Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Flush mount vet jag inte vad det är.. Men det jag upplevde var att hade jag den direkt nära bakväggen så så blev det samma effekt på ljudet som en proximityeffekt på t.ex en Sm57/58.. Det lät för fett och luddigt alltså!

EDIT: felstavning!!! huu...

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lyssnat på Trident HG3 i ett akustikbehandlat rum och kunnat A/B switcha mellan ett par JBL 4430. HG3 är en fantastisk högtalare iom att du kan vrida in woofern i perfekt lyssningsposition (som faktsikt ska vara ytterst).. Dom låter väldigt dynamiska och och fina särskilt på lägre volymer.. Men dom hänger med bra även på högre volymer.. Det enda minuset är för mig att dom inte är lika avslöjande på högre frekvenser som JBL 4430 är.. Mina 4430 matas av ett par recappade Godzila monoblock. 4430 ska spelas högt medans HG3 låter bra även på låga volymer.. Men över 16 Khz är dom lite fattiga.. Dock fantastiskt dynamiska och avslöjande i området mella 60 Hz - 1 Khz.. Dom låter väldigt lika mina Ultrasone PRO 2500 hörlurar minus det sista i höga frekvenser då.. Jag köpte för övrigt mina Ultrasone PRO 2500 för att det var det närmast jag kunde komma mina JBL 4430 i hörlursväg!

EDIT: en sak till HG3 ska inte vara för nära en bakvägg.. Minst 50 cm framför annars blir basen vedervärdigt överdriven!

Angående basen så har jag provat att ha basen långt ifrån väggen och det lät i mina öron förfärligt, tort och total avsaknad på bas... har dom ganska nära nu.. har iofs inte finjusterat positioneringen ännu..men fick mitt Zaor Idesk bord för några dagar sedan..när jag fått upp det ska jag finjustera postioneringen...för att få perfekt symetri..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken! Men jag blev inte klokare ändå.. Kan bero på att jag är för gammal!

Hehe, jag är också gammal. 😉

Helt enkelt så sitter högtalarna i väggen och elementen går parallellt med väggen.

Så uppfattar jag det i alla fall.

Edit: jäms med väggen kanske är mer korrekt....eller nå't.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nu mailat musikermagasinet, dom sa till mig att recensionen är i senaste numret så om någon har tillgång till det numret let us know 🙂

Är nyfiken... Kan också säga att jag är jväligt nöjd med mitt köp, men tar tid att vänja sig med att alla musik man lyssnat på innan i så många år helt plötsligt låter helt olika..

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp tidningen och läs. Den är absolut värd pengarna varje gång (det aktuella numret kostar bara 49:- och innehåller flera andra intressanta artiklar också) - eller så kan man göra som jag och prenumerera. 🙂

Omdömet om dem är väldigt bra. Nu vill jag inte skriva för mycket, men recensenten nämner bl a att han har använt Genelec 8040 under flera år och alltid har tyckt att de har "ett ljud som är mer trevligt än korrekt".

Rubriken på recensionen är "Mitt i prick från Trident" - något som säger en del om vad han tycker om HG3. 🙂

Från slutsatsen plockar jag följande:

Så är du på jakt efter en ny närfältslyssning som låter stort, detaljrikt och separerat, borde du definitivt ta en ordentlig titt på Trident HG3. De levererar, på alla plan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp tidningen och läs. Den är absolut värd pengarna varje gång (det aktuella numret kostar bara 49:- och innehåller flera andra intressanta artiklar också) - eller så kan man göra som jag och prenumerera. 🙂

Omdömet om dem är väldigt bra. Nu vill jag inte skriva för mycket, men recensenten nämner bl a att han har använt Genelec 8040 under flera år och alltid har tyckt att de har "ett ljud som är mer trevligt än korrekt".

Rubriken på recensionen är "Mitt i prick från Trident" - något som säger en del om vad han tycker om HG3. 🙂

Från slutsatsen plockar jag följande:

*Tumme upp* kanske köper den är nyfiken att läsa hela då jag själv äger dom 🙂

Har varit ganska tyst om dessa högtalare i ett halvår nu, men läser man runt på forum osv verkar dom bli mer och mer populära...

