Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Annons

"Helt plötsligt"? Vaddå "helt plötsligt"?

Det är 2012 nu. Bruce har inte blivit megastjärna genom att lura någon att att han sjunger helt rent, om han nu som du säger gjort så sen tonåren. Folk har alltid vetat vad dom har fått, och gillat det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2012 nu. Bruce har inte blivit megastjärna genom att lura någon att att han sjunger helt rent, om han nu som du säger gjort så sen tonåren. Folk har alltid vetat vad dom har fått, och gillat det.

Jag har inte sagt att han har lurat på någon något. Jag har inte påstått att han har sjungit falskt sedan tonåren.

JJ... Erkänn; du hade inte klarat dig en sekund på det här forumet om det inte var för att du vred och vände på innebörder, ljög, och ideligen tillverkade halmdockor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt att han har lurat på någon något. Jag har inte påstått att han har sjungit falskt sedan tonåren.

JJ... Erkänn; du hade inte klarat dig en sekund på det här forumet om det inte var för att du vred och vände på innebörder, ljög, och ideligen tillverkade halmdockor.

Ok Valle, de flesta här inne vet nog numera att du lärt dig ett nytt ord, "halmdocka". Och jag har som vanligt inte förstått någonting av vad du skriver. Fine.

Men vad är det egentligen du är ute efter? Du tycker att Bruce sjunger falskt. Och du gissar att han har gjort det sen tonåren (inlägg #292).

D v s, han har då blivit en megastjärna genom att göra vad han alltid har gjort. Folk verkar gilla hans sound. Så varför ska man förvänta sig att han ska ändra på ett vinnande koncept?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska villigt erkänna att jag aldrig har brytt mig särskild mycket om Bruce men efter lite lyssnande så kan jag bekräfta att Bruce sjunger falskt men någorlunda konsekvent.Det verkar som att han sjunger med låg intonation helt enkelt. Har dock aldrig tänkt på att det är så illa som i detta klipp. Nomalt sett så kan jag ju fördra falsksång på rätt ställen men jag förstår att folk med absolut gehör mår riktigt dåligt av detta. All respekt till Bossen ändå det viktiga är ju hur många han berör och som älskar honom.

http://www.youtube.com/watch?v=TsjjE8jXDts&feature=BFa&list=AL94UKMTqg-9AOlif77rvs3_JPSEzi4cxh

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Valle, de flesta här inne vet nog numera att du lärt dig ett nytt ord, "halmdocka".

Fel. Du har lärt dig ett nytt begrepp, inte jag.

D v s, han har då blivit en megastjärna genom att göra vad han alltid har gjort. Folk verkar gilla hans sound. Så varför ska man förvänta sig att han ska ändra på ett vinnande koncept?

Ingenstans har jag kritiserat hans sound. Jag har talat om hans icke ofalska sång; inte ens du kan väl anse falsk sång som ett vinnande koncept för en MEGA-stjärna. Eller?

Det är ett ord som Valle gärna använder när folk inte riktigt förstått vad han försöker uttrycka.

Fel. Igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenstans har jag kritiserat hans sound. Jag har talat om hans icke ofalska sång; inte ens du kan väl anse falsk sång som ett vinnande koncept för en MEGA-stjärna. Eller?

Alltså, det är ju väldigt svårt att argumentera emot det som vinnande koncept, eftersom Bruce Springsteen tydligen sjunger falskt OCH har lyckats få mer framgång än de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det är ju väldigt svårt att argumentera emot det som vinnande koncept, eftersom Bruce Springsteen tydligen sjunger falskt OCH har lyckats få mer framgång än de flesta.

Tycker du att det är OK med falsk sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är OK med falsk sång?

Definiera falsksång. Hur många cent får man svaja innan det är falsksång?

Det finns såklart inget entydigt svar på det, utan beror sig helt på lyssnarens gehör. Du har förmodligen bättre gehör än väldigt många andra, kanske speciellt känslig på sång eftersom du sjungit mycket själv, och tydligen passerar Bruce din gräns för hur mycket man kan svaja utan att det upplevs som falsksång.

De flesta har säkert än högre tröskel, och sen finns det såklart de som har ännu bättre gehör (om du inte har perfekt gehör?) och som blir ännu mer begränsade i vilken musik de klarar av att lyssna på.

