Jump to content
Annons

Varför är du här – egentligen?


Valle

Recommended Posts

de som faktiskt har någonting vettigt att säga och de gör det på ett rakt oförklätt sätt som upplevs som provocerande av de som inte förstår bättre.

Vill gärna tro att det där kan vara jag.

Och sen vill man ju inte gå miste om Valles inlägg heller.

Vill gärna tro att det där kan vara den enda anledningen för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I början för att lära mig nya saker inom studioteknik och DAW´s. Hade enbart spelat in på porta innan jag reggade mig 2008. Lär mig fortfarande men kan säkert hjälpa till med en del nu också. Och för att få feedback på min låtar samt lyssna på andras. En del samarbeten har det blivit också.Och för alla intressanta diskussioner där inte minst Valle deltar. Och längsta tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag reggade mig här va syftet att starta nåt sorts distansband, något band har det inte blivit men väl en hel del musikaliska kontakter som är guld värda! Forumet har en rätt stor del i min egen utveckling, snappar upp lite här och där. Saknar aktivitet i forumets demodel, en och annan förändring där som underlättar lyssnandet och forumet är komplett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tankespånar vidare lite...

Kanske borde man haft en subfråga typ "Varför hänger du kvar?" med i ämnet.

Jag menar, det finns ju en tendens hos veteranerna att klänga fast vid en teknik som inte helt orimligen bör ses som något snart helt urmodigt. Vad är syftet då, att lära ut teknikhistoria? De purunga Zakyath-medlemmarna här på forumet kan knappast ha någon nytta av hur "varmt" en veteran inbillar sig att en analog kompressor låter jämfört med en digital. Who gives a fuck, liksom!

Lite som när man kollar in gamla teckningar från 50-talet som på ett seriöst menat sätt ska föreställa människor, allehanda prylar, etc; dess mjuka, runda kanter, nästan lite karikatyrliknande framtoningar... Det är charmigt, och man ler lite sådär hjärtligt åt det – men det känns sååå länge sedan.

Lär mig något nytt som är nytt, guppajäfel, inte något nytt som är gammalt.

Jag tankespånar vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

bra fråga. dom få trådarna som handlar om att driva en studio, med allt vad det innebär, självdör väldigt fort av nån anledning, medan totala pajkastningstrådar lever för evigt, så det borde väl egentligen få en att tappa intresset. jag hade förväntat mig mer av forumet egentligen, men hänger kvar för att aftonbladet är så jäkla trist, och gearslutz är ganska så oöverskådligt, även om det är "tyngre" information på GS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att många musikerforum, som till exempel detta, till majoritet består av fåtalsinläggare, MBBAD:are, gnällspikar, bedragare och/eller i övrigt surpuppiga människor – så undrar jag faktiskt en sak:

Vilka typer av människor förväntar man sig möta när man reggar sig här? Och vad är man villig att ge tillbaka?

Jag menar, jag är ju en najs snubbe med goda tips och råd. Och jag skulle kunna räkna upp en handfull (men endast en handfull) till som är ännu värdefullare än jag. Men om man kollar riktigt noga, och med tanke på hur många ”vi” faktiskt är här…

Är det lönt?

Innan du spyr galla över mig, svara på följande fråga:

Varför är du här?

Egentligen.

Haha, du är inte alls nån nice snubbe, det har du missuppfattat helt! Men du kan kanske bli?

Jag är här i första hand för att få suga i mig erfarenheter ang ljud av er alla, och få kommentarer på det jag snickrar ihop.

