Jump to content
Annons

Någon här som skrivit en hit?


peppemannen

Recommended Posts

Av ren nyfikenhet vore det kul att få höra om någon här skrivit en eller flera "hits". Låt oss säga att definitionen på "hit" är att ha fått så mycket medialt utrymme att gemene man skulle ha kunnat höra din låt på exempelvis radio eller tv.

Berätta gärna hur du gick tillväga för att skapa låten, men även hur den blev en hit.

Själv har jag inget att komma med vad gäller hits - än 🙂

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med en så pass snäll definition så har jag väl åtminstone varit med på en "hit".

Släppte en singel för 100 år sedan tillsammans med mina 2 äldre bröder + 2 killar till (Blues Support)

En låt blev spelad som pausmusik på SVT och både A & B-sidan har blivit spelad i radio.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

ja du peppe mannen vad är inte på g!? =)

låten har ingen titel ännu. men den kommer vara the grand finale på albumet jag skriver.

den är tongivande för plattan, och blir den första låten jag skrivit i hela mitt liv (edit: skrivit klart i sin helhet och faktiskt spela in den...) satsar nu på musiken gör jag! enda sedan den dagen för 1.3 år sen jag bestämdem ig för att starta band!

en livsdröm coming through!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget, jag har inte länkt nått! Du måste blanda ihop mig med nån snubbe med majstång och färskpotatis!!! Är helt oskyldig, jag har inte gjort något!!!

Nä, jag förstår dej, musik som inte är kompatibel med ens personlighet upplever man som ett hån mot ens egna person! Det är lite skruvat, men det stämmer faktiskt väldigt bra!

nästa gång det står Nordman, kanske inte ska trycka så du slipper lida ;P

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kolla in min Gånglåt från Häcklefjäll det är så när en Hit det går att komma så nu väntar jag på Airplay och feta summor på mitt konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget, jag har inte länkt nått! Du måste blanda ihop mig med nån snubbe med majstång och färskpotatis!!! Är helt oskyldig, jag har inte gjort något!!!

Nä, jag förstår dej, musik som inte är kompatibel med ens personlighet upplever man som ett hån mot ens egna person! Det är lite skruvat, men det stämmer faktiskt väldigt bra!

nästa gång det står Nordman, kanske inte ska trycka så du slipper lida ;P

Bla bla Nordman

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in min Gånglåt från Häcklefjäll det är så när en Hit det går att komma så nu väntar jag på Airplay och feta summor på mitt konto.

lyssnar nu... oh cool! the vibes man... oh the vibes... I can feel it!

jag ser snygga brudar framför mig, nu ser jag skogsdjur och bergstroll och djupa fjäll och höga dalar! vilken jävla cool elgitarr! AD drums hör jag! oj oj oj, vilka sköna vibes! 🙂 nice work man! *grooooooooooooooooovin* like dat!

gillades starkt!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har jag inte, har du?

VIlle bara tipsa om en grym låt som passar bra just i tiden!

Ta't lugnt nu och gråt inte så mycket tårar för mig, jag är ändå bara en simpel människa!

Eftersom jag känner mig så angripen vill jag tipsa om nyckeln till att skriva en hit.

Som alltid handlar det om melodier, alltid melodier. Sedan handlar det om att få sången att kännas som den pratar med en, som att låten säger något till en på djupet, sången ska inte vara ett instrument, utan sången ska bära hela låten, från första tonen till den sista. Gör det inte det, så kommer 80% stänga av den. Det är det enda jag vet, att sången är viktigast av allt, för att vi är människor och rösten är vårt enda instrument som alla kan relatera till.

Men skulle vara kul att höra lite storys från andra!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta tjöta

Var det en hit 1996?

Om du inte vet, oberoende av vad man tycker, så blev Nordman med deras första platta den bäst säljande nykomlingen på ungefär 20 år ( enligt vad det har sagts). Dom sålde 40 000(!!!) ex av plattan redan första veckan. Så, generellt får man väl beteckna deras ca 1,5 miljoner sålda plattor som en relativ "hit" oberoende av vad man tycker nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid handlar det om melodier, alltid melodier. Sedan handlar det om att få sången att kännas som den pratar med en, som att låten säger något till en på djupet, sången ska inte vara ett instrument, utan sången ska bära hela låten, från första tonen till den sista. Gör det inte det, så kommer 80% stänga av den. Det är det enda jag vet, att sången är viktigast av allt, för att vi är människor och rösten är vårt enda instrument som alla kan relatera till.

Visst kan det ligga något i det, men hur ställer du dig till låtar som inte har någon sång, men som ändå blir hits?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det räknas som "hit" när en låt som hamnar 1:a på en radio-top-lista, även om det rör sig om närradio och att detta skedde på 80-talet, och även om eländet åkte ut efter tre veckor, så ja, jag har skrivit en hit. Jag var sexton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det räknas som "hit" när en låt som hamnar 1:a på en radio-top-lista, även om det rör sig om närradio och att detta skedde på 80-talet, och även om eländet åkte ut efter tre veckor, så ja, jag har skrivit en hit. Jag var sexton.

Grattis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vet, oberoende av vad man tycker, så blev Nordman med deras första platta den bäst säljande nykomlingen på ungefär 20 år ( enligt vad det har sagts). Dom sålde 40 000(!!!) ex av plattan redan första veckan. Så, generellt får man väl beteckna deras ca 1,5 miljoner sålda plattor som en relativ "hit" oberoende av vad man tycker nu.

Absolut!

Nordman är ett otroligt bra band, jag gillar att man lägger in och blandar folkmusik och

gamla instrument tillsammans med modern musik.

Jag var bara lite ironisk över att Martin länkade till Nordman, tråden har väl inget med dom

att göra, eller har jag missuppfattat det hela.

"Någon här som har komponerat en hit"

Mvh/Peter

PS: just den Nordmanlåten tycker jag inte var någon höjdare. 🙂

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt gamla band släppte en fyraspårs-CD (egen label) på 90-talet; var någon snubbe på P3 som blev så tänd på den att han ville göra ett entimmasprogram om och med oss... dock splittrades bandet i samma veva men han körde alla fyra låtarna. Spelades i en del andra radioprogram också men jag skulle nog inte definiera det som en hit, men låtarna kan enligt definitionen i första inlägget platsa ändå. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...