Jump to content
Annons

Jag fattar inte Bruce-hysterin...


Valle

Recommended Posts

Lille herr provokatör, du tror verkligen på allvar att du är rätt vass va???

Det märks att du m.fl. här ej kan eller vill förstå enkla innebörder tillika basala & fundamentala saker/uttryck helst när man inte skriver på ert infantila babyspråk, vad har mina ord och meningsbyggnader med saken att göra, nada så kom igen när du lärt dig skilja på mammas tutte och farsans drule...svar på tal på ett sätt som bara du bör få!!!

Ja där fick man så man teg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och hur kan nån tycka Picasso målade fint? Ser ju inte alls ut som i verkligheten. Och snett är det också. Nej du trådskapare och Florian och andra. Inse att tokren sång inte är allt för de som gillar megastjärnan. Se även mitt inlägg ang. falsksångare och skönsångare nån sida bakåt. Ang Sinatra och Zetterlund och många andra jazzsångare så handlar det mycket om timing och tolkning.

Är glad att jag var på Springsteens konsert i lördags. Har varit måttligt intresserad av honom tidigare, men efter urladdningen på Ullevi kommer han ha min respekt för evigt.

Ja, då får vi med den fina kärleksförklaringen till sin idol tacka herr Wernborg för hans deltagande i den här tråden, då han har bestämt sig för hur det verkligen är.

Något annat finns väl inte att tillföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lille herr provokatör, du tror verkligen på allvar att du är rätt vass va???

Det märks att du m.fl. här ej kan eller vill förstå enkla innebörder tillika basala & fundamentala saker/uttryck helst när man inte skriver på ert infantila babyspråk, vad har mina ord och meningsbyggnader med saken att göra, nada så kom igen när du lärt dig skilja på mammas tutte och farsans drule...svar på tal på ett sätt som bara du bör få!!!

Oavsett vad man tycker om din grammatiska framtoning så håller innehållet nästan alltid en väldigt låg nivå. Jag förstår inte varför du tycker att det är nödvändigt att dag efter dag logga in på det här forumet enbart för att spy ut ditt överlägsna och människofientliga svammel. Du sprider en ovälkommen och obehövlig dålig stämning här.

försök svara utan att använda dig av dina sedvanliga personangrepp.

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Sinatra och Zetterlund och många andra jazzsångare så handlar det mycket om timing och tolkning.

Det finns en orsak till att uttrycket "good enough for jazz" har uppkommit... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då får vi med den fina kärleksförklaringen till sin idol tacka herr Wernborg för hans deltagande i den här tråden, då han har bestämt sig för hur det verkligen är.

Något annat finns väl inte att tillföra.

Var inte fånig! Respekt och idoldyrkan är två olika saker.

Det finns en orsak till att uttrycket "good enough for jazz" har uppkommit... 😉

Alla har tyvärr inte kompetens att ta till sig jazz. Beklagar. 😉

Kan vi få några exempel på "godkända" sångare som jämförelse?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett är Jazz en av de sångstilar som är minst krävande rent tekniskt det hindrar dock inte att vissa jazzsångare har en grym teknik. Såna som Kurt Eling, Bobby McFerrin etc. Att sjunga jazz är en lika stor konst som opera om man ska göra det bra även om man bara sjunger inom en dryg oktav och med neutralfunktion. Ett sant konstnärskap ligger inte enbart i tekniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan vad tråkigt det måste vara att lyssna på musik som Valle och många musiker med honom gör.

Varför ?!? Det handlar bara om tycke och smak.

Finns säkert de som tycker Valle och Co är de bästa som finns musikaliskt.

Jag skulle aldrig klanka ner på någon annan, för att vi inte delar samma värderingar eller musiksmak,

man är inte nån sämre människa för det..

Redigerat av Teknikfreak
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ?!? Det handlar bara om tycke och smak.

Finns säkert de som tycker Valle och Co är de bästa som finns musikaliskt.

Jag skulle aldrig klanka ner på någon annan, för att vi inte delar samma värderingar eller musiksmak,

man är inte nån sämre människa för det..

Lyssna på det sättet de gör, inte på musiken de gör. Editerar posten för säkerhets skull.

Kan inte tänka mig att det skulle vara kul att inte kunna lyssna på musik som innehåller någon sorts mänsklighet.

Tycker f.ö. bossen sjöng väldigt rent på Darkness, på Born In The U.S.A är det lite pitchigt här och där, kunde dock inte bry mig mindre. Om det är det man ute efter bör man hitta något annat att lyssna på istället. Det är så uppenbart att hans musik handlar om så mycket annat än att det ska vara fint och i pitch. Fånigt att ha sina förutbestämda mallar för hut musik "ska" vara och fördöma musik som inte passar in där trots att man nog egentligen är medveten om att det inte är vad artisten är ute efter.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Fånigt att ha sina förutbestämda mallar för hut musik "ska" vara och fördöma musik som inte passar in där trots att man nog egentligen är medveten om att det inte är vad artisten är ute efter.