Sen tycker jag även, och det blir en större och större del av det hela, att Studioforum är som en mycket, mycket mycket bättre variant av Facebook, man kan lära sig så mycket om människor om man läser mellan raderna här. Jag tycker alltså även att konflikterna och bråkandet kan vara intressant. Det återspeglar samhället. Och numer finns det ju två samhällen, ett irl, och ett på internet. Så även den otrevlige Valle är intressant för mig. Och ibland är han ju en nice snubbe också, rätt ska vara rätt. 😎

I väntan på Mac - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

att Studioforum är som en mycket, mycket mycket bättre variant av Facebook, man kan lära sig så mycket om människor om man läser mellan raderna här. Jag tycker alltså även att konflikterna och bråkandet kan vara intressant. Det återspeglar samhället. Och numer finns det ju två samhällen, ett irl, och ett på internet. Så även den otrevlige Valle är intressant för mig. Och ibland är han ju en nice snubbe också, rätt ska vara rätt. 😎

I väntan på Mac - 55

Men då kanske du ska lägga till honom som vän oxå, som du la till mig. Har fortfarande inte fattat varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, du är inte alls nån nice snubbe, det har du missuppfattat helt! Men du kan kanske bli?

(...) Så även den otrevlige Valle är intressant för mig. Och ibland är han ju en nice snubbe också, rätt ska vara rätt. 😎

Du verkar inte kunna bestämma dig.

Hursomhelst. Jag är inte alls det otrevlig. Däremot kan personer som får sanningar serverade utan bomull uppleva budbäraren som otrevlig. Och då är det ju snarare mottagarens problem.

See?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom hit för att lära mig mixa och har lärt mig otroligt mycket och kom också i kontakt i Gearslutz osv genom det här forumet. Det jag lärt mig eller förbättrat mig i sen jag kom hit är:

Skillnaden mellan akustiskbehandling och isolering (haha typ vanligaste noobgrejen) samt kunskap inom båda områdena. Läran om kompressor, eq, försiktighetsåtgärder, att använda öronen, saker man ska undvika, saker man ska lyssna efter, send-effekter, lowpass/highpass samt shelves och q-värden, alghoritm-reverb och IR-reverb, PC-optimering för ljudproduktion, ljudhårdvara .. eller bara kort och gott, blivit bättre på allt inom ljud?

Shit när man läser igenom, fan vad mycket jag har lärt mig dom senaste två åren. Har lärt mig mycket när jag agerat inspelningstekniker och producent också, man lär sig mycket av vad som kan gå fel, hur man ska börja, hur man ska micka och som producent hur artisten ska förmedla sitt uttryck och sina känslor in i musiken (sjung argare! tänk på nåt som gör dig riktigt jävla förbannad! sjung sorgsnare, tänk på hur tragisk historian är, gå till botten för hur du kände när du skrev den, ännu djupare till och med!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag törs ju liksom inte tipsa...för jag känner mig självlärd och ställer bara till problem.

Jag hänvisar till Joachime, Claes mfl, istället!

Tack för förtroendet! 🙂

Fast, satan vad jag saknar en melodifestival med dessa herrar:

Claes

Joachime

KillwithSkill

Demonproducenten

diehard

Florian le Sage

Om man letar på forumet kan man hitta musik av KWS, mig och kanske några fler av de du nämnde. 😉

JO, sen är det ju faktiskt som Joachime snuddade vid: I brist på andra forum där man snackar DAW på svenska.

Och det är mitt svar på Valles fråga varför man fortfarande hänger kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kanske du ska lägga till honom som vän oxå, som du la till mig. Har fortfarande inte fattat varför.

Varför Saddam JR som vän? Enkelt, du är numer en super real nice snubbe. Man utvecklas (förhoppningsvis) som människa även på forum. Ibland har jag råkat ggogla fram gamla kommentarer jag själv skrivit, har skämts som fan över dem. Meningslösa vrålilskna svar på skitkommentarer jag själv fått. Så jag själv har nog blivit lite bättre också, svårt det där när man är en känslomänniska. Men du Saddam är helt klart en av de som skriver bra här.

Du verkar inte kunna bestämma dig.

Hursomhelst. Jag är inte alls det otrevlig. Däremot kan personer som får sanningar serverade utan bomull uppleva budbäraren som otrevlig. Och då är det ju snarare mottagarens problem.

