Jump to content
Annons

Lite poppigare låt


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er👋

Skulle göra en poplåt tänkte jag. Blev ändå mindre poppig än jag tänkt mig från början och texten hamnade i moll. Har mindre koll på kompressorer och liknande, som jag drar i lite på skoj. Men ge gärna feedback om ni vill. Den är inte färdigmixad eller mastrad. Texten finns nedan.

Ha en fin lördag☀️

 

From the stars

 

Waiting for something that never arrives

Looking for some kind of sign buried deep in your eyes

How to face this life

 

Crossing waters way too deep

Burning your fingers 

Just so you know how it feels

If the pain is real

 

You should be loved

Have all you’e ever dreamed of

 

Were fallin 

We fell from the stars

Were drifting away 

Thought were worlds apart

Fading out just to feel the cuts

We said it would be us

 

Rememberance takes a heavy toll

On the scars that live deep down in your soul

So we loose it all

 

The way it makes you feel

Hollow inside

Like nothing else was real

Let go of our pride

God knows we tried

 

 

 

Redigerat av Richie76
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Henric! Väldigt roligt att höra😊

Tack så mycket Slejnard! Värmer att ni båda tycker sången håller måttet. Har börjat öva den senaste tiden. Ska se över trummorna. Bra input. Har inte reflekterat över gitarren. Stämmer alltid noggrant men hojta ni andra om ni håller med, man blir lite hemmablind efter ett tag😅

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte reagerat på att gitarrerna är ostämda. De kanske är lite vassa och skulle behöva lite kärlek av ett eq-trollspö.

Men en bra låt o bra sång!
 

Gneta på med mixen så lyfter du låten. Nu låter det t ex som att instrumenten inte riktigt lirar i samma rum. Trummorna låter som om de spelas i ett litet dämpat rum, medan gitarrerna låter som om de spelas i ett större rum (stort flyghangar?). Prova t ex att skicka alla instrument till en gemensam kanal med ett reverb för att limma ihop mixen (det kanske du redan gör, men reverbet hörs inte?)


Blir intressant att höra en färdigmixad version. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedback Jonatan! Roligt att du gillar låten. Kom på att jag inte eq:at gitarrerna alls😅 Så skruvade lite efter bästa förmåga och la på lite mer rum på trummorna. Är fortfarande inte mastrat eller så men förhoppningsvis låter det lite bättre iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och riktigt bra sång.

Resten kommer säkert också att bli bra, behöver mixas och kanske lite omtag på t ex trummor. Men som sagt, mycket låter bra även i den här versionen.

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack got! Blir väldigt glad över feedback. Ska se över trummorna, lite idétorka bara på vad jag ska förbättra med dem. Har börjat mixa sångljudet och ska göra ett försök på en slutmix. Tack för input😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar mycket mindre "rymdklang;" den ger ett mycket kallt intryck som förstör låten som skulle göra sig i en varmare atmosfär. Men du kan din sak så det blir en fyra av fem i betygspapperen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro var bara en omskrivning för kanske😊 Funderar på baby audios reverb. Kör nu med standard reverb på GarageBand. Någon som har testat baby audios? Verkar bra enligt youtube😅

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är trummorna omlagda, basen och massa annat fixat. Har även hobby-mastrat den men ska mastras ordentligt senare. Någon som orkar tycka till om något får ni gärna göra det. Gärna gällande nivåer,  frekvenser eller allt ni kan komma på. Trevlig lördag på er!🍻

Rikard

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Jag funderar på vad låten handlar om, vad är kärnan liksom?

Jag tycker att känslan är lite som en kristen lovsång, den förmedlar hopp liksom...är det din tanke?

Det en bra låt, och sången är det bästa i den. Den skulle generellt behöva lite mer dynamik dock. Sologitarren i början är låg i volym i mina lurar, och trummorna är lite platta.

(Ps. Jag har inte läst alla inlägg ovan i tråden.)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Från "Gerry and the Atrics" följer:

