Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Men det finns ju bevisligen andra förutom jag som hör den falska sången när den uppenbarar sig.

Hur många är ni och vad vill ni egentligen?

Frågan är då:

Är det du som har kasst gehör, eller ett det jag/vi som inbillar oss?

Vad spelar det för roll ang mitt gehör om jag gillar och köper det artisten släpper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur många konserter med Bruce har du sett? Och i vilka format? (På plats, video?)

Inga! Jag fattar fortfarande inte vad du vill ha sagt! (Jag har väl sett ett och annat liveframträdande, men inget jag skriver om i den här tråden grundar sig på något jag "sett"...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du frågar: Jag vill att han betalar tillbaka precis så mycket per konsertbiljett som skiljer hans gig från en artists som inte har uppnått megastjärnestatus

Är det bara TS som får tramsa?

Skiv- och spelförbud är ju absurt.

I agree 🙂

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många är ni och vad vill ni egentligen?

Vill du ha en konstant igen?

Vad jag vill skrev jag ovan. För övriga "vi" vill jag inte tala.

Vad spelar det för roll ang mitt gehör om jag gillar och köper det artisten släpper?

Jag tolkade det lite som att om alla fansen inte anser att han sjunger falskt, så gör han inte det. Då undrade jag bara om du ansåg att det i sådant fall bara var något jag inbillade mig (att han sjunger falskt).

Jag kanske missförstod.

Är det bara TS som får tramsa?

Jag menade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det du som har kasst gehör, eller ett det jag/vi som inbillar oss?

Finns det några regler?

Får inte Bruce sjunga som han vill? Nasalt, rent, falskt, surt...

Han gör det han gör. Folk köper det. Hur svårt är det att ta till sig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några regler?

Självklart inte.

Får inte Bruce sjunga som han vill? Nasalt, rent, falskt, surt...

Javisst. Jag gör ju det, till exempel. Särskilt nasalt.

Han gör det han gör. Folk köper det. Hur svårt är det att ta till sig? 🙂

Inte svårt alls. Men jag förstår det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en konstant igen?

Gärna!

Jag tolkade det lite som att om alla fansen inte anser att han sjunger falskt, så gör han inte det. Då undrade jag bara om du ansåg att det i sådant fall bara var något jag inbillade mig (att han sjunger falskt).

Jag kanske missförstod.

Inte vet jag vad ALLA fansen tycker/tänker/känner i denna frågan. Talar bara för mig själv 🙂

Jag menade det.

Respekterar din åsikt. Men kan inte låta bli att skratta åt den... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte.

Javisst. Jag gör ju det, till exempel. Särskilt nasalt.

Inte svårt alls. Men jag förstår det inte.

Jag tycker du sjunger rätt gött 🙂 (nej jag försöker inte fjäska 😉 )

Gillar Midnight Crisis (tror jag den heter?)

Måste få fråga ifall du spelat flipperspelet Timeshock? Intro-riffet känns väldigt likt musiken från det spelet? Säkert en slump, men bara nyfiken.

Sorry för off-topic!

UPDATE!

Det kanske inte var så värst likt ändå..vi har ju faktiskt lyft att mitt gehör kanske är fukked 😆

http://www.youtube.com/watch?v=wU3j30Qe0r8

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gärna!

Går såklart inte.

Jag tycker du sjunger rätt gött 🙂 (nej jag försöker inte fjäska 😉 )

Gillar Midnight Crisis (tror jag den heter?)

Måste få fråga ifall du spelat flipperspelet Timeshock? Intro-riffet känns väldigt likt musiken från det spelet? Säkert en slump, men bara nyfiken.

Jag tar det som en komplimang, inte fjäsk. Kul att min sång uppskattas.

"Midnight Crisis"-riffet poppade bara upp i mitt huvud och jag använde det utan hänsyn till att det säkert fanns liknande riff redan. Jag hör det du hör i Timeshock, och jag håller med om vissa likheter. KillWithSkill, en av de mer vettiga idioterna här på forumet, nämnde någon gång att vi (Hellvalla Burn) hade rippat rätt av från

. Rippat var det förstås inte, men visst var det likt. Till och med arret (med trummorna) lät ruskigt likt. Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

DOCK så vill jag påstå att din fråga om varför han sluppit hård kritik. Det kanske är så, Valle, att han inte är kritiserad därför att det inte är befogat.

