Jump to content
Annons

Varför är du här – egentligen?


Valle

Recommended Posts

Med tanke på att många musikerforum, som till exempel detta, till majoritet består av fåtalsinläggare, MBBAD:are, gnällspikar, bedragare och/eller i övrigt surpuppiga människor – så undrar jag faktiskt en sak:

Vilka typer av människor förväntar man sig möta när man reggar sig här? Och vad är man villig att ge tillbaka?

Jag menar, jag är ju en najs snubbe med goda tips och råd. Och jag skulle kunna räkna upp en handfull (men endast en handfull) till som är ännu värdefullare än jag. Men om man kollar riktigt noga, och med tanke på hur många ”vi” faktiskt är här…

Är det lönt?

Innan du spyr galla över mig, svara på följande fråga:

Varför är du här?

Egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag är inte en av de hjälpsammare medlemmarna här på forumet, vilket inte har att göra med min ovilja att dela med mig av mina kunskaper, utan snarare avsaknaden av dem i många fall.

tycker det är intressant att läsa många av trådarna, det finns ju mycket info. många kul disputer. ibland kan det vara fint att få tycka till själv lite också när någon sagt något som i ens egna öron låter knasigt. och ibland vräker man väl bara ur sig något dumt, men det gör jag väl titt som tätt utanför forumet också.

sen tycker jag om folket här på forumet. TS är inget undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är här för att det finns massor med kompetens som jag gärna vill ta tillvara på och för att i så stor utsträckning kunna hjälpa folk som behöver det.

Ett stort plus är att jag fått bistå med lite musikalisk inspiration samt varit med på ett antal musikprojekt (tack aRocker/therocker) 🙂

Många trevliga personer finns det också som gör tillvaron här underhållande/kul/informativ/lärorik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du här?

Det undrar jag oxå.. Har hängt mest i off-topic men det är mest för att det har vart en massa (i mina ögon) onödigt tjafs. Tråkigt!

Fast det verkar ändå vara mindre av tjafset nu och det är skönt! Däremot är det kul att se en del diskussioner som uppstår när det är en någorlunda saklig diskussion.

I övrigt så har jag ändå fått en massa tips angående mixning och så..

Guld värt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj...jag är redan på där...är det snart bara vi kvar (therocker, Bluesboy och mini me)!

Jag gillar att få hjälp med min musik...som jag nyss skrev i min nyutlagda tråd/låt...jag får Bånge/lilla julafton när jag kommer hem och nämnda killar lägger ut filer till mig på mina högst privata projekt.

Att jag nu har tagit steget så pass att jag kan spela in trummor och tjäna pengar på det är till liten del forumets tjänst...men på nått sätt så kan dom små tipsen jag fått här ha haft stor inverkan.

Personligen har jag kunnat ta en snabbare väg till lärdom och tips, men man har sin stolthet och idag så älskar jag detta...finns killar som jag verkligen känner för härute på nätet...så, för mig är detta underbart...Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Började hänga här 2006 tror jag det var. Stämmer in i arockers syn, att forumet motiverar mig att göra musik. Nu har det varit ett annat forum som motiverat mig en längre tid, men har nyss återvänt hit så kanske kan det motivera mig igen. Demosidorna har alltid varit viktigast för mig, tycker det är en kul kanal för alla amatörmusiker.

Klart hårdare klimat här nu än 2006 noterar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick med på en rekommendation från en kollega på mitt dåvarande jobb eftersom jag var helt grön på digital inspelning. Ställde lite dumma frågor och fick svar från hjälpsamma personer som inte spydde galla över en nybörjare. Lärt känna några personer och gjort några kul samarbeten. Kul att läsa både klokheter och tokigheter här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Började hänga här 2006 tror jag det var. Stämmer in i arockers syn, att forumet motiverar mig att göra musik. Nu har det varit ett annat forum som motiverat mig en längre tid, men har nyss återvänt hit så kanske kan det motivera mig igen. Demosidorna har alltid varit viktigast för mig, tycker det är en kul kanal för alla amatörmusiker.

Klart hårdare klimat här nu än 2006 noterar jag.

WTF!...Werner...du ska ju vara på KR...Marsch tillbaka, hehe!

Jasså...du har hängt här också...jag gillar KR för att det är väldigt snällt och hjälpande, fast snacka om inbördes beundran...det kretsar kring 8 personer på "Best of" låtar mm!

Och jag gillar DEMO-delen...även här funkar demo-delen bra...men detta är ett StudioForum...varför sitter man då och sparar på information om hur man kan bli bättre!?

