Jump to content
Annons

Den Nya Forumgenerationen


Valle

Recommended Posts

Edit: claes är en av dom hjälpsammaste och trevligaste medlemmarna på forumet. Och det är ju sådana som han som inte får försvinna pga allt bråk.

Tack så mycket för de orden. Det värmer att höra sådant. 🙂

Du behöver nog inte oroa dig över Claes. Han kommer troligtvis hänga här till forumet tar ned skylten.

Säkert som amen i kyrkan. 🙂

En som jag tycker var väldigt trist att han försvann, är Gilbert. Han satt inne med väldigt mycket kunskaper på akustikområdet, men tröttnade på allt tjafsande. 🙁

Jag tycker det är bättre att fokusera på hur man kan göra forumet trevligare och mer hjälpsamt för flera.

Det är svårt att göra raka jämförelser med hur forumet såg ut och fungerade för fem år sedan. Det var så mycket mindre på den tiden. Och veteraner var dom som hängt här längre än två år.

Idag består forumet av drygt 20 000 medlemmar. Det ger en annan stämning och kräver troligtvis annan typ av moderering etc.

Absolut! Ett forum står oftast inte still utan utvecklas med tiden - på gott och ont. Man får försöka fokusera på det positiva och bortse från bråkmakarna. Forumet blir ju inte bättre än vad medlemmarna gör det till, så det är allas ansvar att försöka hålla diskussionerna på en vettig nivå och försöka unvika att mata forumtrollen etc. När det ibland går överstyr (något som är oundvikligt i ett stort forum), så måste man kunna lita på att moderatorerna tar tag i det. Ibland sker det ganska omgående, men ibland tar det lite för lång tid - men generellt sett så tycker jag nog att moderatorerna gör ett bra jobb trots den mycket besvärliga uppgiften som de har.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HURSOMHELST, så här avslutningsvis: Jag ser ingen poäng i att diskutera sådana viktiga frågor i en totalt utflippad "fredagstråd" (i alla fall inte medlem vs moderator). ...

Eller jaha. Då skiter vi i det då.

Jag deltar/engagerar mig sällan på allvar i tråddiskussioner. Denna gång gjorde jag det.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du antar, jag vet, och du har fel.

Så. Nu kan vi gå vidare.

Jaha, där ser man.

Fast... I så fall är det något som inte stämmer. Om du menar att två eller flera av de uttalandena som jag listade ovan ledde till varning, så kan jag samtidigt konstatera att personen som fällde (minst ett av) dem postar på för fulla muggar trots att densamme inte borde kunna det på grund av femdagarsavstängningen som följer av varning.

Ledde samtliga uttalanden till varning?

Edit: förtydligande/omformulering.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Att Gilbert slutade här på forumet på grund av allt bråk är ju rent ut sagt fördjävligt, precis som att Baroness hoppade av efter sin egen medlemspresentation som ballade ur nåt rent överdjävligt.

Men i övrigt tycker jag att det ska gruffas lite på ett forum, det är ju inte alla som har koll på det som jag vet t.ex att Pc är bättre än Mac, ESP gör världens bästa guror och Kiss är ett skitband. 🙂

Forumet har ju ändå en rejäl historia av bråk med glaskatter och Billebrofolk och annat roligt....

P.S. Kan bara hålla med om att Claes är en av stjärnorna på detta forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledde samtliga uttalanden till varning?

Här finns möjligen en intern regelbrist; vi har ingen uttalad integritetspolicy bland moderatorer, vilket gör/kan ha gjort att i vissa fall är det ganska uppenbart "utåt" att en varning/konsekvens/avstängning delats ut, men för det mesta har det nog skötts via PM. Jag skulle t.ex. aldrig berört din varning i denna tråd om du inte fört det på tal själv.

Hur som helst så vill jag helst inte annonsera ut det hela. Så jag svarar inte på frågan mer än mitt inlägg nyss. Jag gissar att du respekterar den responsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En som jag tycker var väldigt trist att han försvann, är Gilbert. Han satt inne med väldigt mycket kunskaper på akustikområdet, men tröttnade på allt tjafsande. 🙁

Jag saknar också den hjälpsamme och kunnige Gilbert. Dock svårt att säga vad det var som gjorde att han lämnade. I bästa fall är det bara en paus och han kommer tillbaka så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många gånger Claes har uppmanat folk att tänka på akustikbehandlingen på forumet?

Ja, forumets akustikbehandling är undermålig. I vissa mindre trådar är det knappt talförståelse. Helt otroligt egentligen med tanke på vilka ämnen som brukar diskuteras här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Undrar hur många gånger Claes har uppmanat folk att tänka på akustikbehandlingen på forumet?

Det dröjde inte länga innan det hände igen: //forum.studio.se/index.php/topic/90719-dyra-mikrofoner-till-hemmastudio-vart/page__view__findpost__p__1319124 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst det sannaste av sanningar.

Musiktekniskt sett i alla fall (hans musikstil på 80-talet var däremot ganska nördig... 😄😉)

Ska DU säga... 😛

Fotnot för de som inte redan vet:

Anno dazumal så delade Valles band och mitt band replokal - och var förstås som hund och katt eftersom de spelade rock och vi spelade funk... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det mestadels handlar om att man som ny på forumet inte riktigt är med på hur vissa medlemmar här är. En del medlemmar, trådskaparen till exempel, har en tendens att vara något dominerande i de diskussioner de deltar i. Men har man varit medlem här i snart sex år så lär man sig, anpassar sig och lär sig att ignorera det.