See?

Det är du som inte kan bestämma dig. Ena stunden nice, andra gången nåt annat....

Och det där med serverade sanningar, vilken bullshit, det som är sanning för dig är ingenting för nån annan. Men nog är du lite intressant ändå.... Och ganska easy att reta. Somliga går det inte att reta alls, haha.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

som en plats för feedback på låtar är det väl kanske inte mycke att hänga i julgranen, beror dock lite på vem som är inne vid tillfället, men som kunskapskälla tycker jag forumet håller måttet.

det hjälpte mig på vägen när jag va helt grön, det är jag förvisso fortfarande men nu har jag i alla fall grejerna och den grundläggande kunskapen till att skapa musik.

så som kunskapskälla, jodå.

som feedback, nja. dock är feedbacken bra om man väl får den. men som sagt, det har lite med post-timing att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det där med serverade sanningar, vilken bullshit, det som är sanning för dig är ingenting för nån annan.

Jag talar alltid sanning. Och då syftar jag på den faktiska sanningen, inte den som passar "mig" bäst vid varje givet tillfälle (så som vissa brukar vilja ha sanningar till).

Bullshit för att det gör ont? Ja, mycket möjligt. Men bullshit som i att det skulle vara en lögn? Knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom hit nångång före Hitlers tid. Då det var ett bra ställe att hänga på. Sen har det skett drastiska åtgärder flera gånger och alltmer till det sämre. Och mer än så behöver jag inte skriva. Finns en del rabiata inlägg från mig om vad jag tycker om denna sida. Men det är rätt harmlöst. Som att skälla ut en döv!

Dessutom så får man inte ens svar via pm. Bara där framstår man ju som en [whatever nerkränkande kast ord insert]

Men jag valde att vädra hjärnan och andas på annat håll i tre månader. Nu är det bara att gilla läget, att hundskiten sitter kvar under skon.

Numer är det en axelryckning och ett slappt -Jaha?!

Tillhör kategorin slösurf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag mest på forum generellt för att utveckla och nyansera mig med hjälp av andras åsikter och synvinklar.

Jag menar, det finns ju en tendens hos veteranerna att klänga fast vid en teknik som inte helt orimligen bör ses som något snart helt urmodigt. Vad är syftet då, att lära ut teknikhistoria? De purunga Zakyath-medlemmarna här på forumet kan knappast ha någon nytta av hur "varmt" en veteran inbillar sig att en analog kompressor låter jämfört med en digital. Who gives a fuck, liksom!

Lite som när man kollar in gamla teckningar från 50-talet som på ett seriöst menat sätt ska föreställa människor, allehanda prylar, etc; dess mjuka, runda kanter, nästan lite karikatyrliknande framtoningar... Det är charmigt, och man ler lite sådär hjärtligt åt det – men det känns sååå länge sedan.

Lär mig något nytt som är nytt, guppajäfel, inte något nytt som är gammalt.

Det här är musik och ljudteknik, inte konstmode. Samma teknik som Kraftwerk använde redan tidigt 70-tal kan lätt användas till musik skapad idag. Ingenting blir någonsin obsolete, de gamla teknikerna får bara konkurrens av nyare, men uppriktigt sagt så är det för det mest fråga om komplettering, inte att byta ut nåt helt.

Ett undantag kan möjligen vara de gamla multi-kanals rullbandarna. Till och med många av de mest inbitna analogfansen jag känner har numera gått över till DAW, men vi arbetar fortfarande på samma gamla schyssta prylar.

Bland mina äldsta prylar är ett disk-eko och ett fjäderreverb från 70-talet och ett Rhodes-piano från 60-talet.

Hursomhelst. Jag är inte alls det otrevlig. Däremot kan personer som får sanningar serverade utan bomull uppleva budbäraren som otrevlig. Och då är det ju snarare mottagarens problem.