Link to comment
Dela på andra sajter

tror jag ska gå förbi pressybårn ikväll innan jobbet och köpet Musikermagasinet 🙂

Har aldrig läst den tidningen förut..hoppas recensionen är utförlig och inte allt för kort..

MM har funnits mycket längre än Studio och brukar alltid vara läsvärd. 🙂

Monitorerna är recenserade på lite mer än två sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

MM har funnits mycket längre än Studio och brukar alltid vara läsvärd. 🙂

Monitorerna är recenserade på lite mer än två sidor.

Jag gick in på pressbyrån snabbbläddrade i tidningen i kassan men såg då ingen trident recension..så köpte inte tidningen..kanske var för snabb... Men läste test indexted ibörjan på tidningen stod inte trident där...bara sub phatty med mera..

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Jag gick in på pressbyrån snabbbläddrade i tidningen i kassan men såg då ingen trident recension..så köpte inte tidningen..kanske var för snabb... Men läste test indexted ibörjan på tidningen stod inte trident där...bara sub phatty med mera..

Sub Phatty var i numret innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle jag säga att det är steg ett innan du ens utlåter dig om hurvida vissa frekvenser förstärks eller inte, då akustikbehandling är HELT avgörande i detta fall. Din monitorer är tveklöst fantastiska, ge dem vad de förtjänar: Ett välljudande rum.

mvh Jon

Då skulle jag säga att det är steg ett innan du ens utlåter dig om hurvida vissa frekvenser förstärks eller inte, då akustikbehandling är HELT avgörande i detta fall. Din monitorer är tveklöst fantastiska, ge dem vad de förtjänar: Ett välljudande rum.

mvh Jon

Vill också verkligen understryka att akustiken är a och o om man ska göra dom rättvisa + förstå hur dom verkligen låter. J
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns i Göteborg, MUG har ett par.

Nice! tack för tipset, är nyfiken på dem :-)

Omdömet om dem är väldigt bra. Nu vill jag inte skriva för mycket, men recensenten nämner bl a att han har använt Genelec 8040 under flera år och alltid har tyckt att de har "ett ljud som är mer trevligt än korrekt".

Är väl tyvärr lite min åsikt åsså. Inte helt road dessvärre.

Vem var det som gjorde testet?

HG3 finns nu i ett flertal SVENSKA butiker i lager för 24 500... shit...bra pris. jag fick mina för 33.

Per styck eller per par?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! tack för tipset, är nyfiken på dem :-)

Är väl tyvärr lite min åsikt åsså. Inte helt road dessvärre.

Vem var det som gjorde testet?

Per styck eller per par?

per par... 4sound har bland annat..och några till affärer i sverige..som inte finns på prisjakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

per par... 4sound har bland annat..och några till affärer i sverige..som inte finns på prisjakt.

Attans, låter som det kan bli besvärligt att fixa en center då. Får kontakta dem helt enkelt för att se hur man löser 7-delen i ett 7.1-system :-)

Mattias Hjelm.

Oki! Tack :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

per par... 4sound har bland annat..och några till affärer i sverige..som inte finns på prisjakt.

Tja ba! Sulle vara jättekul att höra vad du tycker nu när det gått ett tag. Dina intryck och hur dom är att jobba med osv osv.... Mvh bREAK

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag känner att jag inte orkar ta allt igen..så pastear jag vad jag skrevpå ett annat forum

after a few months getting to know these monitors I can honestly say I could never had been happier with these monitors they sound perfect for me. They sound brutally honest in some cases. It takes some time to get used to high resolution and honesty. Your music collection is likely to sound very different in these then what you are used too. If you have been listening to another pair of speakers since 2002 it takes some time to get used to the change for sure.

It is suited for all kinds of music in my opinion it is brutally honest, very nosiey sometimes brickwalled guitar productions might not be very pleasant to listen to, but you hear if it is good sounding noise or bad sound noise atleast, which can be a very thin line, I am into extreme metal music and really a very broad spectrum of music , so the productions in these style is often nosiey. I prefer the honesty.

This speakers however stand out on non-brickwalled material, all kinds of music sound very big and detailed and dynamic. I would say drums is what sounds best in these speakers... amazing sound of the drums... it also one reason the speakers sounds so big and amazing is because the drum sound.