Tycker du att det är OK med falsk sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man tycker om din grammatiska framtoning så håller innehållet nästan alltid en väldigt låg nivå. Jag förstår inte varför du tycker att det är nödvändigt att dag efter dag logga in på det här forumet enbart för att spy ut ditt överlägsna och människofientliga svammel. Du sprider en ovälkommen och obehövlig dålig stämning här.

försök svara utan att använda dig av dina sedvanliga personangrepp.

😆 jo jag vet att du gärna vill plocka sådana här billiga poäng närhelst du kommer åt men den gubben går inte, sorry du får allt stå ut med mig om du nu nödvändigtvis måste logga in på det här forumet varje dag för att bidra med dina oerhört välgenomtänkta och högtstående kommentarer...inte... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är OK med falsk sång?

Det beror på sammanhanget. Själlös radiopop osv där ALLT handlar om sången - Nej.

Bruce Springsteen, Dylan, Neil Young osv där sångleverensen inte är det centrala, eller iallafall inte om man vill försöka förstå vad det är artisterna vill förmedla - Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är OK med falsk sång?

Nu var ju frågan ställd till "mietek" egentligen.

Jag kan inte vara så kategorisk. Allt är inte svart eller vitt. Dansband är inte bara skitdåligt. Det finns en och annan bra grej det med också. Jag gillar verkligen inte allt som Bruce gör heller. Dylan-munspelet till exempel är verkligen ingen höjdare i min bok. Att helt steka en artist för att denne inte sjunger 100% rent hela tiden är inte rimligt. För mig. Motsatsen skulle dock kunna gälla. Helt rent hela tiden, men utan övriga kvaliteter, som närvaro, timing, tolkning. publikkontakt etc.

Edit: Bra svar mietek.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte fånig! Respekt och idoldyrkan är två olika saker.

Så det där med att jag tycker att Bruce på grund av sin falska sång är överskattad som MEGA-stjärna, det är brist på respekt från min sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsatsen skulle dock kunna gälla. Helt rent hela tiden, men utan övriga kvaliteter, som närvaro, timing, tolkning. publikkontakt etc.

Precis, det är ju bara smak som allt annat. Därför jag tycker det blir tramsigt att ta musik ur sitt sammanhang, ignorera artistens uttryck och applicera sina egna mallar på det. Jag hatar personligen motsatsen, Peter Gabriel-slick, musik. Men skulle inte fördoma honom för att han vägrar sjunga lite surt för att blåsa liv i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på sammanhanget. Själlös radiopop osv där ALLT handlar om sången - Nej.

Bruce Springsteen, Dylan, Neil Young osv där sångleverensen inte är det centrala, eller iallafall inte om man vill försöka förstå vad det är artisterna vill förmedla - Ja.

Så till skillnad från mina "fåniga mallar", så var det du nyss presenterade den ultimata musikmallen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det där med att jag tycker att Bruce på grund av sin falska sång är överskattad som MEGA-stjärna, det är brist på respekt från min sida?

Tror du underskattar den breda massan, jag får iallafall intrycket att lite mer levande musik generellt går hem bättre än motsatsen.

Svenne skulle aldrig märka att det var surt om inte du och idol-juryn hade påpekat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så till skillnad från mina "fåniga mallar", så var det du nyss presenterade den ultimata musikmallen?

Du frågade vad jag tyckte, det var det enda det inlägget svarade på.

Jag vände mig mot att du ifrågasatte hans popularitet utifrån dina egna preferenser för vad som är bra eller inte.

För att svara på det du skrev här se mitt senare inlägg:

Därför jag tycker det blir tramsigt att ta musik ur sitt sammanhang, ignorera artistens uttryck och applicera sina egna mallar på det. Jag hatar personligen motsatsen, Peter Gabriel-slick, musik. Men skulle inte fördoma honom för att han vägrar sjunga lite surt för att blåsa liv i det hela
Link to comment
Dela på andra sajter

Att helt steka en artist för att denne inte sjunger 100% rent hela tiden är inte rimligt.

Nu har du svamlat tillräckligt. Om du inte kan peka någonstans där jag "helt steka en artist för att denne inte sjunger 100% rent hela tiden", så tycker jag att du kan sluta skriva i tråden.

Går du ingång på att ljuga sådär, eller vad fan är det? Ärligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det där med att jag tycker att Bruce på grund av sin falska sång är överskattad som MEGA-stjärna, det är brist på respekt från min sida?

Nej, det tolkade du helt själv. Jag skrev att jag har respekt och att jag skiljer på respekt och idoldyrkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du underskattar den breda massan, jag får iallafall intrycket att lite mer levande musik generellt går hem bättre än motsatsen.

