Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Jag får inte säga det enl. P4 programchefen Kerstin Behrendtz...det är därför musikutbudet ser ut som det gör eftersom det är "fult" att ta ordet kvalitét i sin mun när man pratar med kommersens ryttare och rättare som styr över hela folk med sin makt och dogmer vad som får komma fram i etern eller ej, sant är dock att det alltför sällan handlar om kvalitét utan vältrimmade grepp och val av låtsnickrare/producenter som lojalt och blint följer kraven på de sound som flest folk förväntas konsumera och digga, allt är toppstyrt och enl. min mening så långt ifrån kvalitét som man kan komma, till 90%...

Jag kan inte utveckla mer just nu då jag övertrött men Ledin/Gessle/Sean Banan etc etc är icke överhuvudtaget någon kvalitét för mig, de artister & grupper som betyder och ger något för mig har i princip aldrig med topplistor att göra***

Det är inte lätt att vara ett missuppfattat geni. Alla är ju så korkade som inte förstår de sanna orden! :rolleyes:

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du tycker att jag är ett geni får det stå för dig, jag anser mig icke vara det och finner ditt inlägg både provocerande och nedvärderande då det inte alls rör innehållet i mitt föregående, mycket prat över huvudena på oss med annorlunda uppfattning, jävla pöbelpack!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vissa verkar ha lite svårt att höra intonationsfel, så kan ni kanske träna på detta...

SF's nuvarande vinjett är fruktansvärt pinsam, eftersom de har missat att stämma pukan på slutet till rätt ton - något som de flesta nog aldrig reflekterar över, men för mig är det irriterande eftersom pukan är stämd för lågt:

http://www.youtube.com/watch?v=PrTcC0NcKUg

Sådärja - nu kommer ni alltid att skratta åt den vinjetten när ni hör den framöver... 😉

Kan ni däremot inte höra att pukan är felstämd, så kommer ni aldrig att förstå vad folk pratar om när de diskuterar dålig intonation. Ni som inte hör det, är jag ärligt talat lite avundsjuk på, eftersom det hade varit en befrielse att slippa höra sådana fel.

Det var bättre förr (när pukorna var rättstämda):

http://www.youtube.com/watch?v=y9EwNKrAI2w

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vissa verkar ha lite svårt att höra intonationsfel, så kan ni kanske träna på detta...

SF's nuvarande vinjett är fruktansvärt pinsam, eftersom de har missat att stämma pukan på slutet till rätt ton - något som de flesta nog aldrig reflekterar över, men för mig är det irriterande eftersom pukan är stämd för lågt:

http://www.youtube.com/watch?v=PrTcC0NcKUg

.. suck, nu kommer jag alltid behöva dra ner volymen när jag hör det introt. Blir jobbigt på bio 🙁 .. Och ja, jag hörde det också, men har aldrig riktigt reflekterat över det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vissa verkar ha lite svårt att höra intonationsfel, så kan ni kanske träna på detta...

SF's nuvarande vinjett är fruktansvärt pinsam, eftersom de har missat att stämma pukan på slutet till rätt ton - något som de flesta nog aldrig reflekterar över, men för mig är det irriterande eftersom pukan är stämd för lågt:

http://www.youtube.com/watch?v=PrTcC0NcKUg

Sådärja - nu kommer ni alltid att skratta åt den vinjetten när ni hör den framöver... 😉

Kan ni däremot inte höra att pukan är felstämd, så kommer ni aldrig att förstå vad folk pratar om när de diskuterar dålig intonation. Ni som inte hör det, är jag ärligt talat lite avundsjuk på, eftersom det hade varit en befrielse att slippa höra sådana fel.

Det var bättre förr (när pukorna var rättstämda):

http://www.youtube.com/watch?v=y9EwNKrAI2w

Menar du att Bocken Bruce låter som den där pukan? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, jag har tänkt en del på den där tråden där någon påstår att Rolling Stones är överskattade. Det är en sån kommentar man inte kan släppa utan tillhör dom som återkommer i minnet ibland. Ja, och att påstå att RS är överskattade och att de mesta de har ge ut på skiva är mediokert, kan man inte bara negligera eller glömma. Nu är alltså Bruce aktuell och, naturligtvis är han också överskattad. Även det han har get ut då ? Tydligen sjunger han falskt också... Nä, den går jag inte på riktigt. Inte än.

