Jump to content
Annons

Någon här som skrivit en hit?


peppemannen

Recommended Posts

Vad är en hit??? Jag har skrivit massor av hits men ingen har någonsin hamnat på P4's spelllista etc, vad säger det om tillståndet hos maktutövarna dvs filtrerarna i vår statliga men samtidigt majorbolagsinfiltrerade maskin som radion utgör??? höööööööööö

ingenting. däremot säger det oss att du inte har förstått innebörden av ordet "hit" 😛

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inte bara alla enas om att en "hit" är en låt som på vid front blir väldigt populär? För det är väl exakt det det är? Det behöver ju inte per definition vara en bra låt per se alla gånger.

Alla bra låtar blir ju inte hittar. Trådrubriken frågar ju efter folk här som eventuellt har skrivit låtar som slagit på radio/tv/listor osv, inte vilka som skrivit en bra låt hemma som "borde" slagit igenom.

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

hit-låtar är som Mcdonals.... massa toner mellan 2 bröd....

hit-låtar är som fulöl... man tror att det ska vara bra men det är det inte...

hit-låtar är som en dålig kriminal roman.... det var ingen som belv mördad...

hit-låtar är som saft.... fast man har glömt att blanda ut den...

hit-låtar är som bilar... fast sänn kör man i diket...

hit-låtar är som snö... till slut smälter det bort..

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

hit-låtar är som Mcdonals.... massa toner mellan 2 bröd....

hit-låtar är som fulöl... man tror att det ska vara bra men det är det inte...

hit-låtar är som en dålig kriminal roman.... det var ingen som belv mördad...

hit-låtar är som saft.... fast man har glömt att blanda ut den...

hit-låtar är som bilar... fast sänn kör man i diket...

hit-låtar är som snö... till slut smälter det bort..

Å alla som inte skrivit en hit-låt, sitter här och dividerar om vad, hur, och när, en låt är en hit 😉

övriga skrattar när dom ser på sitt kontoutdrag...

Redigerat av Umemagnus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag inte skapat någon hitlåt ännu, Här är siffrorna för platina och guldskiva för singel i Sverige.

Platina: 20 000 ex

Guld. 10 000 ex

Har man nått upp till dessa nivåer med en låt ser jag det som en hitlåt på svenska marknaden.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en hit idag behöver man inte ligga på topplistorna. Titta bara på denna låt im a banana som är gjord av onision. Den har setts av över 25 miljoner på youtube.com vilket bara det har gjort att han tjänat hundratusentals kronor på reklamintäkter bara där. Sen finns den även på itunes osv så han har även tjänat en hacka där.

Det är detta som är framtiden när det gäller hits och att kunna tjäna pengar på sin musik. Han har så många premuranter och haft så många som sett hans videos att han med all sannolikhet är dollar milljonär.

Så nu skall jag skriva en låt om selleri och förhoppningsvis skratta mig lycklig hela vägen till banken!!!! Eller inte 🙂

Förlåt för ot

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har jag inte, har du? VIlle bara tipsa om en grym låt som passar bra just i tiden! Ta't lugnt nu och gråt inte så mycket tårar för mig, jag är ändå bara en simpel människa! Eftersom jag känner mig så angripen vill jag tipsa om nyckeln till att skriva en hit. Som alltid handlar det om melodier, alltid melodier. Sedan handlar det om att få sången att kännas som den pratar med en, som att låten säger något till en på djupet, sången ska inte vara ett instrument, utan sången ska bära hela låten, från första tonen till den sista. Gör det inte det, så kommer 80% stänga av den. Det är det enda jag vet, att sången är viktigast av allt, för att vi är människor och rösten är vårt enda instrument som alla kan relatera till. Men skulle vara kul att höra lite storys från andra!

Knarkar du!?

Har du skrivit en hit eller inte!?

Nordman är inte relevant i tråden för fem jävla öre!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en hit idag behöver man inte ligga på topplistorna. Titta bara på denna låt im a banana som är gjord av onision. Den har setts av över 25 miljoner på youtube.com vilket bara det har gjort att han tjänat hundratusentals kronor på reklamintäkter bara där. Sen finns den även på itunes osv så han har även tjänat en hacka där.

Det är detta som är framtiden när det gäller hits och att kunna tjäna pengar på sin musik. Han har så många premuranter och haft så många som sett hans videos att han med all sannolikhet är dollar milljonär.

Så nu skall jag skriva en låt om selleri och förhoppningsvis skratta mig lycklig hela vägen till banken!!!! Eller inte 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=LH5ay10RTGY&feature=youtube_gdata_player

Förlåt för ot

25650205 träffar och jag har nu tyvärr bättrat på hans statistik efter en (kort) lyssning.... vart är världen på väg??

Link to comment
Dela på andra sajter

25650205 träffar och jag har nu tyvärr bättrat på hans statistik efter en (kort) lyssning.... vart är världen på väg??

