Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Men Aluminum känns väl ändå som ett väldigt dåligt matrialval ?

Ja, det kan man tycka, eftersom det är lätt och kan ringa med - men om det är konstruerat med någon typ av rör eller liknande, så kan man som sagt fylla med sand och tack vare det få både massa och utsläckning av eventuella ringningar i materialet. Att fylla stativbenen med sand om det går, är alltså en bra idé. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan man tycka, eftersom det är lätt och kan ringa med - men om det är konstruerat med någon typ av rör eller liknande, så kan man som sagt fylla med sand och tack vare det få både massa och utsläckning av eventuella ringningar i materialet. Att fylla stativbenen med sand om det går, är alltså en bra idé. 🙂

Jo det var det jag också tänkde, det ringande ljudet från aluminuim.

Får se om jag lyckas hitta något vettigt som man fylla med sand i, och som har en bra vikt (dvs så tungt som möjligt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade ett stativ som ser lovande ut som man kan fylla med sand eller "blyhagel"? (google translate")

vad tror ni om detta ?

http://www.towersoni...stands-ts1b.php

1.jpg

"

Truly versatile… for small to mid-sized midfield audio monitors.

The T-S 1B shares the same design as the T-S 1 but with a bigger footprint and larger top plates. These are capable of supporting very heavy weights and once the inner tube is filled with kiln-dried sand or lead shot their mass almost doubles, making them extremely stable and rock solid towers. With a maximum 120 cm adjustable height and customized with accessories, such as the heavy duty rubber castors H-D/C-W and the universal collar U-C to support extra heavy weights, they can confidently be used as small stage PA stands for loudspeakers such as Mackey’s SR1530z.

If you are planning or already working with multi-channel systems and are confronted with the dilemma of how to ergonomically and aesthetically accommodate your centre audio monitor with a single or multiple LCD’s, the answer is to convert our T-S 1B basic unit into a solid VESA stand using our multi-LCD bracket accessories, easy! And if you need to change the rear and side configuration, our high quality rubber castors CW/BK will allow you to do this in seconds whilst providing a sturdy platform with maximum floor isolation.

As an example, T-S 1B’s standard dimensions can be paired with a wide range of models such as: ATC-CSM50, Klein & Hummel O400, Adam P33A/ S3A, Focal SM11series, Quested S-8/ VS2108, Emes OWL/ Blues, Earthworks Sigma 6.2, Dynaudio M1.5, Genelec 1037C, JBL LSR632P, just to mention a few…

For some particular models, a bespoke top plate may have to be specially made.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut. Kör med gummitassarna.

Ja du menar den första ???

customize_clip_image002_0003.gifcustomize_clip_image004_0000.gif

A-R-C

Acoustic Rubber Cones

  • Optional accessory
     
  • High quality cones made of natural rubber
     
  • Exclusively designed to absorb transient vibrations and low frequencies oscillations.
     
  • Recommended for the T-S 1 and T-S 1B models.
     
  • Set includes all fittings

...och fyll med sand. Det blir tungt och släcker ut eventuella ringningar som kan uppstå i röret. 🙂

Okej nice, om Claes har gett sit godkännande kanske jag köper dessa nu då! 🙂

Men dom är inte billiga. Får se vad det kostar att importera dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skapas en vågform som skiljer sig från originalsignalen, så brukar det kallas distorsion, ja...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Distorsion

enl din något överdrivna tolkning är olika former av syntesmetoder och eq detsamma som distorsion

med tanke på att 90% här säkert tänker på dist som i överdriven förstärkning så bör du med din tyngd som allvetande på ljudområdet uttrycka dig försiktigare

Link to comment
Dela på andra sajter

http://sv.wikipedia....wiki/Distorsion

enl din något överdrivna tolkning är olika former av syntesmetoder och eq detsamma som distorsion

med tanke på att 90% här säkert tänker på dist som i överdriven förstärkning så bör du med din tyngd som allvetande på ljudområdet uttrycka dig försiktigare

Det är ju inte helt sant, eftersom det i fallet med eq, kompressor, distboxar och annat, handlar om en önskad förändring av ljudet. Om man väljer en annan vågform i en synt, så väljer man ju den för att man vill att det ska låta så. Vad jag sade, var att det skapas en vågform som skiljer sig från originalsignalen. Det innebär inte att originalsignalen måste vara en sinusvåg, utan det kan lika gärna vara en mycket mer komplex vågform som är originalsignal. Lyssningen ska återge den signalen så bra som möjligt, eller hur?

