Jump to content
Annons

Någon här som skrivit en hit?


peppemannen

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=lfeAOBSFgGk Har man skrivit musik och producerat och http://www.youtube.com/watch?v=TudPOHNCzDI plus typ 15 låtar till av samma artist. 😊

Härligt...det är riktigt catchy och skön glädje med Markoolio...inget jag köper eller toklyssnar på men han fyller verkligen en funktion.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wow, vilka snubbar man är kompis med här på forumet! Respekt.

Ok, då ska jag berätta om mina fyra minuter i rampljuset.

År 2000 tog Citypendeln över tågtrafiken i Stockholm, och det blev ett eländes elände. Ständiga förseningar och inställda tåg. En riktigt grismulen, blåsig och regntrist fredagsmorgon i februari stod jag på perrongen och väntade på ett tåg som aldrig kom. Inte heller nästa tåg kom. Nästa tåg då? Nej. Kan tillägga att jag bodde en lång bussresa från stationen så det var liksom inte bara att knata hem och dricka varm choklad. Tåget efter det kom, men då var det så fullt av hysteriska och arga människor på perrongen, alla inställda på att komma med tåget eller dö, så jag höll inte på att komma med...

Gruvligt försenad dök jag upp på jobbet, där alla var sura för att jag kom så sent.

- Det gick inga tåg...

- Nä nä, har vi hört det förr?

Var tvungen att jobba över EN FREDAG för att hinna med allt. När jag till slut var färdig, i dubbel bemärkelse, var det dags att ge sig iväg mot Centralen. I den mörka kvällen, i kyla, blåst och duggregn tog jag mig dit. Men vad nu? Jag kom knappt ut på perrongen, det var så fruktansvärt med folk där. De tidigare tågen hade tydligen varit inställda. Men informationstavlan sade att det går ett strax. I högtalarna ropades det ut olika saker på ett främmande språk, jag gissar på marsianska, då skrap och pip var en väsentlig beståndsdel. Inga tågvärdar eller någon personal syntes till av förklarliga skäl, de hade lynchats på plats.

Straxet passerade men något tåg passerade ej. Jag ska inte trötta er med detaljer, men denna fredagkväll kände jag mig som Michael Douglas i Falling Down, säg något till mig och jag tar fram mitt basebollträ! Med tårar i ögonen (mest på grund av blåst och regn) stod jag och tyckte fruktansvärt synd om mig själv. Du vet, den där känslan när det skälver i hela kroppen och man bara vill gallskrika att mamma ska komma och hämta en. Men som vuxen man gör man inte det, utan man står rätt upp och ner och ber till Gud, Allah, Tomten och påskharen att det snart måste komma ett tåg innan bröstet exploderar.

Till slut kom ett pendeltåg, och de fyra inställda tågen hade inte passerat obemärkt om man säger så, nu blev det plötsligt som den där tävlingen "hur många personer kan man få in i en folkvagn", och de som vann folkvagnstävlingen hade ganska gott om utrymme jämfört med oss i tåget. Jag var desperat och tänkte att nu är det nog! Jag är ingen som skriver insändare eller demonstrerar men jag kände att något måste göras. Tanken att kombinera nytta med nöje föddes; jag gör en nidvisa om citypendeln!! Sagt och gjort, jag kom hem, slängde i mig maten och sprang ner i källaren där dator och gitarr förvarades. Skrev text och musik under fredagsnatten, och lördagen. Spelade in lördagsnatten, justerade söndagen.

Tänkte först skicka det till Citypendeln, men varför då? De skulle bara slänga mp3filen i papperskorgen. Så jag skickade på söndagen ett anonymt mail till Radio Stockholm där jag bifogade filen.

Jag skrev att jag nu drivits till mitt yttersta av klåparna på Citypendeln, och denna låt var resultatet av mitt vansinne, spela den gärna! Visa vad de gjort med en balanserad och helt vanlig familjefar!

På måndagen ringde min fru, och sa att en reporter ringt hem till oss och sökt mig, (min fru var barnledig) han undrade om det kunde vara jag som skickat in en låt till radio sthlm. Min fru visste inte om detta, men sa att; jo, det låter som något han skulle kunna göra. Hon lämnade mitt nummer och nu ringde hon för att förvarna.

Mycket riktigt blev jag uppringd senare under måndagen, och de ville inte bara spela låten, utan också göra en intervju i samband med det. Jag undrade hur han hade hittat mig, men då för- och efternamn syntes i mailadressen var det inte så många samtal svarade han. Han hade ringt runt till alla med mitt namn och frågat..