Ja den är inte så värst bra, men här ser man kraften av vad en liten halv galen hemma video och en enkel refräng som sätter sig på hjärnan kan göra. Och detta är väll med både lite glädje och sorg man konstaterar att detta verkar vara framtiden i musikbranschen om man vill tjäna lite pengar och få en hit , ja om man nu inte heter lady gaga, madonna osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag inte skapat någon hitlåt ännu, Här är siffrorna för platina och guldskiva för singel i Sverige.

Platina: 20 000 ex

Guld. 10 000 ex

Har man nått upp till dessa nivåer med en låt ser jag det som en hitlåt på svenska marknaden.

Kanske inte vad TS frågar efter, men ändå.. Har skrivit och/eller producerat ungefär 100 album som sammanlagt sålt 1,3 milj. ex i Sverige. Några album runt 50 tusen ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knarkar du!?

Har du skrivit en hit eller inte!?

Nordman är inte relevant i tråden för fem jävla öre!

ta ut din gubbsjuka på nån annan för förfan!!!!!!!!!

man kan ju också diskutera hits här, och nordman var ju speciellt så jag tyckte det var intressant vad folk tyckte.. men ska givetvis inte diskutera saker här

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte vad TS frågar efter, men ändå.. Har skrivit och/eller producerat ungefär 100 album som sammanlagt sålt 1,3 milj. ex i Sverige. Några album runt 50 tusen ex.

Respekt!

Det är i alla fall EXAKT vad jag ville läsa.

Började tro att vi bara var glada amatörer på forumet.

Kul!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är klart att en hit som slår på tuben eller liknande kanske kan generera storkovan på kort sikt men det enda som jag tycker mig kunna se om det ska vara hållbart i ett längre perspektiv är att ut och lira ut och lira ut och lira. Tjänar man mycket på kort tid så förbrukar man säkert lika mycket på lika kort tid och sen är det slut om man inte har nåt mer att komma med.

Köp en turnebuss eller börja livestreama era gigs regelbundet och muta in varumärket/er musik för guds skull

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär är det, med ordet "hit": HIT är engelska översättningen av det ursprungliga tyska Schlag, som betyder typ slag eller stöt. Ein Schlager ('en slående' eller 'en slagkraftig') var ursprungligen ett musikstycke ur musikalisk teater eller opera (opera buffa / operett), som hade en karaktär som gjorde att dom uppfattades lite avsides från all annan musik inom samma genre. En av deras karaktärer var att de var korta, opretentiösa, muntra (opera slutar annars alltid tragiskt), ihågkomliga, hade en matiné- eller paradliknande karaktär, och väldigt sångbara och enkla. Dom vart till "en grej", en gimmick, för sig själv liksom. Det gjorde låtarna extremt populära på ett lättsinnigt sätt men under väldigt kort tid.

Man kan jämföra med melodin "Gubben Noah" eller "Här kommer Pippi Långstrump". Det är ingen som uppskattar dom melodierna för något gediget konstnärligt kompositionshantverk, utan det är bara melodier som alla kan, som är enkla, taktfasta och muntra. Lägg in en sån melodi i en opera, som annars är fylld av grandios tragik-musik, så förstår man direkt både hur en schlager kom till, hur den kunde låta och hur varför den blev så populär på så kort tid. Den tilltalade främst de som inte hade så musikaliskt öra, även om kompositionshantverket kunde vara gediget ändå.

Dröjde inte länge innan vissa kompositörer började skriva specifikt för att vissa stycken skulle uppnå den här effekten. I operan "Trollflöjten" - en av de första operorna som skrevs på tyska - tröck Mozart in en hel del såna här melodier och fraser; främst kanske "Nattens drottning" och "

". Det tog en jäkla fart när opera började skrivas på tyska i början av 1800, för tyskarna älskar att
.

Idag så är sånt här standard, till skillnad för 200 år sen. Då var inte ens känslor ett giltigt mått på kompositörens skicklighet, utan han skulle uppskttas mer för sin tekniska/konstänrliga förmåga - inte känslor. Så för att visa exempel i vår tid måste man dra exempel som ”överdriver” lite. Här är några stycken som känns lite som "hits" från förr:"

", "
", "
", ”Celieto lindo”, "
", "
" osv.

Engelsmännen översatte "Schlag" till "Hit", och i Sverige översatte vi det till "Slagdänga" eller "Örhänge" – åtminstone tills vi blev anglifierade efter 2a världskriget. Idag har det dock lite en annan betydelse, än det hade först, men just ordet ”hit” avser traditionellt att sången attraherar en popularitet slående fort och för den har en slående karaktär. Att det är "en grej" för sig själv. Idag är i princip alla låtar i mediabruset "en grej för sig själv".

Och nej, jag har inte. Har inte rätt kontakter för att få upp någon låt i så hög omloppsbana. En sång idag blir ju aldrig en hit bara av sin karaktär eller 'för den är bäst' eller så, eftersom miljoner försöker med exakt samma trick. Men den måste ändå ha en tydligt igenkännbar karaktär för att inte fastna i en lägre omloppsbana OM den skulle lyckas spridas. Spridningen och popularitetspumpandet sköts idag oftast genom modern marknadsföring och genom att använda varumärkesnamn, artistnamn m.m.

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...