SKIPPA REVERBET! Såvida du inte tänker använda din musik som backing track till tävlingen "Dansband(spelare) eller Arbeta". Eftersom mina stelnande fingrar/händer lätt går vilse på greppbrädan nuförtiden använder jag gärna G.bands rena "rymdgitarrer" och låter rytmsektionen stå för...ja rytmen. Syftet är inte att skapa rumskänsla utan att hitta ackord/figurer "som är sig själva nog", har jag tur skapar de också ett acceptabelt rum. Slejnard! GITARRER ÄR OSTÄMDA det är precis som det ska vara. ALLA - utom gitarrister -  vet det. Några gitarrister anar att det kan stämma (ofrivillig ordvits)Sen sextitalet och säg femti år framåt var MYCKET god vokal kvalité eller innehav av elgitarr/förstärkare/ av MYCKET (läs amerikansk) god kvalite förutsättningen för en yrkeskarriär som s.k. "frontfigur" inom populärmusiken. Detta ledde o leder än till att gitarrister som inte sjunger eller skriver texter kan uppfatta sångaren som en instrumentalist vars tonhöjd och intervall är betydelsebärande för låten. Inte orden, som "alla i publiken" lärt sig. Texten - det tillgängliga för musikälskare som varken kan/vill sjunga eller spela ett instrument och som omedelbart gör en delaktig i låten/sången. OCH NEJ, LUFTGITARR ÄR INTE JÄMFÖRBART (inte ens om publiken har rätt fingersättning). - Alltså; sånger lever vidare genom sekler, inte tack vare fantastiska instrument, trakterade av fantastiska instrumentalister. Utan . . . (räkna ut de själv)

. . .okej då, folk som Richie o Slejnard m.fl. som bryr sig om vad som sägs, och sen hur det sägs 

 

---THE WINNER TAKES IT ALL--- (min översättning till svenska)

"Allt är redan sagt Om allt vi gått igenom Såren som jag har   Är allting som är kvar

Ingen sista giv  alla kort är ute Allt är redan sagt  sista kortet lagt

Ingenting finns kvar När vinnaren får sitt Det du tror du har Är inte längre ditt

En gång var din famn där jag hörde hemma Allt var uppenbart livet ljust o klart

Jag var trygg o stark mot allt som kunde komma Gav mig själv beröm men allting var en dröm

När gudarna så vill Ett tärningskast ett till Gör knappt nån skillnad där Men allt förändras här"

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-17 at 02:07 sa Kinlion:

Tja. Jag funderar på vad låten handlar om, vad är kärnan liksom?

Jag tycker att känslan är lite som en kristen lovsång, den förmedlar hopp liksom...är det din tanke?

Det en bra låt, och sången är det bästa i den. Den skulle generellt behöva lite mer dynamik dock. Sologitarren i början är låg i volym i mina lurar, och trummorna är lite platta.

(Ps. Jag har inte läst alla inlägg ovan i tråden.)

 

Tjena Kinlion! Tack så mycket för feedback. Texten är kanske inte så hoppingivande utan handlar om 2 personer som glider isär och känslorna därikring.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Pär Nord:

Från "Gerry and the Atrics" följer:

SKIPPA REVERBET! Såvida du inte tänker använda din musik som backing track till tävlingen "Dansband(spelare) eller Arbeta". Eftersom mina stelnande fingrar/händer lätt går vilse på greppbrädan nuförtiden använder jag gärna G.bands rena "rymdgitarrer" och låter rytmsektionen stå för...ja rytmen. Syftet är inte att skapa rumskänsla utan att hitta ackord/figurer "som är sig själva nog", har jag tur skapar de också ett acceptabelt rum. Slejnard! GITARRER ÄR OSTÄMDA det är precis som det ska vara. ALLA - utom gitarrister -  vet det. Några gitarrister anar att det kan stämma (ofrivillig ordvits)Sen sextitalet och säg femti år framåt var MYCKET god vokal kvalité eller innehav av elgitarr/förstärkare/ av MYCKET (läs amerikansk) god kvalite förutsättningen för en yrkeskarriär som s.k. "frontfigur" inom populärmusiken. Detta ledde o leder än till att gitarrister som inte sjunger eller skriver texter kan uppfatta sångaren som en instrumentalist vars tonhöjd och intervall är betydelsebärande för låten. Inte orden, som "alla i publiken" lärt sig. Texten - det tillgängliga för musikälskare som varken kan/vill sjunga eller spela ett instrument och som omedelbart gör en delaktig i låten/sången. OCH NEJ, LUFTGITARR ÄR INTE JÄMFÖRBART (inte ens om publiken har rätt fingersättning). - Alltså; sånger lever vidare genom sekler, inte tack vare fantastiska instrument, trakterade av fantastiska instrumentalister. Utan . . . (räkna ut de själv)

. . .okej då, folk som Richie o Slejnard m.fl. som bryr sig om vad som sägs, och sen hur det sägs 

 

---THE WINNER TAKES IT ALL--- (min översättning till svenska)

"Allt är redan sagt Om allt vi gått igenom Såren som jag har   Är allting som är kvar