Visst finns det alternativa svar...men det finnas ganska många säkra tips som många studiorävar kan hjälpa till med, annars undrar jag varför detta existerar!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Började här för två år sedan och det har varit guld värt för mig hade stått

o stampat på samma fläck angående mixning o inspelning

om jag inte gått med här! Mkt bra forum kan nån nämna nåt bättre?

Jag är helnöjd bara fått konstruktiv kritik på mina låtar!

/Omb

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du här valle?

Nja, nu är ju det inte särskilt relevant. När jag reggade mig fanns här bara 66 sorry ass medlemmar. Idag har vi typ 32 000... Snacka om fåtalsinläggare, MBBAD:are, gnällspikar och bedragare liksom...

När jag kom hit var det bara för att regga mitt namn "Valle". Sedan dröjde det typ tre, fyra år innan jag ens brydde mig att posta ett inlägg. Tror jag.

Idag hör jag till de "namnkunniga" här på forumet (utan att för den skull lägga någon överdrivet självkärlek i det). Och jag antar att det är mitt "jobb" att fortsätta med att vara det. För all nytta jag (eventuellt) har bidragit med är ändå på väg att bli förlegat och obsolet. Så jag antar att jag bara hänger här för att vara cool och erfaren.

Sa jag erfaren?

Fan, vad jag är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

WTF!...Werner...du ska ju vara på KR...Marsch tillbaka, hehe!

Jasså...du har hängt här också...jag gillar KR för att det är väldigt snällt och hjälpande, fast snacka om inbörde beundran...det kretsar kring 8 personer på "Best of" låtar mm!

Och jag gillar DEMO-delen...även här funkar demo-delen bra...men detta är ett StudioForum...varför sitter man då och muppar sig med info om hur man kan ta sig vidare.!?

Visst finns det alternativa svar...men det finnas ganska många säkra tips som många studiorävar kan dra iväg, annars undrar jag varför detta existerar!?

Haha. Beger mig "hemåt" igen då. 😄

Ang. demosidorna så fungerar det inte lika bra på Studio som det gjorde 2006/2007 tycker jag. Möjligen om man är lite "känd" på forumet så får man feedback. Många låtar faller bort okommenterade eller med få kommentarer är min känsla. Det där med 8 personer på Kontrollrummet genomsyras även på Studio fast i lite större skala. "Man" kommenterar sina buddies liksom....

Att man av en moderator i en demotråd fick kommentaren: "Låten är nog rätt najs men detta är kanske fel ställe att få mest "Likes" på när det finns så mycket petiga människor här" gjorde inte saken bättre. Vad betydde det liksom, ska jag inte posta mer här?

Med detta i bakhuvudet hänger jag nästan inte alls på demosidorna på Studio utan följer med i andra trådar här. (Då har jag inte ens nämnt tråkig och ogenomtänkt navigering på demosidorna)

Istället för inbördes beundran så är det lite inbördes tjafs här istället. 😄 Det har också sin charm.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Beger mig "hemåt" igen då. 😄

Ang. demosidorna så fungerar det inte lika bra på Studio som det gjorde 2006/2007 tycker jag. Möjligen om man är lite "känd" på forumet så får man feedback. Många låtar faller bort okommenterade eller med få kommentarer är min känsla. Det där med 8 personer på Kontrollrummet genomsyras även på Studio fast i lite större skala. "Man" kommenterar sina buddies liksom....

Att man av en moderator i en demotråd fick kommentaren: "Låten är nog rätt najs men detta är kanske fel ställe att få mest "Likes" på när det finns så mycket petiga människor här" gjorde inte saken bättre. Vad betydde det liksom, ska jag inte posta mer här?

Med detta i bakhuvudet hänger jag nästan inte alls på demosidorna på Studio utan följer med i andra trådar här.

Istället för inbördes beundran så är det lite inbördes tjafs här istället. 😄 Det har också sin charm.

Jajjamän, det köper jag!

Detta är som sagt ett studioforum men nånstan så vill man få bredd på hur sin egen musik ska behandlas...

Tror att man får ut lite mer av forumet som helny inom ljudteknik/producering.

Jag törs ju liksom inte tipsa...för jag känner mig självlärd och ställer bara till problem.

Jag hänvisar till Joachime, Claes mfl, istället!

Fast, satan vad jag saknar en melodifestival med dessa herrar:

Claes

Joachime

KillwithSkill

Demonproducenten

diehard

Florian le Sage

...just kidding...tillbaka till Rom & Colan grabbar...chill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag är här?