När det gäller spikes, så bidrar de till precis det som står i Wiki-beskrivningen, "förvrängning eller felaktig återgivning" - alltså något som är oönskat - och då tycker jag att det är på sin plats att kalla det distorsion eftersom det kommer att påverka hur det låter och man dessutom inte kan göra något åt det (annat än att ersätta sina spikes med absorbenter förstås... 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte helt sant, eftersom det i fallet med eq, kompressor, distboxar och annat, handlar om en önskad förändring av ljudet. Om man väljer en annan vågform i en synt, så väljer man ju den för att man vill att det ska låta så. Vad jag sade, var att det skapas en vågform som skiljer sig från originalsignalen.

det du sa var "Om det skapas en vågform som skiljer sig från originalsignalen, så brukar det kallas distorsion, ja..."

inget nämndes om önskat eller inte

När det gäller spikes, så bidrar de till precis det som står i Wiki-beskrivningen, "förvrängning eller felaktig återgivning" - alltså något som är oönskat - och då tycker jag att det är på sin plats att kalla det distorsion eftersom det kommer att påverka hur det låter och man dessutom inte kan göra något åt det (annat än att ersätta sina spikes med absorbenter förstås... 😉).

hade du föredragit en identisk signal som transformerats ner i golvet menar du?

är inte den nästan utslätade kurvan efter absorbenterna också en distorsion eftersom den också skiljer sig från orginalet?

att dämpning är bättre än spikes tvistar vi inte om - frågan är om spikes är något bättre än inget alls

ingen som kunnat visa en formel man kan räkna på detta än?

anläggningsyta-frekvenser-tryck-material typ

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som kunnat visa en formel man kan räkna på detta än?

anläggningsyta-frekvenser-tryck-material typ

Det är rätt klurigt att räkna på vibrationer och oftast får man fram de faktiska resultaten med hjälp av kompletterande praktiska mätningar. Om vi tänker oss att två element/material är sammanfogade med ett stabilt skruvförband, så blir vibrationsförlusten i skarven tämligen liten. Börjar vi däremot att släppa på skruvarna kommer förlustfaktorn att öka. Överför vi denna princip till ett scenario med spikes vs. tassar (större anliggningsyta), så kommer den konformade Spiken att ge en lägre furlustfaktor jämfört med tassen pga. av ett högre tryck per mm2.

Link to comment
Dela på andra sajter

det du sa var "Om det skapas en vågform som skiljer sig från originalsignalen, så brukar det kallas distorsion, ja..."

inget nämndes om önskat eller inte

Eftersom vi talar om att det blir FEL, så ser jag det som ganska självklart att det handlar om en oönskad förvrängning... Vi kan kalla det störningar om du hellre vill det, men det är samma sak ändå...

 

hade du föredragit en identisk signal som transformerats ner i golvet menar du?

Ja, jag tror faktiskt det eftersom det ju inte lägger till något som inte fanns från början - men bäst är förstås att dämpa bort i så hög grad som möjligt.

är inte den nästan utslätade kurvan efter absorbenterna också en distorsion eftersom den också skiljer sig från orginalet?

Jo - men amplituden på den kurvan är fördubblad för att det ska synas alls, så den är i själva verket så liten att den kommer att överröstas med stor råge av direktsignalen.

att dämpning är bättre än spikes tvistar vi inte om - frågan är om spikes är något bättre än inget alls

På grund av att spikes tydligen introducerar frekvenser som inte fanns från början, så skulle jag nog vilja påstå att det är sämre med spikes än helt utan något. Sedan kan säkert vibrationerna bidra till nya frekvenser om underlaget och/eller högtalarlådan inte är perfekt plana ytor också, men det blir ju mer koncentrerat i spikes, så jag tror att det blir krafigare störningar med sådana, medan det blir många svagare i fler frekvenser utan absorption. En ren gissning förstås, men ändå... Jag är ju inte ingenjör på mekanikområdet, utan bara på elektronik...

ingen som kunnat visa en formel man kan räkna på detta än?

anläggningsyta-frekvenser-tryck-material typ

Kunde vara intressant, men jag har inte sett något sådant, utan man får gå på de mätningar som andra har gjort - eller göra egna jämförelser. Själv har jag för mycket att göra i nuläget, så även om jag har tänkt att jag ska göra sådana mätningar så småningom, så blir det nog inte av på ganska länge...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara riktigt petig så betyder ju distorsion ganska ordagrant "formförvridning". I praktiken, inom ljud, betyder det mer eller mindre tillägg av övertoner som inte är harmoniskt bundna till en andra ljudkälla, vilket bland annat används konstruktivt i exempelvis Exciters. Ska man jämföra med bild så är en diffusering, exempelvis genom ett frostat glas, inte en distorsion, medan en warpad spegel är det.

Jag har som sagt aldrig använt spikes, och är inte intresserad av att göra det heller, men måste säga att bakhögtalarns som stod på lösa rör lätt bättre och renare än de främre som stod plant innan jag byggde dämpningar till allihop. Vet inte med säkerhet om det var en akustiskt artefakt (just det här stället hade akustik som kunde få lökar att gråta, mestadels pga felbyggda väggar, så det var i praktiken omöjligt att göra nåt åt, och de övriga ställena jag vart på har jag inte testat att göra så), och inget har hittills spöat mina slaktade akustikplattor (ska som redan sagt bytas ut mot Mopads dock), men som alternativ till ingenting gjorde det skillnad.

