6 of one, a 1/2 dozen of the other. If the midrange image is most important, put the woofers on the inside (since most two-ways use the woofers to generate midrange.) If the high end imaging is most important, you'll hear a big improvement in imaging by placing the tweeters on the inside.

Solving the group delay problems (in ported enclosures) is a whole other post in itself.

The bottom line is that I spent about the last two years trying to design a near field speaker that wasn't a compromise. So far, the people who have listened to them seem to agree that I've succeeded (or at least, gotten closer)."

Japp...Lite ont om recensioner än så länge...men det få jag har läst verkar dom få väldigt bra feedback..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fitzpatrick har nyligen tagit över distributionen för PMI, så Trident-monitorerna kommer säkert snart att säljas i Sverige också. 🙂

Hemskt vad de är fula - men det är ju ljudet som är det viktiga. 😉 Någon som har hört dem och jämfört med andra...?

Låter bra, då tror jag Emusic kan ta in dom åt mig! tillsamans med Eventide h8000fw med mera.

Emusic är för övrigt mkt bra, förutom att dom matchar priserna är deras support och service helt fantastiskt, iallafall mina erfarenheter hittils med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fitzpatrick har nyligen tagit över distributionen för PMI, så Trident-monitorerna kommer säkert snart att säljas i Sverige också. 🙂

Hemskt vad de är fula - men det är ju ljudet som är det viktiga. 😉 Någon som har hört dem och jämfört med andra...?

Tycker dom ser bra mkt bättre utan många andra monitorer!!!

Apropå fula monitors, då tycker jag t.e.x Genelec tar priset, dom har verkligen lyckats konstruera ett par riktigt fula monitors..men som du själv sa det är ljudet som räknas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. är sugen på ett par HG3 jag också. Verkar som om dom är perfekta för mig.. Jag är van att mixa i ett par feta JBL 4430 och sen kontrollyssna i ett par NS10M. Eftersom mitt lyssningsrum blivit mindre så är det svårt att ha dom stora JB4430. HG3 verkar lösa mitt problem då dom ofta beskrivs som ett par NS10 fast med definerad bas och ett mellanregister som inte skär sönder ens öron.. Mm.. Fast jag vill ju lyssna på dom först.. Priset verkar helt OK också. Hade annars tänkt byta till ett par Barefoots men detta ser lovande ut må jag säga! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Trident HG3 Subbas och topp i samma case!

Ett plus i kanten är att designern av högtalaren tycker man skall lyssna på The Expert med Yello lådorna!

Bara det får mig att vilja provlyssna.

🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa manualen till dom http://pmiaudio.com/images/highres/trident/hg3_user_guide_manaul_v06.pdf Harvey Gerst ger sina synpunkter angående sina tankar bakom konstruktionen. Kul är att han var med och utvecklade mina älskade JBL 4430 också Hans synpunkter bakom konstruktionen finns också att läsa live på GZ då han är aktiv forummedlem där.. Kolla t.ex denna tråd. http://www.gearslutz.com/board/high-end/458524-trident-hg3-monitors-amazing-2.html

Känns mer genuint då man faktiskt kan tala med högtalarskaparen. I tråden ovan ger bl.a Steven Slate sin synpunkter på högtalarna.. Kul tycker jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag tycker är lite skrämmande är när dom drar paraleller till NS10, NS10 är i särklass den sämsta monitor jag någonsin hört men tydligen har dom en del gemensamt med NS10 🙂

Sämst på vilket sätt?? Jag tycker ns10 är underbara. Mina mixar har blivit bättre tackvare dem

Link to comment
Dela på andra sajter

NS10 är som sagt oersättbara.. Jag har ett par NS10M från 1984.. Kan inte klara mig utan dom då dom är oförskämt tydliga i övre mellanregistret.. Men anledningen till att NS10 fått så dåligt rykte är att numera då folk har egen liten hemstudio med ganska litet rum så ska deras monitorer klara hela frekvensregistret.. Under 80-talet då NS10 kom så var NS10 inget annat än en närfältsmonitor.. Själva huvudmonitoreran var betydligt större (och 2x15" med 4x8" mid etc). NS10 är inget annat är en närfältshögtalare för referens.. Och den gör jobbet jäkligt bra.. Men numera behövs den inte då du kan skaffa t.ex ett par Adam AX7 etc..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser NS10 enbart som ett mixnings verktyg! javisst det är jätte bra med mixnings verktyg, men inget som jag vill använda som primära monitorer, då jag faktiskt vill kunna avnjuta musik också!

och NS10 låter bedrövligt på alla sätt och vis, men audio pro ego för 2000 låter "bättre" med dom..skillnaden är att man kan mixa med NS10.