Först var jag väldigt tveksam, men gick med på att göra detta om jag fick vara anonym. Nej sa han, ett namn måste du ha, välj ett. Så jag tog artistnamnet Rolf-Holger.

På tisdagskvällen ringde de upp mig på jobbet (jobbade över som vanligt) och intervjuade mig och spelade låten. Det blev ganska lyckat, låten blev nedladdad i mängd från deras hemsida och de undrade om vi inte kunde göra om det nästa vecka. Jag gjorde en ny låt, en rap denna gång under namnet MC-Holger. Nästa tisdag samma sak, intervju och låt. Jättekul tyckte många, och de undrade om jag inte kunde komma till studion veckan därpå. Då var det dansbandet Rolf-Holgerz, med z på slutet, som smädade Citypendeln, denna gång med live-intervju i studio. Veckan efter var jag talesperson för hårdrocksbandet Hellholgers, med tillhörande intervju och låt.

Sedan gav jag upp, mest för att det upptog hela min tid, och vi hade precis fått vårt andra barn och ibland måste man prioritera. Men kul var det och jag var världsberömd både på jobbet och hemma, skrev till och med autograf till mig själv!

Ok, det var väl inga hits precis, men så nära jag kunde komma..

Trevlig helg!

R

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Ingen hit direkt men 34:e plats på Swedish Dance Chart år 2000. Tom Jones låg visst etta med sin djävla Sex Bomb. 😄

Jaja, en kusin i Finland hade hört låten i en klädaffär, morsan var fett stolt när den spelades på P3 och visst även Japan fick sitt med Dancemania X7. Lite goa pengar blev det men inte så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen hit direkt men 34:e plats på Swedish Dance Chart år 2000. Tom Jones låg visst etta med sin djävla Sex Bomb. 😄

Jaja, en kusin i Finland hade hört låten i en klädaffär, morsan var fett stolt när den spelades på P3 och visst även Japan fick sitt med Dancemania X7. Lite goa pengar blev det men inte så länge.

Härligt sånt där är kul, det blir liksom ett lyft i vardagen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Roffe.

.. och vart kan man ladda ner mästerverken? 🙂

He he, ingenstans....

Min fru spelade in programmen på kassett som jag senare gjorde en ljudfil på och brände till cd. Skivan ska finnas någonstans, men VAR bland hundratals hembrända skivor i olika kartonger på vindar och friggebodar...? Vi snackar om saker som hände för 12 år sedan...Musik som gjordes på min 486:a som kostade 25.000:- 1997 inklusive Primaxhögtalarna som ungarna skulle gapskratta åt idag. Har för mig att jag uppgraderade den från 1 mb ram till det dubbla....Använde Digital Orchestrator Plus som inspelningsprogram.

Om jag oförhappandes hittar den under kudden ikväll ska jag lägga ut den! 😆

Jag misstänker dock att både du och jag tror att det är bättre och roligare än vad det är 12 år senare. Typ som att kolla på en gammal Cartwrightfilm, hua.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, här kommer mitt bidrag då. Om det blir en hit eller inte återstår väl att se, men den spelas flitigt på radio och ligger bra på listan. Håller tummarna!!! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen hit enligt trådstartens definition, men jag kan säga att jag blev alldeles stum när jag fick STIM-rapporten för min låt Wintersleep för en del år sedan. Behövde inte sommarjobba efter det, om man så säger. Hade verkligen ingen aning om att den spelats så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släppte en skiva i somras som det gick rätt bra för, inga siffror på det men den fick rätt bra uppmärksamhet i radio och de stora tidningarna. Metro kallade oss till och med för "årets pop-hopp" 😛 Men några listettor blev det inte, men det var iofs aldrig tanken heller.

Här lirar vi på Nyhetsmorgon:

http://www.tv4play.s...aign=tv4play.se

..och ett litet rockstjärne-moment på Peace & Love-festivalen 😛

http://www.youtube.com/watch?v=TU8jHCdhdVc

Sen att skriva låtar som fastnar i folks huvuden tycker jag väl att jag har en fallenhet för, men som tidigare nämnts, låten och skivbolaget måste mötas halva vägen för att låten ska lyfta medialt, och står man utan bolag så får man nog nöja sej med mindre 🙂 Även om 10/10 personer som hör din låt älskar den så är det fortfarande bara 10 som hört den, och då är den ingen hit.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nå, här kommer mitt bidrag då. Om det blir en hit eller inte återstår väl att se, men den spelas flitigt på radio och ligger bra på listan. Håller tummarna!!! 🙂

Grattis får jag säga! Blev verkligen en hit!

Kommer nog att spelas flitigt hela sommaren. Riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...