Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Bonjour!

Vill ni ha en konstant? Typ, var fjortonde fras och särskilt där främre vokaler överrepresenterats.

Det spelar väl för fan ingen roll "hur ofta" han sjunger falskt, det är ju falskt! Det är just sådant här överseende som överraskar mig. Vad har den här artisten gjort för att slippa samma hårda kritik som många artister på lägre stjärnstatusnivå får utstå.

Alla sångare sjunger väl surt emellanåt?

Du säger ju att problemet är att han sjunger falskt, men samtidigt säger du att inte sjunger falskt hela tiden... Så hur ofta är det okej att sjunga falskt om man inte vill vara en kass sångare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du själv varit på någon av Bruce's Ullevi-konserter? Det har inte jag, men det är ju stört omöjligt att jämföra det man ser på något YouTube-klipp med det man upplever när man är på plats.

Hmmm... Lite osäker på vad du ville ha sagt här.

Insinuerar du att jag har sett "något YouTube-klipp", byggt hela mitt resonemang kring det, och därmed riskerat att totalt fucka upp mitt anseende som trovärdig musiker och musikdebattör?

Jag har inte nämnt något klipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha en konstant? Typ, var fjortonde fras och särskilt där främre vokaler överrepresenterats.

Gäller detta konstant ALLA framträdanden? ALLA skivor?

Det spelar väl för fan ingen roll "hur ofta" han sjunger falskt, det är ju falskt!

Det spelar väl för fan visst en roll när du inte utvecklar hur du menar.

1. Tycker du han är falsk på skiva? Ge gärna exempel så man kan förstå vad du menar 🙂

2. Är det när han röjer på scenen när tar i från tårna du inte trycker om?

Vad har den här artisten gjort för att slippa samma hårda kritik som många artister på lägre stjärnstatusnivå får utstå.

Väldigt många bra låtar, under väldigt många år. Som många tycker om, både live och på skiva 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sångare sjunger väl surt emellanåt?

Du säger ju att problemet är att han sjunger falskt, men samtidigt säger du att inte sjunger falskt hela tiden... Så hur ofta är det okej att sjunga falskt om man inte vill vara en kass sångare?

Läs vad jag har skrivit istället för att dikta ihop en egen verklighet.

Jag tycker att Bruce Springsteen är världens, numero uno, mest överskattade megastjärna. Han sjunger sämre (som i falskt) än vad många andra artister gör, artister som inte kommer i närheten av Bruces stjärnstatus, ändå anses han vara bland de största. Jag ställer mig frågan: Vad har Bruce gjort för att slippa samma hårda kritik som många artister på lägre stjärnstatusnivå får utstå. Idag hade INGEN artist kommit undan med samma falsksång och samtidigt nått megastjärnestatus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han sjunger ju småfalskt nästan hela tiden. Det är väldigt ofta han ligger typ en kvarts ton för högt. Inte så falskt som vissa (ingen nämnd, ingen glömd), men tillräckligt för att det ska bli fruktansvärt irriterande att lyssna på...

- och JA, jag har hört lika falsk sång på skivorna också, så att jag hade önskat att de kunde ha kört igenom sångspåret med Melodyne.

Det är många som gillar honom ändå och som kanske inte ens hör att det är falskt, men har man känsligt gehör, så föredrar man antagligen vokalister som intonerar bättre...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har Bruce gjort för att slippa samma hårda kritik som många artister på lägre stjärnstatusnivå får utstå. Idag hade INGEN artist kommit undan med samma falsksång och samtidigt nått megastjärnestatus.

Haha..att du orkar!

Han har ju bara gjort det han är bra på i en massa år. Folk väljer ju själva om de vill köpa skivor eller gå på konserter, och de gör ju väääääldigt många 🙂 Utom du då förstås.

Det verkar ju funka för Håkan Hellström. Ja jag vet att det då rör sig inom rikets gränser, men det för mig är lika konstigt som det du behöver hjälp med i denna tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller detta konstant ALLA framträdanden? ALLA skivor?

Nu får det vara sluttramsat! Som jag har sagt: det spelar ingen roll "hur ofta/mycket". Han kommer undan med det och är mer ansedd än artister som rimligen sjunger mindre falskt. Jag begär inte att du ska hålla med mig.

Tycker du han är falsk på skiva? Ge gärna exempel så man kan förstå vad du menar 🙂

Jag kan vara dumdristig ibland. Men jag hade nog inte sagt att han sjunger falskt om jag inte har hört att han faktiskt gör det. Jag vet inte var/när, bara att han gör/har gjort det. Det enda som kan få mig att lägga ner energi på att bevisa något för dig är om du sonika kontrar med att jag har fel, det vill säga att Bruce INTE sjunger falskt.

