Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Nej för 17!

Jag tycker inte att de bara är snygg design, utan det är "dämpningen" med spikes jag har synpunkter på. Annars verkar de stabila och bra (så gott det nu går att gissa med utgångspunkt från bilder när man inte har känt på dem själv...), så om du kompletterar med absorbenter kommer de nog att funka kalasbra. 🙂

Tack för tipset och länken det fick mig att fundera vidare...angående spikes osv...förstår kanske lite mer vad du menar nu med att det är en "designpryl".

Frågan är ju om Zaor stativet är i förenlighet med testet.. det kanske preterar bättre än andra stativ med spikes. jag vet inte.

http://goldenagemusic.mamutweb.com/Shop/Product/the-Monolith-single-leg-1-pcs/4731080

det där är ju ett annat alterntiv också. Den har inte spikes.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nää tror det får bli en icke-spikebaserat stativ, trodde nämligen spikes var typ bättre än vanliga stativ.

Finns det fler alternativ förutom golden age stativet ?

Som sagts tidigare så kan du med gott samvete skippa spikes.

Jag tycker inte att du ska köpa så dyra stativ innan du vet vad du behöver. Ställ upp högtalarna provisoriskt under tiden du provar fram till rätt högtalarplacering. Därefter vet du vilken typ av stativ som bäst passar ditt behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för lite OT men måste fråga. Är det du som byggt de där stativen wellness? Är det en vanlig trädgårdsplatta i botten? Blir det stabilt och bra bara med murbruk eller har du använt armering oxå? Vilken dimension på block har du använt? Har ett gäng liggandes men de kanske är i fetaste laget =) Mitt monitorstativ består idag av en säng som är ställd på högkant, långt ifrån optimal lösning! 😄

Tjena Becker!

Javisst, vanliga lecablock och slät trädgårdsplatta. Armering i fogarna (behövs egentligen inte) och monterade med Superfix. Stabilt? Myyyycket stabilt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: jag kan fortfarande slå ett slag för Isoacoustics stativ. De är designade för att högtalaren ska flyta i djupled, vilket gör att vibrationer skapade av element som rör sig fram och tillbaka effektivt dämpas mot underlaget. Intygar personligen att de är fantastiska, och möjliggör även placering på skrivbord, inte bara stativ. De är ställbara i två olika höjder och går att vinkla uppåt/neråt i olika steg. De gör underverk för mina Focals.

http://www.isoacoustics.com/isol8r200.php

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: jag kan fortfarande slå ett slag för Isoacoustics stativ. De är designade för att högtalaren ska flyta i djupled, vilket gör att vibrationer skapade av element som rör sig fram och tillbaka effektivt dämpas mot underlaget. Intygar personligen att de är fantastiska, och möjliggör även placering på skrivbord, inte bara stativ. De är ställbara i två olika höjder och går att vinkla uppåt/neråt i olika steg. De gör underverk för mina Focals.

http://www.isoacoust...m/isol8r200.php

Tycker inte att dom är speciellt vackra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare så kan du med gott samvete skippa spikes.

Jag tycker inte att du ska köpa så dyra stativ innan du vet vad du behöver. Ställ upp högtalarna provisoriskt under tiden du provar fram till rätt högtalarplacering. Därefter vet du vilken typ av stativ som bäst passar ditt behov.

Jo men det är nog att jag är väldigt bekväm av mig, jag kan tänka mig att betala lite extra för att slippa vara orolig för att stativet försämrar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt väldigt svårt att hitta informatiom om Zaor stativet, men det är ju ingen vanlig spike lösning och en mera avancerad sådan..men finns inga tester på själva prestandan ännu vad jag sett utan mest PR snack, Men detta är vad som jag har hittat om dom

"Now anything we said about the Stand Monitor is even more true about this beauty: Presented for the first time in Frankfurt this year it features the finest design and finish ZAOR could come up with for this top of the line speaker stand. The quality of build is exceptional, the paint job is worthy of a racing car, applied in several layers and baked at high temperatures to obtain its unqiue shine and resistance. The double mounting on spikes resting on metal plates, themselves resting upon a layer of AERstop is a unique design and provides stability and acoustic isolation beyond compare. The speaker itself rests upon a plate of special hardened glass that will neither bend nor break. LIke its smaller brother, this speaker stand is adjustable in height and can thus perfectly match the situation in your listening environment, whether it is a living room, home cinema or a recording studio.

The exceptional build quality will support speakers up to a weight of 80 kilograms, so don't worry where to put those big heavy midfields any longer.

the top glass plate from hardened glass, sitting on metal thorns, themselves resting on metal plates, decoupled with Aerstop rubber pads from the wooden plate below! Complex but efficient isolation for the bigger speakers.