Tills inte för så längesedan så tyckte jag käbblandet på forumet var lite charmen här. Utan att romantisera det förgångna alldeles för mycket så vill jag ändå minnas att det förr var konstruktivt käbblande på något plan. Förr tyckte jag det bästa med forumet var folk som nattvaktaren, som var dryga och elaka om man valde att se det så - eller roliga och träffsäkra om man köpte grejen. Jag tycker det är de starka karaktärerna, igen: trådskaparen till exempel (även om han får ta oproportionellt mycket skit ibland), som gör ett forum (inom rimliga gränser naturligtvis).

Men förr var kaoset kontrollerat på ett annat sätt. Numera är det hätsk stämning överallt hela tiden, istället för något som kändes mer som skojbråk/retande. Nu är det mer som åkesson vs Ohly i tv-studion på valnatten. Vad detta beror på är väl som redan nämnts säkerligen på grund av forumets expansion. Det är svårt hålla koll på folk på samma sätt, och att lära känna andra medlemmar. Skiljelinjen är väl lite att den så kallade "gamla generationen" lever kvar i det där sociala hänget där alla är vänner medan de nya bara vill veta hur man akustikbehandlar. Något svepande generaliseringar nu, men det är svårt säga något annars.

Vidare så kan man antagligen också koppla expansionen till den något tveksamma modereringen. Tvivlar inte på att moderatorerna gör så gott dom kan (inget personligt mot er som lägger ner fritid på att städa på det här stället), men sammanlagt är det nog inte tillräckligt tyvärr. Jag har sagt saker som jag borde bli varnad för, jag har blivit kallad saker som folk borde bli varnade för och folk har blivit varnade för saker dom inte borde bli varnade för. Det känns som ett lotteri allt som oftast. Dessutom tycker jag att har man blivit permanent avstängd har man inte här att göra igen, man ska inte tillåtas styra in trådar på religion och/eller migrationspolitik eller svamla på om konstiga grejer relaterat till sex i flertalet trådar där ingen fattar varför.

Det enda jobbiga med att inte besöka forumet är att det sitter djupt rotat i ens surfrutin. Annars är det lite som med Guns N' Roses: betydde oerhört mycket i början, sen försvann medlemmar och nya tillkom och sen var det bara namnet kvar. Men det man en gång gillade är borta (för den som säger att Chinese Democracy är en bra skiva tror jag inte på).

Redigerat av Overkill
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev avstängd över helgen. Väl inloggad igen finner jag en hel tråd full av den typ av inlägg jag blev avstängd för. Intressant.

Välkommen tillbaka!

Ja, intressant är det; särskilt då med tanke på att en varning har hotats/konstaterats leder till fem dagars avstängning – punkt. I och med innehållet i den här tråden har vi då rimligen två fall där varning har lett till ingen avstängning alls respektive ett där avstängning "bara" har lett till tre dagars avstängning.

Skulle vara intressant, SadamJR, om du ville dela med dig av det uttalande/inlägg som ledde till din varning för jämförelse.

Här är för övrigt den annars otvetydiga riktlinjen vi varning (det är citatets författare själv som har fetstilat):

Generellt sett, så kommer vi från och med nu bli aningen hårdare vid överträdelser av forumregler, främst när det gäller otrevligt tjafs som inte har med ämnet att göra, eller personliga attacker mot andra medlemmar. Överträdelse av forumreglerna kommer resultera i en avstängning på fem dagar.

Inkonsekvent? Jamen, visst!

.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hinner inte läsa allt på forumet.

Det som anmäls tittar vi på.

Så är det.

Det är inte det som diskuteras, vilket jag har påpekat tidigare (för en annan moderator).

Alltså, det är inte hur många anmälningar/konsekvenser/varningar som uppmärksammas av Admin/Moderatorer, det är när och på vilka grunder – och nu även hur länge – medlemmarna ska straffas för sina uttalanden som är det intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Aha, jag förstår.

Jag kan stänga av dig och andra ännu mer godtyckligt så blir det mer rättvist.

5 eller 10 dagar?

Längden får du bestämma själv.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, intressant är det; särskilt då med tanke på att en varning har hotats/konstaterats leder till fem dagars avstängning – punkt. I och med innehållet i den här tråden har vi då rimligen två fall där varning har lett till ingen avstängning alls respektive ett där avstängning "bara" har lett till tre dagars avstängning.

Skulle vara intressant, SadamJR, om du ville dela med dig av det uttalande/inlägg som ledde till din varning för jämförelse.

Här är för övrigt den annars otvetydiga riktlinjen vi varning (det är citatets författare själv som har fetstilat):

Inkonsekvent? Jamen, visst!

.

Hej Valle 

Tror du att du och vissa andra medlemmar här är utsatta för en komplott?

Jag kan försäkra dig att varken jag eller några andra medlemmar träffar moderatorerna varje vecka på hemliga möten i syfte att göra livet surt för dig eller någon annan medlem. Och diskuterar hur veckans varningar skall delas ut osv. Jag tycker det bästa är om du en gång för alla skriver ut namnen på dom du vill ha avstängda i 5 dagar och varför. Och är jag bland dom så blir jag gladeligen avstängd i 5 dagar så du kan få lugn och ro i själen och släppa detta en gång för alla.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Edit: Läs gärna länken ovan 🙂

Redigerat av Henber77
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...