Well, utan bomull: du har ett direkt autistiskt behov av att rationalisera allt konkret, inklusive saker som absolut inte kan rationaliseras med siffror, samt verkar helt sakna förståelse för det simpla konceptet individuella preferenser. Det är inte sanningar, det är åsikter.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förtroendet! 🙂

Om man letar på forumet kan man hitta musik av KWS, mig och kanske några fler av de du nämnde. 😉

Och det är mitt svar på Valles fråga varför man fortfarande hänger kvar.

WTF...vad kul, kan du guida mig till nåt (eller är det bara kolla in dina filer, kanske!?, vill verkligen lyssna in nåt du gjort Joachime, ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är musik och ljudteknik, inte konstmode. Samma teknik som Kraftwerk använde redan tidigt 70-tal kan lätt användas till musik skapad idag. Ingenting blir någonsin obsolete, de gamla teknikerna får bara konkurrens av nyare, men uppriktigt sagt så är det för det mest fråga om komplettering, inte att byta ut nåt helt.

Ett undantag kan möjligen vara de gamla multi-kanals rullbandarna. Till och med många av de mest inbitna analogfansen jag känner har numera gått över till DAW, men vi arbetar fortfarande på samma gamla schyssta prylar.

Bland mina äldsta prylar är ett disk-eko och ett fjäderreverb från 70-talet och ett Rhodes-piano från 60-talet.

Vilket naivt inlägg!

Varför väljer du DAW framför "de gamla multi-kanals rullbandarna"? Varför har du satt gränsen just där?

Well, utan bomull: du har ett direkt autistiskt behov av att rationalisera allt konkret, inklusive saker som absolut inte kan rationaliseras med siffror, samt verkar helt sakna förståelse för det simpla konceptet individuella preferenser. Det är inte sanningar, det är åsikter.

Det där var definitivt en åsikt, ingen sanning.

Dessutom var det en felaktig åsikt eftersom du beskrev mig fel.

You lose!

Link to comment
Dela på andra sajter

You lose!

Typisk Vallekommentar. Du verkar ha forumet som nån sorts tävling, där du ensam tävlar mot de andra (utan att de vet det) och emmellanåt blir du glad för att du vinnit och nån annan "You loose"! hahaha! Det är ju komiskt.

Och va fan, 24-kanals rullbandare skulle väl vem som helst vilja ha i arsenalen om man hade råd att köpa, äga o serva dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ännu en kategori forumister här. Notera "gillningarna" så fort någon försöker klämma åt mig med någon "vass" kommentar. Sådant förekommer i stort sett i alla trådar som jag skapar; istället för att "gilla" något som kan vara till nytta för ens musicerande så "gillar" man hellre inlägg med någon form av angrepp.

Dessa människor som "gillar" sådant är helt klart sjuka i huvudet.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag inte har nån annanstans att vara 🙁 haha 😛

Gillar inte facebook och shit så det här är MIN snack-sida. Med ämnen som intresserar mig istället för att tagga en bild på en maträtt som någon lagt upp eller så. Därför stannar jag kvar här.

Music is the most high!

Varför jag kom hit från start var för att få direkta svar på min okunskap om mixning och inspelning m.m. Och NI har hjälpt mig oerhört mkt. Det finns alltid hjälpsamma medlemmar som är mer erfarna och "duktigare" än en själv.

Tack till er alla!

Sen är alla dessa agitator trådar där folk lägger sina kvasi-sanningar som ren och skär fakta väldigt underhållande.

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Typisk Vallekommentar. Du verkar ha forumet som nån sorts tävling, där du ensam tävlar mot de andra (utan att de vet det) och emmellanåt blir du glad för att du vinnit och nån annan "You loose"! hahaha! Det är ju komiskt.

Det komiska är snarare att du tror att uttrycket har med någon sorts tävling att göra.

Så, med det sagt: You lose!

Och va fan, 24-kanals rullbandare skulle väl vem som helst vilja ha i arsenalen om man hade råd att köpa, äga o serva dem.

Varför det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...