Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Tjena, jag har tänkt en del på den där tråden där någon påstår att Rolling Stones är överskattade. Det är en sån kommentar man inte kan släppa utan tillhör dom som återkommer i minnet ibland. Ja, och att påstå att RS är överskattade och att de mesta de har ge ut på skiva är mediokert, kan man inte bara negligera eller glömma. Nu är alltså Bruce aktuell och, naturligtvis är han också överskattad. Även det han har get ut då ? Tydligen sjunger han falskt också... Nä, den går jag inte på riktigt. Inte än.

Jag vet inte om det kan tas så seriöst, jag tror att någon vill starta en tråd med lite argumentation och framför allt, märka menings innehåll, istället för att märka ord. Eller varför inte helt enkelt vara musik advokat.

Tror inte att jag är rätt person att dömma ut något som överskattat och jag är ingen Rolling Stones fanatiker men, det RS har gjort för rocken har få andra gjort. Att säga att de är överskattade kan jag inte göra men nu har vi möjligheten att se rocken i ett perspektiv då det som kommer fram inte når någon särskilt hög standard. I det perspektivet är RS inte överskattade alls. Tvärtom har de fått en stor del av den framgång de så väl förtjänat. Bruce Springsteen har förmågan att göra det som de flesta av den hårt arbetande massan skulle önska att de kunnat göra varje fradag efter jobbet. Det kan aldrig överskattas.

Redigerat av DionHarris
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var på Ullevi på lördagskonserten. Det var vansinnigt bra. Trots viss falsksång ibland, medioker blåssektion och två vingliga gitarrister. Summan av bitarna blev större än ingående delar. Och det slutade aldrig svänga.

Tycker dessa så kallade falsksångare har något i rösten som gör att det funkar ändå. Hellström med sin energi och spröda ton och Bruce när han tar i från tårna funkar perfekt tycker jag. När en skönsångare sjunger falskt funkar det inte alls. Tex. om Tommy Körberg missar med en kvartston så faller allt. Sen finns det sångare som sjunger tokrent men som inte engagerar i alla fall. Brist på personligt uttryck och sångröst är inte roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte kommentera hurvida Bruce sjunger falskt el inte.

Blev bjuden på Lördagsgigget av min sambo och hade väl egentligen inga

höga förväntningar på gigget då det inte e min musiksmak.

Men efter 3 timmar och 42 minuter måste jag bara säga, gubben eju sjukt duktig på att showa.

Ett rasande tempo, flörtande med publiken under så lång tid e fan inte dåligt för en 62åring.

Önskar jag själv hade den energin på scenen, gärna som 62-åring oxå 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt för dig om du inte hör bristerna - men det innebär inte nödvändigtvis att de inte finns där... Han satsar ofta lite för högt även på skivorna - något jag tycker är dåligt när han har haft så många år på sig att jobba på intonationen. Det är inte falskt som H.H., men tillräckligt falskt för att bli irriterande att lyssna på.

Som sagt, så är kvantitet inte någon garanti för kvalitet... 😉

kan ni gubbar nån, ge mig ett exempel på denna väldigt tydliga falsksång ni snackar så mycke om????

och kvantitet i fans brukar faktiskt va en rätt bra garanti för kvalitet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda som gör sig löjlig är du som inte kan med att andra kritiserar din idol som du har placerat på en piedestal och anklagar andra för att vara avundsjuka.

nej löjligt är att sitta på ett forum och gnälla på en gubbe som vatt en ikon i 40 år snart och konstant säljer ut arena efter arena, är 62 bast och spelar 4 timmars shower, och numera håller 1a 2a 3e och 4e platsen för svenskt publikrekord. rekorden han precis slog har stått sig sen 1985 när han höll pa att RIVA gamla ullevi, han rev nästan en jävla arena.

hur kan man ens argumentera emot nån som nästan lyckas riva en arena??

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden och den här trådskaparen är ett exempel på varför man är i stort sett inaktiv på studioforumet nu för tiden. Enda poängen med tråden verkar vara att starta bråk. Riktigt trist.