Aja.. hoppas vi får se mer in depth recensioner snart..hittils finns det rätt lite info..men jag har bara hört positiv feedback, inte en enda negativ feedback vad jag kan minnas..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

okej frustrerande att vänta, men är det ingen som har hört något mer om dessa ?

hittar inga recensioner iallafall.. och vill helst inte beställa från UK, då priserna sjunker som fan när dom kommer till tyskland om dom inte redan gjort det...

Tror jag köper dessa..men väntar fortfarande på recensioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommentarer finns att läsa av de på gearslutz som antingen har dem eller hört dem. Tycker att det i stor majoritet är positiva kommentarer. Att de ens jämförs med högtalare i den dubbla prisklassen säger nog en del. De verkar inte vara vidare bra på marknadsföring dock, vilket det har klagats på. Antar att recensionerna kommer dyka upp rätt så långsamt. Ingen hype. Även trevligt att snubben som byggt högtalarna hänger i trådarna på gearslutz och svarar på frågor!

Köp, lyssna och skriv sedan här hur det låter! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommentarer finns att läsa av de på gearslutz som antingen har dem eller hört dem. Tycker att det i stor majoritet är positiva kommentarer. Att de ens jämförs med högtalare i den dubbla prisklassen säger nog en del. De verkar inte vara vidare bra på marknadsföring dock, vilket det har klagats på. Antar att recensionerna kommer dyka upp rätt så långsamt. Ingen hype. Även trevligt att snubben som byggt högtalarna hänger i trådarna på gearslutz och svarar på frågor!

Köp, lyssna och skriv sedan här hur det låter! 😉

Jo gearslutz är den enda källa jag har hittat som pratar om HG3, jag liksom väntar bara på en första seriös recension sedan köper jag, då jag behöver ett par monitorer omgående.

Känns som jag vill ha lite mer att gå på innan köper. Jo men det är nog för att skaparen av monitorerna är anti-hype själv.. Ska nog höra med emusic om dom kan ta in dom..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu frågat emusic om dom kan ta in dessa och jag köper isånnafall direkt.

Är orolig för att dom kommer gå upp i pris...med tanke på dom flesta säljer för dubbla priset jämfört med KMR.

Lär nog inte bli besviken, Soundonsound ska släppa en recension om några veckor..men orkar inte vänta på den.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade satsat på stabilare stativ. De där ser rätt sköra ut. Kan tänka mig att de vinglar en del.

Fundera på en hög med lekablock eller liknande och sedan ett par http://ordermusic.se/produkter/studio/tillbehor/stativ/iso-l8r155-hogtalarunderlagg-par under varje högtalare. D.v.s. två stativ för varje högtalare. Dessa har fått ruskigt mycket bra omdömen överallt. Jag köpte ett par själv och har numera dem under mina Solo 6. De frikopplar dem helt från det skrangliga skrivbordet jag använder som de står nu. dolphinmusic säljer dem för 1180 inkl. frakt. Jag frågade Ordermusic om de kunde möta priset och det gick utmärkt. 🙂

Läs om dem på gearslutz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om dessa stativ till ? kommer dom passa eller är dom för små ?

HG3 är ju större än vanliga monitorer är ju som att ha dubbla monitorer.

http://emusic.se/pro...Proel-KP820---H

highres_kp820.jpg

Det ser riktigt dåligt ut. Hade jag varit du hade jag byggt egna stativ i mdf och fyllt dem med sand. Jag har ett par dyrare stativ men inte för såpass stora monitrer som Trident och det gjorde ganska stor skillnad i tighthet i basen när jag fyllde dem med sand. Innan hade jag de där billiga från Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade satsat på stabilare stativ. De där ser rätt sköra ut. Kan tänka mig att de vinglar en del.

Fundera på en hög med lekablock eller liknande och sedan ett par http://ordermusic.se...arunderlagg-par under varje högtalare. D.v.s. två stativ för varje högtalare. Dessa har fått ruskigt mycket bra omdömen överallt. Jag köpte ett par själv och har numera dem under mina Solo 6. De frikopplar dem helt från det skrangliga skrivbordet jag använder som de står nu. dolphinmusic säljer dem för 1180 inkl. frakt. Jag frågade Ordermusic om de kunde möta priset och det gick utmärkt. 🙂

Läs om dem på gearslutz!

Rent spontant kände jag samma sak, av dom stativen som emusic rekommenderade. Visste ej att det gjorde så dramatiskt skillnad i soundet. Vad menas med lekablock ? Något som är bra med det stativet dock är att jag kunde få plats med det bakom bordet, då den är väldigt smal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...