Vad är det för kvalificerat skitsnack?Varför skulle inte det vara befogat?Så fort man blir stor undslipper man sånt som andra inte gör. Det där gäller likväl musiker också. Så fort folk gillar någon artist/band som sjunger småfalskt, spelar otight så är det bara bra. Men när någon här på forumet lägger upp en låt och det är småfalskt och otight så haglar kommentarerna om det. Hyckleri så det stinker värre än pappersfabriken i Sundsvall.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

KillWithSkill, en av de mer vettiga idioterna här på forumet, nämnde någon gång att vi (Hellvalla Burn) hade rippat rätt av från
. Rippat var det förstås inte, men visst var det likt. Till och med arret (med trummorna) lät ruskigt likt

Haha..spöklikt 😛

Tackar för mig och tar en Bruce(höhö)-tablett då jag har ont i huvet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kvantitet är ingen garanti för kvalitet... 😉

Precis. Ändå är det det som många fans av såna artister hänvisar till, att de har sålt miljoner plattor, när man ifrågasätter deras storhet och musik. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mimade till born in the USA i sexan och en i publiken som sett honom live sa att jag gjorde det mkt bättre än honom. Nu ska jag själv iväg och gigga...... tänk om det blir Brucehysteri i kväll??? (Tycker jag ser några fotografer trädgårn.... ja jävlar.....)

See ya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga! Jag fattar fortfarande inte vad du vill ha sagt! (Jag har väl sett ett och annat liveframträdande, men inget jag skriver om i den här tråden grundar sig på något jag "sett"...)

Är det inte då lite, vad ska vi kalla det, megalomaniskt att säga att man inte förstår hysterin? Det kanske är konserter helt utöver det vanliga. Folks förmåga att traktera sina instrument (däribland sång) har aldrig varit avgörande för att leverera musik där totalintrycket är fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte då lite, vad ska vi kalla det, megalomaniskt att säga att man inte förstår hysterin?

Hmmm... Anledningen till att jag inte förstår hysterin är för att lider av upphaussad självuppskattning? Nääee, kom igen nu...

Folks förmåga att traktera sina instrument (däribland sång) har aldrig varit avgörande för att leverera musik där totalintrycket är fantastiskt.

Det behöver inte vara fantastisk. Nu var du nära det-där-du-vet. Jag talar bara om att sjunga mindre falskt, inte fantastiskt.

Vem är jag att uttala mig om fantastisk, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Anledningen till att jag inte förstår hysterin är för att lider av upphaussad självuppskattning? Nääee, kom igen nu...

Upphaussad självuppskattning av dina egna förmågor, absolut.

Det behöver inte vara fantastisk.

Nejdå, men det kanske är en förklaring till hysterin?

Nu var du nära det-där-du-vet. Jag talar bara om att sjunga mindre falskt, inte fantastiskt.

Icke desto mindre. Folks förmåga att traktera sina instrument (däribland sång) har aldrig varit avgörande för att leverera musik där totalintrycket är... Fullgott? Tillräckligt bra? Njutningsfullt?

Välj själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Blir häpen över denna tråd och börjar med att hålla med Guitar Nilssons lakoniska kommentar:

"Att SÅ många kan vara SÅ avundsjuka!"

Här sitter många på ett litet forum och tycker att Springsteen är den mest överskattade megastjärnan för att han ofta el. alltid sjunger falskt.

Frågan är vad vad ni vill uppnå med denna kritik.Ska ni samla in protestlistor och skicka till skivbolaget? Förstår inte riktigt denna upprördhet och i sånafall skulle man väl kunna klaga på många andra stora artister som inte heller sjunger klockrent i mina öron.

Om Springsteen nu är så dålig som de flesta säger så tror jag att hans stora publik skulle ha svikit honom för länge sen men så verkar inte vara fallet. De tusentals Springsten-fansen bryr sig inte om såna saker som om varje ton är ren utan njuter av låtarna, bandet, stämmningen, etc, vilket blir en helhets upplevelse och därför har han också fortfarande en stor publik världen över. Då spelar det ingen roll vad jag eller du personligen tycker om hur bra han är som sångare. Det är så många fler faktorer som gör en stor artist.

Jämför t ex slutet av Whitney Houstons karriär där publiken många gånger vände ryggen till och buade ut henne för att hon sjöng mycket sämre och mer falskt än tidigare, förvisso för hennes drogproblem men publiken reagerade ju trots allt. Vi kan ju starta fler trådar om hurivida Lill-Babs, Ulf Lundell, Håkan Hellström, m fl sjunger falskt trots att de är väldigt hyllade artister i Sverige, men varför skulle vi det?

Ett tips till alla med känsligt gehör som lider av att höra falska toner:

Lyssna på andra artister som inte sjunger falskt eller sjung själva, men rent ska det va...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Blir häpen över denna tråd och börjar med att hålla med Guitar Nilssons lakoniska kommentar:

"Att SÅ många kan vara SÅ avundsjuka!"