Kan nog hålla med...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

nej löjligt är att sitta på ett forum och gnälla på en gubbe som vatt en ikon i 40 år snart och konstant säljer ut arena efter arena, är 62 bast och spelar 4 timmars shower, och numera håller 1a 2a 3e och 4e platsen för svenskt publikrekord. rekorden han precis slog har stått sig sen 1985 när han höll pa att RIVA gamla ullevi, han rev nästan en jävla arena.

hur kan man ens argumentera emot nån som nästan lyckas riva en arena??

Du, likt många som verkar läsa tråden som att den endast är till för att "trolla", har inte fattat ett skit.

Att Bruce är en megastjärna som fyller arenor si och så mycket förändrar ju inte det att han sjunger falskt. Det är på grund av att hans undermåliga sång som jag tycker att han är överskattad. Att han har "vatt en ikon i 40 år snart och konstant säljer ut arena efter arena, är 62 bast och spelar 4 timmars shower, och numera håller 1a 2a 3e och 4e platsen för svenskt publikrekord", vill väl jag ta och skita i.

Om alla plötsligt hade samma överseende som du skulle artisteriet ligga på nivå med medeltidens: narrar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden och den här trådskaparen är ett exempel på varför man är i stort sett inaktiv på studioforumet nu för tiden. Enda poängen med tråden verkar vara att starta bråk. Riktigt trist.

Och enda poängen med ditt inlägg verkar vara att dumförklara alla som har medverkat i tråden..

Så då var du alltså inte mycket klyftigare själv än idioten till trådskaparen.

Grattis på dig!

Kan nog hålla med...

Grattis på dig med!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Bruce är en megastjärna som fyller arenor si och så mycket förändrar ju inte det att han sjunger falskt.

Jag har ju redan förklarat för dig flera gånger att det inte är en musikers tekniska briljans som är avgörande för hens förmåga att framföra musik som folk gillar. Det finns ju hur många som helst som knappast hade platsat på Broadway, men som det ändå gått "hyfsat" bra för. Bob Dylan, John Lennon, Joey Ramone, John Lydon o s v.

Det är på grund av att hans undermåliga sång som jag tycker att han är överskattad. Att han har "vatt en ikon i 40 år snart och konstant säljer ut arena efter arena, är 62 bast och spelar 4 timmars shower, och numera håller 1a 2a 3e och 4e platsen för svenskt publikrekord", vill väl jag ta och skita i.

Valle har som vanligt rätt och alla andra har fel? När sjunger han falskt? På skiva eller live?

Edit: Det kan inte vara så att en del har ett mindre rikt tonspråk, eller förmåga att ta till sig det? I västerländsk musik så har man ju tolv toner per oktav, medans man i t ex arabisk musik har betydligt fler. Alltså är det där med falsksång eller ej möjligen en rent kulturell/geografisk fråga.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden och den här trådskaparen är ett exempel på varför man är i stort sett inaktiv på studioforumet nu för tiden. Enda poängen med tråden verkar vara att starta bråk. Riktigt trist.

Håller med, dessa trådar är en enda stor orgie i TS hybris(storhetsvansinne)

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att en del har ett mindre rikt tonspråk, eller förmåga att ta till sig det? I västerländsk musik så har man ju tolv toner per oktav, medans man i t ex arabisk musik har betydligt fler. Alltså är det där med falsksång eller ej möjligen en rent kulturell/geografisk fråga.

Ja, fan vet om du inte har en poäng där. Vi kan väl fråga Claes om hans arabiska rötter har något att göra med hans "miss"-uppfattning av falsksång.

Det, eller så ville du bar göra dig rolig över mina blatterötter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och enda poängen med ditt inlägg verkar vara att dumförklara alla som har medverkat i tråden..

Så då var du alltså inte mycket klyftigare själv än idioten till trådskaparen.

Grattis på dig!

Nja. Nu vänder du väl ändå på pannkakan några gånger för mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

och kvantitet i fans brukar faktiskt va en rätt bra garanti för kvalitet.

😆 Det var det sämsta jag hört på länge. Så då måste detsamma gäller alla produkter också. Många användare innebär att det är kvalitet med det resonemanget. Då kan vi ta nåt som antirynkrämer miljoner fruntimmer köper, trots att det är konstaterat att det är bara båg. :rolleyes:

hur kan man ens argumentera emot nån som nästan lyckas riva en arena??