Available in white glossy finish and grey or in black gloss and white and in two sizes: 35 x 35 cm or 40 x 40 cm."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt väldigt svårt att hitta informatiom om Zaor stativet, men det är ju ingen vanlig spike lösning och en mera avancerad sådan..men finns inga tester på själva prestandan ännu vad jag sett utan mest PR snack, Men detta är vad som jag har hittat om dom

the top glass plate from hardened glass, sitting on metal thorns, themselves resting on metal plates, decoupled with Aerstop rubber pads from the wooden plate below! Complex but efficient isolation for the bigger speakers.

Ok - en skiva av härdat glas med spikes som vilar på metallplattor, som i sin tur är dämpade med någon sorts gummipads. Då kanske de är ok ändå - men varför i hela fridens namn använda spikes när de tydligen inser att spikes inte fyller någon funktion...? Det blir bara dyrare helt i onödan och känns mer som ännu en halvtokig "audiofil"-pryl... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - en skiva av härdat glas med spikes som vilar på metallplattor, som i sin tur är dämpade med någon sorts gummipads. Då kanske de är ok ändå - men varför i hela fridens namn använda spikes när de tydligen inser att spikes inte fyller någon funktion...? Det blir bara dyrare helt i onödan och känns mer som ännu en halvtokig "audiofil"-pryl... 😉

Ja det är en bra fråga, om nu forskningen med spikes talar emot användandet av spikes. Monitor stativ med spikes verkar vara mycket ovanliga, kan inte minnas att jag sett ett förut.

Men jag tror jag håller med dig där, jag tror att dom har försökt göra ett stativ som rent designmässigt ser väldigt bra ut, nytänkande och modernt, men samtidigt så är det ju väldigt svårt att motivera att användandet av spikes om ny forskningen pekar emot det ? Och känns som Zaor på deras hemsida inte direkt har motiverat tillräckligt bra varför dom använder spikes, och hur dom eventuellt löst dessa "problem", som sagt deras stativ kanske undangår normen.

Ska maila Zaor så får dom chans att förklara sig varför dom använder spikes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja! Har du fått hem högtalarna än Ekstatis? Spikes eller inte! Låter dom bra så låter dom bra.. Dock blir jag lite skeptisk till din förmåga att utgöra om dom låter bra eller inte om du inte vet

hur spikes kontra övrig ljuddämpning funkar.. Enligt mig är metall-spikes inget annat än audiofil hokuspokus... Ett slags ludabsorberande material behövs emellan.. Själv gillar jag butyl gummi! 🙂

Men som sagt har du fått hem högtalarna än? Hur låter dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja! Har du fått hem högtalarna än Ekstatis? Spikes eller inte! Låter dom bra så låter dom bra.. Dock blir jag lite skeptisk till din förmåga att utgöra om dom låter bra eller inte om du inte vet

hur spikes kontra övrig ljuddämpning funkar.. Enligt mig är metall-spikes inget annat än audiofil hokuspokus... Ett slags ludabsorberande material behövs emellan.. Själv gillar jag butyl gummi! 🙂

Men som sagt har du fått hem högtalarna än? Hur låter dom?

Som sagt, man lär sig mycket av att bygga sin egna studio, som sagt det där med spikes kontra övrig ljudämpning var något nytt för mig, men faktum är att NU vet jag 🙂

Och spikes är inte rätt väg att gå, men ska bli intressant och se vad Zaor säger. Men just nu lutar det åt the Monolith,

26222_the_Monolith__single_leg__1_pcs_small.JPG

Söker efter liknande alterntiv, jag vill främst att det ska vara justerbart så man kan få exakt rätt höjd osv.

EDIT: glömde skriva det, att dom skickades idag från emusic! Har tappat räkningen på hur många dagar det tagit nu, men har inte haft så jättebråttom direkt så det är lungt.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: jag kan fortfarande slå ett slag för Isoacoustics stativ. De är designade för att högtalaren ska flyta i djupled, vilket gör att vibrationer skapade av element som rör sig fram och tillbaka effektivt dämpas mot underlaget. Intygar personligen att de är fantastiska, och möjliggör även placering på skrivbord, inte bara stativ. De är ställbara i två olika höjder och går att vinkla uppåt/neråt i olika steg. De gör underverk för mina Focals.

http://www.isoacoust...m/isol8r200.php

Vilka säljer dessa? Själv tyckte jag de var svinsnygga men framför allt verkar de bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka säljer dessa? Själv tyckte jag de var svinsnygga men framför allt verkar de bra!

De flesta säljer nog dem. Ett exempel är undertecknad... 😉

Vad jag har läst på, så är det en mkt dålig idé att ha monitoerna på skrivbordet, vilket är tanken med IsoAcoustics ?