The resolution detail makes it a joy to listen to all small details in the music. Spatial effects sounds 3D with amazing accuracy I have never experienced with speakers before only through headphones, the imagining and sound stage and separation is amazing...

The treble is very sharp and focused, I was before afraid that the treble was cut off... Steve Roach, the ambient artist I used mostly for listening material at the time I was little bit disappointed with how it did sound with monitors, but it was not until I did check the actual music in the frequency spectrum analyzer I did realize that it should sound like that, I have also concluded by that, the steve roach probably have speakers that strongly enhance treble cause the frequencies are very low in the analyzer and it does not lie.

To summarize the HG3 is the perfect all around speaker, it works really for every kind of music. It is brutally honest. and Since I bought them the price have dropped a lot atleast here in Sweden, I bought mine for 33 400 SEK now they go for 25 000 SEK by most stores here in Sweden, and for that price it is without any doubt unbeatable.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Vore kul att lyssna på dessa (om dom låter så bra som dom påstås)

Sammanlagt så går alla 6 elementen i dessa på 1902kr inkl moms,"från Dayton och Peerless", vore grymt att se vad det är för komponenter i filtren och bygga sig ett par egna : P

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul att lyssna på dessa (om dom låter så bra som dom påstås)

Sammanlagt så går alla 6 elementen i dessa på 1902kr inkl moms,"från Dayton och Peerless", vore grymt att se vad det är för komponenter i filtren och bygga sig ett par egna : P

hmm låter galet tvivlar starkt på att du kommer undan så billigt.

Tycker priset på 25 000 spänn är mkt prisvärt redan så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

hmm låter galet tvivlar starkt på att du kommer undan så billigt.

Tycker priset på 25 000 spänn är mkt prisvärt redan så.

inget galet, håller på att bygga ett par egna högtalare med tweeter och midbas från Dayton och woofer från Scan-speak, var inne på både den tweetern och basen som sitter i HG3 men bytte till slut till element från reference-serien.

Här har du elementen som sitter i hg3 och priserna.

Dayton SD215A-88 365kr

Peerless HDS PPB 830870 358kr

Dayton DC28FT-8 228kr

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

inget galet, håller på att bygga ett par egna högtalare med tweeter och midbas från Dayton och woofer från Scan-speak, var inne på både den tweetern och basen som sitter i HG3 men bytte till slut till element från reference-serien.

Här har du elementen som sitter i hg3 och priserna.

Dayton SD215A-88 365kr

Peerless HDS PPB 830870 358kr

Dayton DC28FT-8 228kr

Vore ju grymt kul att få se/följa ditt monitorbygge..
Link to comment
Dela på andra sajter

plus 1 🙂

Hur blir det med förstärkarna ?

Det sitter 3 st i varje högtalare,

Det ska tydligen sitta någon cylinder i lådan som avleder basen..

Men ändå ganska fantastiskt att elementen var såpass billiga..

Att dom är så billiga och låter så bra alltså..

Du borde ta upp det i tråden på Gearslutz... Harvey är ju där med...

han som byggt högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

plus 1 🙂

Hur blir det med förstärkarna ?

Det sitter 3 st i varje högtalare,

Det ska tydligen sitta någon cylinder i lådan som avleder basen..

Men ändå ganska fantastiskt att elementen var såpass billiga..

Att dom är så billiga och låter så bra alltså..

Du borde ta upp det i tråden på Gearslutz... Harvey är ju där med...

han som byggt högtalarna.

Ja alltså, dom är säkert värda varenda krona och det är imponerande att det går att bygga bra högtalare med så pass billiga element, det bevisar bara att killen är en duktig ingenjör och att Daytons billigaste serie högtalarelement presterar bra om dom används rätt, magin ligger förmodligen i väl konstruerade filter och bra anpassade lådor. Vart bara taggad eftersom jag valt element från samma tillverkare, låter mina byggen skit så kan det ju enbart vara mitt fel 😛

Har bara läst bra om dom men ska egentligen inte yttra mig förens jag lyssnat själv, det ända jag är lite skeptisk mot är att man kan vrida T/M och att woofern delas vid 320Hz, känns generellt som att mellanregistret borde ta vid lite lägre än så med den här lösningen?

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...