Jump to content
Annons

Vad tycker ni om pitch correction?


Alexander Paul

Recommended Posts

Jag håller på att lära mig sjunga och har gjort stora framsteg, men är man fortfarande ny eller saknar fallenhet för att hålla perfekt ton kan redigering efter inspelning behövas. Tycker ni man ska ha så perfekt pitch som möjligt eller bara rätta till de toner som är fel? Har tänkt göra musik åt mjukrock/country-hållet om det spelar någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör på och öva vid sidan om! Synd att slänga bra tagningar pga pitchproblem. Sålänge man inte blir lat och skiter i att lära sig så!

Edit: För den ambitiöse går det ju även utmärkt att automatisera!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är upp till var och en. Framförallt måste man ta hänsyn till vad för slags låt man gör. Sjunga falskt kan ju faktiskt göra saker bättre om det t.ex adderar till känslan. Sjunger man surt rakt igenom kanske man måste ta sig en funderare.

Det viktigaste så länge man inte har eifel 65 som ljudideal är att inte pitcha så att det blir övertydligt .

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte tänkt sjunga live?

Nej inte direkt. Kanske sjunga och spela gitarr inför vänner, men har för närvarande inget intresse av att stå på scen.

Kör på och öva vid sidan om! Synd att slänga bra tagningar pga pitchproblem. Sålänge man inte blir lat och skiter i att lära sig så!

Edit: För den ambitiöse går det ju även utmärkt att automatisera!

Jag kommer fortfarande öva. Är heller inte tondöv eller så. Tänkte mest om ni som har mer avancerad/van hörsel brukar tänka positivt/negativt om ni hör att något är pyttelite falskt eller helt perfekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder autotune/melodyne i alla låtar jag jobbar med oavsett artist. Det finns olika anledningar till det, men det handlar inte om att artisten inte kan sjunga.

Kör på och gör bra grejer.

Mvh,

F

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra efter en princip, att som producent försöka placera tonerna där artisten tänkte lägga dem. Dvs man tvättar bort skillnaden mellan vad som finns i deras huvud och vad som kommer ur munnen. Det knepiga är att avgöra vad som är avsiktligt och inte, då det ibland inte är helt självklart särskilt om man inte själv har skrivit låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på och koncentrera dig främst på frasering och känsla - och korrigera sedan de toner som hamnar för mycket fel, med pitchverktyg i efterhand.

Jag ser det inte som mer "fel" att korrigera småfel i sången, än att korrigera felspelad midi.

Ju mer du sjunger desto tonsäkrare blir du - och behöver förmodligen använda korrigering allt mindre med tiden. Jag har exempelvis en kund som köpte Melodyne - och tack vare att han då kunde se grafiskt när och på vilket sätt det blev fel, så kunde han med tiden lära sig intonera rätt på de svårare ställena också, så att han till slut inte behövde korrigera längre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tycker det är grymt, dels som effekt (inte bara på sång) och som verktyg för att kunna spara tagningar som har uttryck, men är lite sura.

Håller med Sonefors, använder inte heller det för att folk inte kan sjunga rent.

Det är mer ett sound, ibland är det schysst och passar, ibland inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

rent generellt tror jag att man kan säga att ju renare det är desto bättre.

rent generellt tror jag att du sitter och gissar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

som hjälpmedel att korrigera är det lysande men som effekt är det helt vedervärdigt och blev uttjatat redan nånstans i andrarefrängen i chers do you believe......

Fattar inte att folk fortfarande håller på med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och lyssar på alan lomax inspelningar från fängelsen på 30 talet. Inte en autotuner i sikte men det väger dom upp med feeling. Ta en lyssning på det och utvärdera dig själv länge och noga efter vad som egentligen behövs och inte behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför utgår folk från att pitchkorrigering alltid låter på ett speciellt sätt och förstör sången (som i Cher's Believe)?

Korrekt använt på en vokalist som är rimligt säker, så hörs det inte ett dugg att det har korrigerats (inte med Melodyne i alla fall), utan då får man en "perfekt" tagning med småmissar här och där att låta som det var meningen att det skulle låta - utan att behöva göra 30 omtagningar till och utan att behöva klippa ihop från flera olika tagningar. Man vill ju ge lyssnarna en så bra lyssningsupplevelse som det över huvud taget är möjligt att ge dem,eller hur?

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja undrar hur många favoritlåtar folk har som de inte visste har pitchats, oavsett genre. :rolleyes:

Det förekommer säkert i alla läger - men ingen erkänner det frivilligt... 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag använder melodyne när det behövs. Inget att skämmas för. Dessutom är både Melodyne och Neptune kanon när du skall skapa körer från ett spår. Kreativt roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en skitbra funktion! Precis som många skriver använd den med måtta om du vill bevara ditt sound, mest för att smutta upp allt lite 🙂 Det går ju att använda som en rent effekt också men då ställer du också oftast in rätt häftiga parametrar för att sången ska smashas.

Du hittar inte många sångare där ute som ligger 100% rätt i pitch hela tiden så känn inte att det är fusk på något sätt.

Ett bra tips jag kan ge om du vill öva rösten ordentligt utan att oroa dig för att grannar och annat ska störas, är att sjunga i bilen(om du nu har en). Jag pendlar 10 mil/dagen till jobbet så jag har ca 50min effektiv tid jag kan öva och pressa rösten på 😉 Har hjälpt mig oerhört mycket. Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kopierar spår och kör antingen melodyne eller Neptune för att skapa nya stämmor.

Några exempel på hur jag använder pitch shifters.

Original utan pitch shifter.

http://db.tt/VlF3dFoX

En extra stämma

http://db.tt/zLLsbwgO

Tonartshöjning på gitarr och sång

http://db.tt/QE3ku1HM

Neptune som harmonizer FX på sång

http://db.tt/xjj1bUN2

Redigt bra verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det förekommer säkert i alla läger - men ingen erkänner det frivilligt... 😉

Nä och allra minst i metalgenren där allt ska vara så äkta....inte alls. ☺️ Men många fanns övertygas tro det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...