Jump to content

Alexander Paul

Medlem
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

About Alexander Paul

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 10/17/1982

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm

Recent Profile Visitors

1,979 profile views
  1. Nu är jag visserligen inte så insatt i sidechaining som nybörjare, men tycker också det låter lite konstigt i sammanhanget.
  2. Lät en sångerska sjunga in en låt till mig och då fick jag med lite backing tracks och harmonies. Undrar hur man ska tänka med reverb om man har flera spår där någon sjunger samma sak i syfte att göra ljudet fylligare? Bör man köra på exakt samma reverb-inställningar på båda?
  3. Kan inget om busar än. Viktigt i de flesta mixar?
  4. Använder främst Logic efter att jag gått över till Mac, men jag har en gammal licens till FL Studio så jag kan kolla vad det är för något. Någon som vet om det finns någon liknande inbyggd funktionalitet i Logic?
  5. Hej! Jag håller på att försöka lära mig att mixa och har nu kommit till stereopanorering. Har en låt som innehåller följande: Trummor (helt trumset) El-bas 2 akustiska gitarrer som strummar likadant Sång Pianosolo (som ersätter sången vid ett tillfälle) Tänker mig att jag panorerar de två akustiska gitarrerna hyfsat mycket till vänster respektive höger? Resten bör väl vara i mitten? Eller kan man göra något med instrument (t.ex. pianot) som inte har något annat instrument att komplettera?
  6. Har övat sång på eget bevåg (med hjälp av online-kurser) ett tag och gjort stora framsteg. Har inga större problem med andning längre och kan hålla tonen någorlunda bra. Mitt omfång är dock fortfarande väldigt begränsat och känner att en ökning uppåt med några enstaka toner skulle göra stor skillnad. 1. Har ni tips på några enstaka övningar jag kan fokusera på (gärna med videoklipp)? 2. Ifall man får rekommendera sångpedagoger på detta forum, och ni vet nån bra i Stockholm, så uppskattas det också.
  7. Har bara lyssnat på låten i första inlägget och ville passa på att påpeka att jag gillar den. Sen vad gäller mixning och mastering så beror det ju lite på vad målet är. Har man höga ambitioner ska man självklart lägga ner så mycket tid man kan på det mesta, men vissa av sakerna som påpekas i denna tråd av folk som jobbar med musikproduktion kommer inte att märkas av lika mycket (eller i vissa fall kanske alls) av en vanlig lyssnare.
  8. Låter bra och låter Motorhead! En passande hyllning.
  9. Jo planen är att komplettera med att ta sånglektioner irl så småningom. Har precis börjat jobba efter flera års studier så det har inte varit ekonomiskt möjligt fram till nu.
  10. Brukar försöka hålla mig till vatten som senaste dryck innan sång. Dock kanske jag dricker för kallt. Vad gör kylan? Det är möjligt att jag tar i för mkt på uppvärmningen. Framför allt när jag försöker nå högre toner, vilket jag egentligen inte använder i mina nuvarande sånger, men jag vill definitivt ha ett större omfång så småningom. Känns som största problemet är att min röst blir lite skrovlig (vet ej om jag använder rätt ord) ibland.
  11. Jag började lite smått med låtskrivning/komponering för några år sedan och kände ganska snabbt att jag även ville vara den som sjöng för att det skulle bli så personligt som möjligt. Sagt och gjort så betalade jag för en online-kurs och har gjort väldigt stora framsteg. Dock har jag en bit kvar till nivån jag strävar efter. Jag har märkt att min röst låter lite olika beroende på tillfälle, vilket fick mig att tänka på några saker som jag skulle behöva få svar på: 1. Några tips på vad man bör/inte bör äta/dricka i anslutning till sång? 2. Oftast så utför jag sångövningar innan jag börjar sjunga. En minimal uppvärmning är ju givetvis bra, men jag har fått lite av en känsla att övningar där man tränar omfång tär lite på rösten och påverkar således den efterföljande sången. Kanske borde sångövningar och sång utövas vid separata tillfällen?
  12. Kollade upp sidan som Signias bildlänk kommer ifrån: http://www.musikipedia.se/kvintcirkeln Där står det: Dominant: B (dominanten är nästan alltid i dur) Dominantens dominant: F# (dominantens dominant är nästan alltid i dur) när man klickar på Em under "klicka på tonarten för att se de besläktade ackorden" Betyder det då att en låt går i harmonisk moll när de ackorden är med (står ju inget om det där)? Ska man alltid göra dur av dominanten och dominantens dominant om låten går i moll dvs t ex. Bm får ackorden F# och C#?
  13. Jojo jag förstod "ett steg medurs". Det jag inte förstod var Bm=B7 och F#="sju" steg medurs från F
  14. Alright så B7 är nåt slags Bm? Och F# är egentligen högst upp på kvintcirkeln fast den är längst ner på de bilder jag sett.
  15. Tack! Säger mig inte så mkt än, men jag ska försöka reda ut det. Kan man på nåt enkelt sätt räkna ut dominanter och kromatiska dominanter med hjälp av kvintcirkeln?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.