Själv har jag t ex ganska dåligt gehör, det hörs nog speciellt när jag ska spela något gitarr-solo och böjer strängarna. Det är såklart frustrerande, men samtidigt så kan det ju ganska vara en välsignelse också, eftersom man inte blir så begränsad i vad man står ut med att lyssna på. Fast med Kirk Hammett är även min gräns passerad! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har aldrig funderat på att det kanske är instrumenten som är stämda fel?! 😆

ja i den där videon låter det faktiskt mer illa när det är instrumentalt tycker jag. Bruce var inte falsk men hade dåligt med luft för att kunna sjunga ut alla toner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kasta in en variabel till, och det är lyssning på scen. Dålig, rörig, fel, störande lyssning kan ställa till det. Japp, inget mer än så 🙂

Det där är ju verkligen något som de flesta här borde känna till, men alldeles säkert glömt bort.

Brukar själv ofta påpeka det om man tittar på musik på TV med mindre insatta kompisar, och dom klagar på att artisterna sjunger surt. "Dom har kanske taskig lyssning". Men i denna diskussion har jag helt glömt bort det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är säkert fler som glömt bort det, och vissa känner kanske inte till det, vem vet?...

Jag antar att du utesluter dig själv från dessa glömska och okunniga.

Fast tror du även på din teori när det gäller studioinspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat lite på dina inspelningar, studioinspelningar, och tycker absolut inte Bruce sjunger mer falskt än dig om man ska jämföra studioinspelningar. Du låter ENORMT mycket sämre, men det var ju väntat. [EDIT] Det där med "Rockstar wannabe" är på pricken rätt!

Du har säkert rätt!

Men jag är å andra sidan ingen MEGA-stjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Edit]

Om du kan ge dig på att säga att en världsartist sjunger falskt live, men låter fantastiskt bra i studioversioner, så bör du själv kunna sjunga lika bra live som du gör på studioversioner eftersom du varit sångare så länge och tycker dig ha 100% rätt i dina kommentarer, vilket jag inte tror är fallet. Med andra ord ska man akta sig för att ge sig på någon sådan som har långt mer erfarenhet från liveframträdanden än en själv.

Påstår du nu att du, den lilla Valle, har lika lång erfarenhet, eller nästan lika lång erfarenhet som Bruce, så borde väl du också uppnått stjärnstatus med din fantastiska(?) skönsång...

Ditt inlägg är besudlat med felaktigheter. Jag har ALDRIG sagt något om live versus studioinspelningar när det gäller Bruce. Det är en sidotråd som någon drog igång och sedan fick du, och kanske någon till, plötsligt för dig/er att det var något jag har tagit upp. Jag har heller ALDRIG hävdat att min sång är bra. Istället brukar jag skriva om hur nasalt och bitchigt jag sjunger. Jag är även ganska säker på att jag inte någonstans ens har sagt att jag sjunger ofalskt.

Ledsen för din "status" som artist, om man ens kan kalla dig det... Jag väljer att inte kalla dig artist!

Var inte ledsen. Jag bryr mig inte.

Var är då länken till något av dina liveframträdanden? Jag menar, det måste ju finnas EN länk i alla fall? [Edit] Jag tror flertalet användare är intresserade av att höra hur du presterar på scen!

Jag låter lika nasal och bitchig på scen som på inspelningar. Är det något att bevisa?

Jag använder Melodyne för mindre finjusteringar (inte allt för mycket, men lite), och jag erkänner det, om det nu kan vara till någon tröst?! Jag är man nog att erkänna det också (även om det inte handlar om MIG som sångare)!

Jag vet inte med säkerhet vad du vill ha sagt här... Att du sjunger falskt och är man nog att erkänna det?

Själv har jag under mina 35 år som sångare pitchkorrat min röst vid endast ETT tillfälle, på en (1) ton. Det var ett körpålägg som hamnade snett (och felet upptäcktes för sent in i produktionen). Jag såg det själv som ett nederlag och har till dags dato valt att inte avslöjat för någon i vilken låt det var. Om det gör mig omanlig, fine.