Väldigt många bra låtar, under väldigt många år. Som många tycker om, både live och på skiva 🙂

OK, så att Bruce kommer undan med sina brister och når megastjärnestatus har att göra med att han skriver väldigt många bra låtar... Kolla bara i den här tråden så ska du få se att många är av en annan uppfattning vad gäller "bra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som gillar honom ändå och som kanske inte ens hör att det är falskt, men har man känsligt gehör, så föredrar man antagligen vokalister som intonerar bättre...

Självklart! Men tycker man det låter illa så är man ju lite puckad om man fortsätter lyssna 😆 I know, ibland kanske man är "tvungen" till att lyssna. DÅ är det jobbigt, I agree!

Men om man som Valle inte förstår hela grejen, då kan man ju starta en tråd om det för att försöka bli "insatt".

Fast de tverkar inte gå värst så bra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Springsteen är en skicklig låtskrivare och artist. Jag hör inte falsksången, har kanske inte guldöronen som Valle och vissa andra har. När det gäller Valle är väl det enda som är mera golden än öronen truten. Det blir ju en och annan kul råd, men på slutet vete fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

DOCK så vill jag påstå att din fråga om varför han sluppit hård kritik. Det kanske är så, Valle, att han inte är kritiserad därför att det inte är befogat. Din egen åsikt är så klart att det är befogat, det vet jag, men alla tycker olika, och det är där jag menar att skaran som älskar Bruce är större än skaran som INTE älskar Bruce, och det i sig betyder nog en hel del.

Du menar att det är min "åsikt" att han sjunger falskt?

Edit: Av någon anledning stod sign. Olympia i citatets namnfält. Har ingen aning om hur det har gått till. Ber om ursäkt.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Springsteen är en skicklig låtskrivare och artist. Jag hör inte falsksången, har kanske inte guldöronen som Valle och vissa andra har. När det gäller Valle är väl det enda som är mera golden än öronen truten. Det blir ju en och annan kul tråd, men på slutet vete fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

snapback.pngOlympia, den 2012-07-28 - 13:44, sa:

 

DOCK så vill jag påstå att din fråga om varför han sluppit hård kritik. Det kanske är så, Valle, att han inte är kritiserad därför att det inte är befogat. Din egen åsikt är så klart att det är befogat, det vet jag, men alla tycker olika, och det är där jag menar att skaran som älskar Bruce är större än skaran som INTE älskar Bruce, och det i sig betyder nog en hel del.

Olympia didn't say that 😛

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur Valle hade varit om han slagit igenom?

Det beror på när jag i sådant fall hade fått slå igenom. Det fanns en "risk" i slutet på 80-talet när det började hända lite saker och några dörrar öppnades. Hade jag slagit igenom då hade jag inte varit långvarig i branschen; jag var på tok åt helvete för megalomanisk.

Jag fick en ny chans vid millenieskiftet, och då förstod jag vikten av ödmjukhet (även om den behövde vara fejkad). Hade jag slagit igenom då hade jag varit en hyvens, väl uppfostrad artist.

Detaljer kring detta kommer faktiskt inom kort att offentliggjöras. För att uttrycka sig lite kryptiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaran som gillar Justin Bieber, Britta Spjut och många andra som musiker gärna ser ner på, är nog också större än skaran som inte gillar dem. Kvantitet är ingen garanti för kvalitet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på när jag i sådant fall hade fått slå igenom. Det fanns en "risk" i slutet på 80-talet när det började hända lite saker och några dörrar öppnades. Hade jag slagit igenom då hade jag inte varit långvarig i branschen; jag var på tok åt helvete för megalomanisk.

Jag fick en ny chans vid millenieskiftet, och då förstod jag vikten av ödmjukhet (även om den behövde vara fejkad). Hade jag slagit igenom då hade jag varit en hyvens, väl uppfostrad artist.

Detaljer kring detta kommer faktiskt inom kort att offentliggjöras. För att uttrycka sig lite kryptiskt.

Och hur tycker du att det är nu? Är det megalomani eller ödmjukhet som styr? Är mest intresserad av detta pga din "nya" programförklaring för en tid sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man som Valle inte förstår hela grejen, då kan man ju starta en tråd om det för att försöka bli "insatt".

Fast de tverkar inte gå värst så bra... 😉

Nej, det är sant. Jag kommer aldrig att förstå varför Bruce kommer undan med sina brister och behåller sin megastjärnestatus, medan andra artister med rimligen samma brister får ta skit för detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan för egen del inte förstå hur det kan bli sånt rabalder i tidningarna varje gång Bruce Springsteen spelar här? Kan dock säga att jag aldrig lyckats inse storheten hos denna artist. Vill minnas att svensk media brukar vara i princip helt lyriska varje gång han besökt Sverige.