Helt enkelt för att det är kul att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter - och lära sig nytt av andras kunskaper, eftersom man aldrig blir fullärd inom något enda område. Att diskutera kring nördiga frågor är också kul eftersom man kan få tillfälle att se på saker från en annan synvinkel - något som både kan bredda och fördjupa kunskaperna genom att man ibland kan tvingas ifrågasätta och ompröva sina åsikter. 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är här för att kolla 1a-sidan efter trådar som:

* Innehåller en fråga jag kan svara på. På ett mer eller mindre sympatiskt sätt.

* Handlar om någonting jag också är intresserad av.

* Innehåller en köp/säljannons som passar mig.

* Startats av en medlem som oftare än inte skriver provocerande inlägg, oavsett om jag är intresserad av ämnet eller ej. För mitt eget höga nöjes skull.

(Obs! det finns ett antal olika typer av provocerande medlemmar, bl.a de som skriver saker BARA för att provocera, de som skriver/skriker ut mästrande messerschmittsaker BARA för att de tror att vi övriga står med mössan i hand och blint tror allt de skriver, de som är medvetet motvalls - bara för att provocera, och de som faktiskt har någonting vettigt att säga och de gör det på ett rakt oförklätt sätt som upplevs som provocerande av de som inte förstår bättre.)

* Startats av någon jag läst trådar av tidigare, och trivdes med att läsa.

Ja det är nog det typ.

JO, sen är det ju faktiskt som Joachime snuddade vid: I brist på andra forum där man snackar DAW på svenska.

Cubaseforumet är ju lite snävt per definition. 99musik, om det forumet ens finns längre, lämnade jag för att det bestod av en liten "elitgrupp" Depecheanhängare som enbart skrev om Depeche Mode och Depeche Mode-relaterade händelser. Och "grannforumet" (som de av ngn anledning kallar det) har.. lite väl högt i tak för vilka nycker, hot och personangrepp som tillåts.

Äh kolla min signatur, det är knappast nån hemlis.

Sorry, tillbaka till ämnet!

Redigerat av basshole
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är här för att jag lär mig och har lärt mig jävligt mycket med åren.

Det här forumet är en guldgruva för att hitta information, tips och lösningar på problem som uppstått

Jag försöker undvika pajkastningstrådarna vilket kan vara svårt att undgå ibland, men besöker forumet dagligen.

Är väl lite ego och skulle kunna vara mer behjälplig i cubaseavdelningen än vad jag är, kanske ska skärpa mig där.

Hauree gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag reggade mig för 4-5 år sedan tror jag. 🙂

Jag hade börjat pilla med Cubase och kört fast, så jag behövde ställa några frågor.

Jag gör ju bara "demos", mao är jag rätt kass på ljudteknik...

Så jag lurkar mest då jag inte kan så värst mycket.

Men ibland (väldigt sällan) händer det att tom jag säger något 😑😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Reggade mig när detta var nytt under något annat namn, kommer inte ihåg vilket. Skrev lite grann å gick vidare. Har en tendens att vara aktiv på forum när det ska köpas något för att få lite input över vad som är bra eller dåligt. Annars är jag inte mycket för att hänga på forum hela tiden. Blev aktiv här igen då jag bestämde mig för att skaffa lite prylar hemma och slippa ta mig till studion varje gång jag får en musikalisk idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev medlem när jag var i 17-årsåldern och ville mest ha hjälp med frågor som "Hur Eq:ar man en bastrumma?" eller "hur får jag det här gitarrljudet?".

Idag är jag 23 och känner att jag kan hänga med mer i vad de som är mer kunniga än mig skriver i trådarna vilket gör att jag har ett större utbyte av att vara här. Samt att jag kan hjälpa färskingar som kommer med samma frågor som jag en gång gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få kontakt med människor, dygnet runt, i för mig ett helt nytt ämne, gör att jag orkar intressera mig för att få studion att fungera, hållt på i snart två veckor, att lära sig denna sajts miljö bla genom att få svar från alla er som står till tjänst när jag kört fast, ställer frågor mm

Att lära sig litet till, är det som gör att man, lära sig litet till, och detta gör att : glädjen i ämnet består !

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

I början ville man ju såklart ha hjälp med en massa saker, och sen tänkte jag väl att jag som har sysslat med Cubase och industrimetall i snart 20 år borde kunna hjälpa till men det finns alltid dom som är snabbare och kunnigare så det blir inte så mycket av den varan.

Det brukar gnällas på nya medlemmar att dom frågar om samma saker som det har frågats om hundratals gånger tidigare och att dom borde söka i gamla trådar istället...., om vi nu är 32000 medlemmar så är det nog jäkligt många som är duktiga och söker i trådar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...