I övrigt: Du kan aldrig komma åt mig genom att förolämpa min musik eller mina framförande, eftersom jag är "proffs" nog att förstå när det handlar om (konstruktiv) kritik och när det handlar om att "ge igen" eller whatever. Du har visat prov på det senare och det gör dig oerhört oproffsig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag anser däremot, eftersom du påpekar att du varit sångare så länge, att du med den bakgrunden borde ha mer erfarenhet att förstå "Bruce"-hysterin. Istället menar du att han inte borde vara en megastjärna bara för att han då och då sjunger falskt, och det gäller LIVE!

Nä, Mikey, du nästlar in dig i ditt garn allt mer... Du får inte in ett rätt någonstans.

Låt mig klippa in lite av vad jag har skrivit i den här tråden:

"Jag tycker att Bruce Springsteen är världens, numero uno, mest överskattade megastjärna. Han sjunger sämre (som i falskt) än vad många andra artister gör, artister som inte kommer i närheten av Bruces stjärnstatus, ändå anses han vara bland de största. Jag gissar att man helt enkelt har vant sig vid eländet. För idag hade INGEN artist kommit undan med en så undermålig sångförmåga – vi hade bara lett lite medlidande och bett vederbörande att "öva lite mer".

 

"Vad jag tycker om musiken, om genren, om personen är helt irellevant. En artist är endast dålig då något i hans/hennes artisteri brister på ett sådant sätt att det undviker från vad som rimligen kan anses förväntat av en som kallar sig artist. Om en dansare ideligen snubblar är det en dålig dansare; om en gitarrist inte plockar tonerna är han en dålig gitarrist; om en sångare sjunger falskt är han ingen sångare."

 

"Jag kommer aldrig att förstå varför Bruce kommer undan med sina brister och behåller sin megastjärnestatus, medan andra artister med rimligen samma brister får ta skit för detsamma."

 

"Mitt resonemang bygger på vad det är i en artists framförande som inte lever upp till vad man rimligen kan förvänta sig av en megastjärna. Det är INTE rimligt att förvänta sig att en (mega)stjärna ska klara en fyratimmarskonsert utan att råka glida på en ton då och då."

Notera särskilt den sista meningen i sista citatet och jämför med sista meningen i ditt citat ovan. Märk även att jag skiljer på stjärna och MEGA-stjärna i övriga inlägg.

Så all din smygsarkasm ovan – som "lille valle", "din fantastiska(?) skönsång", "om man ens kan kalla dig [artist]", etc – var bara ogenomtänkt skitsnack. Oproffsigt!

EDIT: Det var ju värst vad du redigerar dina inlägg. Man hinner ju inte svara innan du omformulerar och donar...

EDIT:

Du får, precis som vem som helst, tycka precis vad du vill om mig, Valle, det är upp till dig.

Jag tycker vad jag vill om dig, och det är upp till mig. Jag bildade mig en uppfattning av dig som en stor "jävla" idiot när jag kom till detta forum. Jag har försökt att ändra på det, och kommit en bit på väg att du "är nog inte så dum ändå". Av någon anledning vandrar detta upp och ner i tycke hos mig hela tiden, vilket åter igen är upp till mig, men jag undrar vad det beror på?! Söker du fiender? Vill du ha fiender? Vill du vara "bäst" här på forumet? Är du också en av de som vill "jäklas" ibland??? Ingen aning, men det är trist att det ska vara så.

Jag tycker varken eller om dig i det här sammanhanget. Och jag vill såklart inte ha några fiender (vad var det för en jävla fråga egentligen?). Jag kör bara en debatt.

Att du (ibland) tycker att jag är en jävla idiot är du nog inte ensam om. Men jag antar att så länge jag står upp för vad jag säger och endast viker av om/när jag anser att jag brister i mina argument, så kommer det alltid finna de som tycker att jag är "dum" eller ser det som att jag "jäklas", trollar och fan vet allt.

Men, nu är jag ingen som "ger rätt" bara för att de ska ske så av någon medlidandeorsak. Om du inte pallar med mina diskussioner så är det väl bättre att du kilar vidare till en annan tråd.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att det blev personligt, Valle har ju trots allt varit tydlig från början om att det är Bruce enorma framgång i förhållande till vad han levererar han stör sig på.