Jag vet inte om det kan tas så seriöst, jag tror att någon vill starta en tråd med lite argumentation och framför allt, märka menings innehåll, istället för att märka ord. Eller varför inte helt enkelt vara musik advokat.

Tror inte att jag är rätt person att dömma ut något som överskattat och jag är ingen Rolling Stones fanatiker men, det RS har gjort för rocken har få andra gjort. Att säga att de är överskattade kan jag inte göra men nu har vi möjligheten att se rocken i ett perspektiv då det som kommer fram inte når någon särskilt hög standard. I det perspektivet är RS inte överskattade alls. Tvärtom har de fått en stor del av den framgång de så väl förtjänat. Bruce Springsteen har förmågan att göra det som de flesta av den hårt arbetande massan skulle önska att de kunnat göra varje fradag efter jobbet. Det kan aldrig överskattas.

Bra skrivet. Att kallas sig själv musiker och samtidigt anse Springsteen, Elvis och Stones som dåliga är rakt av att idiotförklara sig själv. Komiskt. Tycker det är märkligt att man vill syssla med musik när man är så stenkorkad som några är här. Den här tråden slår det absoluta idiotrekordet här, hahaha, fy fan...

Snart startar väl TS en tråd där han skriver att de som kommer att ta hem gulden i OS är överskattade sopor inom 100 meterslöpning, höjdhopp osv.

MVH Fender King Ljusne.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fan vet om du inte har en poäng där. Vi kan väl fråga Claes om hans arabiska rötter har något att göra med hans "miss"-uppfattning av falsksång.

Ptja, man hänger väl helt enkelt upp sig på olika saker. Själv har jag t ex börjat märka att jag, ju mer jag lär mig om mixning, börjat störas av musik med dålig produktion. Det kan vara musik jag lyssnat på sen länge, gillat, och helt plötsligt upptäckt att produktionen är helt kass. Det är fortfarande inte värre än att jag kan skaka av mig det. Men samtidigt försöker jag ju hela tiden lära mig att mixa bättre, så risken är väl att man till slut verkligen dömer bort musik p g a produktionen.

Du är ju sångare, du lyssnar förmodligen på sång med helt andra öron än vad många andra göra.

Tycker ju med samma resonemang att det är helt obegripligt att det finns gitarrister som gillar Kirk Hammett, men vad ska man göra åt det?

Det, eller så ville du bara göra dig rolig över mina blatterötter.

Välj själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet. Att kallas sig själv musiker och samtidigt anse Springsteen, Elvis och Stones som dåliga är rakt av att idiotförklara sig själv. Komiskt. Tycker det är märkligt att man vill syssla med musik när man är så stenkorkad som några är här. Den här tråden slår det absoluta idiotrekordet här, hahaha, fy fan...

Snart startar väl TS en tråd där han skriver att de som kommer att ta hem gulden i OS är överskattade sopor inom 100 meterslöpning, höjdhopp osv.

MVH Fender King Ljusne.

Det är inte lätt med musik. Tänk på att Basshunter lär vara den mest framgångsrika svenska artisten på Englands-listorna efter Abba... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet. Att kallas sig själv musiker och samtidigt anse Springsteen, Elvis och Stones som dåliga är rakt av att idiotförklara sig själv. Komiskt. Tycker det är märkligt att man vill syssla med musik när man är så stenkorkad som några är här. Den här tråden slår det absoluta idiotrekordet här, hahaha, fy fan...

Snart startar väl TS en tråd där han skriver att de som kommer att ta hem gulden i OS är överskattade sopor inom 100 meterslöpning, höjdhopp osv.

MVH Fender King Ljusne.

Bra skrivet av dej oxå Nilsson.

Just typiskt svenskt beteende att fokusera på det negativa och gnälla mkt,

istället för att ge nånting ett positivt omdöme.

Men det är väl så som andra människor ser på oss Svenskar,

att vi e tråkiga, innestängda och bjuder inte på oss själva.

Jag kan lätt ha överseende med "om" nu Bruce hade falsksång i Lördags.