Svenne skulle aldrig märka att det var surt om inte du och idol-juryn hade påpekat det.

Ursäkta, jag måste ha skrivit jävligt illa. Vi tar det igen:

Så det där med att jag tycker att Bruce på grund av sin falska sång är överskattad som MEGA-stjärna, det är brist på respekt från min sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du svamlat tillräckligt. Om du inte kan peka någonstans där jag "helt steka en artist för att denne inte sjunger 100% rent hela tiden", så tycker jag att du kan sluta skriva i tråden.

Går du ingång på att ljuga sådär, eller vad fan är det? Ärligt!

Är det bara trådskaparen man svarar till här på Studio Forum? Det verkar dessutom krävas att bre på lite för att överhuvud taget få respons på det man skriver i dina "undersökningar". Det var roligt att argumentera fram tills nu i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, jag måste ha skrivit jävligt illa. Vi tar det igen:

Så det där med att jag tycker att Bruce på grund av sin falska sång är överskattad som MEGA-stjärna, det är brist på respekt från min sida?

Respekt och respekt, tror nog Bruce skiter i vilket. Lite trångsynt dock kan jag tycka att som sagt; utifrån dina egna preferenser ifrågasätta hans popularitet. Det är som att du förutsätter att alla lyssnar på samma sätt som du och att han på något sätt lurat till sig sina fans. Jag tror nog att majoriteten av hans fans förväntar sig något annat än just sången ska vara i perfekt pitch. Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig nog överskatta en artist. Att inte jag (eller andra för den delen) överskattar Bruce är tämligen ointressant. Det viktiga är väll den glädje som han har skänkt till alla de fans som verkligen älskar hans musik. Finns för lite sådant nu förtiden. Det är ju synd att alla megalegendariska artister och grupper försvinner med ålderns rätt. Vad ska man fylla festivaler som Sweden Rock med i framtiden? ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför börjar folk alltid dra fram inbillade motsatsförhållanden i sådana här trådar? Det är verkligen något som jag aldrig har lyckats förstå mig på.

Rent=tråkigt

Falskt=uttrycksfullt

Otajt=känsla

Tajt=mekaniskt

osv...

Tänk så bra det hade varit om alla artister kunde sjunga rent, med perfekt timing och med känsla. Det är många som fixar det både på skiva och live - men det finns också de som sjunger falskt, utan känsla och med dålig timing - och så finns det alla mellanlägen också. Världen är inte bara svart och vit, utan en stor gråskala också.

Det är också väldigt trist när somliga verkar ta det som någon sorts personlig förolämpning när deras idoler blir kritiserade. Det känns som ett väldigt omoget beteende, men vissa kanske vill framstå på det sättet - vad vet jag?

För mig är B.S. en stor och känd artist som sjunger med känsla och hygglig timing, men som har alldeles för dålig intonation för att jag ska trivas med att lyssna på honom - och det är något som jag tycker att han borde ha kunnat bli bättre på efter 40 år som artist (därför håller jag också med Valle om att han är överskattad). Jag har köpt flera konsert-DVD (nej - inte med B.S. 😉) och i nästan alla fall har sånginsatsen varit klart bättre på senare år än när banden/artisterna slog igenom, medan jag upplever att Bruce har stått still på samma punkt i alla år. Det är kanske inte hans eget fel att han inte har blivit bättre, utan när någon har slagit igenom, så är risken alltid att folk runt omkring inte vågar kritisera, eftersom de är utbytbara - och utan kritik så lär man sig inget...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trångsynt dock kan jag tycka att som sagt; utifrån dina egna preferenser ifrågasätta hans popularitet.

Men när du har bestämt var och för vem falsk sång är OK/NOK, så är det helt i sin ordning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig nog överskatta en artist. Att inte jag (eller andra för den delen) överskattar Bruce är tämligen ointressant. Det viktiga är väll den glädje som han har skänkt till alla de fans som verkligen älskar hans musik. Finns för lite sådant nu förtiden. Det är ju synd att alla megalegendariska artister och grupper försvinner med ålderns rätt. Vad ska man fylla festivaler som Sweden Rock med i framtiden? ;-)

Man kan ju döpa om festivalen till: Sweden PRO Festival, då håller megastjärnorna ett tag till 😊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

😆 jo jag vet att du gärna vill plocka sådana här billiga poäng närhelst du kommer åt men den gubben går inte, sorry du får allt stå ut med mig om du nu nödvändigtvis måste logga in på det här forumet varje dag för att bidra med dina oerhört välgenomtänkta och högtstående kommentarer...inte... 😆

Jag vet att det är svårt att slippa ifrån dig på det här forumet, men ju mer du skriver desto mindre tycks jag kunna ta dig på allvar. Så det löser sig nog ändå till slut 😉

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...