Ska man behöva toppa en stjärna för att få uttala sig? Känns ju sådär.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är nog att man definierar "musikkvalitet" (ett otroligt dumt ord egentligen) på olika sätt. TS syftar på sångframträdandet specifikt (att han inte sjunger rent alla gånger), medan "motståndarsidan" syftar på låtskatt, pondus och liveshowen i övrigt m.m.

Vill minnas att Valle hoppade på mig i sin "mest överskattade artister"-tråd, där han menade att jag inte kan säga att Lady Gaga är överskattad p.g.a. att hon inte sjunger falskt eller dansar dåligt m.m., medan jag syftade på att hennes låtmaterial och produktion är undermålig (enligt mig). Eftersom Valle modererar sina trådar oerhört starkt så valde jag att lämna tråden där.

Kanske det kan förklara konflikten här en aning..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att Valle hoppade på mig i sin "mest överskattade artister"-tråd, där han menade att jag inte kan säga att Lady Gaga är överskattad p.g.a. att hon inte sjunger falskt eller dansar dåligt m.m., medan jag syftade på att hennes låtmaterial och produktion är undermålig (enligt mig).

Jag begär inte att du ska först. Men de flesta – och nu talar jag i huvudsak om oss musiker/artister, inte konsumenterna – förstår nog skillnaden i att säga "Låten är dålig" och "Sångaren sjunger falskt". En låt som du tycker är ”bra” behöver inte nödvändigtvis vara bra för någon annan, medan en falsk ton knappast kan uppfattas som annat än, om inte dåligt, mindre kvalitativt.

Där fanns några i tråden som du nämnde som trots upprepade försök till förtydligande inte kunde ta till sig att det inte handlade om ”tycke och smak”. Alla andra kopplade direkt.

Eftersom Valle modererar sina trådar oerhört starkt (…) Kanske det kan förklara konflikten här en aning..?

Detta är så himla typiskt och kan i princip inbegripas i mitt svar ovan. Ställ dig frågan om vem det egentligen är som är upphov till konflikten: Trådskaparen som sätter klara riktlinjer för hur/vad som ska tas upp i diskussionen; eller de/den som vägrar följa riktlinjerna men ändå ska besudla tråden med inlägg vars enda syfte är att klanka ner på trådskaparen och trådens riktlinjer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag begär inte att du ska först. Men de flesta – och nu talar jag i huvudsak om oss musiker/artister, inte konsumenterna – förstår nog skillnaden i att säga "Låten är dålig" och "Sångaren sjunger falskt". En låt som du tycker är ”bra” behöver inte nödvändigtvis vara bra för någon annan, medan en falsk ton knappast kan uppfattas som annat än, om inte dåligt, mindre kvalitativt.

Där fanns några i tråden som du nämnde som trots upprepade försök till förtydligande inte kunde ta till sig att det inte handlade om ”tycke och smak”. Alla andra kopplade direkt.

Detta är så himla typiskt och kan i princip inbegripas i mitt svar ovan. Ställ dig frågan om vem det egentligen är som är upphov till konflikten: Trådskaparen som sätter klara riktlinjer för hur/vad som ska tas upp i diskussionen; eller de/den som vägrar följa riktlinjerna men ändå ska besudla tråden med inlägg vars enda syfte är att klanka ner på trådskaparen och trådens riktlinjer?

Men jösses. Återkommer med svar; men du kan väl låta bli att klippa i mina citat så det ser ut som jag menar något annat än jag gör? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan väl låta bli att klippa i mina citat så det ser ut som jag menar något annat än jag gör?

Aj, fan! Om du menar andra citatet, där jag ersatte "så valde jag att lämna tråden" med (...), så ber jag om ursäkt om det vred till innebörden av vad du ville ha sagt. Sådant är taskigt, och inte min stil.

Kan dock, efter att ha läst igenom mitt svar igen, konstatera att mitt svar inte behöver redigeras. Jag hade skrivit exakt samma även om jag hade citerat hela ditt inlägg rakt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att det blev personligt, Valle har ju trots allt varit tydlig från början om att det är Bruce enorma framgång i förhållande till vad han levererar han stör sig på.

Ska man behöva toppa en stjärna för att få uttala sig? Känns ju sådär.

inte i förhållande till vad han levererar, i förhållande till hur han sjunger.

för det finns då inte en jävel på planeten som kan påstå att bruces leverans på spelningar inte är något alldeles extra.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...