Jump to content
Annons

Vad tycker ni om pitch correction?


Alexander Paul

Recommended Posts

Annons

Om det låter bra så är det bra.

Om det inte är helt rent men ändå inte stör så är det bra.

Om det är pitch-korrigerat så att man tappar känslan av mänsklighet så är det inte bra.

Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra.

Personligen föredrar jag oftast sång som låter mänsklig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte själv en bra autotune - Reapers egna, inte såå bra. Men i skolan har vi en standard autotune och vi använde den snarare till att "komprimera" sången lite, det var väldigt bra sång, men den satt mycket bättre med effekten på så det är ju snarare nödvändigt att använda den till vissa sound även om sången är bra.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter bra så är det bra.

Om det inte är helt rent men ändå inte stör så är det bra.

Om det är pitch-korrigerat så att man tappar känslan av mänsklighet så är det inte bra.

Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra.

Personligen föredrar jag oftast sång som låter mänsklig.

Beror väl på vilket sammanhang det är i. Om musiken är robotisk och sången ska vara likaså, ska sången vara mänslig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är mycket som mer känns än hörs som gör stor skillnad i musik

Sant, men ska det kännas så måste det antingen fortfarande gå att höra, eller vara så lågt ner i källaren att kulorna börjar drömma tillbaks till barndomen.

Sen finns det visserligen filter och processorer som är menade att vara helt transparenta, exempelvis broadcast-filter och de flesta limiters, men då är det inte en fråga om att vare sig kännas eller höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det visserligen filter och processorer som är menade att vara helt transparenta, exempelvis broadcast-filter och de flesta limiters, men då är det inte en fråga om att vare sig kännas eller höras.

En Limiter gör väll ändå att musiken "känns" bättre?
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter bra så är det bra.

Om det inte är helt rent men ändå inte stör så är det bra.

Om det är pitch-korrigerat så att man tappar känslan av mänsklighet så är det inte bra.

Om man vill att det ska låta omänskligt och det låter omänskligt så är det bra.

Personligen föredrar jag oftast sång som låter mänsklig.

+ 1

Link to comment
Dela på andra sajter

En Limiter gör väll ändå att musiken "känns" bättre?

Ja och nej. En limiter är ursprungligen menad som en safe-guard för att garantera att nivåerna inte överstyr, no more, no less. Så är det fortfarande till stor del, även om många använder dom knepigt med....varierande resultat.

Då är compressor bättre. Gärna i kombination med limiter för att hålla det snyggt. Då limiters ofta lätt får tydliga artefakter och börjar låta direkt fan ganska raskt, så kan man med enkla inställningar få en compressor att låta allt ifrån fullständigt transparent, till extremt pumpande (används flitigt inom industrial, Trance och metal), till att paketera ljudet på ett schysst sätt som är svårt att sätta fingret på.

För ett otränat öra kommer dom bara säga att det känns annorlunda med ibland ganska extrema förändringar i ljudbilden, men det beror enbart på att det mänskliga örat inte är gjort för att analysera saker vi inte är vana vid särskilt noga medvetet, däremot nåt helvetiskt undermedvetet. För en bra tekniker är det där inte ett problem, vi MÅSTE kunna analysera allt. Därför kan lyssnare nästan aldrig sätta fingret på exakt vad som spelas upp för dom, även om dom påverkas extremt mycket av det, men hör teknikern ingen skillnad så finns det ingen skillnad.

...om inte teknikern råkar vara hörselskadad, givetvis. Men då har han/hon problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på med ett projekt nu där en av sångarna brukar lägga autotune som effekt på sina sångspår. Jag gör musiken och ska mixa. Men jag har inte autotune sså han får göra det själv som han vill ha det. Är det då bäst att han lägger det först i kedjan på sina sångspår och sen skickar till mig så jag kan komprimera, eq:a, lägga reverb osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. En limiter är ursprungligen menad som en safe-guard för att garantera att nivåerna inte överstyr, no more, no less. Så är det fortfarande till stor del, även om många använder dom knepigt med....varierande resultat.

Då är compressor bättre. Gärna i kombination med limiter för att hålla det snyggt. Då limiters ofta lätt får tydliga artefakter och börjar låta direkt fan ganska raskt, så kan man med enkla inställningar få en compressor att låta allt ifrån fullständigt transparent, till extremt pumpande (används flitigt inom industrial, Trance och metal), till att paketera ljudet på ett schysst sätt som är svårt att sätta fingret på.

För ett otränat öra kommer dom bara säga att det känns annorlunda med ibland ganska extrema förändringar i ljudbilden, men det beror enbart på att det mänskliga örat inte är gjort för att analysera saker vi inte är vana vid särskilt noga medvetet, däremot nåt helvetiskt undermedvetet. För en bra tekniker är det där inte ett problem, vi MÅSTE kunna analysera allt. Därför kan lyssnare nästan aldrig sätta fingret på exakt vad som spelas upp för dom, även om dom påverkas extremt mycket av det, men hör teknikern ingen skillnad så finns det ingen skillnad.

...om inte teknikern råkar vara hörselskadad, givetvis. Men då har han/hon problem...

Det var väll ändå mer ett ja än ett nej. Jag påstår inte att man inte kan höra det man gör med en limiter/compressor. Eller att de är gjorda bara för att kännas. Bara att musiken känns bättre för lyssnaren när den är komprimerad. Radiodängorna är upptryckta till tusen för att lyssnaren ska känna musiken i kroppen mer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...