Vad jag klurar på med diagrammen är vad det var för underlag. Var det trä så skulle vågformen kunna förklaras av träets egenresonans, och är det inspelat med kontaktmick så är testet inte riktigt motsvarande hur man faktiskt kommer uppfatta det i verkligheten. Rören under mina gamla Rear stod på tegelstenar och betong-plattor jag snodde på ett bygge utanför lägenheten. Trots allt, var man tar upp ljudet spelar ju extremt stor roll, ju mer mot centrum man går på en flat yta, vilket nästan alla monitorer har, desto mer blir sviktet i materialet. Något jag utnyttjar friskt när jag gör Deep Rumble-ljud, men som jag misstänker är precis var spike:sen är till för att komma runt.

Sen å andra sidan så kan det, i den mottagande änden, bli precis tvärt om. En placering som skulle kunnat dämpa ytan får den att resonera istället pga att den är helt fri. Trots allt, allt beror på om man snackar mottagande eller emitterande yta...

Något jag dock skulle tro är ett mycket bättre surrogat för riktig dämpning, baserat både på just den principen, och mina egna erfarenheter, är att helt enkelt ställa upp högtalarna på hört hoprullade sockor! När jag köpte min SPD-20 trumpad-set, som står på en tung trumställning jag fick från mitt gamla jobb, så lät det helvete till grannarna oavsett hur försiktigt jag spelade. När jag gjorde en provisorisk dämpning av extra hårt hoprullade sockor på varje ben i väntan på att lyckas utveckla min idé om en bädd av kudde (problemet var att få det stabilt) så försvann alla problem fullständigt! Undras om det inte skulle funka för monitorer åsså som nödlösning? :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skaffade "riktiga" dämpare, så körde jag med sönderklippt Polyeten-liggunderlag i några lager under monitorerna. Det funkade ok och var stabilt - och billigt (kostar ett par tior hos Jula), så det kan jag absolut rekommendera. Det blir dock betydligt snyggare och troligen också lite bättre resultat med MoPads och liknande dämpare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar från Towersonic nu angående HG3.

"Dimensions:

45cm W x 34cm D , 16kg

the TS 1 B is correct:

but we would supply it with custom top plate to suit the HG3 , price

includes the customisation free of charge

£469.00 pair + VAt in the UK

- or no VAt to EU vat reg companies

- and no VAt if from outside the EU

prices + Fedex shipping .

If the budget allows, we also recommend the double core system.

TS 2C TB

£ 789.00 pair + vat etc.

remember our stands are full telescopic studio grade heavy duty stands !,

with high deadmass weight.

all stands are hand made and we have a 20 days waiting list ."

så tror jag kommer ävlja TS2 som han rekommenderande dom ser stabila ut...Får se

vad priset blir efter skatt och frakt bara...

Men TS2 såg lite stabilare ut...fast kanske inte lika snygga..som TS1b

1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sand kommer att funka bra, även små blyhagel. Ska man vara riktigt petig så har packat blyhagel mycket högre volymvikt än packad torr, finkornig sand. Att blyet även är lite mjukt ser jag som en fördel. Hur som helst, så kommer båda materialen funka fint som fyllnad i stativen och det är nog knappast valet av fyllning som kommer vara avgörande för hur helheten kommer att låta i slutänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sand kommer att funka bra, även små blyhagel. Ska man vara riktigt petig så har packat blyhagel mycket högre volymvikt än packad torr, finkornig sand. Att blyet även är lite mjukt ser jag som en fördel. Hur som helst, så kommer båda materialen funka fint som fyllnad i stativen och det är nog knappast valet av fyllning som kommer vara avgörande för hur helheten kommer att låta i slutänden.

Jo visst är det så, tror nog båda funkar, men om man måste välja något av alterntiven föredrar jag att välja det bästa.

Hur mkt mer väger packad blyhagel vs sand ?

och vart får man tag på det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är det så, tror nog båda funkar, men om man måste välja något av alterntiven föredrar jag att välja det bästa.

Hur mkt mer väger packad blyhagel vs sand ?

och vart får man tag på det ?

Vet inte exakt men uppskattningsvis 2-3 ggr mer än packad torr sand. Massiv volymvikt mellan de båda är ungefär förhållande 1:5.

Dykarbutiker brukar sälja blyhagel i lösvikt. Räkna med en fem-hundring för att fylla dina stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också, jag har ju plastgolv, jag vet ej vad som är det optimala, men jag antar cement golv är det optimala ?

Kan man lägga någonsorts "platta" på golvet som fötterna på stativet kan stå på för att få ännu bättre dämpning ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...