Bandets otroliga framträdande i 3,40 timmar + fantastikt bra publikkontakt,

överväger med råge de brister bandet ev hade.

Jag skulle gärna vilja se de fantastiska musiker i detta forum,

hänga med i Bruce tempo under så lång tid - misstänker starkt att de flesta veknar snabbt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att kallas sig själv musiker och samtidigt anse Springsteen, Elvis och Stones som dåliga är rakt av att idiotförklara sig själv. Komiskt.

Tycker du lyckas bra med det själv. 🙂

Tycker det är märkligt att man vill syssla med musik när man är så stenkorkad som några är här. Den här tråden slår det absoluta idiotrekordet här, hahaha, fy fan...

Som du då som sågar det som inte är hårdvara. Gammal är äldst. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du lyckas bra med det själv. 🙂

Som du då som sågar det som inte är hårdvara. Gammal är äldst. :rolleyes:

Fel. Jag sågar bara icke hårdvara för egen räkning eftersom jag avskyr datorer, kan inte med dem. Begrep jag mig på skiten skulle jag använda den.

Men hellre har jag förmågan att fatta storheten i världshistoriens största musiker. Er är det synd om som inte fattar det. Men jag gillar er ändå, jag har många väldigt korkade vänner.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nää?! Han ska stå kvar på sin piedestal så du får dyrka han ifred utan någon kritik för han är din gud. :rolleyes: Så om Lady Gaga finns kvar om 30 år då får hon inte heller kritiseras? Men det går utmärkt för dig att kritisera henne och andra mega för att du inte gillar dem. Snacka om att hyckla till max. Dags för dig att smyga ut bakvägen från den här tråden.

står lady gaga pall i 30 så förtjänar hon credden ja. och jag har för den delen inte kritiserat lady gaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok du gillar hjalle o heavy...det säger rätt mycket om dig!

Men det värsta i denna tråd och andra där saker som detta diskuteras det är att du med flera sorgligt och tragiskt nog, tycks sätta likhetstecken mellan försäljnings-siffror och kvalitét och eftersom ni bevisligen blint tror på detta finns liksom inget man kan göra för att få er att fatta liksom, ni är lönlöst förlorade i en återvändsgränd ni aldrig kommer hitta ut ur och det ÄR skrämmande och lågbegåvat!

Glamour/Dallas/Oil of Ulay och all annan hjärndödande skit som ni är matade med på reklamen etc ja det är kvalitét i eran värld eftersom miljoner andra konsumenter går på det då måste ni haka på, finns ett experiment (Milhouse?) där grupptryckseffekter studeras och går till oerhörda grymheter bara för att deltagarna ville vara konformistiska, dangerous shit man***

ok, så du tycker inte att kvantitet i form av 40 års popularitet, 40 år av utsålda arenor inte kan räknas som ett tecken på kvalitet?

kan defentivt hålla med om att i dagsläget i musikindustrin kan man inte göra den parallelen.

dock är bruce inte från denna nya sälja-snabbt-eran.

och varför dallas, glamour, och real housewives är så populära får du fråga kvinnor om. det är dom som sitter och maler igenom den skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hemskt och hemskt. Det är ju inte olagligt direkt. Om Bruce inte hade varit megastjärna hade i alla fall jag inte brytt mig värst mycket. Men nu särbehandlas han av någon anledning. Som jag sagt tidigare: Idag hade an artist ALDRIG kommit undan med falsksång, hur "lite" falskheten än var, och samtidigt uppnå/behålla megastjärnestatus.

Då är det slut med nya artister som innehar megastjärnestatus. Skulle vilja påstå att det inte finns en enda sångare som fixar en fyratimmarskonsert utan en enda liten falskhet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det slut med nya artister som innehar megastjärnestatus. Skulle vilja påstå att det inte finns en enda sångare som fixar en fyratimmarskonsert utan en enda liten falskhet.

Var inte fånig! När jag skrev "hur 'lite' falskheten än var" menade jag förstås inte "hur ofta" man råkar sjunga falskt, utan tonmässigt falskt.

