Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Det ser riktigt dåligt ut. Hade jag varit du hade jag byggt egna stativ i mdf och fyllt dem med sand. Jag har ett par dyrare stativ men inte för såpass stora monitrer som Trident och det gjorde ganska stor skillnad i tighthet i basen när jag fyllde dem med sand. Innan hade jag de där billiga från Thomann.

Verkar uppenbarligen som jag får vara mer noga med mitt val av stativ då. Men vet ej om jag vill bygga själv med sand och grejjor känns..mer som jag litar på en färdig produkt med gott rykte osv än något hemmasnickrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sådana har jag fast den mindre varianten:

http://www.thomann.de/se/ultimate_ms45p2.htm

Och här har du ett par till :

http://www.thomann.de/se/jaspers_80113sb.htm

Men Ultimate har mycket gott rykte och är riktigt stabila. Vet ej om de klarar dina monitorer. Förresten vart bor du? Är nyfiken på att höra dem och bor du i Gbg området kikar jag gärna förbi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana har jag fast den mindre varianten:

http://www.thomann.d...mate_ms45p2.htm

Och här har du ett par till :

http://www.thomann.d...ers_80113sb.htm

Men Ultimate har mycket gott rykte och är riktigt stabila. Vet ej om de klarar dina monitorer. Förresten vart bor du? Är nyfiken på att höra dem och bor du i Gbg området kikar jag gärna förbi 🙂

Tack för tipset!

Jag är lite osäker på hur mkt av själva monitorerna som max kan sticka ut utanför själva bottenplattan, för anses vara stabilt ?

Dom är ju riktigt stora som sagt.

Ja du hade gärna fått komma och höra dom när studion och så är klar, men jag bor 22 mil ifrån Göteborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp lecablock och skaffa lite butylgummi mot golvet samt under monitorerna.. Det är bäst och snyggast!

någon bild på hur det kan tänkas se ut ?

Problemet med lecablock är att jag kommer behöva skjuta ut bordet ganska långt ifrån väggen, i min lägenhet där varje kvadratcentimer är värdeful så är det ett ganska stort problem..fördelet med ett stativ är ju att man kan ha monitorerna nära väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du plats på bordet så kunde du annars använda 2st IsoAcoustics-stativ per monitor...

Ja, jag vet inte vad jag ska köra för lösning ännu..finns några att välja bland nu..designern av monitorerna sa

"They're about 17" wide by 13" deep by about 12" high so most monitor stands should work just fine. You ain't gonna hear a lot of differences in the speaker response caused by the stands. Any decent stand should work. You can buy a couple of feet of the 1/2" rubber pad stuff that they use under carpeting and that will work fine between the the speaker and the stand."

Någon som vet vad det är för rubberpad grejjor han snackar om ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar även vad jag ska köra med för kablar ? behöver ju köpa nya då dom jag har är för korta.

Men vill inte ha overkill kablar, utan några kablar som gör jobbet helt enkelt. Alltså inte alltför dåliga kablar, utan bra

kablar till bra pris. Dom kablarna jag har nu är av den billigaste sorten typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du kommer att köra balanserad överföring och att monitorerna kommer att stå på sin plats och sällan eller aldrig flyttas runt?

I så fall behöver du inte fundera något speciellt på kabelkvaliteten, utan det fungerar utmärkt med "billigaste sorten".

Enda anledningen att kolla på dyrare kablar när det gäller balanserade signaler där det går från en lågimpedativ utgång till en högimpedativ ingång (som det alltid är från en normal lineutgång till en normal lineingång), är om man kopplar om ofta eller om kabeln på något annat sätt kommer att utsättas för mycket mekanisk påfrestning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag antar att du kommer att köra balanserad överföring och att monitorerna kommer att stå på sin plats och sällan eller aldrig flyttas runt?

I så fall behöver du inte fundera något speciellt på kabelkvaliteten, utan det fungerar utmärkt med "billigaste sorten".

Enda anledningen att kolla på dyrare kablar när det gäller balanserade signaler där det går från en lågimpedativ utgång till en högimpedativ ingång (som det alltid är från en normal lineutgång till en normal lineingång), är om man kopplar om ofta eller om kabeln på något annat sätt kommer att utsättas för mycket mekanisk påfrestning.

Monitorerna kommer stå stilla ja, kommer inte flyttas runt. Bra att du lärde mig lite om detta, jag har minimal kunskap om olika kabeltyper, balanserade och icke balanserande..men det blir ju så att man lär sig de som saker som man behöver..har inte riktigt haft behov att sätta mig in i sådant..då jag mest jobbat i virituell miljö med pluggar osv..

Det har gått mer än 15 dagar nu, och emusic har inte hört av sig ännu... och jag måste fundera på hur jag ska lösa det där med stativ till monitoerna..jävligt svårt att välja..vill ju ha den bästa lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker också efter någon sida där man kan läsa om monitorplacering och hitta hotspot osv jag har ju läst detta förut..men var länge sedan..och dessa är minsta första riktiga monitorer och blir också första gången jag bryr mig om placeringen av högtalarna mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Torde vara samma placering som gäller för de flesta närfältsmonitorer.

Högtalarna skall bilda en liksidig triangel med dig.

Diskanten i öronhöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Generellt verkar dom väldigt trevliga, men recensionen tyder på att dom är en smula smickrande i gröt-området?

smickrande ?

Torde vara samma placering som gäller för de flesta närfältsmonitorer.

Högtalarna skall bilda en liksidig triangel med dig.