Så om man sågar en artist, då är man avundsjuk per automatik? Vilken fantastisk slutsats du kommer med. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt förvånande men ej heller oväntat fr er Bruce fans etc, att säga att vi som ogillar pajasen och köpta USA-patrioten skulle vara avundsjuka, fan det var det dummaste jag hört hittills...lägg inte era sjuka hypoteser & värderingar i käften på oss som här gapar ut vår kritik, får det bara finnas trådar där man stryker allt och alla medhårs, om NI som inte pallar detta istället skiter i att delta eller läsa så mår ni bättre och behöver inte komma med allsköns totalvärldsfrånvänd kvasidynga, tar ni det personligt eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphaussad självuppskattning av dina egna förmågor, absolut.

Ouch! Den satt där den skulle!

Jag har aldrig utgett mig för att vara musikaliskt bättre än någon på någonting – där har jag försökt att alltid vara noga med hur jag uttrycker mig. Så om det där är din uppfattning av mig, att jag gör mig bättre än jag faktiskt är, då skäms jag. Och då får jag backa och kolla upp vad det är jag har skrivit.

Aj, aj, aj...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så funkar det ju alltid. Om man inte håller med så har man fel, eftersom artisten ju har sålt x antal miljoner plattor - och när det argumentet inte biter, så är man avundsjuk istället. Nästa steg är att man måste visa att man är bättre själv - för om man inte är det så har man minsann inte rätt att kritisera... :rolleyes:

Det är trist när folk blir så religiöst fanatiska över sina idoler, att de vägrar erkänna att idolerna faktiskt inte är felfria och inte tål när de kritiseras. Det är också trist när artister inte har tillräcklig självkritik för att bli bättre, utan nöjer sig med att leverera ett halvbra resultat till lyssnarna...

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De tusentals Springsten-fansen bryr sig inte om såna saker som om varje ton är ren...

Och där föll du. Ingen i den här tråden har krävt "såna saker som om varje ton är ren".

You're out. (Eller så läser du om igen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så funkar det ju alltid. Om man inte håller med så har man fel, eftersom artisten ju har sålt x antal miljoner plattor - och när det argumentet inte biter, så är man avundsjuk istället. Nästa steg är att man måste visa att man är bättre själv - för om man inte är det så har man minsann inte rätt att kritisera... :rolleyes:

Det är trist när folk blir så religiöst fanatiska över sina idoler, att de vägrar erkänna att idolerna faktiskt inte är felfria och inte tål när de kritiseras. Det är också trist när artister inte har tillräcklig självkritik för att bli bättre, utan nöjer sig med att leverera ett halvbra resultat till lyssnarna...

Och sist har vi de som t om klappar till den som inte håller med att en viss artist/band är bäst. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är trist när folk blir så religiöst fanatiska över sina idoler...

Fan, kära ex-granne, det är inte ofta vi är överens. Men jag antar att det är en förbannelse från forna tider då vi delade replokal 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, kära ex-granne, det är inte ofta vi är överens. Men jag antar att det är en förbannelse från forna tider då vi delade replokal 😉

😆

Ja - det händer då och då att vi är överens. Verkligen illa - det får nog bli bättring där snart... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbar alla med egentligen? Pallar man att sitta och skriva i en sån här tråd hur länge som helst...? haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad jobbar alla med egentligen? Pallar man att sitta och skriva i en sån här tråd hur länge som helst...? haha

Uppenbarligen pallade du att plöja igenom den så man kan undra vad du jobbar med egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen pallade du att plöja igenom den så man kan undra vad du jobbar med egentligen?

Retur på volley...coolt.

Är tråden intressant?

Förresten har jag inte plöjt hela, men jag såg att Valle startat den och ströläst lite så det räckte för att få en bild av helheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tråden intressant?

Underhållande, om inget annat... 😉

En klassisk fredagstråd från Valle.

Får se om den lever lika länge som dansbandstråden, som nästan har varit igång i 3 veckor - trots att den inte var en fredagstråd från början (som Valles ibland lite provocerade trådar brukar vara)...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)

Hade förmånen att få en friplåt till en Springsteen-konsert på Ullevi för ett antal år sen (hade aldrig betalat för att gå dit då jag inte är nåt större fan). Som icke-fan blev det ganska segt i längden med en 3-timmarskonsert men att han sjöng falskt, det har jag definitivt inget minne av. Har däremot för mig att helheten lät ganska bra, har helt klart varit på sämre konserter på Ullevi.

Varför måste man förstå hysterin egentligen? Och är det så in i helvete mycket mer hysteri runt Springsteen än det är runt nån av dom andra drakarna som fyller Ullevi? Är Springsteen och E-Street sämre, rent musikaliskt/rensångsmässigt, än t.ex Rolling Stones..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...