Då jag kommer från en bakgrund där betydligt mer provocerande musik konsumeras så har jag mest ryckt på axlarna då det pratas om att Springsteen skulle spela rock? För mig verkar hans musik enbart (det lilla jag hört) vara ännu en amerikansk lättsmält lightvariant på rock.

Rock för mig är ngt. som upprör och provocerar. Rock är blodiga kukar å ett jävla hallå, inte nån skit om nåt trist arbetarliv i nån håla i Usa. Dessutom har jag ytterst svårt att se hur flertalet av herr Springsteens svenska beundrare ens har minsta möjlighet att kunna identifiera sig i denna förmodade amerikanska arbetarhjältes prosa?

När sen halva hovet samt en trist kärring som Mona Sahlin tycker detta är så fantastiskt så blir jag lite off. Det skall villigt erkännas. Men visst, tyck som ni vill. För mig är det rätt ointressant musik, det lilla jag nu orkat konsumera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur tycker du att det är nu? Är det megalomani eller ödmjukhet som styr? Är mest intresserad av detta pga din "nya" programförklaring för en tid sedan.

Egentligen hade jag hoppats om vi inte tog upp "programförklaringen" för ofta. Den gick aldrig ut på en Total Personal Makeover, som du och några tycks tro. Min poäng var snarare att jag skulle hålla igen med debatter med vissa medlemmar (som tog både mig och sig själva på farligt för stort allvar), och jag kände att jag gjorde bäst i att "gå ut" med det till alla.

Om det är megalomani eller ödmjukhet som styr? Ingetdera. Jag skriver vad jag menar och menar vad jag skriver. Ibland klantar jag mig. Men det är smällar man får ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får det vara sluttramsat!

Jaså! Vad trodde du skulle hända i denna tråden? haha

Så det är trams när jag försöker ge dig min syn på "hysterin"?

Som jag har sagt: det spelar ingen roll "hur ofta/mycket". Han kommer undan med det och är mer ansedd än artister som rimligen sjunger mindre falskt.

Nähä, det spelar ingen roll hur ofta du hör falska toner som många andra inte hör(eller möjligen störs av), när det är ett stort ämne i tråden? Hur vet du att han kommer undan med det? Han kanske får massa skit bakom kulisserna. ☺️

Jag begär inte att du ska hålla med mig.

Det tror jag inte heller 🙂

Jag kan vara dumdristig ibland.

Me too 😑

Men jag hade nog inte sagt att han sjunger falskt om jag inte har hört att han faktiskt gör det.

Jag vet inte var/när, bara att han gör/har gjort det.

Men så bra. Case closed then! 😆

Det enda som kan få mig att lägga ner energi på att bevisa något för dig är om du sonika kontrar med att jag har fel, det vill säga att Bruce INTE sjunger falskt.

Du har fel, Bruce sjunger inte falskt.

Så, gräv nu så långt spaden håller.

Fast, varför gräva egentligen när jag inte hör "falsksången"...på skiva hör jag den inte..och finns den live så stör den mig inte. Så ställ tillbaka spaden Valle 😛

OK, så att Bruce kommer undan med sina brister och når megastjärnestatus har att göra med att han skriver väldigt många bra låtar... Kolla bara i den här tråden så ska du få se att många är av en annan uppfattning vad gäller "bra".

Japp! Jag står fast vid det. Bra låtar är väl lite meningen med musik?

Han har ju byggt upp en stor fanbas genom åren. Hur svårt är det att ta till sig?

"Kommer undan med"

Vad är det du vill ska ske? Ska han få skiv & spelförbud?

Helt ärligt!

Jag är inte ute efter att tramsa. Tycker det är lite synd att du ser det så.

Det kan ju inte komma som en överraskning för dig att nån skulle skriva likt mig?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä, det spelar ingen roll hur ofta du hör falska toner som många andra inte hör(eller möjligen störs av), när det är ett stort ämne i tråden?

Men det finns ju bevisligen andra förutom jag som hör den falska sången när den uppenbarar sig. Frågan är då:

Är det du som har kasst gehör, eller ett det jag/vi som inbillar oss?

Hur vet du att han kommer undan med det? Han kanske får massa skit bakom kulisserna.

Ja, man kan ju hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Lite osäker på vad du ville ha sagt här.

Insinuerar du att jag har sett "något YouTube-klipp", byggt hela mitt resonemang kring det, och därmed riskerat att totalt fucka upp mitt anseende som trovärdig musiker och musikdebattör?

Jag har inte nämnt något klipp.

Hur många konserter med Bruce har du sett? Och i vilka format? (På plats, video?)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill ska ske? Ska han få skiv & spelförbud?

Eftersom du frågar: Jag vill att han betalar tillbaka precis så mycket per konsertbiljett som skiljer hans gig från en artists som inte har uppnått megastjärnestatus.

Skiv- och spelförbud är ju absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...