Ingen sista giv  alla kort är ute Allt är redan sagt  sista kortet lagt

Ingenting finns kvar När vinnaren får sitt Det du tror du har Är inte längre ditt

En gång var din famn där jag hörde hemma Allt var uppenbart livet ljust o klart

Jag var trygg o stark mot allt som kunde komma Gav mig själv beröm men allting var en dröm

När gudarna så vill Ett tärningskast ett till Gör knappt nån skillnad där Men allt förändras här"

 

 

Hej Pär! Tack så mycket för input. Vet att jag gillar reverb alldeles för mycket. Är det just på gitarren, sången eller överlag som du tycker det ska minskas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade med mkt trötta öron (tror jag) för jag kunde för mitt liv inte höra det som andra medlemmar refererade till. Därför blev mitt inlägg mer allmänt reflekterande än låtspecifikt eftersom jag inte ville vara specifik förrns jag vet att jag "rattat rätt". Höll på att spränga trumhinnorna några timmar senare och sitter nu o läser bruksanvisningen till "Aud.Interfacet". Ska lyssna om när jag gått en kurs i "teknisk engelska för idioter". "Du gillar verkligen reverb" har jag hört från gubbarna i bandet när de lyssnat på nåt dom inte bett om att få höra. Även när jag inte använt reverb. Som jag gillar-Här för mycket på en låt som saknar ...

Screen Shot 2024-07-26 at 00.10.48.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa Richie76:

Hej Pär! Tack så mycket för input. Vet att jag gillar reverb alldeles för mycket. Är det just på gitarren, sången eller överlag som du tycker det ska minskas?

Rätt inställda öron nu. Ska göra kaffe och en screenrecording (som jag raderar sen). MER REVERB ÅT FOLKET!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan sa Pär Nord:

Rätt inställda öron nu. Ska göra kaffe och en screenrecording (som jag raderar sen). MER REVERB ÅT FOLKET!

Det finns en typ av (pop)sånger som jag gillar att lyssna på, gärna vill (ville)spela, gärna vill skriva men saknar förmågan som (IMO) krävs för att sjunga dem. Det är sånger där texten uttrycker starka känslor av förlust, sorgsenhet kanske uppgivenhet men de är snabba (och dansanta) utspelas i stora rum (reverb) och förlitar sig på grundläggande durackord (cowboyackord) . Den som inte lyssnar på texten undrar varför sångaren låter ledsen när alla låtens delar säger motsatsen.  Du gör helt rätt Richie som öser på med reverbet i denna typen av sång. Sångaren står i en katedral och berättar lugnt om sin sorg och saknad, bjuder på sig själv medans bandet bjuder upp till dans. Han tycker inte synd om sig själv, klandrar ingen och har förmågan att sjunga om de sorger som drabbar alla med en röst som ... ja känns på riktigt. Bra låt (snygg modulation!) bra inlevelse i sången (borde jag inte påstå innan jag fördjupat mig i texten) MEN, djup sorg blir bottendjup med överjordiskt klingande gitarrer. Låt Weezer ta hand om distorsionen och Glenn-Bennys om nyskilda kvinnor i medelåldern!

Have A Field Day  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här med reverb och vemod är något man verkligen kan fördjupa sig i. Denna låt var tänkt att bli glad och poppig men när texten sen skrevs blev det inte riktigt så. Reverbet är väl egentligen inte för att saker ska ”låta” bättre för mig personligen. Mer att musiken ska vara så stor som möjligt. En katedral är egentligen för liten. Jag hade helst velat ha episka rymdreverb som slutade i evinnerligheten på det mesta. Sen vet jag inte hur andra upplever det och hur de lyssnar men jag lyssnar nästan uteslutande i lurar och där kommer man ”undan” med det på ett annat sätt. Sen är jag lite besviken på crystalline reverbet jag införskaffade tyvärr…

Väldigt intressant diskussion Pär. Nu ska jag gå och lägga mega-reverb körer på en deppig rocklåt🤘

Ha en trevlig dag😊

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-13 at 17:18 sa Richie76:

Nu är trummorna omlagda, basen och massa annat fixat. Har även hobby-mastrat den men ska mastras ordentligt senare. Någon som orkar tycka till om något får ni gärna göra det. Gärna gällande nivåer,  frekvenser eller allt ni kan komma på. Trevlig lördag på er!🍻

Rikard

Lyssnat igen. Förutom att låten och sången är riktigt bra så kan mixen ses över. Trummorna låter för ”trasiga” och jag hör nästan ingen OH- cymbaler - hi-hat. Tror att det skulle gå att jobba mer med trummorna överlag så vinner låten mer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...