Som jag har sagt flera gånger tidigare: Mitt resonemang bygger på vad det är i en artists framförande som inte lever upp till vad man rimligen kan förvänta sig av en megastjärna. Det är INTE rimligt att förvänta sig att en (mega)stjärna ska klara en fyratimmarskonsert utan att råka glida på en ton då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel. Jag sågar bara icke hårdvara för egen räkning eftersom jag avskyr datorer, kan inte med dem. Begrep jag mig på skiten skulle jag använda den.

Men hellre har jag förmågan att fatta storheten i världshistoriens största musiker.

Men, med tanke på att du inte begriper dig på ett verktyg som fanns redan några år innan du föddes, och som idag används av barn, vilka garantier ger du dig själv att du mer än någon annan i den här tråden begriper dig på "storheten i världshistoriens största musiker"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt flera gånger tidigare: Mitt resonemang bygger på vad det är i en artists framförande som inte lever upp till vad man rimligen kan förvänta sig av en megastjärna.

Hur länge har Bruce betett sig på det här viset? Sen 70-talet? 80-talet? Eller är det något han lagt sig till med nu på senaste turnén?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge har Bruce betett sig på det här viset? Sen 70-talet? 80-talet? Eller är det något han lagt sig till med nu på senaste turnén?

På vilket sätt är svar på dessa frågor relevanta för hur jag resonerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Valle, nu igen.... När du skriver "vad man rimligen kan förvänta sig" så skriver du åter igen om vad alla, eller de flesta, bör förvänta sig.....

Skriv istället "Vad JAG rimligen kan förvänta mig"!!!!!!!! Du vet inte vad andra förväntar sig!

/Mikey

Begreppet "rimligen" anger jag ju för att vi alla (här) är musiker, och att anse att falsksång INTE rimligen förväntas av en MEGA-stjärna är väl fullt rimligt i det avseendet.

Vad jag personligen tycker hör inte hit.

Jag "tycker" inte att Bruce sjunger falskt. Han gör det bara,oavsett vad jag "tycker".

Link to comment
Dela på andra sajter

Howdy folks och Valle i synnerhet; skulle vilja låna tråden med ett litet sidospår på samma tema som gäller en annan av giganterna i musikindustrin nämligen Frank Sinatra och istället för att dra igång ytterligare en tråd enl. detta recept så kör vi på här med din goda vilja en liten stund ok?!?

Hur fanken kan man gilla Frank Sinatra, eller snarare acceptera HANS både usla röstkvalitét och falska glidande omusikaliska non-intoneringar???

Vad jag vet är att maffian låg bakom hans intrång i musikbranschen,det finns flera skrifter och historier i oilka biografier etc som vittnar om detta vilket i sig är riktigt snuskigt och dirty på alla sätt, typ ta in den här grabben i er studio annars...så var det no kidding men ingen tyckes minnas eller känna till detta och han är såå älskad och hypad och har sålt si och så många miljoner bla bla bla, enda fördelen med honom var hans dotter Nancy som var både porrigt snygg och sjöng på ett liknande obildat fulsätt som sin farsa men i betydligt bättre produktioner och låtar framförallt tillsammans med Lee Hazlewood mmmm***

Frank Sinatra låter i mina öron som om han gick på valium och var halvpackad mest hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur kan nån tycka Picasso målade fint? Ser ju inte alls ut som i verkligheten. Och snett är det också. Nej du trådskapare och Florian och andra. Inse att tokren sång inte är allt för de som gillar megastjärnan. Se även mitt inlägg ang. falsksångare och skönsångare nån sida bakåt. Ang Sinatra och Zetterlund och många andra jazzsångare så handlar det mycket om timing och tolkning.

Är glad att jag var på Springsteens konsert i lördags. Har varit måttligt intresserad av honom tidigare, men efter urladdningen på Ullevi kommer han ha min respekt för evigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som du skriver då.

Lille herr provokatör, du tror verkligen på allvar att du är rätt vass va???

Det märks att du m.fl. här ej kan eller vill förstå enkla innebörder tillika basala & fundamentala saker/uttryck helst när man inte skriver på ert infantila babyspråk, vad har mina ord och meningsbyggnader med saken att göra, nada så kom igen när du lärt dig skilja på mammas tutte och farsans drule...svar på tal på ett sätt som bara du bör få!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...