Som sagt var du har placerat din idol på en piedestal som du inte tål att han ifrågasätts.

Håller med, dessa trådar är en enda stor orgie i TS hybris(storhetsvansinne)

Ja till skillnad från dina trådar då. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det fiins folk som vi, dvs Valle jag och Claes och några till som bevisligen INTE diggar oss sjuka av Bruce's musik eller verk utan tycker det är hypat och vidrigt på ett eller flera sätt, det tål tydligen inte ni Bruce fanatiker utan går till löjliga nedvärderande angrepp med urusel motargumentation som inte har ett skvatt med sanningen eller frågan att göra, klart att han är folkligt förankrad och av någon orsak aspopulär i lilla Sverige och har alltid varit, jag har flera polare som lovsjunger & prisar honom som den högste alltsedan 1982 men JAG har aldrig fattat eller kunnat digga denna värdelösa sörja som enbart irriterar mina öron, klantarslen som faller pladask för dessa billiga trix, att han säljer ut arenor osv bevisar bara att det är synd om människan, pöbeln och masshysterin har vi sett vad det kan leda till tidigare i historien, ingen nämd ingen glömd 😆

Led Zeppelin har fan gjort mer för rocken än usla Rolling Stones jävla pundarband...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Bruce är en megastjärna som fyller arenor si och så mycket förändrar ju inte det att han sjunger falskt. Det är på grund av att hans undermåliga sång som jag tycker att han är överskattad. Att han har "vatt en ikon i 40 år snart och konstant säljer ut arena efter arena, är 62 bast och spelar 4 timmars shower, och numera håller 1a 2a 3e och 4e platsen för svenskt publikrekord", vill väl jag ta och skita i.

Om alla plötsligt hade samma överseende som du skulle artisteriet ligga på nivå med medeltidens: narrar.

Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är så jävla hemskt med att sjunga falskt.

Okej om karln var totalt tondöv, saknade karisma och inte hade något vettigt att komma med, då hade jag förståt varför man skulle reagera på det men så är det ju faktiskt inte i det här fallet.

Nu skulle det passa med ett "musik handlar inte om att det ska vara perfekt bla bla bla bla det handlar om känsla bla bla bla" men allt det där vet alla redan/har hört en miljon ggr.

Karln tar i och bjuder till mer än de flesta och om han snear på någon ton tycker jag faktiskt inte gör ett dugg när det i det stora hela låter kanon (i mina öron).

Nu förstår jag inte heller den enorma hysterin kring Bruce, alla löpsedlar och varför Aftonbladet ska följa med han på gymmet men inte fan är karln usel för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja till skillnad från dina trådar då. :rolleyes:

Ja eller hur.

Det är fruktansvärt synd om människor vars mentala självbild inte stämmer överens med verkligheten.

Tänk att tro att man har det enda rätta svaret på allt och man avfärdar allt 

annat som skitsnack eller inte värdiga motargument.

men många här verkar tycker det är jättekul. Det är jättetragiskt att se på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du... När du måste ursäkta dig på det där viset, så tror man inte riktigt på vad du skriver.

Att smaken är som baken vet ju till och med idioter som jag. Säg vad du tycker utan att tvunget ursäkta dig. Det är coolare.

Fan, jag har ännu inte fått kaffe.

Att alla tycker olika, om alla tycker om en artist så behövs det inga fler.

Jag står för vad jag skrivit förut bara för att man har en bra låt eller bra röst behöver inte betyda att man blir en mega star lite tur bra marknads föring m.m. När man väl är där kan göra vilket skit som helst man har lyckats.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är så jävla hemskt med att sjunga falskt.

Ja, hemskt och hemskt. Det är ju inte olagligt direkt. Om Bruce inte hade varit megastjärna hade i alla fall jag inte brytt mig värst mycket. Men nu särbehandlas han av någon anledning. Som jag sagt tidigare: Idag hade an artist ALDRIG kommit undan med falsksång, hur "lite" falskheten än var, och samtidigt uppnå/behålla megastjärnestatus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hemskt och hemskt. Det är ju inte olagligt direkt. Om Bruce inte hade varit megastjärna hade i alla fall jag inte brytt mig värst mycket. Men nu särbehandlas han av någon anledning. Som jag sagt tidigare: Idag hade an artist ALDRIG kommit undan med falsksång, hur "lite" falskheten än var, och samtidigt uppnå/behålla megastjärnestatus.

