Jump to content
Annons

Hur byter jag ut ljudspåret till mitt bands musikvideo?


Farmer Boy

Recommended Posts

hallå,

nån som har koll på hur man extraherar och byter ut BARA ljudfilen från en musikvideo och sedan lägger tillbaks en ny version av ljudspåret i perfekt timing? För några år sedan släppte mitt band ett platta som tyvärr gick ganska obemärkt förbi här i Sverige, nu är jag på gång att försöka hitta licensdealar för bandets nya platta och då vill jag inkludera singelspåret/videon från förra plattan i en nymixad version (ev som videospår på CDn) Kommer detta vara sjukt svårt att få till bra? Är verkligen nybörjare när det gäller ljud/bild.

Här kan ni kolla på videon om ni vill, förresten. Killarna som gjorde den la ner sjukt mycket tid på den!

tack på förhand/Farmerboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hallå,

nån som har koll på hur man extraherar och byter ut BARA ljudfilen från en musikvideo och sedan lägger tillbaks en ny version av ljudspåret i perfekt timing? För några år sedan släppte mitt band ett platta som tyvärr gick ganska obemärkt förbi här i Sverige, nu är jag på gång att försöka hitta licensdealar för bandets nya platta och då vill jag inkludera singelspåret/videon från förra plattan i en nymixad version (ev som videospår på CDn) Kommer detta vara sjukt svårt att få till bra? Är verkligen nybörjare när det gäller ljud/bild.

Här kan ni kolla på videon om ni vill, förresten. Killarna som gjorde den la ner sjukt mycket tid på den!

tack på förhand/Farmerboy

Öppna filmen i ditt videoredigeringprogram, har du inget så skulle ja rekomendera Adobe Premiere pro.

Där kan du både byta ut ljudspåret, lägga det i sync med mera. Se bara till att när dom filmar på ev. intrument/sång att dom ligger perfekt!

Vill du ha en exakt guide hur du gör detta så kan jag skriva ihop något:)

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen alla! jag ska försöka kolla upp det ni föreslår. jag glömde bort att säga att jag använder Mac, dock så jag vet inte om alla förslag funkar.

Mr Bluesman, du är inte den första som sagt detta! jag tror dock inte det var medvetet, det är lite för skamlöst för att vara en medveten stöld. Roligt dock att ingen annan i bandet heller reagerade förrän den första utomstående påpekade detta om "ring of fire"

/Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte melodin lite skamlöst lik "Ring of fire" dock...? 😆

ähh det var ju bara versen som var identisk, så mycket får man väl stjäla?

EDIT; för det är ju vedertaget, man får stjäla/låna fyra verser av en låt utan att kalla det stöld eller plagiat

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

ähh det var ju bara versen som var identisk, så mycket får man väl stjäla?

EDIT; för det är ju vedertaget, man får stjäla/låna fyra verser av en låt utan att kalla det stöld eller plagiat

Det där är ju inte sant men det vet du väl?

Finns ingen regel om hur mycket man får sno utan att det kallas stöld, fast när det gäller melodifestivalen verkar man få sno hur mycket som helst. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ang vem som gjort musikvideon så kommer jag inte ihåg för jag öll inte i den kontakten, men jag kan ta reda på det under helgen tror jag. Ni som vill veta kan väl skicka PM till mig. ang likhet med ROF så bir det ju så ibland, inte hela världen, eller?

Jag har själv gjort nåt liknande, jag tyckte att jag hade gjort en grym låt och när plattan kom ut fick jag läsa "låter det inte lite väl likt Motowndängan This old heart of mine?" jag älskar 60-tals motownsoul och har säker hört denna låt 100 gånger MEN hade inte en tanke på att verserna är identiska, så kan det bli helt enkelt ju.

intressant hur en tråd kan utvecklas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
nån som har koll på hur man extraherar och byter ut BARA ljudfilen från en musikvideo och sedan lägger tillbaks en ny version av ljudspåret i perfekt timing?
Om det nya ljudspåret har "samma" timing skulle jag säga att Quicktime löser det snabbt.

Öppna filmens egenskaper, kasta ljudspåret, dra in det nya ljudspåret alternativt ställ markören i början av filmen och kopiera/klistra in det nya ljudet på plats.

Fördelarna är du slipper dyra filmredigeringsprogram, men också att du behåller perfekt bildkvalitet eftersom bildspåret blir orört/inte behöver komprimeras på nytt.

Eller om du kör Logic kan du öppna filmen direkt i ett musikprojekt och exportera ut filmen på nytt fast med Logics ljudspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det där med quicktime det låter ju smidigt Linus men du måste mena pro versionen för i den som kommer med SL kan man inte göra så där dessvärre. I logic går det dock utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...