Det är en dålig idé om man inte har någon dämpning mellan bordet och monitorerna, men eftersom IsoAcoutics-stativen innehåller dämpning, så är det inga problem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta säljer nog dem. Ett exempel är undertecknad... 😉

Det är en dålig idé om man inte har någon dämpning mellan bordet och monitorerna, men eftersom IsoAcoutics-stativen innehåller dämpning, så är det inga problem. 🙂

Ja visst det funkar väl, men har inte hört någon säga att det är den bästa lösningen att ha dom på skrivbord iallafall, allt beror ju på vart man sätter ribban så klart...jag har köpt dyra HG3, så vill läsa på och göra ett genomtänkt köp först, och tänker absolut inte ha dom på skrivbordet iallafall även om det igentligen skulle vara det mästa praktiska. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst det funkar väl, men har inte hört någon säga att det är den bästa lösningen att ha dom på skrivbord iallafall, allt beror ju på vart man sätter ribban så klart...jag har köpt dyra HG3, så vill läsa på och göra ett genomtänkt köp först, och tänker absolut inte ha dom på skrivbordet iallafall även om det igentligen skulle vara det mästa praktiska. 🙂

Orsaken till att inte ha dem på skrivbordet (förutom det uppenbara att det går ner vibrationer i bordet om man inte har någon sorts absorbenter mellan), är att man vill undvika att det blir reflektioner av diskanten i bordsytan. Det är också därför det ofta är mindre lämpligt att ha monitorerna liggande horisontellt när de är gjorda för att användas vertikalt - för då kommer diskanten mycket närkare bordet och risken för reflektioner blir större.

MEN eftersom man har monitorerna i samma höjd, så har man precis samma problem om man har dem på stativ bakom bordet också, så det gör egentligen ingen skillnad alls eller blir rentav större risk eftersom det finns en längre bordsyta som diskanten kan reflekteras mot...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken till att inte ha dem på skrivbordet (förutom det uppenbara att det går ner vibrationer i bordet om man inte har någon sorts absorbenter mellan), är att man vill undvika att det blir reflektioner av diskanten i bordsytan. Det är också därför det ofta är mindre lämpligt att ha monitorerna liggande horisontellt när de är gjorda för att användas vertikalt - för då kommer diskanten mycket närkare bordet och risken för reflektioner blir större.

MEN eftersom man har monitorerna i samma höjd, så har man precis samma problem om man har dem på stativ bakom bordet också, så det gör egentligen ingen skillnad alls eller blir rentav större risk eftersom det finns en längre bordsyta som diskanten kan reflekteras mot...

och beror väl lite på vad man har för bord också..mitt bord är nog ganksa "rangligt" eller ja, det är ju iallafall inte gjort för studio och minimal vibrationer osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

och beror väl lite på vad man har för bord också..mitt bord är nog ganksa "rangligt" eller ja, det är ju iallafall inte gjort för studio och minimal vibrationer osv..

Nej - det är klart, att om bordet är mindre stabilt, så vill man definitivt inte ha ett par dyra monitorer stående på det... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det är klart, att om bordet är mindre stabilt, så vill man definitivt inte ha ett par dyra monitorer stående på det... 😱

Ja, och just stabila bord tror jag är problem för många...man kanske tror det är stabilt när det i själva verket är väldigt vibrerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar dom inte på hemsidan, vad ligger dom på per styck? *nyf*

Här: http://webshop.holmerup.biz/stativ/hogtalarstativ/isoacoustics-iso-l8r155.html 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis! Har du fått hem dina HG3 än? Hur låter dom i dina öron? Jag har ett par välljudande JBL 4430 men mitt lyssningsrum har blivit för litet för att ge dom rättvisa och mina NS10M gör att jag får ont in öronen av för mycket mellanregister.. Tror att HG3 vore dom perfekta monitorerna för mig! Skaparen av HG3 konstuerade också mina JBL 4430 en gång i tiden och påstår att HG3 är "det bästa han gjort hittills" 🙂 Så jag är nyfiken!?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Där missuppfattade jag grovt, trodde du hade HG3:or :-)

Den nya dämpningen hade jag tänkt lösa med Mopads, kan du månne få in såna åsså?

Ekstasis, hoppas du inte blir sur om jag hijackade tråden några inlägg här :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Där missuppfattade jag grovt, trodde du hade HG3:or :-)

Ska pilla en del med att lägga upp fler produkter i webshoppen under helgen, så de kommer in snart.

Den nya dämpningen hade jag tänkt lösa med Mopads, kan du månne få in såna åsså?

Finns också på todo-listan...

Kanske bättre att ta via PM, istället för att kapa tråden... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...