Diskanten i öronhöjd.

aaa..som sagt ska läsa på lite mer exakt..vill ju ha precision också..

Link to comment
Dela på andra sajter

någon bild på hur det kan tänkas se ut ?

Problemet med lecablock är att jag kommer behöva skjuta ut bordet ganska långt ifrån väggen, i min lägenhet där varje kvadratcentimer är värdeful så är det ett ganska stort problem..fördelet med ett stativ är ju att man kan ha monitorerna nära väggen.

Klart bäst lösning och kostar inte mer än några hundringar att göra

post-27276-0-95304900-1355670927_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bäst lösning och kostar inte mer än några hundringar att göra

post-27276-0-95304900-1355670927_thumb.jpg

okej är säkert enkelt för vissa, men, men jag är inte mycket av en hemma fixare föredrar att köpa en färdig pridukt.

Ett annat problem jag ser med den lösning är att jag måste dra ut bordet ganska långt för att kunna ha dom bakom bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar mest åt att jag köper Zoar ISOSTAND men svårt att hitta feedback på dom.

Det ser ut som om de är odämpade, så tänk på att spikes inte gör någon nytta mot stomljud, utan det är enbart en designpryl...

Du behöver alltså placera någon form av absorbent mellan monitor och stativ för att dämpa vibrationerna som annars lätt kan göra basen lite luddig.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som om de är odämpade, så tänk på att spikes inte gör någon nytta mot stomljud, utan det är enbart en designpryl...

Du behöver alltså placera någon form av absorbent mellan monitor och stativ för att dämpa vibrationerna som annars lätt kan göra basen lite luddig.

Hmm, är du säker på det, du menar att det är bara snygg design ?

så här står det på hemsidan iallafall om dom

"Solid Stands for studio monitors and hi-end made ​​of solid wood. Adjustable in steps of fixed Isoglass system with caps of steel, such as to limit the transmission of low frequencies."

Med aborbent menar du någon gummiplatta på glaskivan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klura ut hur dina monitorer skall stå innan du köper något ställ. Kan ju hända att det inte passar när du väl kollat hur du skall ha monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klura ut hur dina monitorer skall stå innan du köper något ställ. Kan ju hända att det inte passar när du väl kollat hur du skall ha monitorerna.

Vad jag tror är ialalfall att 40/40 modellen är tillräckligt stora för HG3. Vill iallafall ha ett stativ som man kan ha längst väggen bakom boret, vill kunna ha bordet

så nära väggen som möjlgt, alltså inte 2 Decimeter utanför som man får om jag har cementblock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har spikes på ett oändligt hårt underlag, så gör de nytta - men å andra sidan kan du lika gärna ha högtalaren stående direkt på underlaget i så fall och få precis samma effekt... 😉

Ljudtekniska Sällskapet har gjort mätningar på skillnaden mellan spikes och absorbent: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Monitorunderlag_-_absorbenter

Som absorbent kan du ha Auralex MoPads, SonicDesign-kuddar eller liknande.

Innan jag skaffade "riktiga" dämpkuddar själv, så använde jag Polyeten-liggunderlag i lagom stora klippta bitar i 3-4 lager. Det var nästan lika bra, men inte lika snyggt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har spikes på ett oändligt hårt underlag, så gör de nytta - men å andra sidan kan du lika gärna ha högtalaren stående direkt på underlaget i så fall och få precis samma effekt... 😉

Ljudtekniska Sällskapet har gjort mätningar på skillnaden mellan spikes och absorbent: http://wiki.kontroll...g_-_absorbenter

Som absorbent kan du ha Auralex MoPads, SonicDesign-kuddar eller liknande.

Innan jag skaffade "riktiga" dämpkuddar själv, så använde jag Polyeten-liggunderlag i lagom stora klippta bitar i 3-4 lager. Det var nästan lika bra, men inte lika snyggt... 😉

Så du tycker bara Zaor Isostand är snygg design men att dom tekniskt sett inte är speciellt bra ?

detta är det enda jag hittat om dom, soundonsound har skrivit lite om dom vilket jag tycker lät ganska övertygande.

http://www.soundonso...tandmonitor.htm

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för 17!

Jag tycker inte att de bara är snygg design, utan det är "dämpningen" med spikes jag har synpunkter på. Annars verkar de stabila och bra (så gott det nu går att gissa med utgångspunkt från bilder när man inte har känt på dem själv...), så om du kompletterar med absorbenter kommer de nog att funka kalasbra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för 17!

Jag tycker inte att de bara är snygg design, utan det är "dämpningen" med spikes jag har synpunkter på. Annars verkar de stabila och bra (så gott det nu går att gissa med utgångspunkt från bilder när man inte har känt på dem själv...), så om du kompletterar med absorbenter kommer de nog att funka kalasbra. 🙂

Okej, tack för tipset! kanske blir sånna då!!! Finns säkert billigare alterntiv, men jag har en känsla av att dom här kommer hänga med större delen av mitt liv så. Bäst att köpa bra från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bäst lösning och kostar inte mer än några hundringar att göra

post-27276-0-95304900-1355670927_thumb.jpg

Sorry för lite OT men måste fråga. Är det du som byggt de där stativen wellness? Är det en vanlig trädgårdsplatta i botten? Blir det stabilt och bra bara med murbruk eller har du använt armering oxå? Vilken dimension på block har du använt? Har ett gäng liggandes men de kanske är i fetaste laget =) Mitt monitorstativ består idag av en säng som är ställd på högkant, långt ifrån optimal lösning! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...