Idag använder väl alla som inte sjunger helt rent autotune eller liknande. Det kanske vore nåt för Bruce?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan ni gubbar nån, ge mig ett exempel på denna väldigt tydliga falsksång ni snackar så mycke om????

Som sagt, så hamnar han ofta för högt på tonerna även på skivorna. Om du inte hör det, så är jag faktiskt avundsjuk på dig - för det hade varit väldigt skönt att slippa höra sådant. Inte för att jag har kollat så exakt hur mycket fel det är, men det rör sig nog om en kvarts ton för högt pitchat på många ställen. Med andra ord inte så fruktansvärt falskt som H.H. - men ändå tillräckligt för att vara våldsamt irriterande för mina öron.

och kvantitet i fans brukar faktiskt va en rätt bra garanti för kvalitet.

Ok - så Britta Spjut, Justin Bieber och andra vanliga hatobjekt, är alltså skitbra? Trevligt att få en förklaring på detta, så att man vet att ett stort antal fans alltid garanterar att det är fantastiskt. Man behöver inte ens lyssna, utan man vet att det är otroligt bra oavsett vilket - och att kritisera någon som har många fans är därför alltid fel, oavsett hur det låter... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja få svar på en fråga:

Hur många av Er icke bruce-fanatiker är sångare/sångerskor? Hur stor erfarenhet har NI av inspelning med sångare/sångerskor?

Jag menar, det måste ju vara en ENORM kunskap som ligger bakom alla påståenden, eller?

Jag är sångare. Jag har sjungit trettiofem år (och då menar jag offentliga framföranden).

Att höra när någon ligger off tune kräver inga "ENORMA" kunskaper. Till och med icke-musiker har förmågan att höra falsksång. Fattar inte alls vad du menar här...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl fanken inte vara sångare för att kunna urskilja falsksång 🤪 :wacko: 🤪

Saddam nämnde Leonard Cohen, visst han sjunger inte klockrent men där är det en annan grej och i hans tradition som är mer speciell än slätstrukna Bruce's frenetiska skogshuggar pump, många artister gör sin grej framför massorna som nån sorts terapi för sina bekräftelsebehov och egodrive han har ju sagt det själv med och det gäller nog merparten av våra stjärnor här i världen*

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kunde ju vara på sin plats att länka till en låt där han sjunger falskt. Antingen på youtube eller spotify. Så att vi dödliga får en chans att höra det.

Edit: och då inget live framträdande för det är många som inte sjunger så bra då. Utan helst en album version.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Så för att besvara din fråga så, absolut, det är klart att många kan höra falsksång, men glöm inte att det finns många tondöva också, dessutom med dålig självinsikt.

Jag ställde ingen fråga angående det. Du sa däremot något om att det måste ligga ENORMA kunskaper bokom förmågan att höra t.ex. falsksång. Jag kommenterade bara det. Fast nu, några inlägg senare, verkar det som att du har ändrat uppfattning. Så jag antar att du besvarade din egen fråga.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

och kvantitet i fans brukar faktiskt va en rätt bra garanti för kvalitet.

Det är väl ändå VM i sanning med modifikation att påstå det?

Det finns ju ofantligt mycket skräp som får ofantligt många fans/visningar/likes.

Men att vara med i matchen i 30 år (eller hur länge nu Bruce vart med) och med den enorma mängd fans han har tycker jag faktiskt talar sitt tydliga språk och i det fallet tycker jag du har rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Det var det sämsta jag hört på länge. Så då måste detsamma gäller alla produkter också. Många användare innebär att det är kvalitet med det resonemanget. Då kan vi ta nåt som antirynkrämer miljoner fruntimmer köper, trots att det är konstaterat att det är bara båg. :rolleyes:

där är en jävla skillnad på hudvårdprodukter och artister, och där är en jävla skillnad på varför man köper dom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...